Bil från '85, får man ta bort katalysator

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

Lägger man då till att man gör steget från en förgasarbil med illa stäld brytartändning, feljusterad förgasare och sliten motor och går till en insprutad bil med katalysator från nittiotalet så borde miljövinsten vara enorm.

Tänker på att gamla förgasarbilar sällan är helt väljusterade men ändå fungerar och då släpper ut massor med oförbrända ämnen, men en bil med elektronisk insprutning och tändning oftare går rätt eller inte alls, har en fungerade kat etc och då släpper ut betydligt renare avgaser.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte så enkelt. Alla livscykelanalyser jag sett på bilar har kommit fram till att 70-80 % av belastningen under en bils livstid kommer från användandet. Notera då att en bils livstid är 8-10 år generellt och vi har en relativt gammal bilflotta i Sverige. Det är alltså på inget vis miljövänligt att köra runt i en gammal bil från 80-talet längre. Du kan halvera utsläppen med en ny bil vilket överväger tillverkningen efter ett år eller två om man tittar på normal körsträcka.

En bra tumregel är att användningsfasen står för den stora delen av miljöpåverkan för alla saker som är aktiva, det vill säga kräver tillförsel av energi i form av bränsle eller elektricitet.

Okej om det du säger stämmer så tar jag tillbaka det jag sagt trodde faktiskt inte det var bra för miljön att skrota bilar i förtid.
Men lite nyfiken, är utsläpps värdena man räknar på ex en volvo 740 1988 från 1988 eller är de med modern motor olja, modern bensin osv? (nu är det ju lite etanol i ex 95 octan bensin)

Sedan tycker jag det är galet att räkna 8-10 år som livslängd på ett så dyrt inköp som en bil men det är som det är, tycker min Saab från 2006 känns som den har minst 10 år kvar. Kör den på etanol så beroende på vem man frågar är den bra för miljön.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej om det du säger stämmer så tar jag tillbaka det jag sagt trodde faktiskt inte det var bra för miljön att skrota bilar i förtid.
Men lite nyfiken, är utsläpps värdena man räknar på ex en volvo 740 1988 från 1988 eller är de med modern motor olja, modern bensin osv? (nu är det ju lite etanol i ex 95 octan bensin)

Sedan tycker jag det är galet att räkna 8-10 år som livslängd på ett så dyrt inköp som en bil men det är som det är, tycker min Saab från 2006 känns som den har minst 10 år kvar

Det är moderna bilar så andelen som användandet står för kommer bli större med en gammal bil från 80-talet.

Fast det är medellivslängden på en bil. Hittade inga helt färska siffror men 2014 var medelåldern på en bil i EU 9.73 år. I Sverige ligger vi något över det men vi har också förnyat vår bilflotta de senaste 5-10 åren.

Sen finns det även säkerhetsaspekten om vi tittar på en gammal bilflotta. Motormännen har till exempel gått ut med ett förslag på att alla bilar äldre än 10 år ska skrotas för att öka säkerheten på vägarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

I många asiatiska länder köper man i praktiken tillstånd att inneha bil i olika tidsperioder och eftersom tillstånden oftast är mycket dyrare än bilen så byter man ofta bil nät tillståndet går ut.
I japan måste man tex ha parkeringstillstånd innan man tillåts köpa bil och att hyra/köpa en p-plats kan vara fruktansvärt dyrt, dessutom ska bilen besiktigas efter 3 år och sedan vart annat år och även det är oerhört dyrt med svenska mått (men en p-plats i en stad kan kosta miljoner.)
Därför byter många bil i stället för att besikta eller åtminstone innan tredje besiktningen så det rullar få bilar som är 7 år gamla i Japan, de exporteras eller skrotas. Liknande regler kanske är nått vi borde införa här också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I många asiatiska länder köper man i praktiken tillstånd att inneha bil i olika tidsperioder och eftersom tillstånden oftast är mycket dyrare än bilen så byter man ofta bil nät tillståndet går ut.
I japan måste man tex ha parkeringstillstånd innan man tillåts köpa bil och att hyra/köpa en p-plats kan vara fruktansvärt dyrt, dessutom ska bilen besiktigas efter 3 år och sedan vart annat år och även det är oerhört dyrt med svenska mått (men en p-plats i en stad kan kosta miljoner.)
Därför byter många bil i stället för att besikta eller åtminstone innan tredje besiktningen så det rullar få bilar som är 7 år gamla i Japan, de exporteras eller skrotas. Liknande regler kanske är nått vi borde införa här också.

Inte helt rätt att jämföra Sverige med ex. Japan. Bara innersta huvudstaden i sig har lika stor befolkning som Sverige i helhet.

Hur stor del av Sveriges befolkning skulle ha råd att köpa ny bil var 3'e år?

Hur ska vi hantera den majoritet som INTE har råd?

Då kan vi lika gärna gå tillbaka till medeltidens och de fyra stånden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otori:

Inte helt rätt att jämföra Sverige med ex. Japan. Bara innersta huvudstaden i sig har lika stor befolkning som Sverige i helhet.

Hur stor del av Sveriges befolkning skulle ha råd att köpa ny bil var 3'e år?

Hur ska vi hantera den majoritet som INTE har råd?

Då kan vi lika gärna gå tillbaka till medeltidens och de fyra stånden...

