Arbetstagare som inte gör sina arbetsuppgifter - lönefråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej nej....
Och hur ska du förklara det där i rätten? Givetvis borde arbetstagaren avskedats för att ha grovt misskött sin anställning, alternativt avskedats pga inkompetens. Avsked pga arbetsbrist är precis som det låter, och ska ha saklig grund.

"LAS 25 § Arbetstagare som har sagts upp på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare har varit sysselsatta.En förutsättning för företrädesrätt är dock att arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt mer än tolv månader och att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen."

Även om personen inte kan nyttja företrädesrätten är det ändå något personens försvarare kan peka på, och som ni får svårt att förklara.

Jag kan lagen - Denne har inte varit anställd mer än åtta månader men ser inga problem med att ge personen en ny chans förutsatt att det finns rimliga anledningar till varför man gjort som man gjort. I sex månader fungerade det, i två månader gjorde det inte det. I dagsläget är tjänsten heller inte tillsatt och kommer heller inte att bli. Ansvar, arbetsuppgifter samt lön har fördelats ut på övriga som varit intresserade istället. Personen blev dessutom tillfrågad omgående om denne ville jobba extra, vilket man tackade nej till och är intygat av Unionen och skrivet på arbetsgivarintyg. I mitt tycke är därför denna del av LAS överspelad.

Visst har frågeställningen i tråden blivit något annat, men det jag ville höra era åsikter runt är just om vad ni tycker att arbetstagare har för skyldigheter på jobbet för att få sin lön. Som det är så är vi beredda att släppa stämningen mot personen om denne är beredd att avsäga sig lönen.

Skrivet av Hubertus:

Det är inget problem med arbetstagares rättigheter och skyldigheter. Det som ställer till problem är arbetsgivarna som inte tar tag i de problem som dyker upp. Det finns alldeles för många konflikträdda arbetsgivare.

Nu är inte jag en av dem som undviker konflikter, däremot har vi policys att jobba för att minimera dem innan dem dyker upp. Det du (och Jonny Myran) belyser är ju oftast ett politiskt ställningstagande mellan vänstern och högern. Det finns dock otroligt mycket skydd för en anställd på ett personligt plan, allt från diskriminering till LAS och vad det nu kan vara. Däremot är det här med att bara sitta ned och inte utföra sina arbetsuppgifter, med de skador det kan ge företaget, fortfarande en väldigt stor gråzon.

För mig som arbetsgivare är det svårt att förstå att man inte utför de arbetsuppgifter som man är anställd för. Framför allt om man en gång gjorde dem - och dessutom väldigt bra - och skötte sig. Det finns givetvis ett ansvar från båda parters håll, vi har valt att inte vara stenhårda, lockar hellre med morötter, bra förmåner och bra löner och har ett luftigt arbetsklimat - och på det stora hela fungerar det. Men det måste finnas någon form av konsekvensanalys eller prejudikat även mot en arbetstagare som inte sköter sina arbetsuppgifter och där tror vi och vår jurist att det finns en del att hämta i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Visst finns det mycket skydd för arbetstagare men skyddet går inte så långt som många tror. Det som krävs vid en uppsägning är att den ska vara sakligt grundad. Det finns i lagstiftning och ADs praxis en hel del som visar var gränsen går för den anställde. Båda parter i ett anställningsförhållande har rättigheter och skyldigheter.

Sen kan jag kommentera fackets roll. När det gäller någon som misskött sig blir det närmast att vara försvarsadvokat. Det ska gå rätt till men blir aldrig fråga om att försvara misskötseln. Kom ihåg att de som först drabbas när någon missköter sig är arbetskamraterna. Det gäller att företräda dem också.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Vad roligt med någon som har en nykter syn på fackens uppgift. Min personliga upplevelse, främst inom HRF och Kommunal är dock att personerna som representerar facken är bittra på sin arbetsgivare och livet i sig själv. De är ofta också styrda av personliga åsikter eller ideologier som får gå före logik eller sunt förnuft. Men jag har bara stött på ett tjugotal representanter i sammanhanget.

