Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Det var såna du länkade till förut jag har både cougar med 3 pin och dem med 4pin dem med 4pin kopplade jag bara med molex då de inte funka med 4 pins till cosmos kontrollern

Märker du ens om fläktarnas ljudnivå blir högre eller lägre med fläktkontrollen?
Kan du testa och lyssna om kontrollen funkar.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Yes den fungerar trycker jag en gång så ökar Rpm och ljudet klickar jag 2 ggr så maxar jag fläktarna då låter det galet mycket!!

Men på lägsta så låter det som sagt med ca 45decibel en 2meter bort från burken.
Ska jag koppla fläktarna direkt på moderkortet ?

Skrivet av gabinono:

Märker du ens om fläktarnas ljudnivå blir högre eller lägre med fläktkontrollen?
Kan du testa och lyssna om kontrollen funkar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Yes den fungerar trycker jag en gång så ökar Rpm och ljudet klickar jag 2 ggr så maxar jag fläktarna då låter det galet mycket!!

Men på lägsta så låter det som sagt med ca 45decibel en 2meter bort från burken.
Ska jag koppla fläktarna direkt på moderkortet ?

Ja, koppla så många fläktar som det går till moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oki jag kopplar alla till moderkortet men ändrar jag så Rpm i bios ?

Skrivet av gabinono:

Ja, koppla så många fläktar som det går till moderkortet

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Oki jag kopplar alla till moderkortet men ändrar jag så Rpm i bios ?

Ja, du ska ändra RPM i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sådär ja kopplade alla fläktar direkt till moderkortet och nu blev det helt tyst, hör typ pumpen en aning men inte mycket.

så nu till nästa fråga, ska man ha speedfan för om jag spelar så måste den ju kyla lite mer samt högre rpm. Hur gör man detta? finns det tex olika profiler eller vad använder folk?

Skrivet av gabinono:

Ja, du ska ändra RPM i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni med vattenkylning, vad får ni för temp i idle på cpu, gpu och systemet? samt i Load, spel etc.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Ni med vattenkylning, vad får ni för temp i idle på cpu, gpu och systemet? samt i Load, spel etc.

Idle cpu: ca 28C GPU: 26C
Load BF4: cpu 45C(3770k @4,6) gpu: ca 45C max, 7970 matrix Vgpu 1.4V 1300Mhz

Permalänk
Medlem

Är det i bios eller anvönder man ngt program för att få bästa och mer exakta temp värden, vad är bäst att kolla temp i?

Skrivet av thereal_twisted:

Idle cpu: ca 28C GPU: 26C
Load BF4: cpu 45C(3770k @4,6) gpu: ca 45C max, 7970 matrix Vgpu 1.4V 1300Mhz

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Är det i bios eller anvönder man ngt program för att få bästa och mer exakta temp värden, vad är bäst att kolla temp i?

Realtemp! -> google

Permalänk
Medlem

Efter att ha laddat realtemp så ser jag att alla CPU kärnor har olika temp, normalt ?

Har en i7 4960x CPU.

Fråga 2. Ser filmer på youtube där ser man i vänster hörn fps, core temp osv osv. Tankade evga precision x16 den ska ha sån OSD? Men hur får jag igång detta ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Efter att ha laddat realtemp så ser jag att alla CPU kärnor har olika temp, normalt ?

Har en i7 4960x CPU.

Fråga 2. Ser filmer på youtube där ser man i vänster hörn fps, core temp osv osv. Tankade evga precision x16 den ska ha sån OSD? Men hur får jag igång detta ?

Det är helt normalt, temp värdena kan skilja 8-10C ibland, och ibland visar det 5C under rums temp. Vilket är omöjligt utan chiller eller liknande.

MSI afterburner har rivatuner statistics server, det är nog det du sett. Aldrig använt det själv då jag inte kör AB och spelar knappt.

Permalänk
Medlem

Stämmer det är ca 5-8 graders skillnad dock aldrig under rumstemperatur såklart

Evga precision x16 ska ha denna fubktion oxo ska finnas en statistics server men fattar inte var bara? Den du nämnde har jag ej provat. Står nämligen OSD i evga som jag kollat men förstår ej på mig det.

Skrivet av thereal_twisted:

Det är helt normalt, temp värdena kan skilja 8-10C ibland, och ibland visar det 5C under rums temp. Vilket är omöjligt utan chiller eller liknande.

MSI afterburner har rivatuner statistics server, det är nog det du sett. Aldrig använt det själv då jag inte kör AB och spelar knappt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det med detta bygget inga fler bilder?

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Då var det dags och bygga vidare med vattenkylning. Kommer bli ett overkill bygge men det är bara för att jag kan och vill. Har idag en custom loop cpu och gpu. Har haft funderingar på moderkortet oxo men inget vatten där än i dagsläget. Har Nvidia titan X pascal kort och i7 4960X cpu. Kanske kommer ett Titan X kort till i framtiden i loopen.

Har då en 360 radiator i toppen av cosmos II. Hade även 2x240 radiatorer i botten. Men dessa har jag tagit bort och tänker ersätta dessa med 2st Alphacool NexXxoS UT60 FC 420. Tanken var att dra slangarna ut ur burken(baktill) och bygga en plattform av ngt slag där jag ska ha 2 av dem där stora radiatorerna med push/pull på båda. Dvs det blir en 12st fläktar totalt, låg rpm så tyst som möjligt.

Nu kommer säkert en massa skriva att varför gör du det och det behöver du inte för dem komponeterna etc. Jo jag vet det men jag ville bara bygga ngt skoj och har pengarna till det.

Skickar upp bilder samt temp i idle och full load sen vid benchmarking.

