Hundratals bottar försöker lägga till mig på facebook...

Permalänk
Medlem

Hundratals bottar försöker lägga till mig på facebook...

De senaste veckorna har jag börjat få friendrequests från diverse tydliga "scam-bottar" - Sammanfattningsvis så är det en profil utan vänner med en lättklädd profilbild.

För kanske 2-3 veckor sedan så kom det någon enstaka om dagen, men denna veckan har det varit helt omöjligt många, bara nyss fick jag 5st inom ett spann av 30 sekunder.

Det enda som har förändrat sig i mitt användandemöster de senaste veckorna är att jag bytt mobiltelefon, i övrigt är jag inte reggad på någon ny hemsida, eller liknande, inte för att jag förstår varför exakt det skulle skapa dessa påföljder...

Någon som känner igen sig i mitt problem? Finns det någon lösning? Ta bort facebook och flytta ut i skogen kanske...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har samma problem, minst 5 st om dagen. Helt nyskapad profil med både nya och gamla vänner. Misstänker att någon på vänlistan är "infekterad", och det sprider sig därifrån. Den vagt misstänkta "vännen" delade ett mycket opassande inlägg tidigare i veckan, därav misstankarna, snubben är polsk om det är relevant :/

Jävligt irriterande i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

De senaste veckorna har jag börjat få friendrequests från diverse tydliga "scam-bottar" - Sammanfattningsvis så är det en profil utan vänner med en lättklädd profilbild.

För kanske 2-3 veckor sedan så kom det någon enstaka om dagen, men denna veckan har det varit helt omöjligt många, bara nyss fick jag 5st inom ett spann av 30 sekunder.

Det enda som har förändrat sig i mitt användandemöster de senaste veckorna är att jag bytt mobiltelefon, i övrigt är jag inte reggad på någon ny hemsida, eller liknande, inte för att jag förstår varför exakt det skulle skapa dessa påföljder...

Någon som känner igen sig i mitt problem? Finns det någon lösning? Ta bort facebook och flytta ut i skogen kanske...

Har också fått mängder av förfrågningar från fejkprofiler det senaste.... Har vad jag kan minnas inte gjort någonting där jag loggat in med min facebookprofil eller något liknande....

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara fått en igår och den profilen var bortplockad redan när jag försökte se vem det var. Hoppas det inte kommer mer sådan skit.

Permalänk

Fått säkert 20st den här veckan, verkar vara nåt som håller på nu.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Har inte fått någon bot än men i morse så fick jag en förfrågan från en Jerolyn Agravante från Filipinerna. Visst, jag har rest mycket och typ två tredjedelar av mina vänner på FB är icke-svenska men har aldrig varit i Filipinerna och jag känner bara en som kommer därifrån. Har inga gemensamma vänner med den här Jerolyn. Hon har lagt upp saker på FB regelbundet sen 2012 och verkar ha mestadels filipinska vänner på FB. Skumt.

Tinder däremot... 90% av alla profiler där är bottar nu för tiden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har nu mera inga sociala tjänster, tog bort mitt instagram konto för någon vecka sedan. Ett konto jag haft sedan flera år tillbaka, orkade inte längre med att få bilder på siliconpattar i notifikation fönstret några gånger om dagen...

Permalänk
Medlem

Inte fått en enda :/

Forever alone

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Får kanske en sån i veckan, så de är inte så svårt att ignorera de.
Tror dom siktar på folk som är lättlurade. Sen säger jag inte mer

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Utifrån egen erfarenhet är Instagram ännu värre.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Har exakt samma problem, de senaste 2-3 veckorna har jag fått friendrequests från minst ett fejkkonto om dagen. Alltid lättklädda unga tjejer

Permalänk
Medlem

En tillfällig lösning kan vara att ändra dina inställningar så enbart vänners vänner kan lägga till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Liknande med steam atm, någon mer som får en massa invites till olika CSGO jackpot grupper bland annat?

Permalänk
Medlem

Bör tilläggas, att alla de "tjejer" som lägger till en har svenska namn i 8/10 fall. Givetvis inte svenska bottar, men namnen är iaf. Så mina polska vän kanske inte ligger bakom detta trots allt.

Ingen på min vänlista har klagat, så trodde jag var ensam om bekymret, uppenbarligen inte

Permalänk
Inaktiv

Jag tog bort mitt Facebook, tur man kan göra en total radering av kontot nu.

Permalänk
Medlem

@prozzac: Jag håller fast vid hoppet att det ser ut som jag har mycket pengar att bli avlurad istället : p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

samma här, fast mig har de försökt att adda i flera år. typisk scam-bot ser ut så här för mig, ung snygg tjej, ingen press och inget skrivet i flödet och har allt mellan 20-30 vänner(troligtvis folk som gått på det hela). brukar blocka direkt och om det ens har någon effekt, trycka på anmälnings knappen innan.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Fått samma sak 1-2g/veckan sen nån månad eller 2 tillbaka, bara att ignorera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Våga vägra Facebook, så glad att jag aldrig skaffat mig detta djävulens otyg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

hade det inte varit för att jag har allt folk på FB, folk som man har samlat på sig genom åren, typ allt från spel till hobby folk, så hade jag gjort som steffio, vägrat FB.
hygglig sida att hålla kontakten med folk, men ibland blir man lite trött, när tex en vän kommenterar en utav deras vänner som har kommenterat en väns vän vän, ja gud vet vad och det då kommer upp på mitt flöde, kan vara allt från barn som ammas till helt ointressanta saker, visst jag har väl inget emot folk som ammar, men kom igen, vill helst inte se en okänd kvinna sitta och amma på mitt flöde.
jag vet inte, man kanske kan kontrollera detta på något sätt, att det finns någon inställning som hindrar att sådant poppar upp i flödet?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Såntdär är nästan lite scary..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Våga vägra Facebook, så glad att jag aldrig skaffat mig detta djävulens otyg.

