MSI Gtx 1080 ti gaming x fel, nån som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

@sepultura1:

Hade EXAKT samma problem med färgerna på min TV för ett tag sen, kommer inte riktigt ihåg vad som löste problemet men jag vet att jag köpte en ny kabel, ändrade från RGB till full färgåtergivning YCbCr 4:4:4. (eller om det var 4:2:0 som inte fungerade, minns inte riktigt)
Då jag har en 4K TV var jag även tvungen att aktivera det i TV:n:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/tv/sa-aktiverar-du-hdr
Så testa lite olika inställningar i Nvidias kontrollpanel, finns under "ändra upplösning" längst ner.

Fungerar inte ovanstående så prova en annan HDMI-kabel, en annan port på TV:n (kan vara damm), har du även en annan TV/monitor att testa med så gör det också. Allt för att kunna utesluta att det är ett defekt grafikkort.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Hur blir det om du kör igång ett spel i window-mode? Samt (om det nu skulle vara hdr problem) prova att installera gamla drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hur är färgerna i BIOS? Kan någon ha varit och mixtrat med färginställningarna i Windows? Gå in i nVidias Control Panel och titta på inställningarna under Display -> Adjust desktop color settings -> Digital vibrance. Ska normalt vara på 50%.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@sepultura1:

Hade EXAKT samma problem med färgerna på min TV för ett tag sen, kommer inte riktigt ihåg vad som löste problemet men jag vet att jag köpte en ny kabel, ändrade från RGB till full färgåtergivning YCbCr 4:4:4. (eller om det var 4:2:0 som inte fungerade, minns inte riktigt)
Då jag har en 4K TV var jag även tvungen att aktivera det i TV:n:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/tv/sa-aktiverar-du-hdr
Så testa lite olika inställningar i Nvidias kontrollpanel, finns under "ändra upplösning" längst ner.

Fungerar inte ovanstående så prova en annan HDMI-kabel, en annan port på TV:n (kan vara damm), har du även en annan TV/monitor att testa med så gör det också. Allt för att kunna utesluta att det är ett defekt grafikkort.

Tack som fan! ändrade lite där med frekvensen och nu funkar den som den ska. Tack till alla som skrev i tråden och gav tips! uppskattar
det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Har en riktigt gammal dator fast tror inte att den skulle klara av att köra kortet.

Vad kör du för anslutning, HDMI? Jag vill fortfarande tro att det är något med färginställningarna att göra. Vad har du för inställningar på Tvn?

Vad står det att du kör för färgformat och kan du ändra detta, antingen i kontrollpanelen eller på tvn?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Vad kör du för anslutning, HDMI? Jag vill fortfarande tro att det är något med färginställningarna att göra. Vad har du för inställningar på Tvn?

Vad står det att du kör för färgformat och kan du ändra detta, antingen i kontrollpanelen eller på tvn?
http://i.imgur.com/ABIw1RD.png

Problemet är löst, av nån anledning så stod det på 24hz och när jag ändrade till 60hz så funkar det som det ska, tack för alla tips som du gav mig i tråden

Permalänk
Medlem

@sepultura1: härligt kul att det löste sig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

@sepultura1: härligt kul att det löste sig

Ja, det var jävligt jobbigt att ha skärmen sådär i flera dagar, tack igen för tipsen