Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SNES Classic Edition kostar dubbelt så mycket som NES Classic Edition i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Då är jag med dig, alla produkter som kostar pengar är en klassfråga.

Nej det är inte alls det jag menar.

Jag får göra ett nytt försök helt enkelt, men det här blir nog mitt sista eftersom det känns som du medvetet missförstår eller bara tramsar dig.

En produkt som från början ligger i ett prisspann som de flesta samhällsklasser har råd med utan att bränna stora hål i plånboken är inte en klassfråga utan det har många råd att köpa = inte en klassfråga

Men när samma produkt sedan blir dubbelt så dyr så att den hamnar i ett spann som gör att de personer som befinner sig i de lägre samhällsklasserna plötsligt inte kan köpa den längre utan att det blir kännbart i deras plånböcker, samtidigt som de som har det gott ställt kan fortsätta att köpa produkten utan att deras ekonomi påverkas och utan att de behöver göra omprioriteringar för att ha råd så blir det en... = klassfråga.

Så nej, alla produkter som kostar pengar är inte alls klassfrågor men SNES classic blir ju det helt klart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Ozzed påstår exakt att priset är en klassfråga, inget som jag tolkar.
Är det en mänsklig rättighet att äga en SNES Classic?

Det du säger i inlägget jag citerar nu håller jag med om alltihop. Det du skrv i förra inlgget hade jag däremot en del invändningar kring.

Låter inte riktigt som du läst mitt inlägg utan bara sett att jag citerat dig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nintendos uppgift är att tjäna pengar för att kunna överleva långsiktig och ge viss utdelning till de som betalat pengar för att köpa aktier (exempelvis japanska pensionssparare). Historiskt sett har Nintendo ofta perioder av låg / obefintlig vinst men ibland blommar de upp och genererar bra cash flow (runt 2007 med Wii och nu 2017 med Switch). De produkter som förlorar pengar måste tas igen med några högmarginal-produkter emellanåt. Därför är det rimligt att lägga på några extra dussin dollar på denna produkt, som trots allt riktar sig till oss som var med på den tiden (typiskt sett 30-plussare med fast jobb). Personligen betalar jag gärna 1500 för denna trevliga nostalgi-kick!

Visst får de höga marginaler, men Nintendo är ingen välgörenhetsorganisation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Nintendos uppgift är att tjäna pengar för att kunna överleva långsiktig och ge viss utdelning till de som betalat pengar för att köpa aktier (exempelvis japanska pensionssparare). Historiskt sett har Nintendo ofta perioder av låg / obefintlig vinst men ibland blommar de upp och genererar bra cash flow (runt 2007 med Wii och nu 2017 med Switch). De produkter som förlorar pengar måste tas igen med några högmarginal-produkter emellanåt. Därför är det rimligt att lägga på några extra dussin dollar på denna produkt, som trots allt riktar sig till oss som var med på den tiden (typiskt sett 30-plussare med fast jobb). Personligen betalar jag gärna 1500 för denna trevliga nostalgi-kick!

Visst får de höga marginaler, men Nintendo är ingen välgörenhetsorganisation.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju inte Nintendos prissättning, det ligger långt över deras MSRP. Därav bullshit.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är inte alls det jag menar.

Jag får göra ett nytt försök helt enkelt, men det här blir nog mitt sista eftersom det känns som du medvetet missförstår eller bara tramsar dig.

En produkt som från början ligger i ett prisspann som de flesta samhällsklasser har råd med utan att bränna stora hål i plånboken är inte en klassfråga utan det har många råd att köpa = inte en klassfråga

Men när samma produkt sedan blir dubbelt så dyr så att den hamnar i ett spann som gör att de personer som befinner sig i de lägre samhällsklasserna plötsligt inte kan köpa den längre utan att det blir kännbart i deras plånböcker, samtidigt som de som har det gott ställt kan fortsätta att köpa produkten utan att deras ekonomi påverkas och utan att de behöver göra omprioriteringar för att ha råd så blir det en... = klassfråga.

Så nej, alla produkter som kostar pengar är inte alls klassfrågor men SNES classic blir ju det helt klart.

För det första är det inte samma produkt, SNES Classic är inte samma som NES Classic. För det andra så är det alltså du som avgör om det är en klassfråga eller ej. Jag tramsar på...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

För det första är det inte samma produkt, SNES Classic är inte samma som NES Classic. För det andra så är det alltså du som avgör om det är en klassfråga eller ej. Jag tramsar på...

Nej det är inte samma produkt, men utanför Sverige så har SNES och NES classic ungefär samma pris, men i Sverige så blir SNES classic dubbelt så dyr. Då blir det en klassfråga om man har råd eller inte.

