Permalänk
Medlem

@rcman:

Det tar han upp i boken också som problemet med att svälta sig själv, att gå på underskott, kroppen bränner först muskler sedan fett.
Så de som går ner genom underskott, brukar oftast gå upp mer än de vägde tidigare när de slutar gå underskott, då de har mindre muskler efter att de gått ner (har man muskler så förbrukar man mer kalorier = högre metabolism).
Därför man ska se till att få i sig tillräckligt med protein.

Sen är jag rätt säker på att det är mest vatten jag tappat dock, exakt som de flesta LCHF:are redan nämnt att man gör när man lägger ner de stora kolhydratintagen.

Äter betydligt mer nu än tidigare, då jag behöver en extra tallrik per måltid i bara grönsaker, käkat 4st stora påsar med spenat senaste veckan...

Vilket inte är helt fel heller, blir betydligt smidigare på bandyplanen, bänkar fortfarande 80kg utan problem, så är rätt nöjd med muskelmassan, men måste absolut ha koll på muskelmassan så att det inte är det jag tappar!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Läste precis klart ett bok som heter: The Calorie Myth, av Jonathan Bailor.

Han plockar upp den senaste forskningen (sett mkt av det han nämner i vetenskapens världs tex). Även sätt föreläsningar: Sugar The Bitter truth, som tar upp mycket av det han berättar i boken.

Han menar på att äter man fel så hamnar hormonerna i obalans och kroppen får svårt att reglera vikten*, ungefär som när man fått diabetes av att äta fel och man måste ta insulin...

Om både träning (eccentrisk träning) & kost.

Kosten verkar vara lite av en blandning av Paleo, LCHF och atkinson.

Kort sagt går det ut på att inte äta:

Socker/sirap/honung osv...
Stärkelse potatis/pasta/ris/bröd/ osv...

I prioordningen ska man försöka trycka i sig 10 nävar med grönsaker per dag, allt utom potatis typ, morötter går fint (mkt fibrer i det). Sedan ska man försöka få i sig 30-50g protein 2-3ggr per dag och inte oroa sig om fettet, men man ska helst äta så nyttiga kalorier som möjligt.

Alltså fett ska främst vara från advokado och nötter.
Protein ska vara från fisk, kött och fågel. (finns bra alt för vegetarianer också).
Kolhydrater ska ätas ihop med massa fibrer = grönsaker.

Så tanken är att man ska äta så mycket grönsaker att man inte pallar äta godis och shit.
Han tar även upp att kroppen kräver energi för att förbränna protein, så att äter man för mycket protein så kostar det kroppen att försöka göra om det till kroppsfett.
Han tar även upp problemet med kolhydrater/insulin och den fettlåsning som sker, som även LCHF folk brukar ta upp. Men detta kanske är bullshit som en person i tråden försökt övertyga alla fler gånger med sitt stora kunnande om biologi ;). För en kalorie är ju alltid en kalorie, därför man mår så illa när man äter en påse spenat och så bra när man äter en påse med godis ;).

Låter vettigt tycker jag, ska prova 1 månad nu, uppe i 1.5v nu.

Är iofs inte så överviktig, är rätt vältränad, väger 79kg och är 175, men jag har lite mer mage än jag önskar ;).

*Svårt att reglera vikten som i att kroppens hormoner (som styr hunger och mättnad) gör att du känner dig hungrig även fast den fått i sig tillräckligt med mat redan.
Flera studier har visat på att man äter mer om man tex dricker coca cola till maten.

En kalori är en kalori, äter du 100kalorier spenat eller 100 kalorier lösgodis är det ingen skillnad, du kan få ner i vikt genom att leva på godis men du kommer må piss.

Kolhydrater är inte farligt, vi har käkat potatis sen länge och Asien med 60% av jordens befolkning har ris som bas i nästan all matlagning utan att ha drabbats av fetma lika hårt som andra ställen tex Nord/Centralamerika (Ja Mexiko har bland dom fetaste befolkningarna i världen).

Sen ska man inte se boken som 100% sanning, läste några reviews och han tar upp saker som är myter bla, men det är bra att du börjat käka grönsaker, på tok för lite sånt folk får i sig generellt, för mycket kolhydrater och proteiner, för mycket salt, rör oss för mycket ja inte undra på att folk som lider utav fetma ökat senaste 30åren radikalt.

Permalänk
Medlem

@fesen:

Bara för att man/forskare mätt mängden energi i något i form av kalorie, så betyder det inte att den mänskliga kroppen tar upp energin likadant oavsett ämne = protein/fett/kolhydrat.

Kroppen måste nämligen omvandla det till fett, proceduren är inte gratis, det är en kemisk reaktion och den är olika för protein fett och kolhydrat.

Förenklat:

fett bryts ner till fatty acids och blir sedan fett celler.
kolhydrater bryts ner från långa kedjor socker till glykogen och som kroppen sedan gör om till fettceller med hjälp av insulin.

protein måste först brytas ner i aminosyror, sedan till glykogen & som kroppen med hjälp av insulin gör om till fettceller.

Dessa steg görs för fett och protein om kroppen får överskott och ska göra om kalorierna till fett celler, annars kan den nyttja kalorierna direkt till drift, utan att göra om det till fettceller.

