Permalänk
Medlem

Bra ryggsäck för skola?

Kommer ha bärbar dator, böcker och lite annat där. Den bör se bra ut, ha ett fack för bärbar dator och inte kosta mer än 1000 kr.

Tar tacksamt emot tips!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kommer ha bärbar dator, böcker och lite annat där. Den bör se bra ut, ha ett fack för bärbar dator och inte kosta mer än 1000 kr.

Tar tacksamt emot tips!

Douchebags är väldigt snygga. De har ett speciellt fack för laptop. Den minsta modellen "Base" bör räcka gott och väl för böcker mm.
https://douchebags.com/daypack-base-15l

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kommer ha bärbar dator, böcker och lite annat där. Den bör se bra ut, ha ett fack för bärbar dator och inte kosta mer än 1000 kr.

Tar tacksamt emot tips!

Beror väl pp hur kräsen du är men dell, targus etc har bra datorryggsäckar. Fick en ny dell rygga i jobbet nyss som verkar väldigt trevlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ospreys commute väskor...

T.ex. Comet 30
"Comet 30
The Comet 30 is a city bag with true outdoor heritage, carrying a design degree passed down from decades of Osprey backpack experience. This quality and feature-driven daypack is versatile, durable and offers unrivalled levels of organisation and carrying comfort. A padded laptop and tablet sleeve with direct zip access allows you to breeze through airline security checkpoints or grab your devices with ease. Side compression straps and a removable webbing hipbelt ensure that your load is always under control. Keep your complicated mobile life in check, with a multitude of pockets, compartments and an integrated organiser. Just about to miss your station? You will appreciate the large front grab handle."
https://www.ospreyeurope.com/shop/fi_en/comet-30-1

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Ospreys commute väskor...

T.ex. Comet 30
"Comet 30
The Comet 30 is a city bag with true outdoor heritage, carrying a design degree passed down from decades of Osprey backpack experience. This quality and feature-driven daypack is versatile, durable and offers unrivalled levels of organisation and carrying comfort. A padded laptop and tablet sleeve with direct zip access allows you to breeze through airline security checkpoints or grab your devices with ease. Side compression straps and a removable webbing hipbelt ensure that your load is always under control. Keep your complicated mobile life in check, with a multitude of pockets, compartments and an integrated organiser. Just about to miss your station? You will appreciate the large front grab handle."
https://www.ospreyeurope.com/shop/fi_en/comet-30-1

Snygg!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Funktionalitet ! = utseende tyvärr. Den dagen jag ser en snygg, funktionell väska (min åsikt) ser jag fram emot. Jag har själv en deuters med laptopfack som varit över hela jorden och har den dagligen i skolan men tycker den är så fruktansvärt ful. Har istället en skitsnygg barbour axelremsväska men det tar på axeln. Tycker själv att de övriga länkade ryggsäckarna i denna tråden är skitfula också men det är som sagt ytterst subjektivt. Men min rekommendation gällande ergonomi är deuters.

Lycka till i letandet!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Finns bara en ryggsäck för skola;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ospreys commute väskor...

T.ex. Comet 30
"Comet 30
The Comet 30 is a city bag with true outdoor heritage, carrying a design degree passed down from decades of Osprey backpack experience. This quality and feature-driven daypack is versatile, durable and offers unrivalled levels of organisation and carrying comfort. A padded laptop and tablet sleeve with direct zip access allows you to breeze through airline security checkpoints or grab your devices with ease. Side compression straps and a removable webbing hipbelt ensure that your load is always under control. Keep your complicated mobile life in check, with a multitude of pockets, compartments and an integrated organiser. Just about to miss your station? You will appreciate the large front grab handle."
https://www.ospreyeurope.com/shop/fi_en/comet-30-1

https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/flap-jack-pack-14
https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/comet-30-1

Vad tycker du om flap pack jämfört med Comet?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Passande nog såg jag reklam från facebook, vet dock inget om kvaliten på dessa.
Värkar dock lite schysst att det var inbyggd laddare. Finns ett par olika modeller.

https://farsf.com/collections/backpack-collection

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Jag är förtjust i Haglöfs Corker. Äger själv en large och den sväljer 14" laptop utan problem. Den klarar nog 15" beroende lite på modell. Ryggsäcken är hård nog att man i princip alltid kan stå upp vilket är smidigt. Att den öppnas från sidan är också väldigt praktiskt för att lasta i och ur saker. Det var många som hade Corker Medium när jag pluggade. Jag är väldigt sugen på att köpa en Corker Small eller Medium utöver min Large för kortare dagsutflykter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Treant:
Har ingen erfarenhet av dem, men har en osprey talon 18l, som jag använder mest hela tiden när jag behöver ha något med mig, simhallen, löptävlingar, cykling, vandring m.m.