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske vore bra att alla inte hade råd att ha bil, personligen tycker jag att det verkligen borde bli oerhört mycket dyrare att ha bil i städerna där bilen oftast saknar existensberättigande.
Man kunde börja med att fasa ut de bilar som är sämst och en 740 där man plockat bort katalysatorn påminner mig om sämsta typen av a traktor även om den är bilreggad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske vore bra att alla inte hade råd att ha bil, personligen tycker jag att det verkligen borde bli oerhört mycket dyrare att ha bil i städerna där bilen oftast saknar existensberättigande.
Man kunde börja med att fasa ut de bilar som är sämst och en 740 där man plockat bort katalysatorn påminner mig om sämsta typen av a traktor även om den är bilreggad.

Det gläder mig enormt att du inte har någon beslutsrätt i den frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det gläder mig enormt att du inte har någon beslutsrätt i den frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi borde fira detta med att bränna gummi 😂

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske vore bra att alla inte hade råd att ha bil, personligen tycker jag att det verkligen borde bli oerhört mycket dyrare att ha bil i städerna där bilen oftast saknar existensberättigande.
Man kunde börja med att fasa ut de bilar som är sämst och en 740 där man plockat bort katalysatorn påminner mig om sämsta typen av a traktor även om den är bilreggad.

Det där e nog en av de mest korkade inläggen jag sett på länge. Eftersom du uppenbarligen föddes med silversked med munnen så kan du väl föregå med gott exempel och köpa ny bil till alla 740-ägare?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske vore bra att alla inte hade råd att ha bil, personligen tycker jag att det verkligen borde bli oerhört mycket dyrare att ha bil i städerna där bilen oftast saknar existensberättigande.
Man kunde börja med att fasa ut de bilar som är sämst och en 740 där man plockat bort katalysatorn påminner mig om sämsta typen av a traktor även om den är bilreggad.

Håller delvis med. I större städer borde det införas totalförbud för bilar och bensinskatten sänkas så man har råd att bo på landet också. Jag lägger nog närmare 4-5000kr på bensin i månaden för att pendla .(och nej, det finns ingen kollektivtrafik där jag bor). Så visst, mitt boende är ju betydligt billigare, men det märks inte på allt bränsle man får köpa.

Skrivet av quattro-2.6:

Nja tyvärr inte billig någonstans förutom inköp och kvalitet, att köpa delar till Dodge van, audi quattro och BMW 735iA är billigare, till och med Dodgen drar mindre soppa.
Det är en myt att Volvo är billig att skruva med, jag har haft mina sista Volvo för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vilken modell du har. Har en 850 som än så länge har varit väldigt enkelt att laga och framförallt billig. Köpte för inte så länge sen ett kamremskit från tyskland för 800kr och bytade den själv på 3h. verkstaden tar väl runt 6-7000kr för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller delvis med. I större städer borde det införas totalförbud för bilar och bensinskatten sänkas så man har råd att bo på landet också. Jag lägger nog närmare 4-5000kr på bensin i månaden för att pendla .(och nej, det finns ingen kollektivtrafik där jag bor). Så visst, mitt boende är ju betydligt billigare, men det märks inte på allt bränsle man får köpa.

Hur ska de som bor i storstäder åka och hälsa på vänner och bekanta som bor där det inte finns kollektivtrafik?

Eller semestra? Hyrbil blir ju svårt, tror det är få hyrbilsfirmor som kan anpassa sig för det.

Och om vi ändå ska förbjuda och beskatta så kan vi ju införa en miljöskatt för de som bosätter sig på landet. De använder ju sina bilar i högre utsträckning än stadsborna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller delvis med. I större städer borde det införas totalförbud för bilar och bensinskatten sänkas så man har råd att bo på landet också. Jag lägger nog närmare 4-5000kr på bensin i månaden för att pendla .(och nej, det finns ingen kollektivtrafik där jag bor). Så visst, mitt boende är ju betydligt billigare, men det märks inte på allt bränsle man får köpa.

Beror helt på vilken modell du har. Har en 850 som än så länge har varit väldigt enkelt att laga och framförallt billig. Köpte för inte så länge sen ett kamremskit från tyskland för 800kr och bytade den själv på 3h. verkstaden tar väl runt 6-7000kr för det?

Blir lite tröttsamt när detta kommer upp, de som kör bil mest är de som bor i storstadsområdena, småkommuner med många i småorter och folk landsbygd med hyfsat långa avstånd till allt kör mindre bil när vi tittar i statistiken. Det är klart att en del som bor utanför någon liten ort har tre bilar och kör 16 mil vardagar för att ta sig till jobbet, men de flesta gör inte det. En del jobbar såklart på orten även i områden som ses som glesbygd, andra pendlar till grannorten några km bort och en hel del tar faktiskt bussar och tåg från småorter även om de inte går med 20 minuter mellanrum. Landsortsbussar finns i princip överallt, det är bara att de med bil inte tänker på dem. Avgångarna kommer såklart inte passa alla. Självklart vill alla som bor i en liten ort i en liten kommun ha bil, men det vill alla som bor i Farsta eller Solna också. Kollektivtrafiken är däremot ofta dyrare utanför storstadsområdena, i.a.f. om man ska pendla till en annan kommun eller kanske utanför länet.

Hur som helst finns det många i storstadsregionerna som aktivt undviker kollektivtrafiken i alla dess former. Folk som alltså hellre betalar för parkeringsplats och liknande än tar kollektivtrafiken.