Insulin som utsöndras när man käkar godis/kolhydrater är dock extremt fettpåläggande, så även om du inte äter tillräckligt med mat så kan du lägga på dig fettceller om du har en kost på endast godis.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

En kalori är en kalori, äter du 100kalorier spenat eller 100 kalorier lösgodis är det ingen skillnad, du kan få ner i vikt genom att leva på godis men du kommer må piss.

Kolhydrater är inte farligt, vi har käkat potatis sen länge och Asien med 60% av jordens befolkning har ris som bas i nästan all matlagning utan att ha drabbats av fetma lika hårt som andra ställen tex Nord/Centralamerika (Ja Mexiko har bland dom fetaste befolkningarna i världen).

Sen ska man inte se boken som 100% sanning, läste några reviews och han tar upp saker som är myter bla, men det är bra att du börjat käka grönsaker, på tok för lite sånt folk får i sig generellt, för mycket kolhydrater och proteiner, för mycket salt, rör oss för mycket ja inte undra på att folk som lider utav fetma ökat senaste 30åren radikalt.

Nej, en kalori är inte en kalori. Kan man gå ner i vikt på båda sätten? Ja. Är det optimalt? Nej.
Behöver man ta bort alla kolhydrater ur sitt dagliga intag? Nej, men vilken kolhydrater man äter spelar roll då det har en direkt påverka på din mättnad(GI) men även ditt insulin och dina hormoner.
Så att jämföra socker med potatis/ris är inte samma sak då dom har olika påverkan på insulinet fasten dom båda är kolhydrater.
Att då t.o.m. säga att en protein/kolhydrat/fett är samma sak eftersom ''en kalori är en kalori'' är ännu mer ignorant.

Styrketränar man inte eller liknande så behöver man inte ha lika högt protein intag men det är fortfarande fördelaktigt med ett någorlunda högt proteinintag då det har visat sig ge en större boost, i metabolismen än fett/kolhydrater, i några timmar efter måltiden.
Sen får man även ta i beaktning ifall personen som ska gå ner i vikt har en ätstörning (t.ex. äta för att må bättre) och då vill man nog hålla sig helt och hållet borta från socker(förutom på planerade cheat days) för att inte bli triggad och spåra helt från dieten(the ''what the hell'' effect).
Även jag som inte är överviktig men deffar lyckas bättre med att ta bort all socker än att äta lite glass/choklad även ifall jag får in det i mina macros då jag har en tendens att överäta då jag knappast stillar begäret med 2dl glass utan får större cravings när insulinet kraschar.
Hur tror du då det går för någon som kanske är väldigt överviktig och har haft svårigheter med socker hela livet om dom följer ditt snack om att ''100 kalorier socker är samma sak som 100 kalorier ris''?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

@fesen:

Bara för att man/forskare mätt mängden energi i något i form av kalorie, så betyder det inte att den mänskliga kroppen tar upp energin likadant oavsett ämne = protein/fett/kolhydrat.

Kroppen måste nämligen omvandla det till fett, proceduren är inte gratis, det är en kemisk reaktion och den är olika för protein fett och kolhydrat.

Förenklat:

fett bryts ner till fatty acids och blir sedan fett celler.
kolhydrater bryts ner från långa kedjor socker till glukos och som kroppen sedan gör om till fettceller med hjälp av insulin.

protein måste först brytas ner i aminosyror, sedan till glukos & som kroppen med hjälp av insulin gör om till fettceller.

Dessa steg görs för fett och protein om kroppen får överskott och ska göra om kalorierna till fett celler, annars kan den nyttja kalorierna direkt till drift, utan att göra om det till fettceller.

Insulin som utsöndras när man käkar godis/kolhydrater är dock extremt fettpåläggande, så även om du inte äter tillräckligt med mat så kan du lägga på dig fettceller om du har en kost på endast godis.

På vilket sätt är det mer fettpåläggande? Energi kan inte bara komma från tomma intet speciellt inte när energin är densamma och det måste vara överskott, så är du levande och ligger i sängen hela dagen och äter 2000 kalorier lösgodis så blir du inte fetare då kroppen kommer att förbränna det, det är alltså oavsett källa så kommer din kropp att förbränna minst 2000kcal per dag i vaket tillstånd. Sen i övrigt kommer du säkert må skit och se man på lång sikt så kommer man dö av någon åkomma troligtvis vitaminbrist av något slag.

Skrivet av Amzo:

Nej, en kalori är inte en kalori. Kan man gå ner i vikt på båda sätten? Ja. Är det optimalt? Nej.
Behöver man ta bort alla kolhydrater ur sitt dagliga intag? Nej, men vilken kolhydrater man äter spelar roll då det har en direkt påverka på din mättnad(GI) men även ditt insulin och dina hormoner.
Så att jämföra socker med potatis/ris är inte samma sak då dom har olika påverkan på insulinet fasten dom båda är kolhydrater.
Att då t.o.m. säga att en protein/kolhydrat/fett är samma sak eftersom ''en kalori är en kalori'' är ännu mer ignorant.

