Permalänk
Medlem

Hjälp med första vattenkylningsbygget!

Hej som rubriken lyder så är tanken att jag ska bygga ett custom vattenkylnings bygge. Jag har velat göra detta i ett bra tag nu men nu är det dags. Jag har tittat igenom en hel del guider som har gett mig en hel del kunskaper om ämnet. Jag har sett en hel del snygga byggen vilket är också anledning till att jag vill försöka mig på detta. Därför har jag också bestämt mig för hardline tubing.
Chassit jag ska bygga i är Thermaltake Core P5 vilket har stöd för en 480 radiator. Men om ni tittar på layouten ser ni att det kommer bli dåligt (inget) luftflöde över moderkortet när man vattenkyler och frågan är om det kan bli ett problem? Har förstås tänkt att överklocka processorn vilket kommer stressa vrm på moderkortet ännu mer.

Komponenterna i datorn är:

Mobo: Asus z97-Pro Gamer
Cpu: i7 4770k
Ram: A-Data 2x8GB 1600MHz
Gpu: Evga 980 Ti Classified
Psu: Evga Supernova g2 750W

Det är processorn och grafikkortet som är tänkt att vattenkylas. Nedan listar jag allt som jag har tänkt att köpa in. Det kan vara bra att säga att jag redan har köpt gpu-block, Ek Multiport Top till resorvaren och en äldre Alphacool 480 radiator.

Några frågor kring valet av delar är om först och främst allt är kompatibelt? Sedan så finns det något bättre val av fläktar som är (nästan) svarta? De Be Quiet ser även ut att väldigt dyra. Finns även Corsair ML som värkar vara bra men när jag läste på så kräver de en PWM fläkt-hub vilket den Phanteks jag har i kundvagnen inte är.
Jag undrar även hur det blir när man tömmer systemet på vatten då anslutningarna till radiatorn kommer sitta i toppen och ventilen kommer sitta i botten. Frågan är om det nästan inte är bättre att att ha ventilen i toppen för att vända på hela datorn vid tömning?
Sen undrar jag om kombination av vätska kommer att funka? Jag vill ha en mörk matt blå färg (ej transparent eller uv).
Jag har även tänkt att delida processorn där av LiquidUltra kylpastan, några tankar kring det?
Är det något jag har glömt som kan komma att behövas som vid montering? Te.x. behöver jag köpa en värmepistol för att kunna böja rören.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Några tips:

Köp hellre ett par fler fittings, ifall någon skulle vara trasig.
Kanske ett par extra bitar rör ifall du skulle misslyckas där också.

Du behöver en varmluftspistol och helst en mall som man lägger rören emot för att få rätt böj direkt.

Skippa den där PWM-huben och kör på en sån här istället: https://www.coolerkit.se/shop/phobya-4-pin-molex-4569p.html
Jag körde själv en sån med 5st 120mm PWM-fläktar och det funkade hur bra som helst.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Några tips:

Köp hellre ett par fler fittings, ifall någon skulle vara trasig.
Kanske ett par extra bitar rör ifall du skulle misslyckas där också.

Du behöver en varmluftspistol och helst en mall som man lägger rören emot för att få rätt böj direkt.

Skippa den där PWM-huben och kör på en sån här istället: https://www.coolerkit.se/shop/phobya-4-pin-molex-4569p.html
Jag körde själv en sån med 5st 120mm PWM-fläktar och det funkade hur bra som helst.

Tack för svaret, det var precis en sådan jag sökte! Vad rekommenderar du för fläktar till den?

Jag har 1 extra fitting ifall om någon skulle vara sönder som du säger. Hur mycket rör rekommenderar du? För tillfället ligger det 6m där.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Tack för svaret, det var precis en sådan jag sökte! Vad rekommenderar du för fläktar till den?

Jag har 1 extra fitting ifall om någon skulle vara sönder som du säger. Hur mycket rör rekommenderar du? För tillfället ligger det 6m där.

En är lite lite, oftast är det böjar som går sönder..

Jag körde själv med NB-Eloop fläktar, blåste bra och dom var riktigt tysta. Tyvärr är dom vita.

Just nu kör jag ML140 Pro och dom är bra också Jag skulle nog kunna rekommendera ML120 faktiskt.

Jag tror att dina 6m kommer räcka, kör på det

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W