Permalänk
Medlem

[köpråd] Spel/arbetsdator 15K

Hej!

Är så att en av mina kära vänner frågade mig om hjälp att bygga ihop en ny dator då hans dator är lite till åren, självklart tänkte jag men insåg snabbt att jag är lite utdaterad till vad för delar det är som gäller... så tänkte fråga er om tips?

Han spelar en hel del, ofta WOW och liknande, och vill kunna köra detta på bra grafik, men han sitter även ibland med lite tyngre program (tror jag det är), vet inte alla, men blender och unreal engine är några jag hört i förbifarten

Budget är lagd till 15K, vilket inte känns omöjligt att lösa en bra dator för, men behöver experternas stöld

Egna funderingar och önskemål
SSD på 250-500 gb
32 gb ram
gärna sli/crossfire - stöd, inget måste men känns stabilt?

Och sista fråga, hur står sig amd vs intel för denna uppgift, hur har dom utvecklats?

Tack på förhand damer och herrar!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Hej! När det gäller 3D Modeling är AMD överlägsna då de oftast har fler kärnor än Intel vilket är bra för sånt. Här är en snabb lista på en exempel dator för 15K obs. att denna saknar Windows och att Grafikkortet är svårt att få tag på pga cryptominingen som pågår!

'https://www.inet.se/kundvagn/bild/10652019/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 @ 3.9Ghz (Stock Cooler) / EVGA GTX 1070 Ti FTW2
16Gb Corsair Vengeance RGB Pro 3200Mhz (White) / NZXT H200i (White)
Asus ROG B450-i Strix / Samsung Curved 24" 144hz 1920x1080p
(Steelseries) Arctis 5 / M800 / Rival 100 / QCK XXL
League Of Legends / Rainbow Six Siege / PUBG

Permalänk

@Filip0318: Fixade till länken till ditt förslag
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10652019/

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Hedersmedlem

Filip0318:s kundvagn känns inte helt trasig, men du kan skíppa tredjepartskylaren. Den som följer med en Ryzen 7 1700 är helt OK som den är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bourne94:

Hej!

Är så att en av mina kära vänner frågade mig om hjälp att bygga ihop en ny dator då hans dator är lite till åren, självklart tänkte jag men insåg snabbt att jag är lite utdaterad till vad för delar det är som gäller... så tänkte fråga er om tips?

Han spelar en hel del, ofta WOW och liknande, och vill kunna köra detta på bra grafik, men han sitter även ibland med lite tyngre program (tror jag det är), vet inte alla, men blender och unreal engine är några jag hört i förbifarten

Budget är lagd till 15K, vilket inte känns omöjligt att lösa en bra dator för, men behöver experternas stöld

Egna funderingar och önskemål
SSD på 250-500 gb
32 gb ram
gärna sli/crossfire - stöd, inget måste men känns stabilt?

Och sista fråga, hur står sig amd vs intel för denna uppgift, hur har dom utvecklats?

Tack på förhand damer och herrar!

Skit i SLI/Crossfire. Enkel-GPU är stabilt, inte multi-GPU.

Permalänk
Medlem

Tjena! Tack för att ni dela med er lite, men dator är redan inhandlad och ihopsatt!

Spec jag minns:
I7 7700K
32 gb ram
Gtx 1060

Men grejen var att när allt var ihopsatt och allt starta upp utan problem... men ingen bild kom upp...? Har inten i/o~plåt, kan det påverka? Någom som har tips om vad som brukar vara typiskt när inte bilden kommer upp?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bourne94:

Tjena! Tack för att ni dela med er lite, men dator är redan inhandlad och ihopsatt!

Spec jag minns:
I7 7700K
32 gb ram
Gtx 1060

Men grejen var att när allt var ihopsatt och allt starta upp utan problem... men ingen bild kom upp...? Har inten i/o~plåt, kan det påverka? Någom som har tips om vad som brukar vara typiskt när inte bilden kommer upp?

I det här fallet tycker jag faktiskt att du ska starta en ny tråd under Stationära Datorer -> Support, då det inte är fråga om köpråd längre. Försök ta med så mycket info som möjligt när du postar där.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Tjena! Tack för att ni dela med er lite, men dator är redan inhandlad och ihopsatt!

Spec jag minns:
I7 7700K
32 gb ram
Gtx 1060

Men grejen var att när allt var ihopsatt och allt starta upp utan problem... men ingen bild kom upp...? Har inten i/o~plåt, kan det påverka? Någom som har tips om vad som brukar vara typiskt när inte bilden kommer upp?

din dator startar inte utan problem om du inte får en bild.

har du byggt ihop en dator innan? vet du var alla kablar ska sitta och du har inte böjt några av moderkortspinnarna under processorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644