Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det har jag aldrig påstått så lägg inte ord i min mun, tack. Jag redogjorde bara för hur rutinerna ser ut vid annat än A/B-behörighet, 45 är en väldigt låg gräns om du frågar mig och uppåt 60-65 känns mer rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att dom har 45 på yrkestrafik speciellt lastbil/buss beror på att mycket sjukdomar kommer efter 40/45

Typ sämre syn/diabetes och får du diabetes får du inte ens köra yrkestrafik längre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Om polisen gjorde rätt eller är svårt att säga, tanten var säkert i chock. Kanske hennes första olycka med kort i 50-60 år. Om det var hennes andra eller tredje på kort tid kommer nog hennes försäkringsbolag höra av sig.

Vill man göra något åt nollvision bör alla män 18-30 ha en gps logg eller liknade i bilen. Kanske bör män under 30 inte få köra bilar med mer än 100 hk.

Körprov på äldre tror jag inte på, det som dödar i trafiken är unga mäns körstil.

Vill man göra något åt nollvisionen bör man se till att vägarna är lika bra norr till söder.

Ge annars lite tid åt pensionärerna när dom ronderar ute på stan. Rent initialt är det väl frustrerande när man hamnar bakom en sån där... samtidigt tror jag att dom tycker att hetsandet och stressandet i dagens samhälle är rent sagt förjävligt. Innan eftermiddagen är kommen så är dom som spårlöst borta hela bunten i alla fall.

Ganska intressanta idéer här annars om när var man/kvinna ska kunna ta ett körkort. Tror ni Kiruna kommun har bussar, tunnelbanor, pendeltåg, tåg, cykelbanor etc som går till varje hörn inom kommunen?

Nää.

Du begränsad likt en guldfisk i en skurhink utan ett körkort här uppe.

Ska man dessutom stänga ute den yngre generationen från att kunna skaffa sig ett jobb? Eller göra så att dom inte kan ta sig till ett jobb? Nah, det där satt fyr på en rejäl tickande bomb med kriminalitet.

Vars det behövs krav är på föräldrarna och deras uppfostran. A och O ä ju att --- Dina egna handlingar kan ge konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Om glasen är krossade spelar ju ingen roll så länge själva lamporna fungerar. Hur bilen "lär" se ut är ju helt meningslöst att spekulera om om du inte var där och såg den. Hade bilen varit olaglig att framföra på vägen tror inte jag att polisen hade släppt iväg den.

Nä men om hela fronten är totalsmälld så kan jag lova att saker gått sönder så den ej får framföras på väg. Tex motorhuvslåset, motorhuven lär ha buklats upp så mycket att den ej går i låsningen.

Skrivet av Hoggaforfan:

Jo det är ju sant att det är eget ansvar men det brister för många och då ligger det på läkaren att förklara det för en patient att de tex har blivit för gamla för bilkörning.
Hon är uppenbarligen inte lämplig förare men det är inte polisens sak om hon inte har tagit medicin, alkkohol eller droger så kan de inte hålla henne kvar vad jag vet. Vad skulle de hålla henne kvar för? Dumhet och förvirring är inte olagligt vad jag vet

Självklart har polisen ingen anledning att hålla kvar henne men det var inte det jag påpekade heller, påpekade att hon ej skulle tillåtas att ta bilen och köra hem.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Inaktiv

Att vara en trafikfara och att köra aggressivt är väldigt olika saker. En person som inte ser sig om vid ett övergångställe har i lagens ögon inget att bestraffas för, men nog fan är denne en rejäl trafikfara. En person som är stressad går faktiskt att släppa förbi, utan att du själv blir stressad. Vänd på myntet så ser ni att även de som ska leka körkortslärare egentligen orsakar fara.

Skrivet av jawik:

Ett nytaget körkort har 2 års prövotid. Det skiljer dock inget i reglerna för vad du ska göra för att bli av med körkortet mot ett körkort utan prövotid. Det som skiljer är vad som händer när kortet dras in.

Med ett körkort utan prövotid kan du få körkortet indraget upp till ett år och sedan får du tillbaka kortet och kan köra vidare. Om körkortet blir indraget längre än ett år så får man inte tillbaka det utan behöver ta om det på nytt.

Med ett körkort som har prövotid så får man inte tillbaka kortet om man får det indraget, utan man behöver ta om kortet. Detta även om indragningstiden bara skulle vara en månad.