Styrketränar man inte eller liknande så behöver man inte ha lika högt protein intag men det är fortfarande fördelaktigt med ett någorlunda högt proteinintag då det har visat sig ge en större boost, i metabolismen än fett/kolhydrater, i några timmar efter måltiden.
Sen får man även ta i beaktning ifall personen som ska gå ner i vikt har en ätstörning (t.ex. äta för att må bättre) och då vill man nog hålla sig helt och hållet borta från socker(förutom på planerade cheat days) för att inte bli triggad och spåra helt från dieten(the ''what the hell'' effect).
Även jag som inte är överviktig men deffar lyckas bättre med att ta bort all socker än att äta lite glass/choklad även ifall jag får in det i mina macros då jag har en tendens att överäta då jag knappast stillar begäret med 2dl glass utan får större cravings när insulinet kraschar.
Hur tror du då det går för någon som kanske är väldigt överviktig och har haft svårigheter med socker hela livet om som följer ditt snack om att ''100 kalorier socker är samma sak som 100 kalorier ris''?

För att förtydliga vi snackar teoretiskt, om du behöver 2000kcal per dag, du har ätit 1900, du får välja en näve godis eller en påse spenat som innehåller exakt samma mängd energi = oavsett vad du väljer där och då så kommer du inte bli fetare av det ena eller det andra för att bli fet måste du ligga på överskott sen hur man mår är något helt annat, ingen vettig människa försöker leva på lösgodis.
En kalori är en kalori så du blir inte fetare av socker än något annat om det inte sker ett överskott men samtidigt är en kalori inte en kalori för kroppen kommer reagera olika beroende på vad du stoppar i kroppen dvs energi, humör, fysiska förändringar etc.

Alla är olika, olika rutiner, olika fysik, olika psyke ätstörningar, sockerberoende osv det är ett annat kapitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

På vilket sätt är det mer fettpåläggande? Energi kan inte bara komma från tomma intet speciellt inte när energin är densamma och det måste vara överskott, så är du levande och ligger i sängen hela dagen och äter 2000 kalorier lösgodis så blir du inte fetare då kroppen kommer att förbränna det, det är alltså oavsett källa så kommer din kropp att förbränna minst 2000kcal per dag i vaket tillstånd. Sen i övrigt kommer du säkert må skit och se man på lång sikt så kommer man dö av någon åkomma troligtvis vitaminbrist av något slag.

För att förtydliga vi snackar teoretiskt, om du behöver 2000kcal per dag, du har ätit 1900, du får välja en näve godis eller en påse spenat som innehåller exakt samma mängd energi = oavsett vad du väljer där och då så kommer du inte bli fetare av det ena eller det andra för att bli fet måste du ligga på överskott sen hur man mår är något helt annat, ingen vettig människa försöker leva på lösgodis.
En kalori är en kalori så du blir inte fetare av socker än något annat om det inte sker ett överskott men samtidigt är en kalori inte en kalori för kroppen kommer reagera olika beroende på vad du stoppar i kroppen dvs energi, humör, fysiska förändringar etc.

Alla är olika, olika rutiner, olika fysik, olika psyke ätstörningar, sockerberoende osv det är ett annat kapitel.

Jag rasade själv i vikt genom att endast sluta med socker (inkl allt dolt socker). Inte mer träning, fortfarande pizza, hamburgare, öl och chips. Jag gick ner ännu mer med träning och mindre snabba kolhydrater.

Socker är något människan förr i tiden endast fick tag på runt hösten då många frukter och bär var mogna.
Socker triggar insulin. Både akut och höjer bakgrundsnivåerna. Kroppen kan endast reglera blodsocker med insulin. Med andra kolhydrater kan kroppen styra nedbrytningen utan att få en "sockerchock" medan socker tas upp väldigt snabbt.
Insulin gör att kroppens celler tar upp mer näringsämnen, däribland fett. Ju mer insulin = ju mer fett lägger man på sig.

Jag har sammanfattat allt om viktnedgång i ett tidigare inlägg i tråden

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@fesen:

Grejen är att äter du mindre, så går din metabolism ner per automatik och du förbränner mindre energi.

Metabolismen/hormoner styrs mycket av _vad_ du äter. Socker/fruktsocker framför allt förstör denna naturliga balans, exakt som den förstör kroppens naturliga balans att reglera insulinproduktion och cellernas insulinkänslighet.

Läs på om hormonet insulin och hur det funkar, så kommer du se att det påverkar fettinlagringen rejält. Sen finns det många andra hormoner också, som reglerar hunger, är du hungrig (trots att du fått i dig tillräckligt med kalorier) så kommer du bara kunna stå emot så länge till slut så kommer du äta.

Tänk på folk med diabetes typ 1, utan insulinsprutor så spelar det ingen roll hur mycket de äter, de kan inte lägga på sig fett.

Nu är inte katter människor, men en kastrerad katt behöver inte lika mycket mat som en okastrerad katt = hormoner...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

För att förtydliga vi snackar teoretiskt, om du behöver 2000kcal per dag, du har ätit 1900, du får välja en näve godis eller en påse spenat som innehåller exakt samma mängd energi = oavsett vad du väljer där och då så kommer du inte bli fetare av det ena eller det andra för att bli fet måste du ligga på överskott sen hur man mår är något helt annat, ingen vettig människa försöker leva på lösgodis.
En kalori är en kalori så du blir inte fetare av socker än något annat om det inte sker ett överskott men samtidigt är en kalori inte en kalori för kroppen kommer reagera olika beroende på vad du stoppar i kroppen dvs energi, humör, fysiska förändringar etc.