Jag vill med hävd påstå att har man det dåligt ställt så är 1600Kr en stor sak, medans det inte är det om man har det gott ställt. 800Kr däremot är inom räckhåll för flera så därför blir det inte en klassfråga.

Och ja, du tramsar verkligen, du vet ju precis vad jag menar men du väljer att medvetet missförstå.

Om du säger såhär:

Om du har 13 000Kr kvar efter skatt, köper du du helst en prdukt som kostar 800Kr eller en som kostar 1600Kr jämförelsevis med om du har 36000Kr kvar efter skatt?

Min bedömning är att har man 13000Kr kvar efter skatt så har man råd med nöjen för 800Kr men knappast för 1600Kr. Mat och hyra och sådant måste ju såklart gå före.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är inte samma produkt, men utanför Sverige så har SNES och NES classic ungefär samma pris, men i Sverige så blir SNES classic dubbelt så dyr. Då blir det en klassfråga om man har råd eller inte.

Jag vill med hävd påstå att har man det dåligt ställt så är 1600Kr en stor sak, medans det inte är det om man har det gott ställt. 800Kr däremot är inom räckhåll för flera så därför blir det inte en klassfråga.

Och ja, du tramsar verkligen, du vet ju precis vad jag menar men du väljer att medvetet missförstå.

Om du säger såhär:

Om du har 13 000Kr kvar efter skatt, köper du du helst en prdukt som kostar 800Kr eller en som kostar 1600Kr jämförelsevis med om du har 36000Kr kvar efter skatt?

Min bedömning är att har man 13000Kr kvar efter skatt så har man råd med nöjen för 800Kr men knappast för 1600Kr. Mat och hyra och sådant måste ju såklart gå före.

Du är verkligen de mindre bemedlades försvarare, hoppas du gör samma ansträngning i verkligheten som du gör online.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du är verkligen de mindre bemedlades försvarare, hoppas du gör samma ansträngning i verkligheten som du gör online.

Betyder ditt fokusskifte att du äntligen fattar vad jag menar men inte har något sakligt argument att komma med eller vad är det frågan om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Betyder ditt fokusskifte att du äntligen fattar vad jag menar men inte har något sakligt argument att komma med eller vad är det frågan om?

Jag har kommit till insikten att vi aldrig kommer att enas om en slutsats.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är precis såna här ockerpriser som för att jag nu istället tog saken i egna händer och bygger mig en retropie. 3 kontroller beställda:
En ibuffalo snes vilket jag hört ska vara den bästa.
Retrolink nintendo 64 controller och hyperkin gn6 genesis. Lång väntan bara, men kommer förhoppningsvis lagom tills semestern börjar. Retropie ligger redan och väntar, skulle tänkt till lite innan och beställt Kontrollerna först men allt sker ju med tanke på det här rövarpriset.
Tänker inte gnida nintendos och Bergsalas plånböcker precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har kommit till insikten att vi aldrig kommer att enas om en slutsats.

Så är det nog. Det skulle visserligen vara intressant att veta hur du räknar när du insinuerar att alla som vill köpa konsolen kommer ha råd med den, oavsett vad den kostar, men det är kanske en annan diskussion?

Det enda jag egentligen hävdar och som jag menar är enkel matematik är att fler människor, eller "mindre bemedlande" som du så aristokratiskt uttryckte det, skulle haft råd med konsolen om den kostade 800Kr, som i resten av världen, istället för 1600Kr. Och detta gör det ju då till en klassfråga i mitt tycke, eftersom man gemom prissättning förvägrar en viss grupp människor att äga produkten, liksom är fallet med andra produkter som blir exklusiva för samhällets övre skickt.

Detta i sig är såklart inte anmärkingsvärt då det finns många produkter som är just så, men det bekymmersamma i sammanhanger är att man i Sverige avviker kraftigt från internationell prissättning.

Detta får då till följd att en fattig person i Tyskland kan köpa prodikten, men en fattig person i Sverige kan det inte, då blir det en klassfråga. Men nu är väl resonemanget draget så många gånger så det borde vara färdigresonerat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara att beställa en från utlandet? Då får man den för 79 dollar OCH slipper kemikalieskatten. Förstår inte problemet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men det är väl bara att beställa en från utlandet? Då får man den för 79 dollar OCH slipper kemikalieskatten. Förstår inte problemet

Absolut! Var beställer man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men det är väl bara att beställa en från utlandet? Då får man den för 79 dollar OCH slipper kemikalieskatten. Förstår inte problemet

Ett problem i det hela tror jag är att många helst inte vill beställa från utlandet pga enkelheten med rma osv här i Sverige. Visst fungerar det enkelt och smidigt när man köper via ex Ebay eller Amazon, har bara erfarenhet av det förstnämnda men det är inget oftast inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kommer inte gå att få tag på hursom, så vad den kostar är saksamma.

