Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagefors:

Är det jättestor skillnad på en Xeon 1230v2 mot en Xeon 1220lv2?

Finns med 1220 från Dustin och smidigt att slippa krångla med att byta processor.

1220Lv2 är en dual-core med Hyper-Threading, 17 W TDP.
1220v2 är en quad-core utan Hyper-Threading, 69 W TDP.
1230v2 är en quad-core med Hyper-Threading, 69 W TDP.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk

*pucktvåa*

Permalänk
Medlem

@Xay0r: Tack för snabbt svar!

Då är det bästa att köpa billigaste varianten med G1610T processorn och byta till 1230v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagefors:

@Xay0r: Tack för snabbt svar!

Då är det bästa att köpa billigaste varianten med G1610T processorn och byta till 1230v2.

Japp! Tänk dock på att du nog får uppgradera kylningen om du ska köra en 69W-CPU.
Jag har uppgraderat kylningen i min med en Akasa K25 (krävs att man moddar den lite).

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tycker att den blir dammig fort i fronten? Dvs bakom luckan?
Såg att man kan dela på luckan så funderar fall om man skall sätta dit ett par strumpbyxor som dammskydd - vet inte vart man kan köpa dammskydd annars?

Öppnade lådan lite snabbt och såg att det inte var super mycket damm där inne men det var lite, viserligen normalt att det kommer in damm men ändå.

Någon som har några förslag på dammfilter man kan sätta dit mellan dörren?

Edit:
Någon som har en manual till BIOS för gen8:an?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Någon mer än jag som tycker att den blir dammig fort i fronten? Dvs bakom luckan?
Såg att man kan dela på luckan så funderar fall om man skall sätta dit ett par strumpbyxor som dammskydd - vet inte vart man kan köpa dammskydd annars?

Öppnade lådan lite snabbt och såg att det inte var super mycket damm där inne men det var lite, viserligen normalt att det kommer in damm men ändå.

Någon som har några förslag på dammfilter man kan sätta dit mellan dörren?

Edit:
Någon som har en manual till BIOS för gen8:an?

Förslagsvis High quality bracket Tray Caddy dustproof / dust prevention for HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Inne i BIOS på gen8:an så har jag hittat något som gör mig lite fundersam.
HP har två olika alternativ för Power Profiles.

HP Power Profoile & HP Power Regulator.

Någon som vet vad som är bäst att ha på dessa?
Maximum performance brukar vara att föredra enligt min erfarenhet av andra enheter och endast justera så att CPU:n kan gå ner i speed fall om den inte används för att spara ström.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ny SPP finns ute nu 2017 07 , jag har desvärre inte hittat något ställe att ladda ner den på.
Även så har iLO uppdaterats till version 2.54.

Edit:
Btwn någon som kna posta vilken FW version ni har på bios?
Jag har: J06 11/02/2015

Det är system ROM date, antar att det är det senaste?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ny SPP finns ute nu 2017 07 , jag har desvärre inte hittat något ställe att ladda ner den på.

Edit:

Jag har samma version som dej på båda mina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Edit:

Oj, nytt SPP redan. Några updates för MS gen 8? Det förra gav tydligen inget, har dock inte kommit så långt än som att installera det och verifiera själv.

Samma. Innehåller inte det här nya SPP:t någon BIOS-uppdatering, är det senaste versionen vi kör.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Inne i BIOS på gen8:an så har jag hittat något som gör mig lite fundersam.
HP har två olika alternativ för Power Profiles.

HP Power Profoile & HP Power Regulator.

Någon som vet vad som är bäst att ha på dessa?
Maximum performance brukar vara att föredra enligt min erfarenhet av andra enheter och endast justera så att CPU:n kan gå ner i speed fall om den inte används för att spara ström.

Kan ju försöka svara på denna också, märk dock väl att jag absolut inte är påläst, och kanske har fel.

Jag tror det i princip är samma sak, men att styrningen sker från olika nivåer. Power Profile styr det från BIOS-nivå. Du har några profiler + Custom-läget. Sätter du den i Custom, lämnas kontrollen vidare till iLO och Power Regulator-funktionen. Där har du återigen några olika profiler, och möjligheten att bolla kontrollen vidare till OS:et (OS control).

Själv kör jag Custom -> OS control, och styr p-states med cpufrequtils, vilket låter mig figga det lite som jag vill, och inte vara låst till HP:s profiler. Ser inga skäl att göra det på nåt annat vis, och har inte riktigt satt mig in i alternativen. Kör man till skillnad från mig virtuella maskiner på MS:en, kanske det dock blir mycket mer rimligt att styra det där från firmwarenivå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

HP SPP Version 2017.07.1: HP SPP 2017.07.1

Dock inget nytt för MicroServer i denna vad jag kunde se.
Mest Gen9 och 10. Samt någon driver och iLO.

Har inte kört den än, men enligt content report är det bara iLO 2.50 med?
Senaste är 2.54.

Content Report
Release Notes

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Mest Gen10 och 9.

