Permalänk
Medlem

Hitta programmerings-utbildning

Tjaaa!
Hur dumt än det låter så har jag svårt att hitta en utbildning som är fokuserad på programmering. Tittade på Stockholms universitets program, data och systemvetenskap. De har inte mycket programmering alls endast två kurser på 3 år. Sen vet jag inte hur seriöst det är med nackademin och andra yh. Någon som har bättre koll och kan hjälpa mig? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Lfnodfs: "Systemutveckling" kan va ett ledord (enligt hörsägen)

Permalänk
Medlem

Well programmering så är det ju systemutveckling eller datavetenskap eller spelutveckling typ som gäller sedan kan du ju tänka på att det är valfria kurser varje termin också så "bara" 2 programmeringskurser över 3 år kan ju lätt bli 5-6-8 programmeringskurser beroende på hur du väljer dina valbara kurser.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Är det inte lite sent att söka högskola/universitet nu?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Uppsala, Umeå och SU har kandidatprogram inom datavetenskap vad jag vet.

Civilingenjör inom datateknik finns på många högskolor landet över, samma sak med högskoleingenjör.

Vill du läsa ren programmering enbart (som är ganska nischat), är väl en yrkesutbildning the way to go.

Skrivet av Baxtex:

Är det inte lite sent att söka högskola/universitet nu?

Förvånar mig inte om somliga IT-program som är mer inriktade på det samhälleliga har start på vårterminen.

Permalänk
Skrivet av Lfnodfs:

Tjaaa!
Hur dumt än det låter så har jag svårt att hitta en utbildning som är fokuserad på programmering. Tittade på Stockholms universitets program, data och systemvetenskap. De har inte mycket programmering alls endast två kurser på 3 år. Sen vet jag inte hur seriöst det är med nackademin och andra yh. Någon som har bättre koll och kan hjälpa mig? Tack på förhand!

Jag gick och gjorde intagningsprov och sånt på nackademin och det är riktigt många som söker till nackademin samt att yh har oftast koll på hur marknaden ser ut och vad företagen letar efter så att jag tror att yh nackademin t ex är att kolla på om man ska in fort i yrket

Permalänk
Medlem

LiTH har ett program kallat "Innovativ programmering" som är väldigt inriktad mot just programmering, lite matematik och väldigt mycket programmeirng. https://liu.se/utbildning/program/6kipr , Ska själv läsa Civilingenjör Datateknik på LiTH nu i höst men annars finns Civilingenjör mjukvaruteknik där också.