Jasså? Fått för mig att du blir av med kortet vid första fel, som t ex fortkörning. Medan de som haft körkort ett tag har några omgångar på sig att försöka bli förklarade olämpliga.
Jag kan självklart ha fel. Men är väl kanske bra att lura på yngre förarna det jag fått för mig. Då kanske man faktiskt håller sig till reglerna, och aldrig kommer in i att köra som en galning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sitter fartkameror utmed den vägen vi använder mest. Vi (både farsgubben och jag oavsett vem som kör) håller hastigheten plus någon km/t extra. 80väg så vi ligger på 81-82 och blir omkörda hela tiden. Men när folk kommer fram till fartkamerorna så lyser bromsljusen och några meter efter åker bakänden på bilarna ner och de bär iväg igen så folk vet om vad de gör.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fartkameror är inte avsedda för att få ned farten på hela vägsträckor. De är till för att skydda specifikt olycksdrabbade platser. Därför började man med korsningar med dålig sikt, hög fart, osv, i dag har man betat av "alla" naturliga platser, och har i stället börjat gå på olycksstatistiken, så även om det är en idiot som håller 200 km/h med motorcykel på en 70 väg, och kör en lastbil i röven, så ställs det ut en kamera där. Det spelar ingen roll att både korsning, kamera, och skylt är bakom krönet, så nästa motorcykel som håller 200 kommer komma med precis samma fart i alla fall...

I Norge har de ett lite annorlunda system där de längs vissa sträckor har flera fartkameror monterade och mäter snitthastigheten just för att få bukt med folk som tvärnitar inför kameran och sen trycker plattan i mattan så fort man har passerat. Syftet är så klart, precis som i Sverige, inte att sätta dit folk utan att få ner farten och i det här fallet bör det vara ännu mer effektivt.

Skrivet av vinylens:

Att dom har 45 på yrkestrafik speciellt lastbil/buss beror på att mycket sjukdomar kommer efter 40/45

Typ sämre syn/diabetes och får du diabetes får du inte ens köra yrkestrafik längre.

Det märkliga är att man väljer ut en viss yrkesgrupp som måste genomföra dessa tester samtidigt som större delen av befolkningen slipper när riskerna är de samma. Jag förstår synsättet att yrkesförare framför tyngre fordon osv. men det är egentligen irrelevant när det handlar om saker som sjukdomsrisk och försämrad syn.

Skrivet av GooGeL:

Tror ni Kiruna kommun har bussar, tunnelbanor, pendeltåg, tåg, cykelbanor etc som går till varje hörn inom kommunen?

Nää.

Du begränsad likt en guldfisk i en skurhink utan ett körkort här uppe.

Ska man dessutom stänga ute den yngre generationen från att kunna skaffa sig ett jobb? Eller göra så att dom inte kan ta sig till ett jobb?

Nu får man väl säkert en massa arga kommentarer men jag kan tycka att man har gjort ett medvetet val när man bosätter sig i orter långt från civilisationen och där buss- eller tågförbindelser saknas. Det gäller visserligen alla samhällsfunktioner och det går inte att förneka det faktum att glesbygden kostar resten av oss väldigt mycket pengar och i de flestas ögon mer än det smakar.

Urbaniseringen ökar för varje dag och det finns inga nämnvärda nackdelar med det bortsett från uppenbara saker som t.ex. trångboddhet, detsamma kan inte sägas om små bruksorter som avfolkas samtidigt som kostnaderna kvarstår. Jag googlade lite snabbt och hittade en rapport från svenskt näringsliv där de spår en negativ befolkningstillväxt för samtliga kommuner i Norrbotten och i många fall med mer än 10% samtidigt som 25% av befolkningen tros bo i Stockholms län år 2035.

Det säger sig självt att man inte kan ha en väl fungerande och tät busstrafik i en ort som befolkningsmässigt är i paritet med halva Åkersberga samtidigt som ytan som ska täckas är både långt större (Sveriges största faktiskt) och mer svårtillgänglig (även jämfört med Österåker/Åkersberga).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Enligt min mening får omgivningen bara ha tålamod. Jag har bott flera år i USA och Kanada och vad jag såg där är en mycket snällare och tålmodigare körkultur. Visst kunde man se en blåhårig tant ligga och krypköra en Schabillac men det var liksom inte någon som brydde sig. Attityden var att tids nog kommer man fram dit man skall. Enligt min mening faktiskt en skön, avslappad och i slutändan proffsig attityd.

Jag är i grund och botten av samma åsikt, men det går inte komma från att det orsakas olyckor som aldrig uppstått utan vissa trafikanter, utan att de för den saken själva är inblandade. Min mormor brukade vara en sådan. Hon klagade jämt på att folk gjorde vansinniga omkörningar, och när vi en dag skulle till samma ställe, körde jag efter henne, och förstod varför.
Hon höll 50. Hela vägen. 70-90 väg. Torrt, väglag, ljust ute. ovanpå det var hon expert på att slå till blinkers som sen kunde blinka till hon skulle svänga nästa gång, kilometer, eller mil senare. Varpå hon stängde av den, och svängde, utan indikation. Hon var dock ett extremfall, och man får anta att det orsakades av hennes månader senare diagnosticerade pannlobsdemens. Och därefter var det inte ett problem längre. Inget körkort, bilen såld. Men helt klart har jag aldrig varit med om så många, så självsvåldiga omkörningar som gjordes vid det tillfället. Folk som bara skulle om, heldragna linjer, eller mötande trafik till trots.

Skrivet av robbankentor:

Körprov på äldre tror jag inte på, det som dödar i trafiken är unga mäns körstil.