Alla är olika, olika rutiner, olika fysik, olika psyke ätstörningar, sockerberoende osv det är ett annat kapitel.

Jag tycker att det är irrelevant när man försöker gå ner i vikt. Att sitta och hävda hur man får samma resultat(i teorin) utan att belysa all fallgropar med en sån diet och hur det på så många sätt kommer göra det svårare(hunger, överätande osv.) är fel.
Så ifall någon som försöker gå ner i vikt hade läst ditt första inlägg och gått den vägen vid viktminskning så hade det med all säkerhet gått åt h*lvete. Är man då en person med svag viljestyrka så är det frågan om hur lång tid det hade tagit innan man hade gjort ett försök på nytt.
Därför ska man fokusera på det mest effektiva och snabbaste sättet för folk att lyckas och inte prata om teorier som du själv inte ens skulle använda dig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Jag tycker att det är irrelevant när man försöker gå ner i vikt. Att sitta och hävda hur man får samma resultat(i teorin) utan att belysa all fallgropar med en sån diet och hur det på så många sätt kommer göra det svårare(hunger, överätande osv.) är fel.
Så ifall någon som försöker gå ner i vikt hade läst ditt första inlägg och gått den vägen vid viktminskning så hade det med all säkerhet gått åt h*lvete. Är man då en person med svag viljestyrka så är det frågan om hur lång tid det hade tagit innan man hade gjort ett försök på nytt.
Därför ska man fokusera på det mest effektiva och snabbaste sättet för folk att lyckas och inte prata om teorier som du själv inte ens skulle använda dig av.

Aldrig varit diskussion om någon diet utan vad en kalori är. Man kan äta godis och gå ner i vikt, inte enbart godis för det vore idioti men one size fits all finns inte då alla är olika, hade skrivit ett längre inlägg men råkade trycka bort det...och så här dags orkar inte skriva om det.
Kolla 1-2 bak så är jag för att väga maten och göra matlådor då får man i sig tillräckligt med näring och kan gå ner i vikt.
Jag har själv testat äta diverse saker och tränat på egen hand men tro mig det blir så mycket lättare om man tar hjälp, har personligen betalat några tusen för att få hjälp med kost och träning vilket jag inte ångrar för det var ganska jobbigt men man mår bättre sen lär man sig en hel del på vägen.

Finns inget "snabbaste" sättet att lyckas, oavsett om du vill gå ner i fett eller gå upp i muskler så krävs det planering,vilja och disciplin.

Permalänk
Mattecoach

Hej,

Hoppas det är okej att jag lånar tråden, tycker att min fråga har med trådens ämne att göra och har läst många bra inlägg här...

I min familj är vi hyfsat vältränade (mina föräldrar har några kilon övervikt men rör på sig en del), jag, min bror och våra flickvänner tränar regelbundet osv. Min yngre bror tränar inte, och har därmed några kilon extra, men håller sig ändå inom "rimliga gränser". Jag tror alltså att han har helt okej hälsa, även om det såklart hade varit nyttigt med träning. Däremot hans flickvän har kraftig övervikt och rör knappt på sig alls, jag tror att hon väger ca 150 kg. Jag vet att jag inte har med det att göra, men jag oroar mig för hennes hälsa (och även hur det påverkar min bror). T.ex. blir hon yr ibland när hon rör sig, har fått sparken från jobb för att hon ofta är sjuk osv.

Mitt problem är helt enkelt om det är möjligt för oss i familjen att hjälpa till med detta. Jag har pratat om det med min andra bror och våra flickvänner, och vi vill gärna hjälpa till, men vet helt enkelt inte hur vi ska ta upp det. Jag vet att detta är individuellt, men ni som har stått "på andra sidan", finns det något yttre som skulle kunna hjälpa till? Några tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Jag tycker att det är irrelevant när man försöker gå ner i vikt. Att sitta och hävda hur man får samma resultat(i teorin) utan att belysa all fallgropar med en sån diet och hur det på så många sätt kommer göra det svårare(hunger, överätande osv.) är fel.
Så ifall någon som försöker gå ner i vikt hade läst ditt första inlägg och gått den vägen vid viktminskning så hade det med all säkerhet gått åt h*lvete. Är man då en person med svag viljestyrka så är det frågan om hur lång tid det hade tagit innan man hade gjort ett försök på nytt.
Därför ska man fokusera på det mest effektiva och snabbaste sättet för folk att lyckas och inte prata om teorier som du själv inte ens skulle använda dig av.

Energiinnehållet för 100gram spenat är ~23KCAL.
För en chokladbit är det energiinnehållet 492 KCAL.

Om du ligger på 1900 av 2000 KCAL så kan du alltså välja mellan 6st 70grams paket spenat (totalt ~430gram) eller 2/3 av den ena stången i ett twixpaket. (20gram).

Vilket val som ger en mer stående mättnadskänsla och bidrar till mindre småätande är ganska självklart?

