Permalänk

Bränt nätaggregat

God kväll! Satt och spelade när datorn plötsligt dog och vägrar starta igen. Efter jag kollat lite så märkte jag att det luktade bränt och att nätaggregatet var EXTREMT varmt. Det brukar bli varmt vid spelande men aldrig såhär.
Mina frågor är följande: kan något annat har förstörts i fallet av nätaggregatet? Samt vad ska jag göra? Skicka det till återförsäljaren?

Komponenterna är relativt nya. I5 k6600, cx750m samt ett 390 AMD.

Har fått fram att cx modellen inte ska vara någon höjdare alls och det kändes ju inte helt fel här..

Ps: den gröna lampan på moderkortet lyser, om det spelar någon roll.

Update: datorn startar igen efter nätaggregatet blivit kallt. Frågorna återstår dock, kommer inte starta datan tills jag fått ett nytt aggregat eller fått något annat bekräftat.

Tack på förhand!

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Byt nätagg snarast till en bättre modell och var glad att du kom undan med blotta förskräckelsen. Om det måste vara Corsair så ta en från RX-serien.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om datorn startar igen så stängde förmodligen nätagget av sig själv för att undvika brand. Om den nu har den funktionen vilket det låter som att den har. Säkringen är iaf troligtvis körd och du bör inte köra med de nätagget igen. Behåll det o försök få de utbytt i garantin då detta lär synas när du lämnar in det. Något måste ha skadats ifall det lukta bränt.

Det kan va att fläkten är defekt o nätagget inte kyldes ner.

Som ovanstående sa, kör på RX serien, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Byt nätagg snarast till en bättre modell och var glad att du kom undan med blotta förskräckelsen. Om det måste vara Corsair så ta en från RX-serien.

Du menar RMx Serien från Corsair?

Antar att du skrev RX så att det skulle vara tydligare att det var en av X varianten av RM serien (RMx) du menade att han skulle köpa.

Permalänk

Om du menar den GRÅ CXM serien så ska du faktiskt inte behöva oroa dig, det är den gröna som har ett sämre rykte i gaming datorer. Om du lyckats bränna ett agg och verkar få igång den- gör det inte. Har den rykt en gång så är det säkerligen någonting fel, köp en ny snarast.

Du kan nämligen riskera att skada övriga komponenter om du använder den mer, vet inte hur allvarligt det kan vara.

Permalänk

Tack för alla svaren! För att svara på de få frågor jag kan: nej det spelar verkligen Ingen roll om det är corsair, så tips tas emot med öppna armar (skulle ju varit om återförsäljaren Hill att jag ska ta ett nytt corsair).
Och ja, det är det gråa CXM serien. Som sagt så kom det väldigt oväntat. Datorn verkar starta normalt och så men har inte haft den igång längre än vid uppstart.

Och tack som sagt, alltid skönt att ha något att vända sig till!

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Några bra nätaggregat är EVGA Supernova G2/G3 eller Corsair RM650x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte massa damm som legat i nätagget och fattat eld?

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Några bra nätaggregat är EVGA Supernova G2/G3 eller Corsair RM650x.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, har kollat EVGA redan så tror faktiskt det blir något av dom. Antar runt 600w räcker? Hade inte tänkt överklocka alls på snar framtid.

Skrivet av Semjonov:

Du har inte massa damm som legat i nätagget och fattat eld?

Den chansen är inte omöjlig, men jag har jobbat väldigt mycket i verkstad med öppen låga. Och när man råkat bränna lite fel så damm går upp i eld så luktar det inte så. Kan ju självklart ha olik lukt (antar jag) men det va en slående skillnad tyckte jag.. Lukta mer åt bränt plast än damm

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Till TS:

Jag personligen litar inte på Channel Well-baserade nätagg som är väldigt populära just nu och återfinns i de flesta nätagg idag även om de ger lång garantitid och bra funktionalitet till ett bra pris. Jag kör på nätaggens crème de la crème, nämligen Seasonic eller märken och serier baserade på dem, som XFX och Fractal design Edison M.

Skrivet av panpo98:

Du menar RMx Serien från Corsair?

Antar att du skrev RX så att det skulle vara tydligare att det var en av X varianten av RM serien (RMx) du menade att han skulle köpa.

Jisses, deras namnschema gör mig så förvirrad. Menade RM-serien. i eller x är ju bara med eller utan övervakning och lek i Windows.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jisses, deras namnschema gör mig så förvirrad. Menade RM-serien. i eller x är ju bara med eller utan övervakning och lek i Windows.

Det var därför jag valde att lämna förklaringen till dig. Kom inte på ett bra sätt att förklara att det fanns 3 versioner av RM just nu MEN bara x och i varianterna var ok att köpa ur den serien (tillräckligt bra).

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ybernisse:

God kväll! Satt och spelade när datorn plötsligt dog och vägrar starta igen. Efter jag kollat lite så märkte jag att det luktade bränt och att nätaggregatet var EXTREMT varmt. Det brukar bli varmt vid spelande men aldrig såhär.
Mina frågor är följande: kan något annat har förstörts i fallet av nätaggregatet? Samt vad ska jag göra? Skicka det till återförsäljaren?

Komponenterna är relativt nya. I5 k6600, cx750m samt ett 390 AMD.

Har fått fram att cx modellen inte ska vara någon höjdare alls och det kändes ju inte helt fel här..

Ps: den gröna lampan på moderkortet lyser, om det spelar någon roll.

Update: datorn startar igen efter nätaggregatet blivit kallt. Frågorna återstår dock, kommer inte starta datan tills jag fått ett nytt aggregat eller fått något annat bekräftat.

Tack på förhand!

Jag skulle rekommendera dig att reklamera nätaggregatet antingen till butiken du köpte de ifrån eller direkt till oss, förutsatt att du har garanti kvar. Du har 5 års garanti på CX750M.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybernisse:

Tack för alla svaren! För att svara på de få frågor jag kan: nej det spelar verkligen Ingen roll om det är corsair, så tips tas emot med öppna armar (skulle ju varit om återförsäljaren Hill att jag ska ta ett nytt corsair).
Och ja, det är det gråa CXM serien. Som sagt så kom det väldigt oväntat. Datorn verkar starta normalt och så men har inte haft den igång längre än vid uppstart.

Och tack som sagt, alltid skönt att ha något att vända sig till!

Fläkten är inte överäckt eller massa damm? Kolla det först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Corsair Johan: Hej! Tack för svaret, kan meddela att Inets support och behandling av dessa fall var överraskande bra. Lämnade in nätaggregatet dagen efter jag skapade tråden (21/7). Den 31/7 fick jag mail om att ett nytt nätaggregat var påväg då där inte fanns något att göra åt det gamla.

Efter lite svordomar så kan jag med lycka säga att den nya nätaggregatet är på plats och fungerar fin fint!

Tack än en gång.

Mvh Sebastian

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ybernisse:

@Corsair Johan: Hej! Tack för svaret, kan meddela att Inets support och behandling av dessa fall var överraskande bra. Lämnade in nätaggregatet dagen efter jag skapade tråden (21/7). Den 31/7 fick jag mail om att ett nytt nätaggregat var påväg då där inte fanns något att göra åt det gamla.

Efter lite svordomar så kan jag med lycka säga att den nya nätaggregatet är på plats och fungerar fin fint!

Tack än en gång.

Mvh Sebastian

Härligt att höra Sebastian!