Grundläggande hälsokontroll tror jag dock man kunde vinna mycket på. Men då egentligen obligatorisk oavsett om man har körkort eller inte, från typ 40-50 års ålder, där man vart femte år kontrollerar syn, hörsel, blodvärden, EKG, och vad de nu kan komma på för att verifiera att man inte har några begynnande problem som lätt kan adresseras innan de blir stora, dyra problem.

Skrivet av vinylens:

Typ sämre syn/diabetes och får du diabetes får du inte ens köra yrkestrafik längre.

Nja... Vid diabetes kan de ta ditt busskort. Lastbil brukar de inte bry sig om. Och käkar du piller för det, "förebyggande" får du behålla busskortet med.

Skrivet av anon186252:

En person som inte ser sig om vid ett övergångställe har i lagens ögon inget att bestraffas för, men nog fan är denne en rejäl trafikfara.

Vårdslöshet i trafik är ett fenomen. Ser man sig inte för utan bara plöjer rakt ut på övergångsställe, är det vårdslöshet i trafik. Grov vårdslöshet i trafik blir det om man ser trafik, och bara ska ut framför den i alla fall. Att få någon fälld för det, kräver nog att polis finns på plats och ser händelseförloppet, eller att det är dokumenterat med kamera.
Och att en fotgängare på övergångsställe kan fällas för vårdslöshet i trafik, eller rent av grov vårdslöshet i trafik, minskar inte bilistens skyldighet att iaktta väjningsplikten mot fotgängare på övergångsställe.
Finns massor med sådana där "konstiga" regler. Min favorit är styrstångsfylla. Det begreppet finns inte. Du får vara kanonfull, och cykla bäst du vill. Om du inte kan ta hand om dig själv kan du bli omhändertagen för fylla. Upprepade fyllor så kan du bli av med körkortet. Du kan även vingla en massa på trafikerad väg, och åka på (grov)vårdslöshet i trafiken och bli av med körkortet för det. Men du kan på precis samma sätt bli av med körkortet när du går hem, det har inget med cyklingen att göra. Upprepade omhändertagande för fylla, och grov vårdslöshet, kan kosta kortet. Märkligt nog även kriminalitet, av helt annat slag. Den har jag aldrig riktigt förstått. Du kör som en dröm. Av någon anledning är du bankrånare, och flyr med helikopter. Med det som grund drar man in ditt körkort. Vad har det ena med det andra att göra?

Skrivet av ågren:

I Norge har de ett lite annorlunda system där de längs vissa sträckor har flera fartkameror monterade och mäter snitthastigheten just för att få bukt med folk som tvärnitar inför kameran och sen trycker plattan i mattan så fort man har passerat. Syftet är så klart, precis som i Sverige, inte att sätta dit folk utan att få ner farten och i det här fallet bör det vara ännu mer effektivt.

Vi har en annan variant på det där, som bara fungerar på folk som inte "hör till området". På en del områden skyltar man "fartkameraskylt" + "0.3-14km". Det finns för och nackdelar med båda systemen. Hålla på och kartlägga alla som kör bil, känns som ett rätt stort intrång i den privata sfären, plus att det blir ett evigt blixtrande. "Vårt" system har ju nackdelen just att det inte fungerar på folk som kör de vägarna regelbundet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av bicpenna:

Nä men om hela fronten är totalsmälld så kan jag lova att saker gått sönder så den ej får framföras på väg. Tex motorhuvslåset, motorhuven lär ha buklats upp så mycket att den ej går i låsningen.

Självklart har polisen ingen anledning att hålla kvar henne men det var inte det jag påpekade heller, påpekade att hon ej skulle tillåtas att ta bilen och köra hem.

Fast det jag hävdar bara är att polisen inte kan hålla kvar henne, sen kanske de anser att hon inte borde få köra men vad polisen gör ska bero på lagen och inte vad de anser.
Du, jag, polisen och troligen de flesta kan nog anse med rätta att hon inte borde få köra varken innan eller efter olyckan men det är fortfarande inte det som det handlar om utan om polisen gjorde rätt och då jag antar att de inte hittade något att hålla henne kvar för.
Man får köra en bil till verkstaden efter en olycka om polisen anser att den någorlunda säkert kan framföras dit, men då måste den köras direkt dit. Exakt vilka kriterier de ugår från vet jag inte men jag antar broms och styrning hör dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vill man göra något åt nollvisionen bör man se till att vägarna är lika bra norr till söder.

Ge annars lite tid åt pensionärerna när dom ronderar ute på stan. Rent initialt är det väl frustrerande när man hamnar bakom en sån där... samtidigt tror jag att dom tycker att hetsandet och stressandet i dagens samhälle är rent sagt förjävligt. Innan eftermiddagen är kommen så är dom som spårlöst borta hela bunten i alla fall.

Ganska intressanta idéer här annars om när var man/kvinna ska kunna ta ett körkort. Tror ni Kiruna kommun har bussar, tunnelbanor, pendeltåg, tåg, cykelbanor etc som går till varje hörn inom kommunen?

Nää.

