Rykte: AMD Radeon RX Vega från partner lanseras i början av augusti

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Radeon RX Vega från partner lanseras i början av augusti

Under sommaren lanserar AMD den nya flaggskeppsserien Radeon RX Vega för konsumenter. Nu rapporteras att modeller från partnertillverkare släpps kort efter AMD:s egen referensdesign.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså 2017 är ju ett helt fantastiskt hårvaruår! Varje dag är en fröjd

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Amd hade sin chans istället papperslanserade AMD ett hitta på kort och satt inget datum och noll information om konsumentversionen. Köpte ett 1080 istället dagen efter.
AMDs kort kan mycket väl bli ett bättre kort än 1080 med ett faktiskt stöd för dx12, men Nvidia har 80-90% av marknaden så jag är inte jätteorolig.

Där ligger också AMDs problem vem ska köpa Fury 2 när ett likvärdigt kort har funnits på marknaden över ett år och Fury förra gången sänkte inte priset en krona mot Nvidia?

Permalänk
Medlem

Även jag väntade och väntade men tillslut så gick det inte längre.
Blev ett 1070 för 3990:-..
Men har planer för ett Ryzen mitx system och kommer förmodligen att köpa ett Vega framöver ändå även om det blir efter lanseringen!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Tänk om detta hade kommit i början av året... damn...
Jag sitter dock utan större issues på mina 2 R9 390 och om det presterar som ett 1080 eller bättre och har bra pris kan jag tänka mig det. Vill ha möjligheten till Freesync skärmar så där, och för hur de hanterat kunderna senaste åren, går Nvidia bort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Fury 2, less och trött på nvidia.
Får se om det blir intel eller amd, då jag lirar en del single core spel med. Men blir nog en ryzen för att dom är så pass lika. Hoppas på pressade priser pga tiden, det eller bättre prestanda än förväntat. Sugen på 4k nu!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hjälpsam

Fasen också!
Blir väl tvungen att njuta av sommaren, i stället för att sitta i ett mörkt rum, med neddragna gardiner och spela.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men fortfarande inga prestanda testar?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har suttit med mitt GTX770 sen det kom och det har tjänat mig väl fram till för något år sedan då det började vissa ålderstecken.
Hade gärna köpt ett Vega vid detta laget men jag känner inte att Nvidia förtjänar mina pengar så jag är beredd att vänta ett tag till, nytt kort till hösten blir så bra så.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Haziza:

Men fortfarande inga prestanda testar?

Oroande faktiskt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Oroande faktiskt.

Senaste 10 åren vid samtliga amd-releaser så har ju tidiga tester typ gjort att folk hypat sönder för att sedan bli besvikna för att de inte presterar 30% bättre än nvidia utan typ "bara kommer ikapp". Kanske är ett svar på det.

Jag har iallafall hoppet uppe.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

I oktober har det gått 1 år ca sedan de visade demot med kortet, kommer det inte vara utgånget vid lansering?

Permalänk
Medlem

Kul, ska bli riktigt spännande att se vad Sapphire hittar på, har höga förhoppningar på ett luftkylt fullstort Vega som passar i itx.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sitter o hoppas på bra TDP.
Skulle så gärna se att AMD slår 1050 ti på fingrarna gällande 75W kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I oktober har det gått 1 år ca sedan de visade demot med kortet, kommer det inte vara utgånget vid lansering?

Alla kort är tekniskt sett utgångna isf, även 10XX serien är ju år gammalt.

Jag är fortfarande OK med ett top end Vega som bara presterar i klass med 1080... Om det kostar 3500-4000kr. Men med tanke på priset för Frontier så ser jag inte hur det skulle vara möjligt. Kostar Vega ~8000kr kommer det floppa även om det presterar i 1080Ti klass - folk kommer välja att köpa Nvidia ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Har suttit med mitt GTX770 sen det kom och det har tjänat mig väl fram till för något år sedan då det började vissa ålderstecken.
Hade gärna köpt ett Vega vid detta laget men jag känner inte att Nvidia förtjänar mina pengar så jag är beredd att vänta ett tag till, nytt kort till hösten blir så bra så.