@Otori

Hur gör de idag? De tar bilen, blir upphämtade, åker taxi eller hyr bil osv. Går fint att hyra bil även där det inte finns hyrbilsfirmor, då mackarna också hyr ut bilar. Finns inte överallt i alla kommuner, men åtminstone någonstans i alla kommuner. Du kan ju hyra bil i Vilhelmina om du vill. Lär knappast bli mycket sämre på den fronten i framtiden.

Permalänk
Medlem

hoppa in på ett sidospår jag ser folk skriver om här

Varför säger folk att det inte finns någon kollektivtrafik där dom bor? ?? det finns överallt, dock kan tiderna var skit. särskilt på landet.

Tyckte jag själv igärnfall, när det gick 1 buss/ tåg var 3-4 timme på landet mot närmaste stad som låg 4 mil ifrån mig. Men det fanns kollektivtrafik, dock ingen bra. Samt jag hade 1 km till busshållplatsen/ tågstationen. så jag var tvungen att cykla/ köra moped dit VARJE DAG I SNÖ OCH REGN.

Bor nu i en små stad sen 6 månader tillbaka, och köpte en bil. inte för att jag " behöver " utan för att det är bekvämt när man ska någonstans utanför stan, fast jag vet det går bussar och tåg oftare än när jag var ung till min hemort nu= Men jag har blivit lat och bekväm på äldre dagar. och det är något jag erkänner. Bil är för mig när man bor i en stad, är ren bekvämlighet. inget man behöver för att ta sig runt inom 1 mils radier

på landet förstår jag " behovet " av en bil, men att bo på landet och, säga att det inte finns någon kollektivtrafik där jag bor, är ju bara löjligt. man få acceptera att busshållplatsen / tågstationen inte ligger utanför din dörr.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

hoppa in på ett sidospår jag ser folk skriver om här

Varför säger folk att det inte finns någon kollektivtrafik där dom bor? ?? det finns överallt, dock kan tiderna var skit. särskilt på landet.

Tyckte jag själv igärnfall, när det gick 1 buss/ tåg var 3-4 timme på landet mot närmaste stad som låg 4 mil ifrån mig. Men det fanns kollektivtrafik, dock ingen bra. Samt jag hade 1 km till busshållplatsen/ tågstationen. så jag var tvungen att cykla/ köra moped dit VARJE DAG I SNÖ OCH REGN.

Bor nu i en små stad sen 6 månader tillbaka, och köpte en bil. inte för att jag " behöver " utan för att det är bekvämt när man ska någonstans utanför stan, fast jag vet det går bussar och tåg oftare än när jag var ung till min hemort nu= Men jag har blivit lat och bekväm på äldre dagar. och det är något jag erkänner. Bil är för mig när man bor i en stad, är ren bekvämlighet. inget man behöver för att ta sig runt inom 1 mils radier

på landet förstår jag " behovet " av en bil, men att bo på landet och, säga att det inte finns någon kollektivtrafik där jag bor, är ju bara löjligt.

Fast kollektivtrafik som inte fungerar för att pendla till jobbet är lika illa som ingen kollektivtrafik enligt mig. Jag har lika stor nytta av båda. Så kan förstå de som säger att det inte finns kollektivtrafik även om det är en överdrift.

Ska jag vara framme i tid till jobbet i morgon (05 30) hade jag behövt åka 19 38 idag och då är jag framme kl 05 28 enligt västtrafiks beräkningar. Tar jag bilen tar det 40-45 minuter och är strax under 6 mil. Det finns alltså kollektivtrafik men extremt dåliga förbindelser mellan platsen jag bor och min arbetsplats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast kollektivtrafik som inte fungerar för att pendla till jobbet är lika illa som ingen kollektivtrafik enligt mig. Jag har lika stor nytta av båda. Ska jag vara framme i tid till jobbet i morgon (05 30) hade jag behövt åka 19 38 idag och då är jag framme kl 05 28 enligt västtrafiks beräkningar. Tar jag bilen tar det 40-45 minuter och är strax under 6 mil.

Kollektivtrafiken är framtagen för 7.00- 16.00 jobb, vilket typ 80-90% av Sverige befolkning jobbar, resterande 10-20% få ta sig till jobbet bäst dom vill. När jag själv " jobbade " 7 - 16.00. och bodde 3 mil ifrån jobbet, gick min buss 05.45 och jag är framme 06.30. hade 3 mil till jobbet då. sen gick bussen/ tåget hem 16.30. Så jag förlorade 1 h per dag på ren väntan.

Det är då många köper en bil, när dom ser hur många timmar dom förlora på att " vänta" . för tid är extremt värdefullt för många. det många inte tänker på, är det värt den extra kostnaden för att spara 1h varje dag= 20 arbetsdagar= 20 h i månaden ? är det värt att köpa en bil för att spara 1 timme per dag?

Som sagt prata bara från mitt gamla jobb och hur jag tänkte då. ( köpte ingen bil, flyttade istället och bytte jobb och har nu 800m dit mot 3 mil ) flytta är ett alternativ, köpa bil är ett. gnäll bara inte på kostnaden om det blir dyrt, det är du som har valt ditt jobb, ställe att bo, och ditt sätt att ta dig till jobbet. kommer från mig som bott på landet i 27 år.

men som sagt hoppade in på ett sidospår i denna tråden, ska vara tyst nu

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Otori

Hur gör de idag? De tar bilen, blir upphämtade, åker taxi eller hyr bil osv. Går fint att hyra bil även där det inte finns hyrbilsfirmor, då mackarna också hyr ut bilar. Finns inte överallt i alla kommuner, men åtminstone någonstans i alla kommuner. Du kan ju hyra bil i Vilhelmina om du vill. Lär knappast bli mycket sämre på den fronten i framtiden.