Du begränsad likt en guldfisk i en skurhink utan ett körkort här uppe.

Ska man dessutom stänga ute den yngre generationen från att kunna skaffa sig ett jobb? Eller göra så att dom inte kan ta sig till ett jobb? Nah, det där satt fyr på en rejäl tickande bomb med kriminalitet.

Vars det behövs krav är på föräldrarna och deras uppfostran. A och O ä ju att --- Dina egna handlingar kan ge konsekvenser.

Klart att ni i norr behöver bilen, det finns inte så många allternativ. Men vi kanske ska sätta motorsvagare bilar i händerna på unga män.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Klart att ni i norr behöver bilen, det finns inte så många allternativ. Men vi kanske ska sätta motorsvagare bilar i händerna på unga män.

Ännu hellre får man införa körkortsprov för äldre, vilken bil en person köper är inte din eller någon annans ensak, däremot kanske det hade varit på sin plats med fler trafikpoliser. Har redan blivit påkörd av 3 halvsenila gamlingar och av dem så bromsade ingen...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Ännu hellre får man införa körkortsprov för äldre, vilken bil en person köper är inte din eller någon annans ensak, däremot kanske det hade varit på sin plats med fler trafikpoliser. Har redan blivit påkörd av 3 halvsenila gamlingar och av dem så bromsade ingen...

Det vore nog trotts allt bättre att ha hastighetslogg eller spärr på fordon för de under 30 kombinerat med en fristående förarförsäkring så att det via kostnaden tydliggörs att yngre förare oftast har ett mycket mer riskabelt beteende oavsett fordon.
Typ att bilförsäkringen bara beror på modellen och är lika för alla och sedan en förardel som kraftigt varierar och redovisas separat och inte bakas ihop med bildelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

I England tex har jag för mig att man gör synkoll och ett reaktionstest vart tionde år om jag inte minns fel för personbilskörkort.
Var väl tal om någonting liknande här också, men jag vet inte hur det blev sedan.

Teoriprovet är onödigt att göra om för de flesta, däremot kan ju kroppens reaktioner försämras, men hurpass drabbad man är och när det börjar påverka säkerheten är ju väldigt individuellt.

Jag har en tid testat att försöka klara mig utan bil utanför staden, men det går bara inte i längden, visst går det bussar och annat för persontransport, men för mig som ofta behöver använda släpkärran finns det inga vettiga alternativ som är realistiska, att beställa pallfrakt med lastbil varje gång man behöver hämta tyngre saker till hem och hushåll som faller under normal transport för hem och hushåll, tex ved, möbler, mm, är inte försvarbart, varken ur ekonomisk aspekt eller ur miljöaspekt.

Känns ju litet ironiskt att de har satsat så mycket på busstrafiken här man jag kan inte använda det för typ 90% av mina resor eftersom jag inte kan ta med mer gods än handbagage eller någon låda som får plats i bussens bagageutrymme.
Det är mer undantag än regel att bussen faktiskt är ett realistiskt alternativ, tyvärr.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om saken, men så ser det ut, det hjälper inte hur mycket folk predikar om bussåkandet om inge har någon riktig nytta av det där det behövs. Nu går bussar ofta tomma vissa sträckor, eller med ett fåtal personer, eftersom bussen är låst till personbefordran eller lätta transporter. Det är synd tycker jag.

Här är en stor nisch som gapar tom helt utan andra alternativ än egen bil i dagsläget.

Rent statistiskt tror jag att fotgängare och cyklister står som vållande för den verkligt stora majoriteten olyckor med mer allvarliga personskador som sker utanför de stora motorvägarna.

Merparten av allvarliga olyckor med tunga lastbilar och liknande beror på att man varit tvungen att väja för en personbil eller cyklist som gjort verkliga vansinnesgrejer.

Cyklister har jag många gånger sett göra rent vansinniga saker och dessutom framhärdat i att de gjort rätt, detta så till den grad att man till och med var tvungna att ta upp det i en notis i lokaltidningen om vad som gäller för cyklister, dvs vanligt folkvett och åtminstone baskunskap om trafikregler i staden.

(Jag använder själv ofta cykeln när jag kan, men i staden försöker jag undvika att cykla om jag inte måste.)

Fotgängare verkar inte bry sig om någonting alls i trafiken över huvud taget vad det verkar ibland...
Det verkar mer som att man blir betraktad som efterbliven och dum i huvudet om man ser sig om och inväntar annalkande bilar vid övergångs stället nuförtiden... Men det skiter jag i då jag anser att trafiksäkerhet är viktigare än idiotiska "modenycker" eller vad man skall kalla det för... Det är tydligen helt omodernt att tänka över huvud taget idag, särskilt när man sitter på en cykel eller skall korsa gatan... kan man tro...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Ännu hellre får man införa körkortsprov för äldre, vilken bil en person köper är inte din eller någon annans ensak, däremot kanske det hade varit på sin plats med fler trafikpoliser. Har redan blivit påkörd av 3 halvsenila gamlingar och av dem så bromsade ingen...