Stämmer bra det, men det "nya" som jag hittade som uppdaterades var:
iLO Firmware
iLO Lights-Out online Configuration
HPe Smart Update Tools

jag laddade ner dessa manuellt och uppdaterade dom, men kör man SPP så borde dessa också uppdateras antar jag.

P.S Är det någon som kan kolla om dom har en mapp som heter "SUT" under "Program Files" Undrar fall om den är standard eller inte.

Edit:
Nvm, återställer servern till i morse och installerar om allt istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Senaste är 2.54.

Content Report
Release Notes

Precis stämmer bra.
Man får uppdatera ILO själv genom att ladda ner den.
Glöm inte att ladda ner och installera ILO online vonfiguration med om du/ni kör de på servern dvs.
Ny uppdatering på den och de är skönt att kunna ändra saker utan att behöva reboota servern
Dvs i bios.

Edit:
Förtydligande fall om någon är ny med denna server, de är bara att köra ISO filen på servern den installerar / uppdaterat det som behövs av sig själv man behöver inte oroa sig fall om något skall gå fel och så - hittar den inget att uppdatera så uppdaterar den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Senaste är 2.54.

Content Report
Release Notes

Ah, tack för länken

Fick till synes en firmwareuppdatering till nätverkschipsetet, men kanske kom redan i förra releasen, låg en dylik efter, 2016.10.

Och nej, SPP försökte inte uppdatera iLO 2.50, gjorde det manuellt efteråt. Lite märkligt att det inte finns någon fristående firmwareimage att slanga hem förresten. Fick ta installern för Windows, extrahera firmwareimagen, och uppdatera från webinterfacet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer det inga nya bättre priser på dessa snart? Dustin brukar ju köra rea till och från, känns som det var ett tag sen, tänkte bygga mig en liten backup nas. Eller är det en överflödig uppgift för den här produkten?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kommer det inga nya bättre priser på dessa snart? Dustin brukar ju köra rea till och från, känns som det var ett tag sen, tänkte bygga mig en liten backup nas. Eller är det en överflödig uppgift för den här produkten?

Det är en perfekt uppgift för denna maskin då du får en potent NAS som du kan uppgradera hårdvarumässigt.

Vet inte, Dustin brukar rea dom ibland.
Jag själv väntar på rean för att köpa en till.

P.S
Jag har utfört lite tester och man bör ändra i Power plan inne i BIOS till High performence man får faktist ut bra mycket mer av CPU:n då, HPe verkar strypa något i default läget på power plan.
Detta gäller speciellt om man kör VM's.

D.S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Det är en perfekt uppgift för denna maskin då du får en potent NAS som du kan uppgradera hårdvarumässigt.

Vet inte, Dustin brukar rea dom ibland.
Jag själv väntar på rean för att köpa en till.

P.S
Jag har utfört lite tester och man bör ändra i Power plan inne i BIOS till High performence man får faktist ut bra mycket mer av CPU:n då, HPe verkar strypa något i default läget på power plan.
Detta gäller speciellt om man kör VM's.

D.S

Tack, var precis det jag undrade.
Har sneglat på dom till och från de senaste året men inte kommit till skott.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Osäkert om den kommer ner på runt 2000 kr igen med tanke på kemikalieskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Osäkert om den kommer ner på runt 2000 kr igen med tanke på kemikalieskatten

Ah just, bra att du påpekade det. Tänkte jag inte på, kanske värt att slå till hos webhallen istället...går för 2500:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, tack för länken

Fick till synes en firmwareuppdatering till nätverkschipsetet, men kanske kom redan i förra releasen, låg en dylik efter, 2016.10.

Och nej, SPP försökte inte uppdatera iLO 2.50, gjorde det manuellt efteråt. Lite märkligt att det inte finns någon fristående firmwareimage att slanga hem förresten. Fick ta installern för Windows, extrahera firmwareimagen, och uppdatera från webinterfacet.

Fick du endast ner så pass några uppdateringar? Snacka om att jag måste vara out-of-date.
Körde du på Automatic inne i SPP?

Skulle kunna vara för att SPP släpptes före nya iLO versionen, denna SPP är ju 2017.07.01?
v 2.54
7 Jul 2017

Edit:
Det var en del saker som uppdaterades för mig när jag körde SPP 2017.07.01, innan detta så hade jag endast kört SPP 2017.04:

Vet dock inte varför den uppdaterade Agentless Manager till Proliant gen9 (jag har gen8) men det verkar inte ha blivit något fel så antar att det endast är en SW update vilket inte stör ut gen8 utom snarare tvärtom den fixar buggar.

Sedan uppdaterade jag som sagt både iLO FW och SW manuellt för dom låg inte på SPP:n.

OBS! Kör med iLO eller skärm för om den uppdaterar FW /Drivare för NIC:sen så kommer er RDP att gå ner tills efter ni har rebootat servern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Fick du endast ner så pass några uppdateringar? Snacka om att jag måste vara out-of-date.
Körde du på Automatic inne i SPP?