Permalänk
Medlem

Själv anser jag inte att det är en "klassfråga" om man kan äga en SNES-Mini eller ej. Även en arbetslös som går på socialbidrag kan med vilja och prioriteringar spara ihop till 1600kr.

Problemet här är ju Nintendo som bara kommer tillverka ett visst begränsat antal så alla som vill ha en kommer ej att kunna köpa oavsett hur mycket pengar personen i fråga har i plånboken.

Nintendo är ett skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det enda jag egentligen hävdar och som jag menar är enkel matematik är att fler människor, eller "mindre bemedlande" som du så aristokratiskt uttryckte det, skulle haft råd med konsolen om den kostade 800Kr, som i resten av världen, istället för 1600Kr. Och detta gör det ju då till en klassfråga i mitt tycke, eftersom man gemom prissättning förvägrar en viss grupp människor att äga produkten, liksom är fallet med andra produkter som blir exklusiva för samhällets övre skickt.

Å andra sidan är det väl lustigt hur detta höga pris (mycket på grund av skatter hit och skatter dit) gör att de som då är privilegierade till att köpa denna produkt faktiskt finansierar bidragen till de som inte har råd med den. Så i slutändan blir det kanske mer rättvist än vad du försöker göra gällande?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

SNES Classic, en väldigt dyr RCA till HDMI-omvandlare.
Blir vackert till fortsätta bruka min RetroPi där jag utan problem kan lira mina NES, SNES och SEGA titlar utan att ta hänsyn till detta trainwreck av utbudsmiss. Känns verkligen inte som de träffat rätt när de valde ut spelen. Återigen, gör om gör rätt Nintendo, ni kan bättre! Satsa lite helhjärtat på det som en gång varit.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det nog. Det skulle visserligen vara intressant att veta hur du räknar när du insinuerar att alla som vill köpa konsolen kommer ha råd med den, oavsett vad den kostar, men det är kanske en annan diskussion?

Det enda jag egentligen hävdar och som jag menar är enkel matematik är att fler människor, eller "mindre bemedlande" som du så aristokratiskt uttryckte det, skulle haft råd med konsolen om den kostade 800Kr, som i resten av världen, istället för 1600Kr. Och detta gör det ju då till en klassfråga i mitt tycke, eftersom man gemom prissättning förvägrar en viss grupp människor att äga produkten, liksom är fallet med andra produkter som blir exklusiva för samhällets övre skickt.

Detta i sig är såklart inte anmärkingsvärt då det finns många produkter som är just så, men det bekymmersamma i sammanhanger är att man i Sverige avviker kraftigt från internationell prissättning.

Detta får då till följd att en fattig person i Tyskland kan köpa prodikten, men en fattig person i Sverige kan det inte, då blir det en klassfråga. Men nu är väl resonemanget draget så många gånger så det borde vara färdigresonerat.

Eftersom du tycker att ett jag svänger mig med ett "aristokratiskt uttryck" så kan jag väl slänga släggan och säga att du företräder en kommunistisk samhällssyn. Lycka till med femårsplanen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Å andra sidan är det väl lustigt hur detta höga pris (mycket på grund av skatter hit och skatter dit) gör att de som då är privilegierade till att köpa denna produkt faktiskt finansierar bidragen till de som inte har råd med den. Så i slutändan blir det kanske mer rättvist än vad du försöker göra gällande?

Till viss del, ja. Men det finns ju de som jobbar och får 13 000Kr efter skatt och inte har några bidrag.

Ytterligare Off Topic, men några "rättviseskatter" tycker jag inte finns i Sverige längre. Arvs, förmögenhets, och fastighetsskatten är ju bortplockade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Eftersom du tycker att ett jag svänger mig med ett "aristokratiskt uttryck" så kan jag väl slänga släggan och säga att du företräder en kommunistisk samhällssyn. Lycka till med femårsplanen.

Kommunism hade jag kunnat gå med på att det var om jag hade föreslagit att staten bistog alla med en SNES classis, och att alla var tvungna att ta emot, men nu var det ju inte riktigt det jag sa.