Fast så är det redan med motorcyklar. Är du under 24 år får du bara köra strypta motorcyklar (A2 max 35kw). Undantaget är om du haft A2-kort i två år.

Men i jämförelse så är ju normalt inte problemet med unga herrar i bil att de rattar runt en Ferarri som de inte kan hantera, utan att de saknar den riskbedömning som behövs för att framföra bilen säkert. Även måttligt motorstarka bilar är ett problem i händerna på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det har med omdöme att göra.
Hade farsan din gapat om att han minsann fortfarande är bäst bilförare i Sverige så hade nog lappen rykt.
För det är ju inte innehavet av körkortet som är risken, det är ju ev. bilkörning

Fast det tycker jag är fel.

Hur många där ute är det inte som säger det som folk vill höra? Visst min farsa kanske säger att han inte kan fortsätta köra bil men likförbannat sätter sig och kör, har ju inte läkaren en aning om. Då kan hans omdöme gott och väl dödat någon, det här är en situation där kortet ska dras. Vill personen i fråga ge sig ut och köra igen så ska inte ett teoriprov och uppkörning vara något hinder, då måste personen ändå klara det annars är hen inte fitt for the roads.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Fast det tycker jag är fel.

Hur många där ute är det inte som säger det som folk vill höra? Visst min farsa kanske säger att han inte kan fortsätta köra bil men likförbannat sätter sig och kör, har ju inte läkaren en aning om. Då kan hans omdöme gott och väl dödat någon, det här är en situation där kortet ska dras. Vill personen i fråga ge sig ut och köra igen så ska inte ett teoriprov och uppkörning vara något hinder, då måste personen ändå klara det annars är hen inte fitt for the roads.

Nytt teoriprov är onödigt.
Det är allas förbaskade skyldighet att hålla sig uppdaterade vilka trafikregler som gäller.
Vilket betyder att antingen så skulle alla med jämna mellanrum för göra ett teoriprov, eller så har vi det som vi har det.

Omtagning av kortet skulle dock kunna användas där läkare anser att det är olämpligt att köra bil.
Och man skulle då få ett sätt att kunna bevisa att man klarar av det.

Men din farsas läkare gjorde ju allt enligt reglerna.
Anser läkaren att det inte finns risk att "körkortsinnehavaren" kommer strunta i rekommendationen så behöver läkaren inte anmäla till transportstyrelsen att kortet skall dras in (temporärt).
Läkaren tar då ett ansvar själv.

Och tur är väl det.
För skulle kortet dras in på alla som (även temporärt) anses medicinskt olämpliga att inneha körkort så skulle många få en shock kan jag lova.
Stukad högerfot?, tjopp inget kort på en månad ! (hur skall du kunna bromsa ordentligt?).
Bruten arm ? samma sak, bort med kortet !
Huvudvärk ? trött ? samma sak.
Självansvaret är stort här, och visar du bristande omdöme så kan du bli vållande även om du är "fullt frisk" i övrigt.

Fick själv för ett par år sen diskbrock (rekas inte om ni nu undrar...).
Där hade läkaren såklart ansvar att bedöma om jag var lämplig att framföra ett fordon i trafiken.
Dels p.g.a. rediga smärtstillande mediciner, och dels för att jag inte längre var böjbar på mitten.
Men såklart fattade han att det var noll risk att jag skulle kunna komma in bakom ratten igen på ett par veckor (minst).

Och som sagt, det handlar till sist om omdöme.
Förlorar du synen på ett öga så får du fortfarande köra bil, men du kommer att få en "karens" period av läkaren för att du skall vänja dig.
Ryker en hand så är det samma sak där.
Och även om du får en stroke.
Och det är även anledningen till att du får köra bil "narkotika"påverkad, så länge narkotikan (så kallad medicin) är utskriven av en läkare som dessutom tycker att det är OK att köra bil på.

Det är även anledningen till att brottsrubriceringen för "vårdslöshet i trafik" handlar om "brist i omsorg och varsamhet" (=omdöme).

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

att inte stanna vid stopplikt i en korsning och orsaka en olycka är grov vårdslöshet i trafik som resulterar i att kortet ryker, så det är inte konstigt att han blev av med det.
här är lite straffnivåer för detta.
www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/at...

I TS fall,vad var situationen mer exakt?
Var det på t.ex. på mindre landsväg så är det nästan alltid högerregel. Ifall tanten kom från höger i det läget så är det egentligen du som är vållande då du ej lämnat företräde.

Oavsett så skickas det en rapport till transportstyrelsen och de gör en bedömning om återkallande av körkort.

Utöver detta så har ju en färsk körkortstagare även prövoperiod så det krävs inte ens en sådan allvarlig incident för att kortet skall ryka på direkten.

För att stanna on topic så tycker jag det bör vara obligatoriskt med synkontroll osv efter 65-70 för att få behålla körkortet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore nog trotts allt bättre att ha hastighetslogg eller spärr på fordon för de under 30 kombinerat med en fristående förarförsäkring så att det via kostnaden tydliggörs att yngre förare oftast har ett mycket mer riskabelt beteende oavsett fordon.
Typ att bilförsäkringen bara beror på modellen och är lika för alla och sedan en förardel som kraftigt varierar och redovisas separat och inte bakas ihop med bildelen.