Är helt såld på hur bekväm den är på ryggen och med en hel del smarta funktioner..
Osprey talon

Men den Talon passar absolut din behov.
Du ska se till att kolla hur många liter de är.. Osprey brukar ha en flera olika alternativ på samma ryggsäck.
Men Flap pack är absolut ett alternativ, Comet var bara "första bästa" som jag hittade när jag kollade på dina behov.

Skrivet av Zotamedu:

Jag är förtjust i Haglöfs Corker. Äger själv en large och den sväljer 14" laptop utan problem. Den klarar nog 15" beroende lite på modell. Ryggsäcken är hård nog att man i princip alltid kan stå upp vilket är smidigt. Att den öppnas från sidan är också väldigt praktiskt för att lasta i och ur saker. Det var många som hade Corker Medium när jag pluggade. Jag är väldigt sugen på att köpa en Corker Small eller Medium utöver min Large för kortare dagsutflykter.

Haglöfs gör bra grejjer, ingen tvekan om de.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är förtjust i Haglöfs Corker. Äger själv en large och den sväljer 14" laptop utan problem. Den klarar nog 15" beroende lite på modell. Ryggsäcken är hård nog att man i princip alltid kan stå upp vilket är smidigt. Att den öppnas från sidan är också väldigt praktiskt för att lasta i och ur saker. Det var många som hade Corker Medium när jag pluggade. Jag är väldigt sugen på att köpa en Corker Small eller Medium utöver min Large för kortare dagsutflykter.

Skrivet av Wyver:

@Treant:
Har ingen erfarenhet av dem, men har en osprey talon 18l, som jag använder mest hela tiden när jag behöver ha något med mig, simhallen, löptävlingar, cykling, vandring m.m.

Är helt såld på hur bekväm den är på ryggen och med en hel del smarta funktioner..
Osprey talon
https://asset2.surfcdn.com/osprey-rucksaecke-osprey-talon-18-rucksack-onyx-black.jpg?w=1200&h=1200&r=4&q=80&o=RmIsjzY3SkxlslOeShKcs9CLexwj&V=kQcG

Men den Talon passar absolut din behov.
Du ska se till att kolla hur många liter de är.. Osprey brukar ha en flera olika alternativ på samma ryggsäck.
Men Flap pack är absolut ett alternativ, Comet var bara "första bästa" som jag hittade när jag kollade på dina behov.

Haglöfs gör bra grejjer, ingen tvekan om de.

Tack för svaren. Hade den faktiskt favoritad i bokmärken innan.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Bryter (stil)trenden lite och rekommenderar "Little America" från Herschel.

https://www.zalando.se/man/?q=herschel+little+america&qf=1

Väldigt snygg och förvånadsvärt stor. Pluggar på KTH och brukar ha laptop, matlåda, nån bok, block och träningskläder som går ner utan problem. Zalando har studentrabatt men annars finns det andra mer exotiska färger som är på rea!

Permalänk
Medlem

Har en Sandqvist ryggsäck modell HANS. Väldigt fin och väldigt hipster. Men mest fin.

http://www.boozt.com/se/sv/sandqvist/hans_15685748/15685749?p...

Permalänk
Medlem

Minns att den har en hållare till helröret..😎

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Osprey Quasar funktionsmässigt. Jag använder min dagligen, hur snygg den är kan man diskutera: https://www.ospreyeurope.com/shop/fi_en/quasar-28-1

När det gäller Osprey ska man tänka på vilka modeller som är unisex resp. herr eller dam. För mig är det viktigt att ryggsäcken passar en större rygg och är deras herr-modeller ett köp-argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Bryter (stil)trenden lite och rekommenderar "Little America" från Herschel.

https://www.zalando.se/man/?q=herschel+little+america&qf=1

Väldigt snygg och förvånadsvärt stor. Pluggar på KTH och brukar ha laptop, matlåda, nån bok, block och träningskläder som går ner utan problem. Zalando har studentrabatt men annars finns det andra mer exotiska färger som är på rea!

Den ser riktigt bra ut också må jag säga. Fan, detta blir svårt alltså..

Har du mer info om den? Står knappt något på Zalado.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Den ser riktigt bra ut också må jag säga. Fan, detta blir svårt alltså..

Har du mer info om den? Står knappt något på Zalado.

Zalando har ju fri frakt och fri retur så beställ hem och pröva! Jag är jättenöjd iaf

Edit. För att svara på din fråga hehe. Den har ett laptopfack mitt i väskan samt ett yttre fack med dragkedja (har mina glasögon och pennor där). Det är inte riktiga spännen utan magneter som fäster. Annars finns det inte så mycket mer att säga, sväljer mycket som sagt.

Permalänk
Medlem

Herschel Pop Quiz är väl lite utav en klassiker https://herschel.eu/shop/backpacks/pop-quiz-backpack?v=10011-... alternativt en Jansport

Permalänk
Medlem
Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010798044/crossover-backpa...

Thule Crossover Backback 25l. Varit mycket nöjd!

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kommer ha bärbar dator, böcker och lite annat där. Den bör se bra ut, ha ett fack för bärbar dator och inte kosta mer än 1000 kr.

