Heltid kontra deltid - fördelar/nackdelar

Permalänk
Medlem

Heltid kontra deltid - fördelar/nackdelar

Hej!

Vi lägger just nu om schemat på jobbet och jag har möjlighet att få bort ett pass var 3:e vecka och istället ha en ledig dag. Detta kommer resultera i att min totala arbetstid går från ca 38h/v till 36h/v.

Resultatet av detta blir att jag på anställningsavtalet kommer gå som deltidsanställd (nuvarande är jag heltid). Ekonomiskt blir det ingen större skillnad och de extra kronorna kan jag klara mig utan till fördel att få en ledig dag.

Men, det jag vill undersöka är om det finns några "byråkratiska" nackdelar att vara deltidsanställd framför heltid? Dvs. kan det påverka mina möjligheter till banklån, göra större påverkan på min pension eller liknande?

Logiskt sett ser jag inga direkta nackdelar men jag är rädd att skjuta mig själv i foten om jag inte undersöker detta.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Vi lägger just nu om schemat på jobbet och jag har möjlighet att få bort ett pass var 3:e vecka och istället ha en ledig dag. Detta kommer resultera i att min totala arbetstid går från ca 38h/v till 36h/v.

Resultatet av detta blir att jag på anställningsavtalet kommer gå som deltidsanställd (nuvarande är jag heltid). Ekonomiskt blir det ingen större skillnad och de extra kronorna kan jag klara mig utan till fördel att få en ledig dag.

Men, det jag vill undersöka är om det finns några "byråkratiska" nackdelar att vara deltidsanställd framför heltid? Dvs. kan det påverka mina möjligheter till banklån, göra större påverkan på min pension eller liknande?

Logiskt sett ser jag inga direkta nackdelar men jag är rädd att skjuta mig själv i foten om jag inte undersöker detta.

Mvh

// Peter

På banken bryr vi oss endast om vad du har för inkomst. Det spelar ingen roll om du jobbar heltid eller deltid så länge du är fast anställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen jag ser är att om du vill jobba extra i bland får du fyllnadstid istället för övertid tills du kommer upp i 100%

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

Pensionsavsättningen baseras på årslön, efter 41.359:-/mån. i bruttolön sätts inget mer pension av till ppm (utan försvinner in i statens egna plånbok), så det baseras inte på huruvida man arbetar en timme per år eller 40h/vecka.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, de är till stor hjälp!

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pensionsavsättningen baseras på årslön, efter 41.359:-/mån. i bruttolön sätts inget mer pension av till ppm (utan försvinner in i statens egna plånbok), så det baseras inte på huruvida man arbetar en timme per år eller 40h/vecka.

Har du tjänstepension och framförallt kollektivavtal så kommer arbetsgivaren att betala den mellan skillnaden efter 41.359:-/mån,

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att försäkringskassan skulle kunna ha en del grejor för sig om du har/skaffar barn. De kräver ju att man är sysselsatt heltid för få ta ut full ersättning vi VAB och liknande.
Misstänker att det också kan påverka ersättningen om du blir långtidssjukskriven så jag skulle nog slå dom en signal om jag vore i din sits.

Skickades från m.sweclockers.com