Problemet där är ju att inte alla bilar stödjer sådant och kostnaden att eftermontera dylikt vore löjligt hög men förstår din poäng. Men ja, förarförsäkring vore något att ha i åtanke, dock är det ju så att 'ungdommar' även kan låna någon annans bil och vips är det problematiskt då hen inte behöver ha någon egen bil och därmed ingen försäkring. Dessutom skulle de straffa de som faktiskt sköter sig.

Skrivet av jawik:

Fast så är det redan med motorcyklar. Är du under 24 år får du bara köra strypta motorcyklar (A2 max 35kw). Undantaget är om du haft A2-kort i två år.

Men i jämförelse så är ju normalt inte problemet med unga herrar i bil att de rattar runt en Ferarri som de inte kan hantera, utan att de saknar den riskbedömning som behövs för att framföra bilen säkert. Även måttligt motorstarka bilar är ett problem i händerna på dessa.

Det är viss skillnad på motorcykel och bil då dessa cyklar många gånger får en motorstark bil att se ut som en snigel och MC fyller ingen större samhällsfunktion utanför nöjesåka. Sen så får du framföra Tung MC vid den ringa åldern av 20 år som du uppfyller kraven för att ta A-kortet (dvs tagit A2-kort vid 18).

Problemet är inte bilen, problemet är föraren. Sedan är det ju rätt platt och högst meningslöst att generellt sett prata enbart 'motoreffekt' på bilar som problemet då det är vikt/effekt förhållandet som är mer av den avgörande faktorn. 150 hästar på en stor SUV utan någon turbo är verkligen inget att vråla runt i. En lätt sportbil på ~750kg med 150 hästar resulterar i något helt annat...

Ska man börja på det sättet borde det finnas ett separat körkort för BMW... Jag tror på ökat medvetande om riskerna och höjd ålder för körkortet i sig i kombination med ökad polisnärvaro, och obligatoriska kontroller av körkortet för de över 60 var femte år.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicpenna:

Angående polisen så agerade dom åt helvete fel, ursäkta språket. Om hon var virrig så ska polisen verkligen inte släppa iväg henne. Dessutom lär bilen vara olaglig att framföra om fronten är helt kvaddad, antar lysen osv gått sönder.. Kanske även värre grejer som fått sig en smäll i framvagnen, oljeläckage eller liknande. Däck till exempel brukar nästan alltid få sig en smäll när man krockar, så det är ren trafikfara att släppa iväg damen.

nä, du får köra en rimlig sträcka för att antingen reparera eller parkera bilen i väntan på detta.

samma sak som med en underkänd bil. den är då egentligen inte tillåten att framföra, men du får naturligtvis köra den direkt till reparation och ombesiktning.

men tanten kommer eventuellt få gå på medicinsk lämplighetskontroll. men mer kan polisen inte göra på plats.

Skrivet av mrqaffe:

Man borde börja med att höja körkortsåldern till en där man är mogen att framföra bil, dvs minst 25 år, tung mc har ju redan högre ålder så varför inte baka ihop det till 25 eller kanske 30 för att minska miljöpåverkan för vid 30 har man förhoppningsvis lärt sig att ta sig fram utan bil och det skulle troligen minska bilismen påtagligt och alla skulle tjäna på det, inte minst miljön.
Att helt eliminera förarna vore väldigt bra, självkörande bilar skulle öka trafiksäkerheten rejält för alla för generellt är det ju förare under 24 år som är de farligaste i trafiken och många yngre och medelålders män är direkt olämpliga som förare pga sin hetsighet i trafiken så det är dags att låta tekniken ersätta deras dåliga uppförande.

Polisen gjorde nog rätt för de styrs av lagarna och politikerna, ska man klaga så klagar man på riksdagen.och inte på de som utför vad riksdagen beslutat.

haha, ja för att vara på den säkra sidan bör endast kvinnor som inte röker och saknar tattueringar samt är mellan 30-35 få framföra fordon.

nja, lite väl kanske. för ingen kommer ju ta kort ens med de begränsningarna du framför. och det är snarare så att som landet ligger vill det att många fler tar kort, inte färre.

en mellanvariant vore att ha så som på vissa platser där du går på prövotid ett bra tag med begränsningar. tex får du inte köra efter en viss tid, eller alls bilar av viss typ, vikt, motorstyrka, osv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det finns betydligt fler 18+ åriga pojkar som är farligare i trafiken än vad det finns farliga äldre förare.

Permalänk
Avstängd

Man kan väl säga generellt att yngre och medelålders män orsakar färre, men allvarligare olyckor (tex olyckor i hög hastighet).
Kvinnor och äldre män generellt sett fler, men mindre allvarliga olyckor (plåtskador, mm).

Edit, alltså om vi tar typ 10 000 skallar av vardera kategorin och jämför dem över tid mot varandra.

