Permalänk

Förstoppad i två veckor!

Hej hej! Sedan onsdagen den 12 juli har jag varit förstoppad. Jag började må väldigt illa när jag var på ica och fick diarre. Sedan dess har jag inte kunnat bajsa normalt. Jag kände bara att det satt en propp i botten av ändtarmen, som inte släppte ut någonting...

Jag testade ta laxiriva, men jag ogillade det väldigt mycket. Tog 2 om dagen i två dagar innan jag fick nog. Efter det fixade min mor ett par resulax till mig. Jag tog tre stycken, en på morgonen i tre dagar, där det kom ut en lagom bit innan proppen satte sig igen. Nu de senaste två dagarna har jag tagit laxoberal, där precis som med resulaxen så kommer det hyffsat med bajs innan den hårda proppen sätter sig igen. Tog 10 droppar/kväll innan jag gick o la mig. Vaknar upp med värsta känslan i magen, men det känns skönt att få skita ur mig iallafall...

Min mamma sa att jag inte borde ta mer under helgen för att se om det verkligen är en propp där. Men jag känner att det fortfarande finns kvar en propp med hårt bajs som inte kommer ut, hur länge jag än trycker. Min mamma är sjuksköterska så jag får ju gratis råd av henne.

Vad tycks det att jag borde göra? Jag lyckades inte hitta något annat inlägg på internet där någon hade haft samma problem som mig. För de flesta går förstoppningen över efter en dag eller två. Jag har hållit på i nästan en vecka utan att känna att min förstoppning är borta. Inte heller har någon haft det lika länge som mig.

Jag hittade inte något annat forum som jag litade på där jag kunde be om hjälp. Så om mitt inlägg är olämpligt får mod gärna ta bort.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att kolla någon annanstans än swec och typ kontakta vårdcentralen eller något sånt.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd för sjukdomsrelaterade frågor [LÄNK] men jag skulle snarare rekommendera att du ringer 1177.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Ring Vårdguiden

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

@Ninjaflipp: Vet du något forum jag borde söka mig till? Hittar bannemig inte någonstans där jag får svar. Vårdcentralen har stängt över helgen och jag har redan ringt till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@Ninjaflipp: Vet du något forum jag borde söka mig till? Hittar bannemig inte någonstans där jag får svar. Vårdcentralen har stängt över helgen och jag har redan ringt till dem.

1177 är bemannade dygnet runt och kan hjälpa dig med remiss till vårdcentral eller liknande.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Gick in på deras hemsida och det stod att de inte tog emot frågor fören den 7 aug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@ågren: Gick in på deras hemsida och det stod att de inte tog emot frågor fören den 7 aug

Jag vet inte riktigt vad du menar men du kan ringa dem på telefonnummer 1177 så får du prata med utbildad vårdpersonal dygnet runt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Vårdguiden 08-32 01 00

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

@ågren: Ja vad dum jag är. Det stod att de inte tar emot frågor över internet. Ringer omedelbart

Permalänk
Medlem

Prova sätta en pall framför toan du kan "croucha" på. Mycket lättare att skita då! Sök på squatty potty

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Allmänt tips bara; tillräckligt med vätska, fiberrik mat och motion (rör inte du på dig gör inte dina tarmar det heller!).
Detta är kanske inte en lösning på problemet men det förhindrar att det uppstår.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att du är förstoppad dock? Det kommer ju ut?

Om din mor är sjuksköterska så bör du lita på vad hon säger, hon kan göra den bedömningen extremt mycket bättre än någon annan gör på distans.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

hon kan göra den bedömningen extremt mycket bättre än någon annan gör på distans.

Skämtar du? Swec är garanterat bättre på detta än någon annan utbildad vårdpersonal.

Permalänk
Avstängd

Köp en glasskopa och dränk den i glidmedel alternativ olivolja. Lycka till.

Permalänk
Medlem

1177 rekommenderar väl att besöka läkare oavsett fel? PGA. att de inte vill blir skyldiga att någon far illa tack vare rekommendation

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Mitt råd:Sök läkare snarast.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

@Litenskit: Precis som de på 1177 sa. Har inte rört så mycket på mig i sommar och måltiderna kommer och går. Så jag får väl ta tag i mig själv så löser de sig.

Permalänk

@Yorg: Ringde henne nyss och hon sa samma som 1177. Börja röra på mig och äta bättre.

Grejen är ju den att det kommer ut en del, men endast om jag använder laxermedel. Sedan när det kommit ut tar det stop igen. Du kanske har rätt dock. Som sagt, bara o börja ta hand om mig själv!

Permalänk
Medlem

Jag tänker du kanske är gluten känslig? Låt bli gluten ett tag o se om de hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt att behandla en riktigt hård propp i ändtarmen: För upp skaftet på en liten tesked eller liknande och masera anus, ändtarm och bajspluggen. Smörj gärna in den med olja innan. Det gäller att dela pluggen sä att den kan krystas ut. Gör det ont i anus kan det vara en ide att skaffa smärtstillande salva.

Edit: Var försiktig när du arbetar OCH föe guds skull sitt på en toa när du gräver. Fattigmanslösningen är att använda ett finger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Köp en glasskopa och dränk den i glidmedel alternativ olivolja. Lycka till.

HAHA. Där va du riktigt rolig haha

Permalänk

Gå in på Flashback. Finns hur mycket som helst information där från klokt folk! Och nej, det är INTE ett renodlat 'rasistiskt hatforum'.., långt ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

@Burhan123: Jag vet inte hur gammal du är, men är du ung så är det väldigt viktigt att du börjar sköta dig nu. När du är på andra sidan 50 som jag så fungerar kroppen betydligt sämre och tål inte fiberlös skitmat mm, utan att börja protestera kraftigt. Har man problem redan i unga år och inte gör något åt det så väntar helvetet senare.

Jag märkte av detta redan efter dryga 40 och även om jag åt relativt bra redan innan så är det nu 50%+ grönsaker/frukt per dag och så lite processade industriprodukter som möjligt. På det sättet är min mage i bättre trim än när jag var 20 och trodde jag var odödlig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

@Burhan123: If all else fails: !!!Last Resort!!!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Prova lavemang med dushslangen! Just sayin*

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White