Det jag menade var om man skulle förbjuda bilar äldre än 3-5 år, eller förbjuda bilar i storstäderna. Hur många bolag skulle ha möjlighet att tillhandahålla bilar i den utsträckning som skulle krävas? Framför allt om folk endast skulle hyra vid vissa tillfällen och under semestrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det jag menade var om man skulle förbjuda bilar äldre än 3-5 år, eller förbjuda bilar i storstäderna. Hur många bolag skulle ha möjlighet att tillhandahålla bilar i den utsträckning som skulle krävas? Framför allt om folk endast skulle hyra vid vissa tillfällen och under semestrar.

Svårt att se någon stad förbjuda bilar mer än på ett par gator. Vilket faktiskt är vad de menar när de talar om bilfri stadskärna och liknande.

Hyrbilsfirmor kan nog ha hyfsat nya bilar, men blir såklart dyrare om de inte kan sälja bilarna efter ett par år som de ju oftast gör idag. Många säljer redan efter ett år ju. Fast det är klart, köper man in bilar för 100k istället för 300-400k går det säkert att skrota bilarna efter 3-5 år. Det är ju försäkringar och annat som lär kosta för en biluthyrare, en bil kostar ju inte många tusenlappar i månaden att betala av lån på eller leasa.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kommer snart inte att köpa sin bil i vilket fall utan börja se på det som att man köper transport, i städerna är det absurt att ha egen bil och hela utvecklingen är på väg mot att köpa transport och inte bilen, självkörande elbilar som åker och laddar sig i stället för att stå parkerade är dit stadstrafiken är på väg,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bilismen försvinner inte snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Man kommer snart inte att köpa sin bil i vilket fall utan börja se på det som att man köper transport, i städerna är det absurt att ha egen bil och hela utvecklingen är på väg mot att köpa transport och inte bilen, självkörande elbilar som åker och laddar sig i stället för att stå parkerade är dit stadstrafiken är på väg,

Att fler kommer vilja välja bil/transport som tjänst tror jag mycket på. Är ju bara att se hur människor i övrigt fungerar och den utveckling vi ser. Utvecklingen inom självkörande fordon lär nog bara öka. Finns nog inget som kan stoppa det heller, tänk åkerier som slipper ha anställda som kör. Fordonet kan köra 24/7 mer eller mindre.

Väldigt spännande tid vi lever i detta. Utvecklingen kan gå åt ganska många håll nu.

Permalänk
Medlem

Det är tur att många åker bil i Stockholm, för Kollektivtrafiken går på knäna redan nu ( i rusning ) och om alla skulle ställa bilen skulle allt kollapsa. Det behövs pumpa in många Miljarder i kollektiven för att klara mer folk.
Samtidigt är det otroligt viktigt att få en Förbifart Stockholm för att avlasta trafiken i stan.
Nästa varje europeiskt land har en motorväg som går runt huvudstaden... men inte Sverige.. där ska alla slungas rätt igenom skiten.

Ontopic:
Köp en fullflödes sportkatalysator istället för att rensa, det har jag gjort till min E30.
Dock behöver den sådan bli riktigt varm för att rena ordentligt.

Sedan så är det fullt möjligt att få en Förgasar Cheva 396 V8 att uppnå avgaskrav för 90 tals bilar ( utom lambda då såklart ) genom att bestycka förgasaren korrekt och bra katalysatorer, dock kostar det. Kör man dessutom Insprutning så blir det ännu bättre.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kommer snart inte att köpa sin bil i vilket fall utan börja se på det som att man köper transport, i städerna är det absurt att ha egen bil och hela utvecklingen är på väg mot att köpa transport och inte bilen, självkörande elbilar som åker och laddar sig i stället för att stå parkerade är dit stadstrafiken är på väg,

För många kan det nog bli så.
Men jag tror ändå att en del kommer vilja ha egen bil. Dels är det statussymbol för vissa.

Men det finns också bilentusiaster.
Säg till Jay Leno att sälja sina bilar och skaffa busskort istället...
...nu bor inte han i Sverige (USA), men det finns Svenska bilentusiaster också.

Jämför lite hur det är med datorer...
Många klarar sig med smartphone/surfplatta, kanske en liten netbook också.

Men det finns fortfarande folk som bygger stationära datorer med processorer med minst 4 kärnor och kraftigt grafikkort, flera lagringsenheter osv.

Den som gillar att skruva med bilen och putsa på allting, som blir bländad om han/hon öppnar motorhuven en solig dag av allt putsat krom som blänker under huven. Lite svårt att ersätta det med ett busskort eller taxi.
Lite som att kolla facebook på mobilen eller spela Battlefield på en stationär dator inte är riktigt samma sak.

Men för de som inte har något bil/motor/fordons intresse utan bara är intresserad av att ta sig från A till B så kan nog köpa transport fungera för många.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Noxxer:

Det är tur att många åker bil i Stockholm, för Kollektivtrafiken går på knäna redan nu ( i rusning ) och om alla skulle ställa bilen skulle allt kollapsa. Det behövs pumpa in många Miljarder i kollektiven för att klara mer folk.
Samtidigt är det otroligt viktigt att få en Förbifart Stockholm för att avlasta trafiken i stan.
Nästa varje europeiskt land har en motorväg som går runt huvudstaden... men inte Sverige.. där ska alla slungas rätt igenom skiten.