Men jag håller helt med dig, saklig grund är en självklarhet för en uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag kan lagen - Denne har inte varit anställd mer än åtta månader men ser inga problem med att ge personen en ny chans förutsatt att det finns rimliga anledningar till varför man gjort som man gjort. I sex månader fungerade det, i två månader gjorde det inte det. I dagsläget är tjänsten heller inte tillsatt och kommer heller inte att bli. Ansvar, arbetsuppgifter samt lön har fördelats ut på övriga som varit intresserade istället. Personen blev dessutom tillfrågad omgående om denne ville jobba extra, vilket man tackade nej till och är intygat av Unionen och skrivet på arbetsgivarintyg. I mitt tycke är därför denna del av LAS överspelad.

Visst har frågeställningen i tråden blivit något annat, men det jag ville höra era åsikter runt är just om vad ni tycker att arbetstagare har för skyldigheter på jobbet för att få sin lön. Som det är så är vi beredda att släppa stämningen mot personen om denne är beredd att avsäga sig lönen.

Nu är inte jag en av dem som undviker konflikter, däremot har vi policys att jobba för att minimera dem innan dem dyker upp. Det du (och Jonny Myran) belyser är ju oftast ett politiskt ställningstagande mellan vänstern och högern. Det finns dock otroligt mycket skydd för en anställd på ett personligt plan, allt från diskriminering till LAS och vad det nu kan vara. Däremot är det här med att bara sitta ned och inte utföra sina arbetsuppgifter, med de skador det kan ge företaget, fortfarande en väldigt stor gråzon.

För mig som arbetsgivare är det svårt att förstå att man inte utför de arbetsuppgifter som man är anställd för. Framför allt om man en gång gjorde dem - och dessutom väldigt bra - och skötte sig. Det finns givetvis ett ansvar från båda parters håll, vi har valt att inte vara stenhårda, lockar hellre med morötter, bra förmåner och bra löner och har ett luftigt arbetsklimat - och på det stora hela fungerar det. Men det måste finnas någon form av konsekvensanalys eller prejudikat även mot en arbetstagare som inte sköter sina arbetsuppgifter och där tror vi och vår jurist att det finns en del att hämta i sammanhanget.

Visst finns det problem med arbetstagare som bara befinner sig fysiskt på arbetsplatsen men knappt lyfter ett finger tills arbetstiden är slut. Då gäller det att man har överordnade som har koll över situationen. Samtidigt är det viktigt att en chef vågar lita på att sina anställda tar ansvar, och det finns anställda som inte borde ha det förtroendet precis som det finns arbetsgivare som gärna med vetskap anställer en provanställd och säger sista dagen "Vi behöver inte dig mer, tack och hej" oavsett insats.

Jobbade ett tag inom bygg och där var det relativt luftigt med tydliga deadlines, men i branschen fanns en hel del fusk, osäkra anställningar och låga löner. Och säkerligen många som inte hade dem ekonomiska medel som krävs för upprättelse.

Visa signatur

=)

Permalänk

'

Skrivet av MsSmith:

Nu blir det svar på en gång. I det här fallet låg lönen på 35 000kr plus förmåner, utan att gå in i detaljer på vad arbetsuppgifterna handlar om så är jag av åsikt att lönenivån är rimlig. Vår verksamhetsledare har, som alla andra, skrivit på flera polic
ys (fordon, dator, telefoni, klädsel, IT, alkohol/droger) och det enda vi upplevde problematiskt var klädvalet där vi har kavaj samt att personen blåvägrade att använda Google Chrome och våra backuplösningar.

Går det att förtydliga formuleringen något kring en del av förmånerna, specifikt gällande alkohol/droger?

Jag skall skriva en lite längre text med exempel imorgon men en sådan sak kan vara oerhört känsligt i en sådan här tvist, bara gällande alkohol, och då trots (förutsätter naturligtvis) att inga lagar brutits mot.

Är konsumtion av alkohol/droger t.ex. någonting som uppmuntrats, direkt eller indirekt, på arbetstid eller fritid, men som en del i företagskulturen så kan du få problem om det nämns i domstolen och hela tvisten leda till en backlash för företaget.

Permalänk
Medlem

Grov inkompetens är inget brott, mig veterligen, så detta borde vara arbetstagarens juridiska försvar.

Kan ni å andra sidan bevisa att personen fört falsk kommunikation, och kanske rentutav bedrägeri (med fakturor osv) så borde ju nån typ av skadestånd vara aktuell.