Måste medge att man börjar så småningom tröttna på alla bekantas barnbilder, perfekta semesterbilder med glada miner. Men man får aldrig se bakom kameran, behind the scenes.

Jag spontanchekar några gånger per dag, men skriver aldrig nåt. Nu börjar jag undra varför, varför ska jag hålla på och bry mig om hur jävla perfekta liv alla andra har det? Bekräftelsebehovet hos vissa av dagens människor är skrämmande rent ut sagt:

"min lilla son var på pottan idag! Arvid busar med storasyster etc etc" skärp er, ingen orkar bry sig om samma unge om man får upp en helsidebild varje dag i flödet. Ser ut som vilken unge som helst....
Nej då, jag e int bitter. Bara trött
Tror fan jag inaktiverar mitt konto snart och ser om jag börjar må bättre.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen bot iallafall. Men tvivlar på att det är en tjej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Måste medge att man börjar så småningom tröttna på alla bekantas barnbilder, perfekta semesterbilder med glada miner. Men man får aldrig se bakom kameran, behind the scenes.

Jag spontanchekar några gånger per dag, men skriver aldrig nåt. Nu börjar jag undra varför, varför ska jag hålla på och bry mig om hur jävla perfekta liv alla andra har det? Bekräftelsebehovet hos vissa av dagens människor är skrämmande rent ut sagt:

"min lilla son var på pottan idag! Arvid busar med storasyster etc etc" skärp er, ingen orkar bry sig om samma unge om man får upp en helsidebild varje dag i flödet. Ser ut som vilken unge som helst....
Nej då, jag e int bitter. Bara trött
Tror fan jag inaktiverar mitt konto snart och ser om jag börjar må bättre.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du gör helt rätt.
Hur många mår inte dåligt av att se när någon kompis glassar på en strand i ett avlägset land när man själv får stå och måla huset.
Hela upplägget på alla dessa appar är att få alla andra att må dåligt. I undersökningar som gjorts så är det bevisat att folk mår dåligt av detta.
Samma sak gäller olika bloggar, vem fan vill veta vad jag gjort i mitt trista liv. Vaknat, skitit, jobbat, suttit vid datorn, käkat middag, kollat på en film som man redan sett minst tre gånger, går och lägger mig. Redan på 90-talet kom "en kossas dagbok", är en kopia av mitt liv så inget jag vill att andra ska veta något om.
Vill jag berätta något för mina vänner så kan jag antingen ringa dem eller träffa personen öga mot öga, alla måste inte få veta allt.
Så less på allt snack om insta, facebook, bloggar och annan dynga.

Oj vad negativ man låter😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem på sistonde, är som en strid ström av skit.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Inte fått en enda :/

Forever alone

Samma här, fixar inte ens att bli kompis med en bot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tycker du gör helt rätt.
Hur många mår inte dåligt av att se när någon kompis glassar på en strand i ett avlägset land när man själv får stå och måla huset.
Hela upplägget på alla dessa appar är att få alla andra att må dåligt. I undersökningar som gjorts så är det bevisat att folk mår dåligt av detta.
Samma sak gäller olika bloggar, vem fan vill veta vad jag gjort i mitt trista liv. Vaknat, skitit, jobbat, suttit vid datorn, käkat middag, kollat på en film som man redan sett minst tre gånger, går och lägger mig. Redan på 90-talet kom "en kossas dagbok", är en kopia av mitt liv så inget jag vill att andra ska veta något om.
Vill jag berätta något för mina vänner så kan jag antingen ringa dem eller träffa personen öga mot öga, alla måste inte få veta allt.
Så less på allt snack om insta, facebook, bloggar och annan dynga.

Oj vad negativ man låter😀

Tycker vi snarare låter som sunda friska människor, tycker inte du :)?
@negativa? Låt folk tycka det då, jag vet bara en sak och det är att jag är sjukt trött på att försöka upprätthålla en image som jag tycker man till viss del åtar sig genom ett socialt konto, folk vill enbart se lyckliga och framgångsrika personer, dont cut out for it? Prepare for a page with no visitors.

Enda gången jag på senare tid funnit mig uppskatta saker som andra gör är ex vissa unboxing videos, ur ett teknikrelaterat perspektiv.
En sak kan jag lova dig och alla andra dock, att när (om) jag väl får barn, gifter mig, tar en efterlängtad examen efter 10 års studier eller nån annan stor händelse i livet sker så kommer jag inte skicka ut ett push-meddelande till folk i min vännerlista. Oooh no....
Jag kommer skicka ett hederligt brev, får man se sen vilka som är ens riktiga vänner då många antagligen inte orkar sätta sig ner och pinta ihop ett fysiskt brev, men ett snabbt ☺️ grattis!.....
Det går bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Har fått runt runt 5 stycken bara senaste veckan. Brukar ladda ner bilderna innan jag blockerar boten.