Ontopic:
Köp en fullflödes sportkatalysator istället för att rensa, det har jag gjort till min E30.
Dock behöver den sådan bli riktigt varm för att rena ordentligt.

Sedan så är det fullt möjligt att få en Förgasar Cheva 396 V8 att uppnå avgaskrav för 90 tals bilar ( utom lambda då såklart ) genom att bestycka förgasaren korrekt och bra katalysatorer, dock kostar det. Kör man dessutom Insprutning så blir det ännu bättre.

Fast tittar vi globalt så är det väldigt tydligt att det är omöjligt att bygga en storstad baserad på biltrafik. USA är ett typexempel på hur det går med Los Angeles som värsta exempel. 10-12-filiga motorvägar och kronisk trafikstockning i en stad som måste växa på längden och bredden då det inte går att öka densiteten genom att bygga högre för att folk då inte kan ta sig fram. Det enda rimliga är att i stor utsträckning bygga bort biltrafik i större städer och ersätta det med kollektivtrafik.

Skrivet av GuessWho:

För många kan det nog bli så.
Men jag tror ändå att en del kommer vilja ha egen bil. Dels är det statussymbol för vissa.

Men det finns också bilentusiaster.
Säg till Jay Leno att sälja sina bilar och skaffa busskort istället...
...nu bor inte han i Sverige (USA), men det finns Svenska bilentusiaster också.

Jämför lite hur det är med datorer...
Många klarar sig med smartphone/surfplatta, kanske en liten netbook också.

Men det finns fortfarande folk som bygger stationära datorer med processorer med minst 4 kärnor och kraftigt grafikkort, flera lagringsenheter osv.

Den som gillar att skruva med bilen och putsa på allting, som blir bländad om han/hon öppnar motorhuven en solig dag av allt putsat krom som blänker under huven. Lite svårt att ersätta det med ett busskort eller taxi.
Lite som att kolla facebook på mobilen eller spela Battlefield på en stationär dator inte är riktigt samma sak.

Men för de som inte har något bil/motor/fordons intresse utan bara är intresserad av att ta sig från A till B så kan nog köpa transport fungera för många.

Självklart kommer bilen förbli en statussymbol men att några få samlare och entusiaster har ett gäng gamla bilar är inte ett problem i praktiken. De bilarna körs relativt sällan. Jay Leno kan ju omöjligt köra alla bilar samtidigt så han lär ju inte köra mer bil än om han bara ägt en.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast tittar vi globalt så är det väldigt tydligt att det är omöjligt att bygga en storstad baserad på biltrafik. USA är ett typexempel på hur det går med Los Angeles som värsta exempel. 10-12-filiga motorvägar och kronisk trafikstockning i en stad som måste växa på längden och bredden då det inte går att öka densiteten genom att bygga högre för att folk då inte kan ta sig fram. Det enda rimliga är att i stor utsträckning bygga bort biltrafik i större städer och ersätta det med kollektivtrafik.

Det går fortfarande inte att jämföra lilla Sverige med vare sig storstäder i USA eller Japan. Los Angeles storstadsområde har ca 12 miljoner invånare, medans Stockholms storstadsområde har ca 2,2 miljoner invånare och Göteborgs storstadsområde har ca 1 miljon invånare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske vore bra att alla inte hade råd att ha bil, personligen tycker jag att det verkligen borde bli oerhört mycket dyrare att ha bil i städerna där bilen oftast saknar existensberättigande.
Man kunde börja med att fasa ut de bilar som är sämst och en 740 där man plockat bort katalysatorn påminner mig om sämsta typen av a traktor även om den är bilreggad.

Skulle faktiskt vara väldigt korkat att fasa ut äldre bilar för det är miljövänligare att köra dom tills dom är slut för det går åt så mycket energi att göra bilar och producerar mer koldioxid än att köra äldre bilar och är samma med elbilar att dom är riktigt smutsiga att göra och svåra att återvinna när det är mycket blandade material och är mer miljömedvetet att köra en 740 utan kat än att köpa en tesla

Sen är det stort behov av bil även i många större städer då dom flesta inte har jobbet som granne och kan t.e.x åka på 4-5 byten och blir väldigt mycket trassel att ta sig till och från många arbeten och omöjligt att passa tider och sen hinna med dagis och handla o.s.v skulle helt enkelt inte funka för många vanliga familjer att få ihop dagen utan bil och hjälper knappast att göra bilar dyrare att äga heller

Så man kanske skulle köpa någon 30 årig disel bil köra på frityr olja och spillolja och vad man kommer över och slipper diselskatten när dom är skattebefriad och flina åt dom som kör elbil när man vet att man är mer miljömedveten trots den svarta röken bakom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

på landet förstår jag " behovet " av en bil, men att bo på landet och, säga att det inte finns någon kollektivtrafik där jag bor, är ju bara löjligt. man få acceptera att busshållplatsen / tågstationen inte ligger utanför din dörr.