En kalori är en kalori ur en energisynvinkel, men om målet är att underlätta viktnergång så finns det ju val som är bättre och val som är sämre att göra och även andra aspekter att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Aldrig varit diskussion om någon diet utan vad en kalori är. Man kan äta godis och gå ner i vikt, inte enbart godis för det vore idioti men one size fits all finns inte då alla är olika, hade skrivit ett längre inlägg men råkade trycka bort det...och så här dags orkar inte skriva om det.
Kolla 1-2 bak så är jag för att väga maten och göra matlådor då får man i sig tillräckligt med näring och kan gå ner i vikt.
Jag har själv testat äta diverse saker och tränat på egen hand men tro mig det blir så mycket lättare om man tar hjälp, har personligen betalat några tusen för att få hjälp med kost och träning vilket jag inte ångrar för det var ganska jobbigt men man mår bättre sen lär man sig en hel del på vägen.

Finns inget "snabbaste" sättet att lyckas, oavsett om du vill gå ner i fett eller gå upp i muskler så krävs det planering,vilja och disciplin.

Okej men det känns som att fokusen i denna tråd är på hur man går ner i vikt och inte en debatt om teorier.
Självklart kan och ska man ta stöd av dom men jag fick intrycket av att du verkligen ville pusha på att en kalori är en kalori som stämmer ur ett energi perspektiv men har inte samma effekt på kroppen som nämnt tidigare och har många nackdelar.

Självklart finns det ett effektivt kontra ineffektivt sätt. Tror du att du hade lyckats lika bra med en IIFYM diet
där du har samma k/p/f som i en diet med clean foods och där du gör matlådor? I vilken av dom tror du att du kommer fuska minst?
När det kommer till kost och träning så ska man fokusera på vad som kommer ha längst adherence.
Du kanske klarar av 2v med en diet, vart du lägger till glass/chocklad/godis, innan du bingar och eliminerar all viktminskning
du gjort under dina 2v. Därför tycker jag man ska ta bort socker helt och hållet och endast ha det på dagar vart du t.ex. refeedar.

Skrivet av henkiii:

Energiinnehållet för 100gram spenat är ~23KCAL.
För en chokladbit är det energiinnehållet 492 KCAL.

Om du ligger på 1900 av 2000 KCAL så kan du alltså välja mellan 6st 70grams paket spenat (totalt ~430gram) eller 2/3 av den ena stången i ett twixpaket. (20gram).

Vilket val som ger en mer stående mättnadskänsla och bidrar till mindre småätande är ganska självklart?

En kalori är en kalori ur en energisynvinkel, men om målet är att underlätta viktnergång så finns det ju val som är bättre och val som är sämre att göra och även andra aspekter att ta hänsyn till.

Precis min poäng, varför prata om teorier som inte håller i praktiken? Folk som är överviktiga och vill gå ner är oftast där eftersom dom har problem att kontrollera sig med t.ex. socker. Gör då vad som är effektivast och vad som har störst chans att få dig till ditt mål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Kan kolla på mörkare bröd, brödet jag ätit innan har varit vanligt vitt bröd eller någon blandning av vitt/mörkt och sluta äta bröd var nog något av det bättre jag gjort. Men ska självfallet kolla på det

Hårdkokta/lösa ägg kan jag inte äta, hinner inte ens få ner det innan kroppen vill spotta ut det, ägg kan jag endast äta om det är i pannkakor eller liknande, prövade detta då just ägg är som du säger billigt och mycket med protein

Ja, än så länge känner jag ingenting av det, snarare att jag känner mig betydligt piggare och bättre, och jag har definitivt ingen tidsram, utan bara att jag vill ner till runt 90-100 kg, sen om det tar 1 år eller 2 år. Gör inte mig något, menar jag har ingen brådska med detta utan att jag vill ha något som håller i längden, vilket detta verkar göra. Kvarg satt jag och funderade på att inskaffa igen ( kanske lite granola på det ) även om det är lite socker och så men behöver ju inga stora mängder av det

Bröd med pålägg är nog största boven idag för vikt och ska man äta bröd så sikta på grovt bröd som håller en mätt längre och försök få in kyckling/kalkon skinka och 17% ost eller nått kalorisnålt och sån ändring gör ganska stor skillnad på energi intaget och kvarg är kanon mellanmål som snabbt kan bli lite tråkigt men t.e.x lindahls kvarg 500g och köper man 2 pkt har man 5st 200g mellanmål på 130kalorier som ger en bra proteinboost och är godare med en sked lågkalorisylt

Granola..där tror jag en stor del av problemet ligger för många då dom inte tänker på vad dom stoppar i sig utan tänker det där är nyttig och bra mat vilket inte inte alltid är bra att gå ner i vikt på som granola, nötter, avocado, frön o.s.v som är bra att äta har bra fett o.s.v men är bra om man ska åka vasaloppet eller nått och innehåller mer kalorier än lösgodis så är dåligt att gå ner i vikt på och är samma med det mesta naturgodis som är sämre än vanligt lösgodis för viktens skull

LCHF så vist det funkar för kroppen kan inte ta upp energin men problemet för många kvarstår att dom inte tänker på vad man stoppar i ansiktet och börjar man sen äta riktigt utan koll blir problemet det samma för man måste ha förståelse vad man stoppar i sig och inte lyssna på människor på forum eller olika dieter för du kan skapa en pizza diet där du äter en pizza om dagen men inget annat och gå ner i vikt men LCHF är ganska kass för du lär dig inte vad du ska äta

