Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Jag satte min SSD in i 1:a bay men när jag ska installera Windows Server så finns det ingen hårddisk att installera på säger den, jag satte bara in den där utan själva Bay hållaren för jag har ingen adapter nu utom får den imorgon.

Har iofs inte ändrat till AHCI i bios än kanske är därför?

Edit:
Löste det, man var tvungen att ställa in AHCI i bios sen fungerade det.

Ända jag inte har löst nu är att veta vad för Nätverkskort jag har.

HPE Ethernet 1Gb 2-port 332i Adapter
https://www.hpe.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c04123182.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hade tänkt följande setup vilket borde bli bra och även nätaggregatet borde klara av det?

CPU: 1265lv2
Ram: 16GB kingston 1600Mhz

Följande lagring;
ODD: SSD för cache
1bay: SSD som OS disk
2bay: 3TB WD Red för lagring av media.
3bay: 6TB WD Red för backup av enheter kort osv.
4bay: 6TB WD Red som ligger som Raid-1 mot 3bay.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Calby:

Jag satte min SSD in i 1:a bay men när jag ska installera Windows Server så finns det ingen hårddisk att installera på säger den, jag satte bara in den där utan själva Bay hållaren för jag har ingen adapter nu utom får den imorgon.

Har iofs inte ändrat till AHCI i bios än kanske är därför?

Edit:
Löste det, man var tvungen att ställa in AHCI i bios sen fungerade det.

Ända jag inte har löst nu är att veta vad för Nätverkskort jag har.

Skulle du inte använda RAID-1 för bay-3&4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jajjemen, kanalen är lite nyare än kontot här på SweC, lite sport ska det ju vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hej,
Jag hittar inte den drivrutinen heller på HPe's hemsida. =/

Lika så kan jag inte installera drivrutiner för Storage Controller och jag kan inte uppdatera FW för Storage Controller eller något av nätverks FW som dom har då det hela tiden säger att jag inte har dom komponenterna i servern.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag hittar inte den drivrutinen heller på HPe's hemsida. =/

Lika så kan jag inte installera drivrutiner för Storage Controller och jag kan inte uppdatera FW för Storage Controller eller något av nätverks FW som dom har då det hela tiden säger att jag inte har dom komponenterna i servern.

871795_001_spp-2017.04.0-SPP2017040.2017_0420.14.iso ?

Tycker dina problem låter väldigt konstiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

871795_001_spp-2017.04.0-SPP2017040.2017_0420.14.iso ?

Tycker dina problem låter väldigt konstiga.

Kan du länka till drivrutinerna för nätverkskortet?

Jag har prövat att uppgradera alla FW's men det fungerar inte från Windows iaf.
Jag kunde uppgradera iLO iaf via Windows.

Edit:
jag fixade nätverkskortet var tvungen att ta ut drivarna från senaste SPP för att uppdatera drivrutinerna.
Nu är det bara Controller kortet kvar som lär uppdateras med drivrutiner och ev. FW.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har jag nyaste versionen av SPP?

Edit:
Tror jag har löst allt snart Va lite struligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Kan du länka till drivrutinerna för nätverkskortet?

Jag har prövat att uppgradera alla FW's men det fungerar inte från Windows iaf.
Jag kunde uppgradera iLO iaf via Windows.

Edit:
jag fixade nätverkskortet var tvungen att ta ut drivarna från senaste SPP för att uppdatera drivrutinerna.
Nu är det bara Controller kortet kvar som lär uppdateras med drivrutiner och ev. FW.

Skrivet av Calby:

Har jag nyaste versionen av SPP?

http://forumbilder.se/G8D7M/capture.PNG

Edit:
Tror jag har löst allt snart Va lite struligt.

Du ska uppgradera FW genom att boota maskinen med den iso´n. Vilket du nog gjort nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du ska uppgradera FW genom att boota maskinen med den iso´n. Vilket du nog gjort nu?

Nope det gjorde jag inte, jag installerade allt genom Windows dvs när jag var inne i Windows Server.
Så jag skall bota från ISO filen genom att köra den i iLO?

Edit:
Verkar kommit igång med allt, original CPU:n är väldigt klen tur att jag har beställt en Xeon E3-1265Lv2.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Nope det gjorde jag inte, jag installerade allt genom Windows dvs när jag var inne i Windows Server.
Så jag skall bota från ISO filen genom att köra den i iLO?