Det ska väl stå i kontrakt, anställningsvilkor eller nåt dokument vad personens faktiska ansvar är? Det kan ju anses vara en brist ännu högre upp i ledet om det är så att det är där det faktiska verksamhetsansvaret ligger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Hejsan

I ett av mina företag så finns det elva anställda plus en verksamhetsledare. Det framkom under våren och tidig sommar att det var viss turbulens i företaget men enligt verksamhetsledaren var det under kontroll och det mesta flöt på som vanligt. Företaget genererade dock inte den förväntande omsättningen samtidigt som kostnaderna var onödigt höga (ca tre gånger så höga som förväntat) vilket gjorde att jag tittade lite mer ingående i den dagliga verksamheten.

Just där och då verkade dock allt fungera som det skulle, det som man låg efter med var prydligt sorterat och det som var klart låg i en annan hög. Vi hade också ett bra samtal på några timmar där det framkom att det som man låg efter med var under kontroll etc.

Fram i början av juni började det hela nu eskalera och vi vare sig fick in nya kunder eller lyckades behålla de gamla. Min verksamhetsledare ber om ett möte tillsammans med Unionen som vittne vilket resulterar i att verksamhetsledaren får sluta på dagen.

Nu under sommaren har det visat sig att min numera fd verksamhetsledare inte har gjort sitt jobb alls, inte fullgjort mer än knappt 10% av sina arbetsuppgifter, inkl fakturering, timrapportering etc utan tagit siffror rätt vilt ur luften. Andra problem har varit att inte rapportera tjänstebils mil, inte svara i telefon (över 500 missade samtal per månad), inte tagit kontakt med kunder osv trots att vi till och med satte upp ett schema med tider för respektive arbetsuppgifter.

En estimerad förlust i ovanstående är ungefär 180 000 - 200 000kr ex moms per månad under 2½ månad, vilket är differensen mellan då verksamhetsledarens problem började och hur omsättningen såg ut före och efter.

Då det går att styrka att arbetsuppgifter aldrig ha blivit gjorda har det beslutats att hålla inne verksamhetsledarens lön för maj, halva juni samt semesterersättning - för att ta det till en arbetsdomstol. Så som lagen ser ut i Sverige så kommer nog mitt företag att förlora den tvisten och vi tvingas betala ut lönen som den är.

På grund av detta har styrelsen i moderbolaget anlitat en advokat där det nu ligger en stämning klar för överlämnande till vederbörande. Stämningen bygger på Skadeståndslagen, kapitel 4
Skadeståndskravet är satt till ungefär samma nivå som det beräknade tappet i omsättning, dvs 500 000kr. Advokaten har gnuggat händerna runt detta och det ska bli intressant att se utfallet.

Så det är hela historien bakom denna tråd. Det jag skulle vilja höra är vad ni tycker, är det rätt att man som arbetstagare bara kan sitta av tiden och i princip blåljuga sig igenom sitt jobb, eller bör det vara mer konsekvenser annat än att bli uppsagd?

Det man kollar på är om personen har haft uppsåt till att göra fel för att medvetet skada företaget/verksamheten.
Kommer det däremot fram att personen har varit inkompetent i att utföra detta arbetet och sedan försökt gömma att denna har gjort fel har jag svårt att se att det leder till skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

'Går det att förtydliga formuleringen något kring en del av förmånerna, specifikt gällande alkohol/droger?

Jag skall skriva en lite längre text med exempel imorgon men en sådan sak kan vara oerhört känsligt i en sådan här tvist, bara gällande alkohol, och då trots (förutsätter naturligtvis) att inga lagar brutits mot.

Är konsumtion av alkohol/droger t.ex. någonting som uppmuntrats, direkt eller indirekt, på arbetstid eller fritid, men som en del i företagskulturen så kan du få problem om det nämns i domstolen och hela tvisten leda till en backlash för företaget.

Du kan få hela policyn om du vill. Policyn togs fram för att klargöra att exempelvis en afterwork eller middag med kunder så är öl och vin tillåtet men inte starksprit att ta på företaget. Ansvarsfullt drickande gäller förstås också. Policyn har mig veterligen bara nyttjats två gånger sedan den kom till.

Skrivet av phanto:

Grov inkompetens är inget brott, mig veterligen, så detta borde vara arbetstagarens juridiska försvar.

Kan ni å andra sidan bevisa att personen fört falsk kommunikation, och kanske rentutav bedrägeri (med fakturor osv) så borde ju nån typ av skadestånd vara aktuell.

