Permalänk
Medlem

Fläkt gnisslar på min gpu.

Tjena, nu är det så att en av mina 3 stycken gpu fläktar på min 390x strix har börjat att "gnissla". Om jag testar att snurra på den när datorn är avstängd så vill den inte snurra efter en viss hastighet(det är som om en broms sitter fast och får den att vägra att snurra).
Den fläkten som inte funkar gnisslar till varje 5:te sekund och vill starta men då saktar den bara ned sig och det bara till och det upprepar säg. Därför är min fråga finns det ett program som man kan göra detta med(stänga av den specifika fläkten) eller måste man koppla ur den på grafikkortet?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk

WD40 eller klipp kabeln till fläkten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Du ska ha 3 års garanti på det kortet, så börja med att kontrollera om du har garanti kvar i så fall ska du få fläkten utbytt eller ett nytt kort. Med lite tur kanske du får ett Rx580 strix om det inte finns några 390x kvar. Kan inte tänka mig de anser en gnisslande fläkt vara normalt. Tror inte du kan styra fläktarna individuellt det är ganska ovanligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du ska ha 3 års garanti på det kortet, så börja med att kontrollera om du har garanti kvar i så fall ska du få fläkten utbytt eller ett nytt kort. Med lite tur kanske du får ett Rx580 strix om det inte finns några 390x kvar. Kan inte tänka mig de anser en gnisslande fläkt vara normalt. Tror inte du kan styra fläktarna individuellt det är ganska ovanligt.

Får kika på det! Tack för tipset iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Först av allt, kolla om du har garanti. om så inte är fallet, ta isär grafikkortet och spruta i lite smörjmedel i fläktens lager. jag har personlien återupplivat flera datorfläktar genom att spruta i helt vanlig sågkedjeolja från motorsåg! Jag vill ge dig ett tps! använd INTE WD40/CargoFlow eller liknande för det orsakar att fläkten får ett susljud för i dessa smörjmedel finns nånting som är ''sandpapprigt'' så använd bara vanlig olja, tex sågkedjeolja eller vanlig verkstadsolja eller symaskinsolja eller liknanden

MvH Dennis G

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!