Edit:
Verkar kommit igång med allt, original CPU:n är väldigt klen tur att jag har beställt en Xeon E3-1265Lv2.

Mounta ISOn via ILO är helt klart enklast.
https://www.youtube.com/watch?v=6mJRZWXUKVE

Tycker Celeronen man fick till var rätt pigg. Visserligen uppgraderade jag processorn men hade nog klarat mig på original

Permalänk
Medlem

@anon246659:

Den klarar av att Transcoda iaf en stream från Plex men man kan inte köra VM på den CPU:n och Xeon kostade bara 1500kr inkl frakt så slog till

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

@Berrabub:

Den klarar av att Transcoda iaf en stream från Plex men man kan inte köra VM på den CPU:n och Xeon kostade bara 1500kr inkl frakt så slog till

Intel® Virtualization Technology (VT-x) ‡ Yes
https://ark.intel.com/products/71074/Intel-Celeron-Processor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Konstigt, när jag startar min server så står det No på den. =/

Åtgärdade det med BIOS

Visa signatur

Permalänk

Hade en server byggd i en node innan som jag tycker gick väldigt tyst.
Jäklar vad fläktarna låter i jämförelse när man startar hp:n.

So far har jag fått igång ILO:n efter lite mekande, trodde i min enfald att den delade porten var aktiverad ifrån början, tog ett tag att felsöka då jag inte hittaden den i routern så ni som får hem eran i dagarna bör sätta den i ILO-uttaget först.
Slängde i en 8:a sticka direkt och den verkar fungera som den ska.
Köpt en kod till ILO:n.
Beställt 2.5" till 3.5" för SSD-disk.
Beställt hållare samt strömsladd för ODD-disk.
Uppgraderat firmware till nyaste SPP.

Funderar på att byta ut processorn till min i3-3220 jag har liggande men man kanske ska hålla sig några dagar så det inte är något fel som visar sig eller hur tjuriga är de med garanti gällande sådana saker? Någon som behövt testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Hade en server byggd i en node innan som jag tycker gick väldigt tyst.
Jäklar vad fläktarna låter i jämförelse när man startar hp:n.

So far har jag fått igång ILO:n efter lite mekande, trodde i min enfald att den delade porten var aktiverad ifrån början, tog ett tag att felsöka då jag inte hittaden den i routern så ni som får hem eran i dagarna bör sätta den i ILO-uttaget först.
Slängde i en 8:a sticka direkt och den verkar fungera som den ska.
Köpt en kod till ILO:n.
Beställt 2.5" till 3.5" för SSD-disk.
Beställt hållare samt strömsladd för ODD-disk.
Uppgraderat firmware till nyaste SPP.

Funderar på att byta ut processorn till min i3-3220 jag har liggande men man kanske ska hålla sig några dagar så det inte är något fel som visar sig eller hur tjuriga är de med garanti gällande sådana saker? Någon som behövt testa?

CPU borde du nog vänta med, kan annars bli problem med garantiärende.
Håller på att göra precis lika som dig, men uppgraderar till 16GB och en Xeon E-1265lv2 som jag beställde från ebay för 1500kr.

Visa signatur

Permalänk

Håller mig ifrån processorbytet så länge då!

Ja i framtiden blir det en 8:a sticka till definitivt och sen ev processor någon månad när jag känner mig rik

Skrivet av Calby:

CPU borde du nog vänta med, kan annars bli problem med garantiärende.
Håller på att göra precis lika som dig, men uppgraderar till 16GB och en Xeon E-1265lv2 som jag beställde från ebay för 1500kr.

Permalänk
Medlem

Jag har två frågor:

1. Någon som har beställt någon adapter för ODD -> Sata från ebay som kan rekommendera någon?
2. Vilka chip på moderkortet är det som dom rekommenderar att man sätter dit en kylflens på? Jag läste något om det men förstår desvärre inte vilken dom menar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Calby:

Jag har två frågor:

1. Någon som har beställt någon adapter för ODD -> Sata från ebay som kan rekommendera någon?
2. Vilka chip på moderkortet är det som dom rekommenderar att man sätter dit en kylflens på? Jag läste något om det men förstår desvärre inte vilken dom menar.

Folk verkar rekommendera denna som jag hittade längre bak i tråden:
http://www.ebay.com/itm/280820379708
Beställde den igår iaf.