Är med på vad du menar, bor 20 minuter från centrala göteborg Avenyn, 20min laglig hastighet med bil, finkörning, 15 min är inga konstigheter annars.. 22 km (16km fågelvägen)
Kollektivt tar samma resa 1h30 minuter. (förutsatt att den gör vad den ska, vintertid ställer de in bussarna helt, dvs gå 9km)

Kollektivtrafik finns, men den har en tendens att vara extremt värdelös utåt skogarna, åtminstone när Västtrafik får sköta om den.
(Jag får ringa och "boka" buss innan klockan 5 på helgerna för att de ska köras alls, "hej, jag ska åka hem från krogen och vara i Lindome 01:35 tänkte jag, så ni får gärna ta och köra en buss enligt tidtabell då" och man får inte åka med om man inte har bokat men någon annan har.)

En kollektivtrafik som till stor del inte fungerar som den ska, räknar åtminstone inte jag och merparten härikring som "kollektivtrafik", och därmed känns det inte som ett långskott att hävda att det "inte finns" heller.
Pågrund av de absurt höga månadskostnaderna för kollektivtrafiken, så blir det motorcykelkörkort och motorcykel framöver, jag räknar med att kortet är tillbakabetalat på 6 månader drygt. (cykeln borträknad såklart)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Så man kanske skulle köpa någon 30 årig disel bil köra på frityr olja och spillolja och vad man kommer över och slipper diselskatten när dom är skattebefriad och flina åt dom som kör elbil när man vet att man är mer miljömedveten trots den svarta röken bakom

Kör på vanlig diesel föreslår jag, men nog går det att nödköra på spill och frityrolja, (vet de som kör på gammal hydraulolja de fick gratis)
Men där pratar vi ändå lite miljövidrigt

Råkar ha ett gäng sådana bilar hursomhelst, fungerar förvånansvärt bra, när jag räknat på värdeökning så ligger jag på drygt 5%-10% per år med, ha den på en ny bil
Titta på gamla Mercedes dieslar föreslår jag, i originalstuk är det mindre svartrök än många moderna dieslar som tycks ta sig igenom besiktning, men den går långsamt, och drar inte nämnvärt heller. (1976an långåker jag på 0.65 utan problem alls)

går dock utmärkt att stoppa i nyare motorer med, lägre förbrukning, mer kraft, mer miljövänligt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fortfarande, bilen förstörs inte efter tre år utan ägandeskapet förs över till någon annan.

Amazonen är en av få (äldre) Volvo-bilar som ser bra ut, men hur ofta ser man en sån idag? Och då oavsett årstid. Inget folk är ute och åker i till vardags. Vilket är lite synd då det är en fin bil. Till skillnad från de kantiga modellerna som kom under en längre period.

Volvo verkar också gå över till eldrift: https://arstechnica.com/cars/2017/05/volvo-says-no-more-diese...

Finns dock inget som ursäktar gamla skruttiga Volvo-bilar som far runt. Speciellt sådanna som modifieras för att bli än mer miljöfarliga.

Ah, så Volvo har äntligen bestämt sig för att gå elektriskt. Det är alltså därför det plötsligt ska byggas en jävla massa elväg. Sveriges infrastrukturpolitik är ju anpassad till Volvos affärsplan. Fullkomligt idiotiskt. Hoppas kineserna tröttnar och lägger ner Volvo, det är vår enda chans till en vettig infrastrukturpolitik.

Skrivet av lord_vasagos:

ja dom var nära verkningslösa när dom kom och 30år+ senare så blir dom knappast bättre och ironiska är som du är inne på att dom flesta begår större miljöproblem hela tiden och sitter och moraliserar med sin miljövänliga Prius medans han med sin äldre bil utan kat är mer miljömedveten då det går åt mycket energi att göra en ny bil som äter upp skillnaden på utsläpp vilket man ignorerar när aftonbladet skrev att bilen är miljövänlig och man kan visa grannar hur miljömedveten man är genom sitt gröna köp som man stolt visar upp på instagram och lever i sin illusion och svullar sig full med självgodhet

Sen om rensa kat gör så jävla mycket är väll en sak och turbo konvertera är väll iof enkelt men besiktningen brukar inte gilla det så hade det varit jag hade jag letat på nån bra top lite vassare kammar och utgå i från som brukar vara rätt billigt och ger lite extra snurr i maskineriet

Snälla, låt den fejkartikeln dö. Den har blivit debunkad flera gånger som ett beställningsjobb från amerikanska oljelobbyn. De har räknat på helt olika livslängder och dragit till med fantasisiffror för batteritillverkningen bland annat.

Skrivet av Otori:

Det gläder mig enormt att du inte har någon beslutsrätt i den frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fenix:

Ja vi borde fira detta med att bränna gummi 😂

Det där e nog en av de mest korkade inläggen jag sett på länge. Eftersom du uppenbarligen föddes med silversked med munnen så kan du väl föregå med gott exempel och köpa ny bil till alla 740-ägare?

Bilkörtning i städer motsäger hela poängen och konceptet med en stad, nämligen att "allt" ska vara nära och lättillgängligt och att transport kan ske väldigt effektivt med kollektiva färdmedel.

Att Stockholm är gravt felbyggt och inte tillgodoser detta är en annan fråga.

Skrivet av Otori:

Hur ska de som bor i storstäder åka och hälsa på vänner och bekanta som bor där det inte finns kollektivtrafik?

Eller semestra? Hyrbil blir ju svårt, tror det är få hyrbilsfirmor som kan anpassa sig för det.

Och om vi ändå ska förbjuda och beskatta så kan vi ju införa en miljöskatt för de som bosätter sig på landet. De använder ju sina bilar i högre utsträckning än stadsborna

Skickades från m.sweclockers.com

Taxi naturligtvis. Jag har aldrig ägt en bil och aldrig känt att det varit ett hinder i mitt 30-åriga liv. Varför äga en bil när det räcker att hyra en de få gånger om året man behöver en?