Det ska väl stå i kontrakt, anställningsvillkor eller nåt dokument vad personens faktiska ansvar är? Det kan ju anses vara en brist ännu högre upp i ledet om det är så att det är där det faktiska verksamhetsansvaret ligger.

det är inskrivet att företaget är litet - och ska så förbli - att det innebär mycket varierande arbetsuppgifter med en myriad av uppgifter sedan inskrivna. Som sagts så fungerade det bra innan i ungefär sex månader.

Skrivet av Bassen87:

Det man kollar på är om personen har haft uppsåt till att göra fel för att medvetet skada företaget/verksamheten.
Kommer det däremot fram att personen har varit inkompetent i att utföra detta arbetet och sedan försökt gömma att denna har gjort fel har jag svårt att se att det leder till skadestånd.

Japp, men måste vara svårt att skydda sig mot att det fungerade i sex månader med gott utfall. Har därför svårt att det handlar om brist på kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vet inte om jag håller med dig där. Unionen är Sveriges största fack för tjänstemän, arbetare hör till Kommunal och andra fack.
Verksamhetsledarens bakgrund är relevant för uppgifterna samt ett par år i branschen.

Sveriges största fack för tjänstemän som inte klara kraven för att får var med i de andra tjänstemanna facken ja!

Lagerarbetare vet jag tillhör unionen, de som innan var handels är också unionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Sveriges största fack för tjänstemän som inte klara kraven för att får var med i de andra tjänstemanna facken ja!

Lagerarbetare vet jag tillhör unionen, de som innan var handels är också unionen.

Unionen organiserar tjänstmän inom bland annat Handeln, lagerarbetare går vanligtvis under Handels eller Transport.
*edit* Är hur som haver ett sidospår som kanske inte skall över tråden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Japp, men måste vara svårt att skydda sig mot att det fungerade i sex månader med gott utfall. Har därför svårt att det handlar om brist på kompetens.

Det finns en rad andra orsaker till varför en person helt plötsligt kan agera irrationellt allt från saker som hänt i privatlivet till utbrändhet, missbruk m.m.

Och det är därför det blir väldigt svårt att bevisa uppsåt om inte personen själv erkänner att han var ute efter att sabotera för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då det går att styrka att arbetsuppgifter aldrig ha blivit gjorda har det beslutats att hålla inne verksamhetsledarens lön för maj, halva juni samt semesterersättning - för att ta det till en arbetsdomstol. Så som lagen ser ut i Sverige så kommer nog mitt företag att förlora den tvisten och vi tvingas betala ut lönen som den är.

Har kvittningen gått rätt till, det är rätt stränga krav innan man kan kvitta. Kan bli dyrt och ta ut varann i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

@MsSmith:" Fram till påsk, kanske någon vecka innan, så fungerade det dock inom rimliga gränser okay. Sedan stängde vi under påsken och sedan när vi drog igång igen så lyckades verksamhetsledaren aldrig göra detsamma, annat än att personen var på plats dagligen". För att i nästa andetag säga att allt fungerade bra??Att du ens orkar bry dig i att jaga denna människa. Uppenbart så saknas en tydlig kommunikation som skulle besparat dig sådana grubblerier som du har. Kanske du skall titta på dina krav och fundera på vad du begär av en anställd.Det hela verkar ju avslutat så varför kriga vidare? Människan du pratar om fungerade bra enligt dig själv....varför tog det slut? Höga krav..dåligt betalt..dålig feedback . Har du satt dig ner med den omtalade och pratat? Du nämner repressalier och och strider med facket.Få positiva saker som du lyfter fram. Är tveksam på om jag skulle vilja vara anställd på ditt företag.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Jag har , tyvärr, många, många, många erfarenheter av detta. Väldigt många arbetstagare i dagens samhälle har precis noll arbetslust och moral. Sätter i system av göra "minsta möjliga".
På min senaste arbetsplats tvingades vi "köpa ut" flera medarbetare då LAS är så sjukt fucked up att det mer eller mindre är omöjligt att säga upp folk trots att dom inte gör sina arbetsuppgifter.

Folk som missköter sig kan t ex få en 6 månaders "handlingsplan" där man varje månad ska bedöma hur det gått. Problemet är att det bara är den senaste månaden som sk tas hänsyn till, så dom kn fortsätta fucka upp i 5 månader för att sen styra upp månad 6.

Vem fan hr tid att sitta och dadda med idioter i en verksamhet i 6 månader när man är underbemannad redan som det är?