Angående 2 får vi se vad någon mer kunnig säger

Permalänk
Medlem

P222 i gen8 server

Hej,

Stoppade i ett P222 kort i en gen8 mikroserver som stått nytt ett tag.

Jag ser kortet i bios som okänt lagringskort, men den startar ingen rom under booten så man kan göra nått med kortet. Kortet blinkar och ser helt ok ut rent fysiskt.

Har jag missat slå av/på nått eller finns det firmware krav?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Beställde den igår iaf.

Beställde en sådan jag med inte för att jag behöver dne just nu men jag kommer behöva en i framtiden så lika bra att beställa dom kostar inte många kronor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad använder ni alla eran server till?

Själv så kör jag följande på min:
Torrent
PlexServer
SMB Server
WebbServer

Funderar på att ev. köra in en OwnCloud server med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Beställde den igår iaf.

Skrivet av Calby:

Beställde en sådan jag med inte för att jag behöver dne just nu men jag kommer behöva en i framtiden så lika bra att beställa dom kostar inte många kronor.

Notera inlägg http://www.sweclockers.com/forum/post/16345595

Permalänk
Medlem

Jaha, beställde en med rätt mått nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga problem att byta CPU görs på någon minut om man bara kollar youtube som jag gjorde för bytet av CPU.

5 kablar att haka av som inte är så svåra att ta bort/sätta dit sen ta ut släden på baksidan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vad använder ni alla eran server till?

Själv så kör jag följande på min:
Torrent
PlexServer
SMB Server
WebbServer

Funderar på att ev. köra in en OwnCloud server med.

Jag kör FreeNAS på min som är datastore till båda mina esxi maskiner. Fungerar suveränt!

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Tips:
Det finns en del chip på moderkortet som man kan sätta kylflänsar på för att få ner tempraturen bla. nätverkskorts chippet.

Efter en del googling så verkar det vara dessa som passar för just detta
https://www.coolerkit.se/shop/enzotech-bcc9-bmr-c1l-2231p.htm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något större problem så länge du inte går på en "hetare" CPU än 45W och har den i ett rum med hyffsad temp.

Det är trots allt en riktig server byggd för att kunna gå tungt 24/7 i varmare klimat än vad vi brukar ha inomhus.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag kör 24/7 med en 80W TDP E3-1270. Stresstestade i 48 timmar förra sommaren utan att det var något problem med temperaturen eller stabiliteten. Lär dock byta till en E3-1265L v2 när tillfälle ges.

Ett problem har jag dock och det är de vinande fläktarna, ett problem som jag upplevde även med Celeron-processorn som kom med servern, samt med en i3-2120T jag körde ett tag. Jag bor i en väldigt liten lägenhet och ljudet stör mig enormt. Har svårt att urskilja om det är den stora fläkten eller fläkten i nätaggregatet som är värst. Just nu överväger jag nästan att byta ut servern mot något annat, vilket skulle vara tråkigt då jag älskar krabaten.

Är det någon som har lyckats dra ner fläktljudet i servern och har konkreta tips på hur man kan gå till väga? Byta fläkt? Någon sorts dämpningsmaterial i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag kör 24/7 med en 80W TDP E3-1270. Stresstestade i 48 timmar förra sommaren utan att det var något problem med temperaturen eller stabiliteten. Lär dock byta till en E3-1265L v2 när tillfälle ges.

Ett problem har jag dock och det är de vinande fläktarna, ett problem som jag upplevde även med Celeron-processorn som kom med servern, samt med en i3-2120T jag körde ett tag. Jag bor i en väldigt liten lägenhet och ljudet stör mig enormt. Har svårt att urskilja om det är den stora fläkten eller fläkten i nätaggregatet som är värst. Just nu överväger jag nästan att byta ut servern mot något annat, vilket skulle vara tråkigt då jag älskar krabaten.

Är det någon som har lyckats dra ner fläktljudet i servern och har konkreta tips på hur man kan gå till väga? Byta fläkt? Någon sorts dämpningsmaterial i chassit?

Min fläkt låter inte så som du beskriver, den är nästan ljudlös.
Har du prövat att beställa nya fläktar från eBay och prövat med dom?

Visa signatur

Permalänk

Haha tyvm <3. Så kan det gå när inte haspen är på. Kanske får bli tejp då istället