Äldre män har som regel inte samma behov av hormonkickar eller visa sig på styva linan för att imponera.
Kvinnor är tydligen generellt sett (ganska mycket) sämre på att finlira med bilen, tex fickparkera, men är i gengäld mer lyhörda för felsignaler och liknande hos fordonet som män verkar mer benägna att ignorera enligt undersökningarna.

Edit, män under 60 verkar vara högst representerade i vållande part vid allvarliga bilolyckor.
Kvinnor och äldre män överlägset högst vid så kallade "småolyckor" som sällan leder till mer allvarliga personskador.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag antar att du inte är medveten om det här, men, ingen, som tog sitt körkort för 4 år sedan, klarar ett teoriprov i dag. Och ingen som har kört bil regelbundet i mer än ett år klarar en uppkörning. Fråga vilken körskolelärare som helst...

Varför fråga en körskolelärare, de lever på att lära ut mot betalning!
Sedan är det inte dem som bedömer dig vid en uppkörning och meddelar om du är godkänd eller inte. Utan personal ifrån Trafikverket förarprov och kan garantera att de skulle klara både kunskapsprovet och uppkörningen. Så denne "ingen" du nämner finns inte. Men om vi bortser från förarprovv, så vet jag en hel del som som skulle klara både kunskapsprovet idag och en uppkörning.

Däremot så har antalet som lyckas ta kortet minskat. Väldigt många som chansar och sorgligt nog så bokar en del även en ny tid, redan innan de har skrivit kunskapsprovet eller gjort sin uppkörning. Som att de räknar med att kugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man borde börja med att höja körkortsåldern till en där man är mogen att framföra bil, dvs minst 25 år, tung mc har ju redan högre ålder så varför inte baka ihop det till 25 eller kanske 30 för att minska miljöpåverkan för vid 30 har man förhoppningsvis lärt sig att ta sig fram utan bil och det skulle troligen minska bilismen påtagligt och alla skulle tjäna på det, inte minst miljön.
Att helt eliminera förarna vore väldigt bra, självkörande bilar skulle öka trafiksäkerheten rejält för alla för generellt är det ju förare under 24 år som är de farligaste i trafiken och många yngre och medelålders män är direkt olämpliga som förare pga sin hetsighet i trafiken så det är dags att låta tekniken ersätta deras dåliga uppförande.

Polisen gjorde nog rätt för de styrs av lagarna och politikerna, ska man klaga så klagar man på riksdagen.och inte på de som utför vad riksdagen beslutat.

Mmmjaa det är lite svårare än så, ta t.ex. lite mer glesbygt som i norra sverige (norr/västerbotten).

Vill du ha jobb måste du ta dig till en arbetsplats, och med 20+ minuter färdtid med bil (och ännu mer med buss, som då också går opassande tider och sällan) blir det problem med att över huvud taget få jobb. Miljöpåverkan kan jag inom viss mån hålla med om, men man blir också gräns på hjärntvättad att det är bättre att åka buss och sammköra, vilket stämmer men skulle vara mycket enklare om sagda bussar faktiskt hade lämpliga tider och sträckor ute i glesare bebodda områden. Som exempel, om jag ska ta mig från byn jag bor i till närmaste stad kommer det ta ca 20 minuter, om jag åker en busslinje tar det 30 minuter och jag får alternativen att komma fram ca två timmar i förväg eller en timma sent. Den andra busslinjen tar över en timma och jag kommer fram ca 15 minuter före eller 45 minuter efter normal arbetstid här, det kan man alltid leva med men visst mår man bättre av att köra bil i 20 minuter med fungerande AC (ingen av bussarna har haft sådan fungerande på många år med den långa busslinjen), och med vanlig bil kan man alltid köra korsdrag om AC slutar fungera

Det är helt mindre konstigheter med att köra bil, och exemplet jag gav tar inte ens med vilket grövreaktigt mörker det blir om man måste ta sig till industriområden untanför staden genom att ta fler linjer (dessa är synkade för andra busslinjer från andra byar och dylikt)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Varför fråga en körskolelärare, de lever på att lära ut mot betalning!

För att det är de som får ta emot självsäkra föredetta körkortsinnehavare som de kan konstatera varken klarar uppkörning, eller teoriprov utan betydligt mer hjälp än vad en fullständig novis behöver?

Skrivet av Molgorain:

Sedan är det inte dem som bedömer dig vid en uppkörning och meddelar om du är godkänd eller inte.

Hur ska kontrollanten ha någon som helst aning om hur mycket, eller lite tid vederbörande har lagt på att lära om, menar du?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur ska kontrollanten ha någon som helst aning om hur mycket, eller lite tid vederbörande har lagt på att lära om, menar du?

Nedlagd tid på utbildningen är inte relevant för provets genomförande.
Kunskapsprov och uppkörning handlar om att du har rätt kunskap och det är ett prov för att testa det. Handlar inget om hur många timmar du lagt ner, läst teorin själv, lyssnat på ljudbok, vilken metodik eller hur mkt tid som lagts ner. Allt detta är inte relevant för kontrollanten.