Jag är i samma sits. Köpte nyss dessutom ett 580, men det både strulade i många spel samt gav ingen noterbar prestandaökning/grafikförbättring i 1080p. Lämnade tillbaka 580n.

Ett 2060 till höst kanske kan bli något dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kul, ska bli riktigt spännande att se vad Sapphire hittar på, har höga förhoppningar på ett luftkylt fullstort Vega som passar i itx.

Mvh

Nitro och Pulse -kylarna kanske. Men jag hoppas på en ny kyllösning för toppskiktet. Något fläskigare. Det är spännande

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Jag håller helt med dig, vore roligt med ett Lightning från MSI ( även om det inte får plats i itx) eller något liknande från ASUS och Sapphire, Matrix serien osv, vi får hålla tummarna.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Amd hade sin chans istället papperslanserade AMD ett hitta på kort och satt inget datum och noll information om konsumentversionen. Köpte ett 1080 istället dagen efter.
AMDs kort kan mycket väl bli ett bättre kort än 1080 med ett faktiskt stöd för dx12, men Nvidia har 80-90% av marknaden så jag är inte jätteorolig.

Där ligger också AMDs problem vem ska köpa Fury 2 när ett likvärdigt kort har funnits på marknaden över ett år och Fury förra året sänkte inte priset en krona mot Nvidia?

VEGA FE satte de datum på och samtidigt var tydliga med att konsument versionen skulle släppas på SIGGRAPH i slutet av Juli.

Det finns många som behöver uppgradera utan att behöva donera ena njuren för att ha råd, men vart hittar du dina siffror om att nvidia har 80-90% av marknaden?

Hitta på siffror och att AMD INTE satt datum är sådant som ställer till det för dem som inte är så insatta så det verkar som att du bara trollar!!

Sist jag såg siffror så hade nvidia 72,5%/AMD 27,5% (på ett ungefär).

Källa till detta
http://www.jonpeddie.com/press-releases/details/add-in-board-...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Även jag väntade och väntade men tillslut så gick det inte längre.
Blev ett 1070 för 3990:-..
Men har planer för ett Ryzen mitx system och kommer förmodligen att köpa ett Vega framöver ändå även om det blir efter lanseringen!

Nästan samma här Ville ju ha ett nytt grafikkort till mitt Ryzen-bygge i vintras och AMD hade inget att erbjuda, så det fick bli Nvidia helt enkelt. Betalade också kring 4000:- i mars. Känns som ett bra val med tanke på hur priserna börjat gå upp nu när alla ska ha en massa kort för mining...

Väldigt dålig timing för AMD att först nu släppa GPUer som matchar Pascal-serien som funnits i ett år redan. De som hade tänkt köpa GTX 10x0 har nog redan gjort det vid det här laget och har ingen anledning att byta till Vega. Nu avvaktar man ju nästa generation (Volta).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väntar gärna

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

På tok för sent för min del, men jag hoppas det går bra så kanske man kan ge sig på nästa generation istället.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nästan samma här Ville ju ha ett nytt grafikkort till mitt Ryzen-bygge i vintras och AMD hade inget att erbjuda, så det fick bli Nvidia helt enkelt. Betalade också kring 4000:- i mars. Känns som ett bra val med tanke på hur priserna börjat gå upp nu när alla ska ha en massa kort för mining...

Väldigt dålig timing för AMD att först nu släppa GPUer som matchar Pascal-serien som funnits i ett år redan. De som hade tänkt köpa GTX 10x0 har nog redan gjort det vid det här laget och har ingen anledning att byta till Vega. Nu avvaktar man ju nästa generation (Volta).

Dålig timing är det väl inte när AMD medvetet satsade på mellan/låg segmentet förra året? De har inte samma budget som nvidia och det vet alla.

Hur VEGA presterar vet inte någon ännu då de sandboxat den lite granna och bara visat lite granna vad den kan göra. Ska bli väldigt intressant och se dels VEGA FE hur de presterar då VEGA RX är mer gjord för gaming och de är snart här.

De har byggt om väldigt mycket det skall man ha i åtanke så jag personligen hoppas att VEGA presterar bra (som Ryzen/EPYC/Threadripper).

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I oktober har det gått 1 år ca sedan de visade demot med kortet, kommer det inte vara utgånget vid lansering?