Tar tacksamt emot tips!

Det finns otaliga ryggsäckar i prisklass från någon hundring till flera tusen. Vad som är snyggt är dessutom högst personligt medan "bra" är relativt.

Beroende på hur stark du är, hur tungt du ska bära och hur länge du ska bära passar olika ryggsäckar in på "bra" och "snygg".

Osprey
Jag har provat några olika (men bara ett par med packning) och överlag sitter deras ryggsäckar bra.
Tänk dock på att det kan finnas dam- och herrmodeller.
Dessutom kan samma ryggsäck finnas med samma literstorlek men med olika ryggstorlek.
Samma modell kan också finnas i olika literstorlek.
Några är dessutom mer välventilerade än andra Stratos och Sirrus är nog de mest välventilerade men de spräcker 1000 kronorstaket.

Haglöfs
Tight Malung
Haglöfs Tight Rugged
Har själv ägt en Haglöfs Tight Pro Large för snart 20 år sen. Den är riktigt skön än idag (överlåten till en kompis).

Fjällräven
Kånken Laptop - Sitter förvånansvärt bra i all sin enkelhet.
Räven - Har mjuk och bra rygg.
High Coast Trail 20 - Har också mjuk och bra rygg.

I mitt tycke är Haglöfs och Fjällräven snyggare än Osprey.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Kan väl passa på att fråga dig. Är 25 - 30L för vardagsbruk för mycket?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

Den känner man igen. Jag gick igenom alla tre stadier.

Lågstadie: Grön kånken
Mellanstadie: Salomon väska
Högstadie och gymnasie: Adidasbag

Tänk vad lite det krävdes på denna tid för att vara inne. Hade man sen också bockstyre på cykeln så var allt perfekt så det hade jag förstås.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Treant:

Jag fick hem en ClickPack Pro i veckan och tycker den var superkul! Sabbar din budget lite med frakt antar jag, men slänger ut som tips. Svinbra om man inte har supermycket med sig. 17L så du får inte plats med träningskläder och det. Men vill man ha en liten väska är den grym!

Kan ju svara på din fråga om size också. Tror min gamla var 30L och den funkade bättre för träningskläder osv, så beror på vad man tänker ha med sig.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Kan väl passa på att fråga dig. Är 25 - 30L för vardagsbruk för mycket?

Jag hade den under tiden på högskolan, och upplevde inte väskan som stor. Snarare lite liten när man hade både dator och lite kurslitteratur i väskan. Man får planera lite, man går inte runt med all kurslitteratur samtidigt den väskan om man säger så.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kan väl passa på att fråga dig. Är 25 - 30L för vardagsbruk för mycket?

Kan väl passa på att svara dig: Det beror på vad du hade tänkt att bära med dig.

Lägg fram böcker, dator och annat du kommer att bära omkring på och se hur stor plats det tar.

Jag har under min universitetstid använt två väskor:
1. En skitdålig datoraxelväska där datorn tog upp större delen av utrymmet. I den lyckades jag klämma ner en vattenflaska en eller ett par läroböcker, ett A4-block och lite annat smått.

2. En liten axelväska vars bredd var något mer än A4. De gick att klämma ner stående i ett fack men då kunde jag inte stänga utan cirka en decimeter stack upp. Däremot var den nära 20 cm djup. I huvudfacket kunde kunde jag klämma ner ett par tre romaner och en lärobok, samt vattenflaska och smörgås. I ytterfacket fanns ytterligare plats för småsaker och kanske en extra pocket. Denna fungerade ofta mycket bättre än datorväskan.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Entusiast

Tänkte bara tillägga en sak, försök prova ryggsäcken innan du köper. Alla ser vi olika ut och en ryggsäck som sitter bra på en person kan vara mer eller mindre oanvändbar av en annan. Jag klarar inte av laptopväskorna av modell Dell vi har på jobbet för axelremmarna sitter för brett. De hamnar längst ut på axlarna vilket är helt otroligt obekvämt. Därför packar jag antingen med mig jobbdatorn i min egen ryggsäck eller så bär jag jobbväskan i handen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag kör på en äldre modell av https://www.stadium.se/sport/outdoor/ryggsackar-vaskor/227244... för mina studier, tyvärr verkar de dock ha krympt väskan till 25 i stället för 30 liter Får plats med dator + kablar, extra mus + musmatta, pennor, block, kurslitteratur, plånbok och lunchlåda de dagar jag behöver det. I småfack på utsidan kan man sedan sätta om man vill ha dryck...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Spräcker din budget en hel del
men köpte denna själv, pluggar förvisso juridik, men den ser både "proper" ut samt sitter riktigt gott
https://www.inet.se/produkt/2903518/baoobaoo-15-backpack-bran...
För övrig som letar kan det ju vara värt, vettigt laptopfack och gott luktande läder
(kör 13.3" Laptop i sleeve i laptopfacket, ordentligt skyddad alltså)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com