Skrivet av Noxxer:

Det är tur att många åker bil i Stockholm, för Kollektivtrafiken går på knäna redan nu ( i rusning ) och om alla skulle ställa bilen skulle allt kollapsa. Det behövs pumpa in många Miljarder i kollektiven för att klara mer folk.
Samtidigt är det otroligt viktigt att få en Förbifart Stockholm för att avlasta trafiken i stan.
Nästa varje europeiskt land har en motorväg som går runt huvudstaden... men inte Sverige.. där ska alla slungas rätt igenom skiten.

Ontopic:
Köp en fullflödes sportkatalysator istället för att rensa, det har jag gjort till min E30.
Dock behöver den sådan bli riktigt varm för att rena ordentligt.

Sedan så är det fullt möjligt att få en Förgasar Cheva 396 V8 att uppnå avgaskrav för 90 tals bilar ( utom lambda då såklart ) genom att bestycka förgasaren korrekt och bra katalysatorer, dock kostar det. Kör man dessutom Insprutning så blir det ännu bättre.

Förbifart Stockholm är en bluff, den kommer inte avlasta någonting, tvärtom kommer den generera ännu mer trafik. Det står t.o.m. i utredningsmaterialet. Namnet är bara en vilseledning för att få med sig opinionen, hela poängen med projektet är att exploatera områdena strax väster om Stockholm.

Skrivet av Zotamedu:

Fast tittar vi globalt så är det väldigt tydligt att det är omöjligt att bygga en storstad baserad på biltrafik. USA är ett typexempel på hur det går med Los Angeles som värsta exempel. 10-12-filiga motorvägar och kronisk trafikstockning i en stad som måste växa på längden och bredden då det inte går att öka densiteten genom att bygga högre för att folk då inte kan ta sig fram. Det enda rimliga är att i stor utsträckning bygga bort biltrafik i större städer och ersätta det med kollektivtrafik.

Självklart kommer bilen förbli en statussymbol men att några få samlare och entusiaster har ett gäng gamla bilar är inte ett problem i praktiken. De bilarna körs relativt sällan. Jay Leno kan ju omöjligt köra alla bilar samtidigt så han lär ju inte köra mer bil än om han bara ägt en.

Hehe, ja. Hälften av Los Angeles bebyggda ytor består av vägar och parkeringsplatser. Helt sjukt.

Skrivet av Otori:

Det går fortfarande inte att jämföra lilla Sverige med vare sig storstäder i USA eller Japan. Los Angeles storstadsområde har ca 12 miljoner invånare, medans Stockholms storstadsområde har ca 2,2 miljoner invånare och Göteborgs storstadsområde har ca 1 miljon invånare.

Jo. Stockholm är lika glesbyggt och har samma pendlartid per kilometer som Los Angeles som synes i videon jag bäddat in ovan.

Skrivet av Bellerefon:

Är med på vad du menar, bor 20 minuter från centrala göteborg Avenyn, 20min laglig hastighet med bil, finkörning, 15 min är inga konstigheter annars.. 22 km (16km fågelvägen)
Kollektivt tar samma resa 1h30 minuter. (förutsatt att den gör vad den ska, vintertid ställer de in bussarna helt, dvs gå 9km)

Kollektivtrafik finns, men den har en tendens att vara extremt värdelös utåt skogarna, åtminstone när Västtrafik får sköta om den.
(Jag får ringa och "boka" buss innan klockan 5 på helgerna för att de ska köras alls, "hej, jag ska åka hem från krogen och vara i Lindome 01:35 tänkte jag, så ni får gärna ta och köra en buss enligt tidtabell då" och man får inte åka med om man inte har bokat men någon annan har.)

En kollektivtrafik som till stor del inte fungerar som den ska, räknar åtminstone inte jag och merparten härikring som "kollektivtrafik", och därmed känns det inte som ett långskott att hävda att det "inte finns" heller.
Pågrund av de absurt höga månadskostnaderna för kollektivtrafiken, så blir det motorcykelkörkort och motorcykel framöver, jag räknar med att kortet är tillbakabetalat på 6 månader drygt. (cykeln borträknad såklart)

Det är mycket snäv politik i det. Moderaterna vill att alla ska åka bil av ren princip ("Frihet!" my ass...) medan sossarna är rädda om jobben på Volvo eftersom de råkade lägga ner all järnvägsindustri och mycket ditåt relaterade arbeten i Sverige. Så kollektivtrafiken hålls tillbaka pga det. Det är ju i praktiken alltid (s) eller (m) som styr överallt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Kör på vanlig diesel föreslår jag, men nog går det att nödköra på spill och frityrolja, (vet de som kör på gammal hydraulolja de fick gratis)
Men där pratar vi ändå lite miljövidrigt

Råkar ha ett gäng sådana bilar hursomhelst, fungerar förvånansvärt bra, när jag räknat på värdeökning så ligger jag på drygt 5%-10% per år med, ha den på en ny bil
Titta på gamla Mercedes dieslar föreslår jag, i originalstuk är det mindre svartrök än många moderna dieslar som tycks ta sig igenom besiktning, men den går långsamt, och drar inte nämnvärt heller. (1976an långåker jag på 0.65 utan problem alls)

går dock utmärkt att stoppa i nyare motorer med, lägre förbrukning, mer kraft, mer miljövänligt.

