Vad blir effekten av att streama 4K-media genom en 4K-receiver utan stöd för HDCP 2.2?

Permalänk
Medlem

Vad blir effekten av att streama 4K-media genom en 4K-receiver utan stöd för HDCP 2.2?

Gjorde denna sökning, men tyckte inte att något resultat var riktigt relevant.

TL;DR: Jag har en Onkyo TX NR-626 och undrar hur den kommer fungera med en 4K-skärm ala Acer. HDCP 2.2 verkar vara en grej. Innebär detta att jag inte kommer kunna spela upp något (kommersiellt) 4K-material öht på skärmen? Kommer det konverteras om till 1080p? Svart skärm? Osv. osv. Se gärna mer explicita frågor nedan.

---

Längre story

Jag har en Onkyo TX NR-626 hemma, som jag köpte för några år sedan. Sedan inköp har den mer eller mindre bara använts som stereoanläggning (och för att koppla Raspberry Pi's och PS3 till datorskärmen) men nu har vi blivit två i hushållet och damen vill ha en TV. Fast besluten att inte stötta Radiotjänst vägrar jag köpa en TV, men det lutar åt att vi istället köper en Acer ET430K för att se på "TV" tillsammans.

Läser man manualen för Onkyon står det (flera gånger) att den klarar av att putta 4K-material, så jag tänkte att det i värsta hand kanske blir 4K över 30Hz, men det är ingen big deal för någon av oss då vi som sagt mest ska se på TV. I förberedande syfte har jag dock givetvis kollat runt på nätet för att se så att allting ska fungera ihop och då har jag kommit i kontakt med HDCP 2.2. Om jag har förstått det hela rätt så publicerades 4K som format, och någon gång mellan det att min receiver producerades och idag har någon pappskalle byråkrat bestämt sig för att införa ytterligare ett kopieringsskydd i mängden.

Setup

Tanken just nu är att en dator (först en Raspberry Pi och sedan en HTPC när budgeten så tillåter) ska köra Kodi, varifrån all media ska streamas genom receivern till skärmen. Till receivern kommer även ett PS3 kopplas, samt ytterligare en dator (laptop).

Frågor: Vad kommer visas på skärmen:

  1. Om det är "hemmatillverkat" 4K-material (filmat med DSLR, GoPro, mobiltelefon, you name it) som streamas från en av enheterna?

  2. Om det är 4K YouTube eller Netflix?

  3. Om det är bluray från PS3? (PS3 kanske inte ens kan spela upp 4K bluray?)

  4. Om det är rippade UHD bluray-skivor?

Jag är sådär måttligt irriterad på världen just nu, och att köpa en 676 är uteslutet. Om någon har en begagnad 636 de vill sälja är jag dock intresserad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Frågor: Vad kommer visas på skärmen:

  1. Om det är "hemmatillverkat" 4K-material (filmat med DSLR, GoPro, mobiltelefon, you name it) som streamas från en av enheterna?

  2. Om det är 4K YouTube eller Netflix?

  3. Om det är bluray från PS3? (PS3 kanske inte ens kan spela upp 4K bluray?)

  4. Om det är rippade UHD bluray-skivor?

Ett svar jag hittade, rörande UHD TV och 4K bluray, säger:

Skrivet av Soundandvision.com:

While most new UHDTVs that came out in 2014 provide HDMI 2.0 connections with HDCP 2.2, and forthcoming sources such 4K Blu-ray and Ultra HD satellite receivers will also be HDCP 2.2-compliant, only a handful of new AV receivers—all of them from Onkyo—have HDMI 2.0/HDCP 2.2. So what will happen when, a year or two down the road, you’re ready to route an Ultra HD source such as a 4K Blu-ray player, HTPC, or satellite receiver through a non-compliant receiver? The source will attempt to “handshake” with the non-HDCP 2.2 receiver, and when that authentication process fails, you will likely be presented with a blank screen.

Source

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Bildexpert 📺

@GLaDER: Precis så. Du får ingen bild ifall källan kräver HDCP 2.2, som netflix, UHD Blu-ray etc. Egenskapat 4K-material kommer att passera fritt. Är förstärkaren inte kapabel till HDCP 2.2 är den garanterat också för gammal för att köra HDR.

Olika källor kommer fungera olika. Setup-guiderna i Xbox och liknande brukar märka av innan och varna med rött kryss vid sådana funktioner som kräver HDCP 2.2. Då blir 4K i netflix etc. aldrig tillgängligt.

PS3 kan inte spela upp 4K/UHD Blu-ray. PS3 är i grund och botten år 2007 års teknik.

Finns vägar runt detta om du vill behålla förstärkaren. HD Fury:s Integral ska lösa detta och de har en kommande produkt, AVR Key, som separerar ljudet över HDMI så man kan dra bild direkt till TV:n

http://www.hdfury.com/product/avr-key/

HD Fury Integral ska klara att göra ungefär samma sak men är mer komplex.

Men man kan också göra det hela alldeles gratis ifall man nöjer sig med att enbart dra bilden direkt till skärmen och tar ljudet.