Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Coffee Lake uppges leverera sex kärnor till både stationära och bärbara datorer

Permalänk
Medlem

6 kärnor på 2GHz med 45W TDP låter faktiskt inte så intressant. Misstolka mig inte, väldigt glad att mer än 4 kärnor kommer till laptops då idag så är det högst 4 kärnor för både Core och Xeon. (Om man inte räknar in laptops med desktop kretsar.)

Men om detta är fallet så är dagens 4 kärnor med en basfrekvens på ~3GHz bättre som även de har en TDP på 45W. Får hoppas att det är intel som är för grova i sina TDP grupper, att frekvens uppgifterna inte stämmer eller att den väldigt lätt turboar. För 4 kärnor@3GHz > 6 kärnor@2GHz i 99.9999% utav fallen, i en situation där alla kärnorna är identiska.

Tror inte det kommer hända men skulle vara otroligt illa om intels 6 kärniga värsting modell för bärbara presterar sämre än deras 4 kärniga men drar lika mycket ström.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo men jag menar liksom att vill man ner på tablet nivå i storlek så kommer de så klart uppoffring. Och TDP är inte alltid samma sak som effektiv värme, handlar ju om kylaranordning samt hur lågt CPUn kan klocka sig och hur energieffektiv den är. Men först och främst, vilket arbete man har tänkt göra, jag tycker personligen inte man ska sitta på en ultra tunn laptop om man tänkt låta CPUn göra workloads som håller den på 85-95% i mer än 2-4 minuter

Nej jag håller med dig. Jag tycker att hålet mellan ultralätta ultrabooks och de kraftfullare spel/arbetsdatorerna har varit för stort sedan 2014 när U serien slog sig in. Jag vill ha en dator som presterar bättre än en sketen dualcore men inte kräver lika mycket som dagens quads. Det kräver bättre kylning än ultrabooks helt klart och det finns företag som kommer göra bra jobb att implementera det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

8 kärnor i laptop...
Då blir det att ta med strömsladden vart man än går...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om tidigare CPU generationsskiften var ointressanta ur spelprestandaperspektiv torde väl denna generation vara extra ointressant.

Är det så att man ev skulle kunna tjäna mera spelpredtanda på att hänga kvar på 7700k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Delerium:

2,0 GHz med en TDP på 45 Watt låter som klippt och skuren för Macbook Pro. De använder sig av processorer med 45 W TDP i sin 15" modell.

Jag vet inte. Jag hade gärna sett 2.4-2.7 GHz då det känns som att 2GHz kommer vara lite klen i single thread.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

tvelander a.k.a vatten jesus

Nä seriöst så är det ganska stor drop i mhz till 3600mhz från 6700ans 4ghz och 7700ans 4200? som bas om jag inte minns fel och kanske är nått som jag missat att dom kan boosta högt på få cores eller någon sådan lösning men annars lär ipc sjunka rätt mycket och multitrådat blir det tungt mot ryzen så får se hur det blir när dom testas men kändes som halvdan lösning där amd får mer fördel än i dag sen klockar ju ryzen rätt dåligt på toppmodellerna medans 1600/1700 går rätt bra men tror inte nya intel kommer va så bra heller men kanske blir förvånad och känslan är ...booring köp en amd

Hade 4x fury x, men AMD CPU får vänta tbh.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag vet inte. Jag hade gärna sett 2.4-2.7 GHz då det känns som att 2GHz kommer vara lite klen i single thread.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast 2GHz i basklock säger ju inte så mycket om enkeltrådsprestandan
Jag tippar på att den åtminstone kommer kunna turbo boost:a upp till 3.4 GHz i enkeltrådiga scenarion. Som ett extremexempel har ju Intel redan till exempel i7-7Y75 som har en basklocka på 1.3 GHz men en turbo boost på 3.6 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag vet inte. Jag hade gärna sett 2.4-2.7 GHz då det känns som att 2GHz kommer vara lite klen i single thread.

Man ska nog inte hoppas på några underverk då den fortfarande tillverkas med 14 nm process men får hoppas att enkeltrådsprestandan inte blir allt för lidande.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

@Delerium @PatrickP

Vet inte hur det funkar riktigt idag med så låg TDP, men det känns lite märkligt då i7 5500u är sjukt seg trots 2.4GHz

Skickades från m.sweclockers.com