För att nå en hållbar långsiktig lösning så måste man läsa på lite så man undviker kalorifällor sen försöka ha en rätt proteinrik kost och lära sig vilka produkter man kan variera mellan så man inte lessnar på dom och det blir en för ensidig kost man lessnar på och enklaste är att kolla kalorier på paketen till det man äter och lär man sig det så blir det mycket enklare att lägga upp en vettig kost som är god och bra att gå ner i vikt på

Sen kan man vrida på kalorier per dag för det gör inget om du äter 1300kcal ena dagen 2100kcal nästa då snittet blir ditt mål 1700 t.e.x och det spelar ingen roll vilka tider du äter utan är bara energi in och energi ut som räknas allt annat är skitsnack och finns så sjukt mycket myter och hitta på lösningar så lära sig lite mer och sluta lita på andra är nog bästa man kan göra för sig själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Bröd med pålägg är nog största boven idag för vikt och ska man äta bröd så sikta på grovt bröd som håller en mätt längre och försök få in kyckling/kalkon skinka och 17% ost eller nått kalorisnålt och sån ändring gör ganska stor skillnad på energi intaget och kvarg är kanon mellanmål som snabbt kan bli lite tråkigt men t.e.x lindahls kvarg 500g och köper man 2 pkt har man 5st 200g mellanmål på 130kalorier som ger en bra proteinboost och är godare med en sked lågkalorisylt

Granola..där tror jag en stor del av problemet ligger för många då dom inte tänker på vad dom stoppar i sig utan tänker det där är nyttig och bra mat vilket inte inte alltid är bra att gå ner i vikt på som granola, nötter, avocado, frön o.s.v som är bra att äta har bra fett o.s.v men är bra om man ska åka vasaloppet eller nått och innehåller mer kalorier än lösgodis så är dåligt att gå ner i vikt på och är samma med det mesta naturgodis som är sämre än vanligt lösgodis för viktens skull

LCHF så vist det funkar för kroppen kan inte ta upp energin men problemet för många kvarstår att dom inte tänker på vad man stoppar i ansiktet och börjar man sen äta riktigt utan koll blir problemet det samma för man måste ha förståelse vad man stoppar i sig och inte lyssna på människor på forum eller olika dieter för du kan skapa en pizza diet där du äter en pizza om dagen men inget annat och gå ner i vikt men LCHF är ganska kass för du lär dig inte vad du ska äta

För att nå en hållbar långsiktig lösning så måste man läsa på lite så man undviker kalorifällor sen försöka ha en rätt proteinrik kost och lära sig vilka produkter man kan variera mellan så man inte lessnar på dom och det blir en för ensidig kost man lessnar på och enklaste är att kolla kalorier på paketen till det man äter och lär man sig det så blir det mycket enklare att lägga upp en vettig kost som är god och bra att gå ner i vikt på

Sen kan man vrida på kalorier per dag för det gör inget om du äter 1300kcal ena dagen 2100kcal nästa då snittet blir ditt mål 1700 t.e.x och det spelar ingen roll vilka tider du äter utan är bara energi in och energi ut som räknas allt annat är skitsnack och finns så sjukt mycket myter och hitta på lösningar så lära sig lite mer och sluta lita på andra är nog bästa man kan göra för sig själv

Jo, nu när man satte sig ner och funderade just på hur mycket bröd man åt så var det rätt mycket, så helt struntat i bröd just nu för att kickstarta allt, vet att jag testat vissa mörkare bröd som var som att äta en tegelsten, kalkon/kyckling skinka är riktigt gott att ha på mackan, så ska köpa lite mörkt bröd och testa dem olika det finns, Kvarg är också gott det, och granolan kan man strunta i ja. Vill jag festa till det ibland så köper jag väl lite cashew nötter ( mycket kalorier jag vet ) men ändå ett bättre alternativ än chips/godis etc. Dieter som LCHF och så har jag aldrig kört eller varit glad för. Och börjat läsa mer och mer på vad grejerna jag har ätit faktiskt innehåller och just kollat kalorierna och det är mer än vad man faktiskt tror, och mycket av det man har ätit kan man faktiskt strunta i att äta så det gäller att hitta dem där småsakerna.

Ska kollade vidare på mörk bröd, ska börja med kvarg till lunch, än så länge är jag taggad på detta då jag nu ( mentalt förstått och förberett mig ) på att gå ner i vikt, för jag tror det är där problemet sitter lite

Permalänk
Medlem

En bra länk att läsa gällande kvalitet på livsmedel istället för att haka upp sig på fördelningen fett/kolhydrater/proteiner.

http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/

Permalänk
Medlem

@Exeo:

För min del tyckte jag också mörkt bröd, mer specifikt mörkt grovkornigt rågbröd som jag nu normalt till frukost, var som en tegelsten till att börja med. Efter ett tag vänjer man sig dock när detta är det normala (äter fortfarande "skitbröd" ibland, främst på fredagsfrukosten på jobbet). Så är nog bara att köra på tills man inte tänker på det. Tips är att köra lite mer pålägg än bara tunt med smör och en skink/ostbit, framförallt ett lite tjockare lager av krämiga pålägg som leverpastej, eller bara lite mer smör, gör att man inte tänker på brödet i sig.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Frukost - Kaffe för att sätta igång metabolism, cykla 7km till jobbet på 15min
Lunch - Proteindrink (1 eller 2 beroende på hunger) till lunch
Middag - Kycklinggrillkorv, ICA Gott liv 100% fullkornspasta
Kvällsmat - Proteindrink

Trycker på lite grönsaker här och där, undviker frukter och socker då jag inte behöver energin för att känna mig pigg. Proteinet och fullkornet håller mig mätt.