Det jag däremot kan stå för, som jag säkert inte sagt rakt ut men menar är att underklassen har det jävligt nog som det är och man behöver inte strö salt i såren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kommunism hade jag kunnat gå med på att det var om jag hade föreslagit att staten bistog alla med en SNES classis, och att alla var tvungna att ta emot, men nu var det ju inte riktigt det jag sa.

Det jag däremot kan stå för, som jag säkert inte sagt rakt ut men menar är att underklassen har det jävligt nog som det är och man behöver inte strö salt i såren.

Men det är väl inte speciellt långt borta förrän du kommer att kräva en SNES Classic i varje lägenhet i Sverige? Underklassen har det definitivt inte kul men vad ska man göra?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Men det är väl inte speciellt långt borta förrän du kommer att kräva en SNES Classic i varje lägenhet i Sverige? Underklassen har det definitivt inte kul men vad ska man göra?

Förslagsvis kan man ju låta bli att ta ut nästan dubbelt så mycket för en produkt som resten av världen.

Sen kräver jag inte att alla ska ha en, men alla som hade haft råd om de bott i grannländerna skall också ha råd i Sverige. Det tycker jag man kan kräva av ett västerländskt land som åtminstonne på pappret inte är ett utvevklingsland. Jag tycker faktuskt vi ska ha en strävan att utjämna klasskillnader, och att då vara sämre än våra grannländer när det gäller den här produkten känns inte speciellt fräscht.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Saker är värda vad folk är villiga att betala. i USA är priset officielt kanske 80 dollar men sen köper folk och säljer på ebay för dubbla ändå kanske. NES Classic kostade ju betydligt mer än officiella priset pga hög efterfrågan och låg tillgång.

Personligen är jag inte så sugen ändå. Om man verkligen vill ha en SNES konsol kan man köpa en begagnad och samla riktiga spel. Detta är ju bara en emulator då kan man lika gärna köra via Virtual Console eller emulera på andra sätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 3: 379kr
2 SNES kontroller med USB: 54kr
Emulator, ex http://www.lakka.tv eller https://retropie.org.uk: gratis

Totalt: 433 kr
Då ingår exempelvis även Nintendo 64 (värde 3000kr?), Nintendo GameCube (värde 5000kr?) och 13+alla spel som släppts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Då ingår exempelvis även Nintendo 64 (värde 3000kr?), Nintendo GameCube (värde 5000kr?) och 13+alla spel som släppts

Nja, GameCube lär väl inte gå nåt vidare bra på Raspberry Pi 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Nja, GameCube lär väl inte gå nåt vidare bra på Raspberry Pi 3?

Här körs gamecube på en 2a https://www.youtube.com/watch?v=8SNjkeIbwRE

Edit: den videon var tydligen ett "skämt"

Permalänk
Medlem

Jag har redan Raspberry pi 3 men gillar ändå SNES mini för jag växte med det. Spelen är också riktigt bra. Vill spela Starfox2 + earthbound som jag inte spelat.
Men hur som tycker jag också det är sjukt med priset. Oavsett anledning så BORDE nintendo som är ändå tillverkare se till att återförsäljare inte tar över dubbla priset. 80dollar är fan ta mig inte 1500kr även med moms och lite påslag (vinst för återförsäljare).
Jag kommer ändå att köpa för jag har inget val, man kan typ inte beställa från Amzon UK då det är slutsåld och priserna lär inte gå ner.
Man kan liksom inte göra något i det här läget, ska ändå klaga till Bergsala. Det finns liten chans att de köper det dyrt från Nintendo men det är liten chans, även om SE är liten marknad så borde priset inte vara högre. Helt ologiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Det är förvisso ett aprilskämt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Klassfråga? Allt som kostar över 1500:- är alltså något som "arbetarklassen" inte har råd att köpa? Kanske istället är en fråga om prioritering?

Skrivet av Ozzed:

Det jag tänker på är att 800Kr för en spelkonsol är ett pris som gör den tillgänglig för fler, medans 1600Kr gör den tillgänglig för mindre. Så det är det jag menar med att det i Sverige blir en klassfråga.

För de flesta är det väl en kombination av pris och vad man får för pengarna.
Man kanske har råd att köpa en begagnad bil för 30kkr, men inte 'har råd' med en SNES Classic för 1500kr för att man har mer än 20 ggr så stor nytta av bilen som av något som för vissa kanske ses mest som en kul pryl och riskerar att bli en "dammsamlare" efter ett tag.

Jag skulle aldrig köpa en glass för 2000kr. Inte för att jag är så fattig att jag inte har 2000kr att lägga. Men för att jag tycker att det skulle vara väldigt korkat att lägga så mycket pengar på något som har så lågt värde för mig.