Beställa nya Imac 27" 2017 Modell, Erfarenhet? Nöjd? Värd pengarna?

Permalänk
Medlem

Beställa nya Imac 27" 2017 Modell, Erfarenhet? Nöjd? Värd pengarna?

Halloj
Är det någon annan som sitter i samma båt och har beställt nya imac 27" som har fått den hemskickad och testad?
Nöjd? Vilken spec tog du och varför? Värd pengarna? Vad får du isf för fps med din spec på olika spel? Framtidssäker?

Beställde:
i5 7600K 4.2Ghz turbo
8gb DDR4 (tänkte köpa på ebay i efterhand för billigare pris)
Amd Pro 580 8Gb (6.175 tflops) presterar lite sämre än 1070GTX
512Gb Apple SSD 2200/2800 r/w (lång leveranstid)..
ca 27000:- totalpris med 10% utbildnings rabatten eftersom jag jobbar inom skolverksamhet.

Tänkte använda det mest användas för enkla spel som CS-GO samt LOL i 5K med nya METAL eller Bootcamp och koppla mitt xbox one via Extremecap u3.

Vet att jag hade kunnat bygga ett 1080ti SLI byggde för dom pengarna men jag är kär i imacs 5K skärm och stilrenheten samt så vill jag inte ha någon blinkande disco data för jag är 30+ och vuxit ifrån blinkade lampor
Andrahandsvärdet ska vara väldigt bra med har jag hört?

Som sagt vill jag bara ha lite feedback från personer i samma sits eller funderingar på att köpa.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på 16gb ram.

Permalänk
Medlem

Såg den här om du vill "spara" pengar men greja lite själv 😅
https://youtu.be/knMM9dRwIH4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Tror jag tjänar mer på att köpa i efterhand på ebay pga apples dyra priser. Det ska vara lätt att byta med via en lucka på baksidan. Men helt klart vill man ha 16gb minst.

@Am86: Klart det hade varit roligt att göra en sådan grej om man var kunnig och hade självförtroendet till att pilla om man visste vad man ger sig in på
Häftig video får jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

@aaaaaaaaaa: Tror jag tjänar mer på att köpa i efterhand på ebay pga apples dyra priser. Det ska vara lätt att byta med via en lucka på baksidan. Men helt klart vill man ha 16gb minst.

@Am86: Klart det hade varit roligt att göra en sådan grej om man var kunnig och hade självförtroendet till att pilla om man visste vad man ger sig in på
Häftig video får jag säga

Haha jajo .. kolla ifixit vad dom tycker hur lätt den är att laga och plocka isär 😅 Teckna en bra frulle 😅👍🏻

Permalänk
Inaktiv

Är du säker på att du sa köpa en iMac? Du nämner bara spel som användningsområde. Apples datorer är bra på många saker men spel är inte en av dom.

Permalänk
Medlem

@anon228747: Håller med dig, inte gjorda för spel. men jag tycker nya generationen ger mig tillräckligt med prestanda för enklare spel och därmed täcker behoven för en som inte är "true gamer".
Beror på vart man sätter ribban, samt ger den mycket annat som stilren, kvalitekänsla, 1 sladd, 5k skärm och behåller sitt värde betydligt längre än vanlig burk pc som jag prioreterar högt.
Jag förstår din poäng men detta är inget forum för pc vs mac.

Permalänk
Medlem

Ett externt grafikkort via Thunderbolt 3, så har du en gamingdator...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Ja sant, det får bli en framtida plan. Vilket är det bästa/billigaste grafikadaptern man kan få tag i idag som använder sig utav thunderbolt 3 samt compatible med imac? har du lite länkar och tips? efter jag tänkt spela lite på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Såg den här om du vill "spara" pengar men greja lite själv 😅
https://youtu.be/knMM9dRwIH4

Najs! Hade ingen aning om att Imac gick att skruva i och till och med byta CPU. Trodde allting var fastlött där också som inte Macböckerna numer. Plötsligt blev Imac intressant

Skrivet av MuffeG:

@fumped: Håller med dig, inte gjorda för spel. men jag tycker nya generationen ger mig tillräckligt med prestanda för enklare spel och därmed täcker behoven för en som inte är "true gamer".
Beror på vart man sätter ribban, samt ger den mycket annat som stilren, kvalitekänsla, 1 sladd, 5k skärm och behåller sitt värde betydligt längre än vanlig burk pc som jag prioreterar högt.

Fast du är i köprådsdelen, vilken inte är knuten till något märke Om du är klar med ditt val och bara vill ha respons från likasinnade rekommenderar jag att du ber en moderator flytta tråden till Mac-avdelningen genom att anmäla din egen trådstart och skriva det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MuffeG:

@fumped: Håller med dig, inte gjorda för spel. men jag tycker nya generationen ger mig tillräckligt med prestanda för enklare spel och därmed täcker behoven för en som inte är "true gamer".