Wow, verkligen älskar alla som som bara slänger ur sig en massa skumma saker. Har du källa på när i oktober-2016 de visade upp VEGA?

Såvitt jag minns och vet så var det under "New Horizon" som var den 14-december förra året 2016 och det är väl bara 6 månader sen så hur det blir 1 år i oktober vet jag inte?? Detta kort var ett av de första som blivit "taped out" så ett tidigt ES exemplar som man sedan tunar/justerar tills man får det som man vill ha det och det tar tid .

https://videocardz.com/64763/amd-demoes-vega-in-battlefield-b...

De släppte info om VEGA i augusti-2016 att den skulle släppas 1H2017.

https://videocardz.com/63450/amd-vega-to-launch-in-1h-2017

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

AMDs kort kan mycket väl bli ett bättre kort än 1080 med ett faktiskt stöd för dx12, men Nvidia har 80-90% av marknaden så jag är inte jätteorolig.

Menar du att det är bra att en enskild aktör dominerar marknaden så hårt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Amd hade sin chans istället papperslanserade AMD ett hitta på kort och satt inget datum och noll information om konsumentversionen. Köpte ett 1080 istället dagen efter.
AMDs kort kan mycket väl bli ett bättre kort än 1080 med ett faktiskt stöd för dx12, men Nvidia har 80-90% av marknaden så jag är inte jätteorolig.

Där ligger också AMDs problem vem ska köpa Fury 2 när ett likvärdigt kort har funnits på marknaden över ett år och Fury förra året sänkte inte priset en krona mot Nvidia?

Problemet är att AMD har gjort riktiga dåliga val på senare år. Deras ständiga strategi att ständigt satsa på något nytt och oprövat, i senaste fallet HBM-minnen kommer köra dem i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Menar du att det är bra att en enskild aktör dominerar marknaden så hårt?

Jag tror han är en av dom som "donerat ena njuren" för att köpa nytt graffe-kort.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

VEGA FE satte de datum på och samtidigt var tydliga med att konsument versionen skulle släppas på SIGGRAPH i slutet av Juli.

Det finns många som behöver uppgradera utan att behöva donera ena njuren för att ha råd, men vart hittar du dina siffror om att nvidia har 80-90% av marknaden?

Hitta på siffror och att AMD INTE satt datum är sådant som ställer till det för dem som inte är så insatta så det verkar som att du bara trollar!!

Sist jag såg siffror så hade nvidia 72,5%/AMD 27,5% (på ett ungefär).

Källa till detta
http://www.jonpeddie.com/press-releases/details/add-in-board-...

Det fanns ett "datum" för vega, istället gjorde AMD en papperslansering av ett helt annat kort, varför skulle det vara skillnaden nu?
Väntade över ett år på Vega för att byta ut mitt 290 och bygga en ny dator, orkade inte vänta längre.
Finns det något överhuvudtaget som talar för att du inte skulle behöva donera en njure, Fury X gick i princip aldrig under 6k. Ett 1080 för 5.3k är inte orimligt när ett 580 kostar 2.4k.
Min statistik byggde på en snabb räkning på de populäraste korten Steam, där har Nvidia mer än 4ggr fler 1060 kort än 480 kort. Tror inte riktigt på den officiella statestiken, historiskt har en stor andel AMD kort hamnat i bitcoinmining parker.

Permalänk

Hooooppas att Vega kan konkurrera. Otroligt trött på Nvidias monopol och ockerpriser på G-sync-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Problemet är att AMD har gjort riktiga dåliga val på senare år. Deras ständiga strategi att ständigt satsa på något nytt och oprövat, i senaste fallet HBM-minnen kommer köra dem i botten.

AMD har haft otur med sin strategi, men jag vet inte om jag håller med dig om att den är osund. Trotts allt vet alla att AMD har mycket mindre budget, så som jag ser det har de bara två val:
1. Spela efter samma strategier som sina konkurrenter fast med mycket mindre pengar.
2. Ta de risker som en aktör med större budget borde kunna ta men väljer att inte ta för att aktieägarna vill hellre ha ett säkert flöde av pengar.

AMD väljer att leva farligt, men det är jag ärligt talat tacksam för.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)