Vi hade även folk som med stöd av föräldraledigheten begärde att få gå ner i arbetstid som ett vapen i konflikten, något man som arbetsgivare inte kan neka. Så helt plötsligt minimerade den anställde problemet genom att öht knappt behöva dyka upp på dagarna! Så jävla sjukt!

Och precis som @bassen87 säger så blev det ofta krokodiltårar kring olika sjukdomssymptom och missbruk etc. Folk som öht inte hade problem skickades åndå på dyra rehabiliteringar, allt för att dom skulle fortsätta på sin bana som enbart handlade om arbetsovillighet.

Nä fy fan, det här jävla välfärdssamhället i Sverige har gått för långt. Problemet är att folk inte värdesätter ett jobb, och är totalt orädda för att bli arbetslösa då dom vet att dom klarar sig ändå.

Det som var mest sjukt i min mening, var ju att det var vi andra knegande svennebananer som drabbades hårdast, då vi tvingades in i övertid och stress då vi fick täcka upp det dom här idioterna inte gjorde. Det ledde i sin tur till utbrändhet och sjukskrivningar. Sånt sjukt äckligt moment 22.

Jag hade hundratals kollegor där som jag iaf var i månatlig kontakt med, skulle säga att det som absolut max var 1/5 som jag hade valt att ta med mig om jag hade startat ett eget företag. Mao satt man med 80% odugliga kollegor. Klart som fan att det blir svårt att nå verksamhetsmål då.
Dock så satt nog 80% och sa som jag gjorde fast om dom övriga 80%:en. Så detta är också ett problem i dagens arbetsliv, alla är rockstjärnor som anser alla andra inkompetenta. Vad det beror på vet jag tyvärr inte, men vore intressant att läsa om detta fenomen från nån typ av forskare.

Permalänk
Hedersmedlem

@BasseBaba: Fruktansvärt att läsa om, men min första tanke går till den galopperande egoismen och narcissismen där enbart de egna behoven står i fokus, allt annat är underordnat.

Historiskt har väl sådant löst sig genom t ex världskrig där tryggheten raseras och vi får slåss för vår överlevnad igen. Då är ensam inte stark längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Sitter själv med ett skadeståndsmål, också som kärande. Knäckfrågan i ett skadeståndsmål brukar vara culpabedömningen, alltså i vilken utsträckning svaranden kan ha ansetts vara vårdslös. Enligt skadeståndslagen skall man inte bara bevisa att en skada uppstått, man skall också bevisa att den uppkom genom vårdslöshet.

Det finns mallar för hur en domstol skall göra den bedömningen. Som käranden får man alltså ta fram bevisning som passar in i det tänkandet.

I ditt fall borde det vara fullt möjligt. Det är mest en massa tid och energi som går åt till att se till att man vinner målet.

Permalänk
Medlem

På min förra arbetsplats hade vi några som var pest på varje fikarast. De kollade snabbt vilka som saknades, sedan kom långa utläggningar om hur dåliga de frånvarande var. Dessa människor försökte också framstå som de som höll firman igång men enligt min uppfattning var de mest ivägen och störde verksamheten.

Jag vill påstå att dessa människor mest ägnade sig åt att prata skit om arbetskamrater istället för att sköta sitt jobb. Jag har varit med tillräckligt länge för att ha lärt mig att man ska höra båda sidor. Det finns ofta en hel del fakta som "råkar" bli bortglömda.

Dessutom är inte arbetsrättslagstiftningen något problem. Det är bara så bekvämt att skylla på t ex LAS för att slippa göra något.

Permalänk
Medlem

Är det ungefär samma regler vad gäller skadestånd och rättegångskostnader oavsett mål d.v.s. att man kan åka på att betala motpartens rättegångskostnader även om man tilldöms skadestånd?

Tänker på de fall som varit uppe i media där man krävt t.ex. 500 000kr men bara fått 80 000kr, då anses man som förlorande part i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@MsSmith:" Fram till påsk, kanske någon vecka innan, så fungerade det dock inom rimliga gränser okay. Sedan stängde vi under påsken och sedan när vi drog igång igen så lyckades verksamhetsledaren aldrig göra detsamma, annat än att personen var på plats dagligen". För att i nästa andetag säga att allt fungerade bra??Att du ens orkar bry dig i att jaga denna människa. Uppenbart så saknas en tydlig kommunikation som skulle besparat dig sådana grubblerier som du har. Kanske du skall titta på dina krav och fundera på vad du begär av en anställd.Det hela verkar ju avslutat så varför kriga vidare? Människan du pratar om fungerade bra enligt dig själv....varför tog det slut? Höga krav..dåligt betalt..dålig feedback . Har du satt dig ner med den omtalade och pratat? Du nämner repressalier och och strider med facket.Få positiva saker som du lyfter fram. Är tveksam på om jag skulle vilja vara anställd på ditt företag.