Fungerar alldeles utmärkt för mig. Går ner cirka 1 kilo i veckan, ligger nu på 96kg, 185cm, 30 år.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Precis min poäng, varför prata om teorier som inte håller i praktiken? Folk som är överviktiga och vill gå ner är oftast där eftersom dom har problem att kontrollera sig med t.ex. socker. Gör då vad som är effektivast och vad som har störst chans att få dig till ditt mål.

Jag är också ganska övertygad om att många kan göra förhållandevis små justeringar i sin diet och nå goda resultat.
Tex byta ut hälften av pastan till spenat/broccoli, brunt bröd ist för vitt, minska portioner något (mindre tallrik) osv.

Alla dieter går ju ut på att byta kaloribomberna mot energifattigare alternativ, gäller bara att hitta sådana som är tillräckligt gott för att det ska bli ett permanent val och inte en diet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag deffar inför varje strandsäsong och för mig fungerar det ypperligt att bara dra ner lite på maten samt sluta med godiset så rinner kilona av.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Jo, nu när man satte sig ner och funderade just på hur mycket bröd man åt så var det rätt mycket, så helt struntat i bröd just nu för att kickstarta allt, vet att jag testat vissa mörkare bröd som var som att äta en tegelsten, kalkon/kyckling skinka är riktigt gott att ha på mackan, så ska köpa lite mörkt bröd och testa dem olika det finns, Kvarg är också gott det, och granolan kan man strunta i ja. Vill jag festa till det ibland så köper jag väl lite cashew nötter ( mycket kalorier jag vet ) men ändå ett bättre alternativ än chips/godis etc. Dieter som LCHF och så har jag aldrig kört eller varit glad för. Och börjat läsa mer och mer på vad grejerna jag har ätit faktiskt innehåller och just kollat kalorierna och det är mer än vad man faktiskt tror, och mycket av det man har ätit kan man faktiskt strunta i att äta så det gäller att hitta dem där småsakerna.

Ska kollade vidare på mörk bröd, ska börja med kvarg till lunch, än så länge är jag taggad på detta då jag nu ( mentalt förstått och förberett mig ) på att gå ner i vikt, för jag tror det är där problemet sitter lite

Finns halv varianter som är rätt goda om man inte gillar brick modellerna som jag kan hålla med om inte är godaste bröden men duger och är själv en sucker för bröd med ost vilket brukar vara min standard frukost med en stor kopp kaffe

Vist kan man äta nötter ibland och poängen är mer att man lätt lurar sig på mängden kalorier för ser man på viktnedgång är en påse chips bättre än en påse nötter sett till kalorier även om nötter är mycket nyttigare att äta och det är lätt att stirra sig blind på nyttighets faktorn som mer är något som är bra efter man gått ner i vikt och inte ska ligga på ett underskott

Annars tror jag du är på rätt väg och gäller bara att komma i gång som du sa och när man får en energiboost och känner sig piggare som man alltid gör efter några dagar när man börjar gå ner så blir det mer motiverande och det är bra att vara taggad och ha ett rimligt mål man vill nå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag är också ganska övertygad om att många kan göra förhållandevis små justeringar i sin diet och nå goda resultat.
Tex byta ut hälften av pastan till spenat/broccoli, brunt bröd ist för vitt, minska portioner något (mindre tallrik) osv.

Alla dieter går ju ut på att byta kaloribomberna mot energifattigare alternativ, gäller bara att hitta sådana som är tillräckligt gott för att det ska bli ett permanent val och inte en diet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att det räcker sällan. Om du är extremt överviktig så kan det till en början räcka med att endast ta bort en del saker ur samma gamla kostvanor.
Och för att det ska funka med att bara ta bort lite pasta krävs ju då att du inte redan äter över din maintainence som är ytterst otroligt, sen om så är fallet blir inte undrskottet så signifikant om nu inte pasta står för ditt halva kolhydrat intag.
Lika bra att ändra hela sin kost om man nu bestämt sig för att sluta vara ohälsosam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Exeo:

För min del tyckte jag också mörkt bröd, mer specifikt mörkt grovkornigt rågbröd som jag nu normalt till frukost, var som en tegelsten till att börja med. Efter ett tag vänjer man sig dock när detta är det normala (äter fortfarande "skitbröd" ibland, främst på fredagsfrukosten på jobbet). Så är nog bara att köra på tills man inte tänker på det. Tips är att köra lite mer pålägg än bara tunt med smör och en skink/ostbit, framförallt ett lite tjockare lager av krämiga pålägg som leverpastej, eller bara lite mer smör, gör att man inte tänker på brödet i sig.