Absolut, iMacs är helt fantastiska maskiner. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter så du kan göra ett välinformerat inköp men du verkar ha full koll på vad du är ute efter. Kommer du köra Windows på maskinen förresten? Man får oftast ut mer FPS och slipper den extremt konstiga musaccelerationen från mac OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Absolut, iMacs är helt fantastiska maskiner. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter så du kan göra ett välinformerat inköp men du verkar ha full koll på vad du är ute efter. Kommer du köra Windows på maskinen förresten? Man får oftast ut mer FPS och slipper den extremt konstiga musaccelerationen från mac OS.

Ja planen är att installera både MacOS samt bootcamp på en splittad 512 SSD, dock är jag nyfiken på hur effektivt nya Metal är för spel som kommer till High Sierra snart. Drömmen hade varit att spela laggfritt på H-Sierra så jag är nyfiken på och vill veta hur folk upplever det eller tror det kommer bli.
I5 7600K borde väl räcka vs i7 för spel? Vad tror du?
8gb vram borde även räcka för 5K?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MuffeG:

Ja planen är att installera både MacOS samt bootcamp på en splittad 512 SSD, dock är jag nyfiken på hur effektivt nya Metal är för spel som kommer till High Sierra snart. Drömmen hade varit att spela laggfritt på H-Sierra så jag är nyfiken på och vill veta hur folk upplever det eller tror det kommer bli.
I5 7600K borde väl räcka vs i7 för spel? Vad tror du?
8gb vram borde även räcka för 5K?

Metal och Metal 2 är vad jag har förstått det som ett låg-nivå API precis som Directx 12 och Vulkan som ger störst boost där CPU är flaskhals. Tyvärr har spelutvecklare inte haft så stort intresse att porta sina spel till Metal hittills. Det blir garanterat ändring på det eftersom Apple vägrar inkludera nyare version av OpenGL (FFS Apple...) så 7600K borde räcka bra.
VRAM kommer inte bli största problemet för att spela i 5k. Det är sjuuukt många pixlar att driva, över ~14 Mpixlar vs ~8 Mpixlar på 4k, kolla bara i sweclockers tester hur gaming kort presterar i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Metal och Metal 2 är vad jag har förstått det som ett låg-nivå API precis som Directx 12 och Vulkan som ger störst boost där CPU är flaskhals. Tyvärr har spelutvecklare inte haft så stort intresse att porta sina spel till Metal hittills. Det blir garanterat ändring på det eftersom Apple vägrar inkludera nyare version av OpenGL (FFS Apple...) så 7600K borde räcka bra.
VRAM kommer inte bli största problemet för att spela i 5k. Det är sjuuukt många pixlar att driva, över ~14 Mpixlar vs ~8 Mpixlar på 4k, kolla bara i sweclockers tester hur gaming kort presterar i 4k.

Hur räknar man mpixlar som amd pro 580 kan driva tillsamans med i5an i 4k samt 5k? Kan man se den statistiken någonstans? Du verkat ha bra koll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

@DaBone: Ja sant, det får bli en framtida plan. Vilket är det bästa/billigaste grafikadaptern man kan få tag i idag som använder sig utav thunderbolt 3 samt compatible med imac? har du lite länkar och tips? efter jag tänkt spela lite på den.

https://egpu.io/setup-guide-external-graphics-card-mac/

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Wow tack! Grym länk vilken av dessa kan man köpa i sverige till schysst pris? Verkar vara mycket från Usa?
Vilken rekommenderas till min imac med tb3?
All stöd uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Wow tack! Grym länk vilken av dessa kan man köpa i sverige till schysst pris? Verkar vara mycket från Usa?
Vilken rekommenderas till min imac med tb3?
All stöd uppskattas

Har inte skaffat någon själv ännu, då jag inte spelar några krävande spel, men det står på inköpslistan längre fram.
Tänker också vänta till dess High Sierra har lanserats.

Externa grafikkort fungerar idag, om än kanske med lite pill, men med High Sierra kommer Apple stödja den lösningen..

Du får googla och kolla prisjakt på de olika modellerna, så ser du ganska snart vilka som finns i Sverige.
Annars är det ju inte så svårt att beställa via Amazon eller annat ställe..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en liknande lösning 2013, köpte late 2012, nästa max specad, för musikproduktion/fotored/spel. Riktigt trotjänare, varit min main sen 2013, först nu är det dags för en PC för att kunna gamea lite igen. iMac är ett najs val om man vill ha en helhetslösning med bra prestanda, tyvärr så kostar det ju vad det smakar men det var v'ärt det för mig!