Jag tror du får läsa om från början och inte dra så snabba slutsatser.

Skrivet av BasseBaba:

Jag har , tyvärr, många, många, många erfarenheter av detta. Väldigt många arbetstagare i dagens samhälle har precis noll arbetslust och moral. Sätter i system av göra "minsta möjliga".
På min senaste arbetsplats tvingades vi "köpa ut" flera medarbetare då LAS är så sjukt fucked up att det mer eller mindre är omöjligt att säga upp folk trots att dom inte gör sina arbetsuppgifter.

Folk som missköter sig kan t ex få en 6 månaders "handlingsplan" där man varje månad ska bedöma hur det gått. Problemet är att det bara är den senaste månaden som sk tas hänsyn till, så dom kn fortsätta fucka upp i 5 månader för att sen styra upp månad 6.

Vem fan hr tid att sitta och dadda med idioter i en verksamhet i 6 månader när man är underbemannad redan som det är?

Vi hade även folk som med stöd av föräldraledigheten begärde att få gå ner i arbetstid som ett vapen i konflikten, något man som arbetsgivare inte kan neka. Så helt plötsligt minimerade den anställde problemet genom att öht knappt behöva dyka upp på dagarna! Så jävla sjukt!

Och precis som @bassen87 säger så blev det ofta krokodiltårar kring olika sjukdomssymptom och missbruk etc. Folk som öht inte hade problem skickades åndå på dyra rehabiliteringar, allt för att dom skulle fortsätta på sin bana som enbart handlade om arbetsovillighet.

Nä fy fan, det här jävla välfärdssamhället i Sverige har gått för långt. Problemet är att folk inte värdesätter ett jobb, och är totalt orädda för att bli arbetslösa då dom vet att dom klarar sig ändå.

Det som var mest sjukt i min mening, var ju att det var vi andra knegande svennebananer som drabbades hårdast, då vi tvingades in i övertid och stress då vi fick täcka upp det dom här idioterna inte gjorde. Det ledde i sin tur till utbrändhet och sjukskrivningar. Sånt sjukt äckligt moment 22.

Jag hade hundratals kollegor där som jag iaf var i månatlig kontakt med, skulle säga att det som absolut max var 1/5 som jag hade valt att ta med mig om jag hade startat ett eget företag. Mao satt man med 80% odugliga kollegor. Klart som fan att det blir svårt att nå verksamhetsmål då.
Dock så satt nog 80% och sa som jag gjorde fast om dom övriga 80%:en. Så detta är också ett problem i dagens arbetsliv, alla är rockstjärnor som anser alla andra inkompetenta. Vad det beror på vet jag tyvärr inte, men vore intressant att läsa om detta fenomen från nån typ av forskare.

Ja som någon annan sa tidigare så är det oftast kollegorna som drabbas först. Sedan är hjulet igång. Effekten för oss blir att vi mer och mer kör på timanställningar istället vilket är trist för alla och skapar merjobb, men för skademinimeringens skull är det nödvändigt. Kan känna igen det där med 1/5 som man vill ta med sig till nästa jobb eller sitt egna företag. Ungefär samma upplevelse som jag haft.

Skrivet av anon214822:

Sitter själv med ett skadeståndsmål, också som kärande. Knäckfrågan i ett skadeståndsmål brukar vara culpabedömningen, alltså i vilken utsträckning svaranden kan ha ansetts vara vårdslös. Enligt skadeståndslagen skall man inte bara bevisa att en skada uppstått, man skall också bevisa att den uppkom genom vårdslöshet.

Det finns mallar för hur en domstol skall göra den bedömningen. Som käranden får man alltså ta fram bevisning som passar in i det tänkandet.

I ditt fall borde det vara fullt möjligt. Det är mest en massa tid och energi som går åt till att se till att man vinner målet.

Hej!
Ja som vår advokat tillsammans med revisor bedömer det hela så är det en fördel från vårt håll då vi har dokumenterat allt väldigt väl. Kommer bli en intressant resa, gissar att du känner detsamma. Återkom gärna och berätta hur det går, i PM eller i tråden.