Yes, man vänjer sig efter ett tag. Tyckte t.ex att havre dryck smakade skit när jag började dricka det men nu är det riktigt gott och dricker hellre det än vanlig mjölk. Så finns säkert något bröd som är nyttigt som man kan lära sig gilla

Skrivet av lord_vasagos:

Finns halv varianter som är rätt goda om man inte gillar brick modellerna som jag kan hålla med om inte är godaste bröden men duger och är själv en sucker för bröd med ost vilket brukar vara min standard frukost med en stor kopp kaffe

Vist kan man äta nötter ibland och poängen är mer att man lätt lurar sig på mängden kalorier för ser man på viktnedgång är en påse chips bättre än en påse nötter sett till kalorier även om nötter är mycket nyttigare att äta och det är lätt att stirra sig blind på nyttighets faktorn som mer är något som är bra efter man gått ner i vikt och inte ska ligga på ett underskott

Annars tror jag du är på rätt väg och gäller bara att komma i gång som du sa och när man får en energiboost och känner sig piggare som man alltid gör efter några dagar när man börjar gå ner så blir det mer motiverande och det är bra att vara taggad och ha ett rimligt mål man vill nå

Precis, och sen så finns det numera Linschips som är riktigt goda, sakta men säkert så försvinner kilona och det set om är huvudsaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

...
brunt bröd ist för vitt....

Skickades från m.sweclockers.com

De bruna bröden är ju sötade med mörk sirap istället för socker... Så det är ju bara färgen som skiljer dem åt. Kalorier är kung, orkar man inte räkna får man ersätta dem med ett alternativ med mindre kalorier, 10 kalorier vitt socker mot 10 kalorier brunt socker är 10 kalorier i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Skulle säga att det räcker sällan. Om du är extremt överviktig så kan det till en början räcka med att endast ta bort en del saker ur samma gamla kostvanor.
Och för att det ska funka med att bara ta bort lite pasta krävs ju då att du inte redan äter över din maintainence som är ytterst otroligt, sen om så är fallet blir inte undrskottet så signifikant om nu inte pasta står för ditt halva kolhydrat intag.
Lika bra att ändra hela sin kost om man nu bestämt sig för att sluta vara ohälsosam.

Dessutom så minskar man sitt energiintag rätt markant (har för mig att statistisken visar -30% i total energiintag) när man gör en helomvändning i kosten, ex börjar på LCHF för att ha gått på tallriksmodell innan (eller vise versa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Skulle säga att det räcker sällan. Om du är extremt överviktig så kan det till en början räcka med att endast ta bort en del saker ur samma gamla kostvanor.
Och för att det ska funka med att bara ta bort lite pasta krävs ju då att du inte redan äter över din maintainence som är ytterst otroligt, sen om så är fallet blir inte undrskottet så signifikant om nu inte pasta står för ditt halva kolhydrat intag.
Lika bra att ändra hela sin kost om man nu bestämt sig för att sluta vara ohälsosam.

Jag bygger min teori kring att de flesta inte är "extrema" och att mindre förändringar är lättare att realisera än helomvändningar.

Om du har ståldisciplin och orkar med så är det ju såklart bäst att bara äta nyttigt kombinerat med träning 4-5ggr/vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag bygger min teori kring att de flesta inte är "extrema" och att mindre förändringar är lättare att realisera än helomvändningar.

Om du har ståldisciplin och orkar med så är det ju såklart bäst att bara äta nyttigt kombinerat med träning 4-5ggr/vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så har man då inte fått ''foten ur arslet'' om man har en väldigt ohälsosam kostvana och tror att man kan äta nästa likadant.
Välmående är cykliskt då man oftast måste vara på botten innan man gör den där helomvändningen. Och jag förstår att vissa behöver köra den mjuka vägen in innan dom verkligen börjar göra stora förändringar men man ska ändå vara medveten att tips som att ''skippa bara allt vitt bröd så blir det bra'' inte håller i det långa loppet.
Du får ta hänsyn till att jag i mitt skrivande hela tiden syftat på folk som är rätt så överviktiga och inte någon som ska tappa 5-6kg inför sommaren för att få fram magrutorna.

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Bilder? Kroppsbyggare på elitnivå?

Absolut inte kroppsbyggare, tränar för det är kul och för att må bra

Finns väl några bilder här för den intresserade
https://www.instagram.com/bjornsson81/

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Skiner in med att jag har kört LCHF två "omgångar". Första gången, en månad. Gick ner ca 10kilo. Varav 2-3kg~ var vattenvikt.

Andra ronden så gick jag ner 11kg på 2månader(Inte lika strikt denna gången).

Kan rekommendera detta. Nu när jag slutat så äter jag inte som en häst, utan äter vad jag vill, med måtta för att hålla vikten.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Absolut inte kroppsbyggare, tränar för det är kul och för att må bra

Finns väl några bilder här för den intresserade
https://www.instagram.com/bjornsson81/

Tack, kul att se. Är själv 2-3cm kortare på strax under 90kg och blir ofta kallad för "biff", såg framför mig hur du måste vara ett monster i klass med Arnold när du beskrev dina stats