Det viktigast är ATT du har kunskap och det testas du genom ett antal moment, varav du bedöms från det. Som exempel, så spelar det ingen roll om du har fickparkerat en gång i ditt liv eller 100ggr/veckan under 30årstid. Du kanske får det som moment på uppkörningen, där och då ska du visa din kunskap. Hur du utbildade dig för det är inte relevant just där och då, bara din kunskap att genomföra det.

Förstår du vad jag menar?

Däremot så är det så att dagens människor lägger alldels för lite tid eller vilja att lära sig.
Finns många som anser att körkort är en rättighet, utan skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor på landet och är ganska övertygad om att resandet går att lösa i vilket fall, dels reser vi för mycket idag och det går att lösa via bättre samhällsplanering, sedan så ser jag också fram emot teknikutvecklingen som på sikt kommer att eliminera behovet av en mänsklig förare som ofta inte kan köra särskilt bra.
Bilen är ju tyvärr en statuspryl och fyller inte bara en transportfunktion idag.

Jag ser också fram emot detta. Men du måste förstå att går det inga tåg i rätt tid samt inga bussar till arbets platsen så går det ju bara inte. Jag jobbade en bit utanför stad på en sophantering, finns inga bussar dit då ingen vill åka dit helt enkelt. Och även om det hade gått att ta sig dit så gick det inga tåg i rätt tid till staden. Tror inta att folk lägger 5-6 tusen i bensin som jag gjorde för att ha status, i väldigt många fall så går detdet helt enkelt inte med kollektiv trafik utanför störra städer.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag ser också fram emot detta. Men du måste förstå att går det inga tåg i rätt tid samt inga bussar till arbets platsen så går det ju bara inte. Jag jobbade en bit utanför stad på en sophantering, finns inga bussar dit då ingen vill åka dit helt enkelt. Och även om det hade gått att ta sig dit så gick det inga tåg i rätt tid till staden. Tror inta att folk lägger 5-6 tusen i bensin som jag gjorde för att ha status, i väldigt många fall så går detdet helt enkelt inte med kollektiv trafik utanför störra städer.

Så länge politikerna åker gratis taxi och bor i stockholm kommer det inte hända ett skit med kollektivtrafiken i glesbygden, snarare tvärt om.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ålder är rätt jäkla trubbigt för att gradera "vuxenhet" i bilkörning. Vana och erfarenhet kräver att tid passerar, men omdöme och ödmjukhet är inget som kommer alla till godo. Där kan någon som har haft körkort i ett halvår redan vara mer lämplig än många (i synnerhet män) någonsin blir, oavsett ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag skulle vilja påstå att det finns betydligt fler 18+ åriga pojkar som är farligare i trafiken än vad det finns farliga äldre förare.

När man är äldre och tänker tillbaka så stämmer det väldigt mycket och det tror jag det gör på de flesta av oss. Musik, andra i bilen och annat var lättpåverkad för att köra lite som man inte borde. Även om det inte var super galet, men ändå över gränsen.
Nu är jag 34 och vill sälja min sportigare modell av bil och ha automat med adaptiv farthållare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Utöver detta så har ju en färsk körkortstagare även prövoperiod så det krävs inte ens en sådan allvarlig incident för att kortet skall ryka på direkten.

För att stanna on topic så tycker jag det bör vara obligatoriskt med synkontroll osv efter 65-70 för att få behålla körkortet.

Synkontroll tycker jag är faktiskt OK, även en vanlig hälsokontroll.
Körprov, ja men vem ska betala? Staten? För det är ingen chans att vi förare kommer gå med på den kostnaden. Äldre har redan dålig ekonomi.
Jag tror de äldre utgör en så pass litet hot(allvarliga olyckor) för att staten ska ha intresse för körprov. Och som vi vet i Sverige, så krävs det ju att något allvarligt innan staten gör något.

Permalänk
Medlem

Är inte problemet att när man inte sitter bakom ratten är man för det mesta rätt klok och lugn och vet hur det borde vara, men så fort man själv sitter bakom ratten så....blir man en annan typ av förare. Som en majoritet av alla manliga bilförare så anser jag mig dock vara en bättre förare än genomsnittet

Permalänk
Avstängd

Synprovet och reaktionstestet är gjort på ca 5 minuter vardera och kostar kanske motsvarande 150:- där, vilket betalas av den som gör testet, det gäller sedan fram till nästa tioårs period såvitt jag förstod.
För tung lastbil (edit, i Sverige) är det litet mer saker man behöver göra, bland annat vill de kolla upp risken för organsvikt samt ett utökat reaktionstest, men när jag gjorde det gick det fortfarande snabbt, man avslutar med att fylla i ett gäng papper när man är klar hos doktorn och optikern samt kopierar och bifogar de papper man fick av dem.
För personbil är de brittiska testerna mycket enklare men sållar bort personer som har kraftigt försämrad reaktionsförmåga, motoriska svårigheter och eller synproblem av sådan karaktär att det inte går att korrigera med glas osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number