Har inte fått alla delar än får coolerkit.se.

vad tror ni, vad får jag för temps?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilder på systemet är mer intressant. Och du behöver inte förklara dig. Är det ditt hobby så är det kul att du håller på och moddar och pular.

Om jag fattar rätt så ska du ha två stycken UT60 monterade utanför chassit i en plattform? Varför skaffar du inte ett till litet chassi dedikerat för radiatorer? Ett chassi som passar till cosmos II. Sedan koppla samman med snabbkopplingar så att radiatorchassit blir mobilt = du kan flytta på den.

Det skulle se snyggt ut med vattenblock till moderkort, men det blir svårt att hitta vattenblock till rampage iv dessa tider.

Själv älskar jag cosmos II i kombination med vattenkylning, det känns liksom rätt och ser rätt ut. Vi är old school, vi gillar stora chassi och riktig vattenkylning, vi är inte new school där allt ska vara litet och praktiskt.

Permalänk
Medlem

Tjena!

skoj att du följer tråden. Jajamäm oldschool är enda som gäller Tänkte det var lika bra att förklara innan man blir påhoppad, det vet ju själv lite hur det fungerar i detta forum. Du har uppfattat det rätt ang platform med radiatorerna. Din ide var fan inte tokig. Du skulle inte kunna nämna ngt chassi eller skicka länk till ngt som du tycker passar cosmos II? samt kan hushålla 2x420 radiatorer med fläktar på i push/pull konfig. Varför jag tänkte ha radiatorerna ute i rumstemp är för då blir dem inte uppvärmda i ett chassi. Tänkte det blev bättre flöde genom radiatorerna i rumstemp och inte i ett chassi. Vet dock ej hur många grader det skiljer sig att ha i rumstem(20 grader) kontra i ett stängt chassi. Jag hittade faktiskt ett vattenblock till moderkortet här: vattenblock till moderkort Blir dock en aning skeptisk. Om du ser bilden på det blocket så kommer ju mitt Titan X pascal kort gå hela vägen över blocket. frågan är då om blocket är för tjockt så grafikkortet inte går över? @VideoyGTX:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara snyggare med ett chassi till radiatorerna. Om du nu inte vill bygga en egen ställning till dem och sedan montera hjul från ikea, likt Mo-Rad.

Vattenblocket kan användas med grafikkort. Jag använde titan x block med vattenblock till rampage iv extreme och det gick bra. Det ska inte vara några större storleksskillnader mellan 980ti och titan x pascal.

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: ok va bra ang moderkorts blocket. Får ta o beställa ett sånt oxo. Nu till Nösta fråga,ska jag koppla dem stora 420 radiatorerna i serie , eller paralell ? Spelar det ngt roll? Jag har idag en D5 pump.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok har stött på ett problem! Har en D5 pump och igår försökte jag koppla ihop allt. Loopen ser ut som följande, totalt 3st radiatorer 1st 360 och 2st 420, cpu block samt vga block.

Pumpen orkade knappt dra runt så det blev i princip inget flöde. Ena lösningen o köpa 2st d5 i serie?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En d5 ska klara antalat radiatorer och block. Har du luftat av systemet riktigt? Vilken hastighet har du pumpen på?

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: Slangarna som går ut till dem 2 stora 420 radiatorerna(som står på golvet) från chassit och till dem är den en fallhöjd på ca 70cm. Kollar jag i slangarna så rinner det typ bara när vattnet ska upp igen och in chassiet. Precis över kröken så att säga så sipprar det bara.

Innan hade jag 260 rad på 2x240 då var det inga problem, då öven med cpu samt vga blockx2.

Jag beställde nu denna pumpen: nya pumpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, två pumpar är inget problem i vilket fall som, då kan man bara sänka hastigheten och få dem tystare. Jag hoppas att man får med sådana gummifötter till pumparna eftersom annars låter det som fan. Vilken reservoar ska du använda? Har du beställt vattenblock till moderkort också samt diverse 90 och 45 graders anslutningar så att allt blir snyggt? Btw vilka spel lirar du?

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: När alla delar kommer så ska jag slita ut allt då det är provisoriskt och fota från början och snygga till allt. Jag beställde öven block till moderkortet ja. Beställde öven en del kopplingar i 45, 90 o raka. Blev även en liten kran. Blir inte flödet försämrat ju flera 45 och 90 graders kopplingar jag använder? bäst o använda raka kopplingar så mycket det går eller?

reservoaren blev denna: reservoar

Spelar det ngn roll hur stor res är egentligen?

Idag spelar jag mest watchdogs 2 samt witcher 3 på upplösning 3440x1440, på en 34" dell skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken inverkan 90 och 45 graders vinklar har men har du två pumpar så borde du klara dig. De flesta komponenterna är designade för lägre tryck i ett system. Men det blir sjukt snyggare med vinklade adaptrar.

Huh, watch dogs 2, det lirar jag med. Ett spel där man verkligen får nytta av sina extra cpu-trådar.

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: he he he ja. Sjukt roligt spel. Segt o vänta på sakerna men snart så! Hoppas på den nya pumpen är bättre för detta systemet. Vad lirar du annars för spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag spelar wot och watch dogs 2 hihi, fast inte så mycket då jag väntar på leverans av ett 1080ti från tyskland och ett aquacomputer vattenblock. Sneglar även på en 1440p skärm, fast jag vet ej vilken.

Permalänk
Medlem

Hur går det med bygget?

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: Fick pumpen idag så väntar på res. Sen blir det bygge av Har tagit en del bilder så det kommer inom snar framtid. <hoppas på att få res imorgon annars får jag den förmodligen på måndag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det är alltid roligt att se andra cosmos byggen, de börjar bli ovanliga nuförtiden.