Skrivet av Hubertus:

På min förra arbetsplats hade vi några som var pest på varje fikarast. De kollade snabbt vilka som saknades, sedan kom långa utläggningar om hur dåliga de frånvarande var. Dessa människor försökte också framstå som de som höll firman igång men enligt min uppfattning var de mest ivägen och störde verksamheten.

Jag vill påstå att dessa människor mest ägnade sig åt att prata skit om arbetskamrater istället för att sköta sitt jobb. Jag har varit med tillräckligt länge för att ha lärt mig att man ska höra båda sidor. Det finns ofta en hel del fakta som "råkar" bli bortglömda.

Dessutom är inte arbetsrättslagstiftningen något problem. Det är bara så bekvämt att skylla på t ex LAS för att slippa göra något.

Haha känner igen det där. Närvaron på fikarasten definierade arbetsinsatsen... På många sätt har de dock rätt, allt för många företag är idag för slimmade för att klara av en sjukfrånvaro utan att tappa i effektivitet och därför uppskattas dem även om de inte är så roliga.

Skrivet av Reckie:

Är det ungefär samma regler vad gäller skadestånd och rättegångskostnader oavsett mål d.v.s. att man kan åka på att betala motpartens rättegångskostnader även om man tilldöms skadestånd?

Tänker på de fall som varit uppe i media där man krävt t.ex. 500 000kr men bara fått 80 000kr, då anses man som förlorande part i alla fall.

Som jag förstår det så är det så ja.

Permalänk
Avstängd

@MsSmith: Har läst från början. Det var det som fick mig att reagera. Jag står inte bakom någon förslappad arbetstagare eller någon som inte gör det dom blivit ombedda att göra i då ett självklart undertecknat avtal. Lika lite som jag står bakom någon arbetsgivare som gjort en miss när det gäller att anställa någon. Du har väl i något ögonblick sagt ja till en anställning??Eller har jag fel?? Har du sagt ja till anställningen så ser inte jag varför fack eller försäkringar skall tas med i sammanhanget.Det jag reagerar på är ta bort lönen kriga ner denna person till botten efter ett eget misstag. Det var du som sa ja till en anställning...eller har jag fel?"Advokaten har gnuggat händerna runt detta och det ska bli intressant att se utfallet". Låter som en sund inställning?

Förtydligande.
Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@MsSmith: Har läst från början. Det var det som fick mig att reagera. Jag står inte bakom någon förslappad arbetstagare eller någon som inte gör det dom blivit ombedda att göra i då ett självklart undertecknat avtal. Lika lite som jag står bakom någon arbetsgivare som gjort en miss när det gäller att anställa någon. Du har väl i något ögonblick sagt ja till en anställning??Eller har jag fel?? Har du sagt ja till anställningen så ser inte jag varför fack eller försäkringar skall tas med i sammanhanget.Det jag reagerar på är ta bort lönen kriga ner denna person till botten efter ett eget misstag. Det var du som sa ja till en anställning...eller har jag fel?"Advokaten har gnuggat händerna runt detta och det ska bli intressant att se utfallet". Låter som en sund inställning?

Förstår inte hur du resonerar - personen i fråga anställdes för att denne antogs vara lämplig och utförde ett jobb på ett riktigt bra sätt fram tills man inte utförde det alls. Hur kan det vara någon annans fel än den som utför arbetet om det fungerar först och sedan inte? Personen i fråga blandade in facket för ett rådgivande samtal, vilket resulterade i att när konkreta fakta lades fram kunde personen i fråga bli uppsagd på dagen.

Vi företagare (som du gissningsvis inte är) jobbar efter resultat. De som jobbar får lön, de som inte jobbar får inte lön och så finns det en balans där emellan. Personen i fråga har på 2½ månad innestående motsvarande 90 000kr lön brutto vilket är mycket pengar - skadorna som är uppkomna för att denne inte gjorde sitt arbete under perioden motsvarar knappt 500 000kr. Med andra ord en kostnad för mig på ungefär 600 000kr, tappat anseende, förlorade kunder samt åtstramningar för övriga medarbetare som resultat. Det är en mycket sund inställning att vilja reda ut detta.