Skulle kunna vara för att SPP släpptes före nya iLO versionen, denna SPP är ju 2017.07.01?
v 2.54
7 Jul 2017

Edit:
Det var en del saker som uppdaterades för mig när jag körde SPP 2017.07.01, innan detta så hade jag endast kört SPP 2017.04:

http://i63.tinypic.com/2i7mlfk.png

Sedan uppdaterade jag som sagt både iLO FW och SW manuellt för dom låg inte på SPP:n.

OBS! Kör med iLO eller skärm för om den uppdaterar FW /Drivare för NIC:sen så kommer er RDP att gå ner tills efter ni har rebootat servern.

Ja, vad jag såg var det bara nätverksfirmwaren som uppdaterades, men kan förstås inte garantera att jag inte sett fel. Det mesta du fått ser dock ut att vara Windowsdrivers, jag kör Debian på min maskin. Och japp, körde automatic, orkade inte klabba.

Yes, så är det förmodligen, inget konstigt med det. Man får väl räkna med att SPP ligger efter en del med innehållet, med tanke på att den ganska omfattande deploymentmiljön ska anpassas och testas med aktuella komponenter också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, vad jag såg var det bara nätverksfirmwaren som uppdaterades, men kan förstås inte garantera att jag inte sett fel. Det mesta du fått ser dock ut att vara Windowsdrivers, jag kör Debian på min maskin. Och japp, körde automatic, orkade inte klabba.

Yes, så är det förmodligen, inget konstigt med det. Man får väl räkna med att SPP ligger efter en del med innehållet, med tanke på att den ganska omfattande deploymentmiljön ska anpassas och testas med aktuella komponenter också.

Okej, då förstår jag.

Fungerar den bra med Debian?
Jag har tankar att köpa en till men endast köra den som storage och koppla den med en nätverkskabel mellan den jag har nu + den nya via NIC'sen.
Funderar då på att köra den med Debian eller Ubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, då förstår jag.

Fungerar den bra med Debian?
Jag har tankar att köpa en till men endast köra den som storage och koppla den med en nätverkskabel mellan den jag har nu + den nya via NIC'sen.
Funderar då på att köra den med Debian eller Ubuntu.

Jodå, funkar klockrent. Jäkligt stabilt, inga prestandaproblem alls. Kör dock väldigt vanilla, har inte installerat något av det som HP erbjuder för dpkg-baserade distar, så kan inte svara på om den biten funkar bra också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in och tipsa om detta kort:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0147BU80O/ref=oh_aui_det...

Inge extra ström behövs, man sätter fast en SSD på kortet och sedan får man en SATA plats till och båda maxar.
Man kan även boota från detta kort.

I Windows 2012r2 och 2016 så behövs det inga drivare utom MS fixar det själv enligt tillverkaren av kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Tänkte bara flika in och tipsa om detta kort:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0147BU80O/ref=oh_aui_det...

Inge extra ström behövs, man sätter fast en SSD på kortet och sedan får man en SATA plats till och båda maxar.
Man kan även boota från detta kort.

I Windows 2012r2 och 2016 så behövs det inga drivare utom MS fixar det själv enligt tillverkaren av kortet.

Det var en ny variant.
Jag satte ett sånt här i min https://www.amazon.com/IO-Crest-Controller-Non-Raid-SI-PEX400.... Planen är att nyttja två portar internt och två externt via en egen adapterlösning

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det var en ny variant.
Jag satte ett sånt här i min https://www.amazon.com/IO-Crest-Controller-Non-Raid-SI-PEX400.... Planen är att nyttja två portar internt och två externt via en egen adapterlösning

Hur funkar den för dig?

P.S Uppdatera till nya SPP när du får chansen den uppgraderar en del i mjukvaran och drivrutinerna fall om du kör Windows - du hittar den längre upp här på denna sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att skaffa en ny server som ska fungera som seedbox, men även för att leka lite med VM´s etc, och min tanke är att den ska stå som en egen station inkopplad till tangentbord, mus och skärm.
Flera här hade rekommenderat Gen8 i olika trådar så jag blev nyfiken, men det jag reagerar på främst är avsaknaden av HDMI samt att processorn inte verkar stödja AES-NI?

Det verkar, enligt mitt snabba googlande, som att folk stoppar in grafikkort men fått lite problem med värme, men teoretiskt går det att lösa som det verkar.
Dock hittar jag ingen info om det finns nån CPU man kan byta till som stödjer AES-NI?

Jag är egentligen mest ute efter en liten låda att ha som lekdator/workstation med linux eller freeBSD, NAS har jag i serverrack så det behöver jag inte, men som har plats för 1-4 HDD, och tänkte att den kunde vara något.

Kan den här vara något för mig, eller ska jag istället fundera på att bygga nått med mini-ITX?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

@Nidhogg: De flesta (alla?) 1155-processorer med stöd för AES-NI ska fungera. Vanliga alternativ nämns ofta i den här tråden.

Permalänk
Medlem

@Nidhogg: Avsaknaden av HDMI är inget som stör mig. De flesta med denna lilla server gör som mig, man kör via iLO. Du fjärransluter till servern och styr den som om du satt vid den. Du kan boota om den, boota med med en image och en massa annat. Servern gömmer du undan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]