Har kompisar som kört så med på frityr olja under sommaren sen kört dubbelt system för start vid kallare månader och silat ur det mesta dom kommit över i oljeväg och mercdes eller golf 1 verkar vara det dom flesta kört på och känner även nån som klämt i en mercedes 190d motor i jänkare och egentligen skulle man skaffar någon sådan när dom blir en spargris

Men håller med riktig disel är bekvämare än köra på och alternativa bränslen blir trassel med kallstart och tror en del löser det med ethanol eller 2 olika tankar där man startar på disel går över till alternativa men är lite roligt för det är gratis och man borde även kunna få fram ethanol billigt med jäst socker vatten och ett kokkärl med kylrör men tror inte polisen skulle gilla hemkört och frityrolja i tanken

Hade faktiskt en 70tals merca 220d som var helt slut i ett sandtag så vet exakt hur slö dom var men jag är en av dom stolta få som hoppat 3-4 meter med en sån men skulle jag köpa någon sån hade jag nog kollat in mercedes 190d kanske 2.5l eller så som är rätt pigg sen kört vanlig disel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ah, så Volvo har äntligen bestämt sig för att gå elektriskt. Det är alltså därför det plötsligt ska byggas en jävla massa elväg. Sveriges infrastrukturpolitik är ju anpassad till Volvos affärsplan. Fullkomligt idiotiskt. Hoppas kineserna tröttnar och lägger ner Volvo, det är vår enda chans till en vettig infrastrukturpolitik.

Volvo Personvagnar har inget med AB Volvo och Scania att göra, det är de sistnämnda som experimenterar med och förespråkar elektrifierade vägar. Bara Scania/Siemens som gjort något praktiskt.

Att Volvo Personvagnar går bort från små dieselmotorer är snarare för att sälja små bensinmotorer eftersom dieselmotorer har fått ännu sämre rykte och partikelutsläpp har blivit en större fråga. Det är helt enkelt svårt att göra nya dieselmotorer och skulle bli svårt att klara nya miljökrav. Lastbilar och bussar kör adblue och liknande, men det hade knappast varit någon hit bland personbilar. Snåla dieslar kan knappast klassas som miljöbilar och befrias från skatt som de gjorde för några år sedan heller. Att Volvo PV bygger elbilar och laddhybrider, förespråkar laddstationer och dylikt påverkar inte utsikterna eller drivkrafterna bakom elektrifierade vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Därför byter många bil i stället för att besikta eller åtminstone innan tredje besiktningen så det rullar få bilar som är 7 år gamla i Japan, de exporteras eller skrotas. Liknande regler kanske är nått vi borde införa här också.

Om inte jag minns fel, så kör du ett "entusiast fordon". Iofs av nyare slag, men, det är ju knappast en överraskning för varken dig eller mig att den typen av fordon måste överleva i 20-25 år, för att uppnå veteranstatus. Om man inför i det närmaste obligatorisk skrotning kommer det vara ont om veteraner i framtiden...

Skrivet av mrqaffe:

Man kommer snart inte att köpa sin bil i vilket fall utan börja se på det som att man köper transport, i städerna är det absurt att ha egen bil och hela utvecklingen är på väg mot att köpa transport och inte bilen, självkörande elbilar som åker och laddar sig i stället för att stå parkerade är dit stadstrafiken är på väg,

Jag är skeptisk till den här utvecklingen. Jag tror det kommer ta betydligt längre tid än vad förespråkarna för den typen utveckling hoppas på.
Av de jag känner, är det få som i dag äger ett eget fordon, och kan tänka sig att i framtiden ha sitt eget fordon i någon form för delningsekonomi. Med andra ord, deras bil ska köra andra, mot en mindre ersättning, när de inte använder den själva. Ännu färre kan tänka sig att inte äga ett eget fordon.
Taxi, kommer av naturlig anledning vara tidiga med det här konceptet, (hela vinsten, men ingen kostnad för chauffören? Ren vinst ur deras synvinkel. Det kommer bli en "lyxtjänst" att ha en chaufför som åker med, öppnad dörrar och konverserar.) men privat ägande av fordon kommer vi ha i årtionden än.

Skrivet av GuessWho:

men det finns Svenska bilentusiaster också.

Som jag skrev ovan, så har jag för mig att Qaffe ironiskt nog kör just ett entusiast fordon. Det betyder förstås inte att han principiellt kan ha rätt.

Skrivet av lord_vasagos:

men tror inte polisen skulle gilla hemkört och frityrolja i tanken

Polisen skulle bli hemskt upprörd. Du kan rent av göra bio-diesel av fritösoljan, och de skulle fortfarande gå i taket. Du får inte, under några omständigheter, producera eget bränsle, för då smiter du från skatten. Det är anledningen till varför automatiska konsument-system för etanol, bio-gas och bio-diesel är olagliga i Sverige. De går inte att beskatta.

Skrivet av Petterk:

Lastbilar och bussar kör adblue och liknande, men det hade knappast varit någon hit bland personbilar.

Sedan 2015 har det sålts personbilar med AdBlue system. Renault, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes Benz, GM/Opel, Ford, Toyota och Mazda, i stort sett alla har en eller ett par modeller där det är ett alternativ.
13 liter ska tydligen räcka till strax över 1000 mils körning, i en Passat GTS, så man behöver inte tanka speciellt ofta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.