Permalänk
Avstängd

@MsSmith:" Vi företagare (som du gissningsvis inte är)" Jag har jobbat med personal frågor sen 1988. Du frågade om vad andra tyckte...men tydligen skall dessa åsikter vara på ett visst vis.Fråga inte om andras åsikter om du inte vill höra dom. Om du blir överkörd på ett övergångsställe...hur skulle det kunna vara någon annans fel än ditt. Det hela handlar om människosyn. Lycka till i framtiden.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Om du blir överkörd på ett övergångsställe...hur skulle det kunna vara någon annans fel än ditt. Det hela handlar om människosyn.

Är du seriös eller skämtar du? Märkligaste resonemanget/åsikten jag har hört på bra länge

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

@JesperA: Ja då får det väl vara så då. Men vet du vad...du bestämmer inte vad som är märkligt resonemang. Nu har du fått så många flaggor så jag lägger ner. Eller kanske du får bestämma om jag skall sluta skriva eller inte.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@MsSmith:" Vi företagare (som du gissningsvis inte är)" Jag har jobbat med personal frågor sen 1988. Du frågade om vad andra tyckte...men tydligen skall dessa åsikter vara på ett visst vis.Fråga inte om andras åsikter om du inte vill höra dom. Om du blir överkörd på ett övergångsställe...hur skulle det kunna vara någon annans fel än ditt. Det hela handlar om människosyn. Lycka till i framtiden.

Med tanke på hur du läser, tolkar och skriver så är det min uppfattning att det nog finns bättre sysslor för dig helt enkelt. Som JesperA skriver nedan så är det väldigt märkliga resonemang - men framför allt slutsatser - du för.

Skrivet av JesperA:

Är du seriös eller skämtar du? Märkligaste resonemanget/åsikten jag har hört på bra länge

Böjd att hålla med, men får ge han ett rätt - det handlar om människosyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@MsSmith:" Vi företagare (som du gissningsvis inte är)" Jag har jobbat med personal frågor sen 1988. Du frågade om vad andra tyckte...men tydligen skall dessa åsikter vara på ett visst vis.Fråga inte om andras åsikter om du inte vill höra dom. Om du blir överkörd på ett övergångsställe...hur skulle det kunna vara någon annans fel än ditt. Det hela handlar om människosyn. Lycka till i framtiden.

Du har jobbat med personalfrågor sedan 1988?! Så du anser att det är ok att som anställd driva företaget rakt ner i skiten/konkurs utan påföljder? Det om inget annat är en konstig människosyn. Hoppas du trollar. För annars borde du jobba med något annat.

Permalänk
Avstängd

@JesperA: TS skyller allt på arbetstagaren.Samtidigt som han hävdar att var och en är ansvarig för det som händer. Du får gärna tycka jag är pucko inte mitt problem.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

En person via ett anställningskontrakt har ett krav på sig. Det kallas för ansvar. Är man även en chef, så har man ett större ansvar. I detta fallet var han den högsta chefen på företaget. Att man inte sköter sitt arbete genom arbetsvägra eller bara sitta ner utan göra något är en sak. Men att strunta i fakturering eller strunta i att svara kunder är ett bedrägligt beteende.
Du måste förstå att det har säkerligen inte bara skapat problem för företaget personen har jobbat på, utan kan även har skapat stora problem hos kunderna.
Det enda rätta är att personen får påföljder för att visa det han/hon har gjort är något väldigt allvarligt så denna person växer upp eller ta tag i sina problem som denne har.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg/urspårning
Permalänk
Medlem

500 missade samtal per månad, snitt på ungefär 20 om dagen? Är man i ledande ställning så förutsätter jag att man har ett antal möten också. Hur skall man hinna med detta? Förutom de andra uppräknade arbetsuppgifterna. Låter som ett haveri hur som haver, men uppsåtligt vet jag ej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Är böjd att hålla med dig, någonstans är det arbetsgivaren som betalar löner och skatter och man vill självklart veta vad man betalar lön för. I det här fallet låg lönen på 35 000kr plus förmåner, utan att gå in i detaljer på vad arbetsuppgifterna handlar om så är jag av åsikt att lönenivån är rimlig. Vår verksamhetsledare har, som alla andra, skrivit på flera policys (fordon, dator, telefoni, klädsel, IT, alkohol/droger) och det enda vi upplevde problematiskt var klädvalet där vi har kavaj samt att personen blåvägrade att använda Google Chrome och våra backuplösningar.

Det där är rätt intressant.. kläderna kan jag förstå (från arbetstagarens sida, men inte att ni godtar det) men att inte vilja använda backuplösningar? Vad i hela friden? Eller personen kanske använde några andra? Verkar mycket opraktiskt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya