Prestandasiffror för Intel Coffee Lake hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressant vore ju om dessa syntetiska test representerade någorlunda "verkliga scenarion" i spel. Det skulle förklara Intels fokusbyte från enkeltrådad till multitrådad marknadsföring. För om det visar sig stämma detta så handlar nästa generation nästan uteslutande om ökad flertrådig prestanda medan fåtrådig nästan blir obefintlig skillnad på.

Verkar som det. 8700K verkar bli en Skylake-refresh (ännu en gång) där skillnaden enbart är en krympning men att man istället slänger in fler kärnor. Detta kan även förklara varför Intel tar till sandlådetaktik och försöker smutskasta Ryzen. De har slagit i en vägg och därför känner man sig hotad.

Som svar på din fråga så skulle jag nog tro att svaret är ett stort nej. Om inte Intel gjort historiska förbättringar på sin igpu så kommer den inte komma i närheten av den prestandan där man kan skippa externa grafikkort i någon tyngre last.

Det bästa inom samma segment. För annars borde man ju jämföra 6950X mot Epyc.

Skulle man öka priset med en hundring pga. lödd IHS så beror det enbart på svepskäl. Själva lödningen kostar inte många kronor per CPU.

Jo samma segment självklart (Gissar du menar Xeon vs Epyc )

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lär bli en dyr historia för den som vill införskaffa Intel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det som ökar 50%-igt lär vara priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Svårt att tro det. 7700k är så pressad att man kan använda den som vattenkokare :).

Det är svårt att argumentera att 7700K är bättre som vattenkokare än Ryzen då i princip hela Ryzen 7-seien drar en hel del mer effekt än 7700k, för att sedan toppa av det hela lär den vara rätt olämplig som vattenkokare pga den sämre värmeöverföringen pga icke lödd...

Ärligt talat är väl Ryzen precis lika pressad, om du har tur får du väl ut 100Mhz över XFR-frekvensen..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om detta rykte stämmer:
https://www.extremetech.com/computing/254521-rumor-prices-lea...

Så är det första gången på lång tid sen Intel inte vågar sätta för hög pris på deras nya CPUs. Ett tecken också som visar Intel är rädd för AMD på länge. Det är bara bra med konkurrens!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om detta rykte stämmer:
https://www.extremetech.com/computing/254521-rumor-prices-lea...

Så är det första gången på lång tid sen Intel inte vågar sätta för hög pris på deras nya CPUs. Ett tecken också som visar Intel är rädd för AMD på länge. Det är bara bra med konkurrens!

Jag tror helt ärligt intel inte bryr sig om AMD för fem öre inom konkurrans med deras stora ekosystem.

Dock som det sägs så är det 389 dollar för 8700k . OM det är så, ja då hamnar den på samma pris som 7700k, bara massa mer prestanda MT. och SC är det man saknar hos AMD. Även om MT kommer bli det nya så är det tråkigt med dålig SC för spel osv i dagens lägen..

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att vitsen att köpa en i7:a till en gamingdator försvinner nu när i5 blir 6-kärnig? Dagens i7 har ju 4C/8T medans i5:an kommer att få 6C/6T. Kanske blir svårare att motivera en i7a om man bara ska spela, brukar ju skilja nån tusenlapp iallafall. Är inte så insatt i hur stor roll kärnor kontra trådar påverkar spelprestanda ska nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är svårt att argumentera att 7700K är bättre som vattenkokare än Ryzen då i princip hela Ryzen 7-seien drar en hel del mer effekt än 7700k, för att sedan toppa av det hela lär den vara rätt olämplig som vattenkokare pga den sämre värmeöverföringen pga icke lödd...

Ärligt talat är väl Ryzen precis lika pressad, om du har tur får du väl ut 100Mhz över XFR-frekvensen..

Inte riktigt sant. Om du jämför med den beräkningskraft du får ut så är Ryzen 1700X/1800X effektivare än 7700k (om än med minsta möjliga marginal)

Hur sweclockers review av 1800X:

http://www.tomshardware.co.uk/amd-ryzen-7-1700-cpu-review,rev...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Precis som artikeln påpekar tycker jag det känns konstigt att de jämför intels nya toppmodell, mot amd's medium-höga alternativ. Jag har väldigt svårt att tro att de inte kunde få tag på en 1800X vilket verkligen får en att höja på ögonbrynen... Kan inte komma på någon rimlig anledning annat än bias - rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Klart att intel välja 1700 för jämförelse. Der är ju den lägst klockade varianten av Ryzen 7. Men tror ni som tror på ett likande pris kan någ glömma det.
Känner mig rätt säkert på att intel kommer tar 4k eller strax under det. För 3k eller strax över det kan vi någ förvänta oss 4k/8t versionen av i7.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Är det möjligt att vitsen att köpa en i7:a till en gamingdator försvinner nu när i5 blir 6-kärnig? Dagens i7 har ju 4C/8T medans i5:an kommer att få 6C/6T. Kanske blir svårare att motivera en i7a om man bara ska spela, brukar ju skilja nån tusenlapp iallafall. Är inte så insatt i hur stor roll kärnor kontra trådar påverkar spelprestanda ska nämnas.

i5orna kommer nog bli riktiga sweetspots till speldatorer ja. Hyperthreading (SMT) har ju visat sig t.o.m skada prestandan i vissa, tveksamt programmerade spel. Men i5:an har alltid varit det mest prisvärda för dagen om man bara ska spela.

Dock så lär i7orna fortsatt vara det mer framtidssäkra valet samt valet för oss som inte bara spelar utan även transcodar video eller streamar vårt spelberoende.

Angående coffefe lake så ser det ut som om intel kommer ligga bra till för sådana som mig som streamar en hel del men samtidigt skulle vilja ha ett rejält lyft i entrådsprestanda från min i5 2500k @ 4,8 GHz. Ryzen var ett otroligt lyft i total beräkningskraft, men inte direkt ett jättelyft i entrådsprestanda.

Tyvärr lär ju intel fucka upp prollarna med tandkräm igen.

Nåja. Nuvarande dator är på G att skänkas bort till en 12-åring som behöver en uppgradering. Får se vilken plattform som ersätter den efter jul. Då är det 7 år sedan jag inhandlade min kära 2500k. Den har varit en arbetshäst utan dess like, och än är den inte död.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag tror helt ärligt intel inte bryr sig om AMD för fem öre inom konkurrans med deras stora ekosystem.

Om de inte bryr sig, varför valde de att smutskasta Ryzen under en av deras presentationer? FineGlue technology ftw.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är svårt att argumentera att 7700K är bättre som vattenkokare än Ryzen då i princip hela Ryzen 7-seien drar en hel del mer effekt än 7700k, för att sedan toppa av det hela lär den vara rätt olämplig som vattenkokare pga den sämre värmeöverföringen pga icke lödd...

Ärligt talat är väl Ryzen precis lika pressad, om du har tur får du väl ut 100Mhz över XFR-frekvensen..

Skrivet av Implor:

Inte riktigt sant. Om du jämför med den beräkningskraft du får ut så är Ryzen 1700X/1800X effektivare än 7700k (om än med minsta möjliga marginal)

Ja asså att Ryzen skulle vara så himla törstiga känns lite som en myt.
Såg till exempel ett test där de ställde en Ryzen5 1600 överklockad till 4.0GHz på luft, mot en i7-7800X bench'at i 30 olika spel.

För att 7800X skulle nå upp till R5's prestanda behövde den klockas till 4.7GHz, vilket bara nätt och jämt var tillräckligt, krävde riktig vattenkylning, och fick i7'an att dra 16W mer i idle och 68W mer i load. Imho imponerande av AMD's generation 1 av zen.

( https://youtu.be/UfNMn7RWgLw?t=1000 )

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Precis som artikeln påpekar tycker jag det känns konstigt att de jämför intels nya toppmodell, mot amd's medium-höga alternativ. Jag har väldigt svårt att tro att de inte kunde få tag på en 1800X vilket verkligen får en att höja på ögonbrynen... Kan inte komma på någon rimlig anledning annat än bias - rätta mig om jag har fel.

De jämför antagligen den för att den är närmast i pris. Tror inte Intel kommer ta mycket mer för 8700k än 7700k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av Epic:

Ja, det kan missuppfattas. Har förtydligat det i texten.

Nu fick du oss hängande på kroken - vilken modell från AMD är det egentligen i7-8700K går upp emot?

Skrivet av Nyhet:

Nämnvärt är att i7-8700K inte ställs mot den konkurrerande toppmodellen från AMD – Ryzen 7 1800X – utan mot den lägre klockade Ryzen 7 1700. Ryzen 7 1800X erbjuder 20 procent högre basfrekvens än Ryzen 7 1700, och det är emot toppmodellen som Coffee Lake kommer slåss om prestandatronen för flertrådade applikationer.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Kul,

hur vore det om vi kunde få lite spel som faktiskt utnyttjade en hexa core? Trodde aldrig jag skulle säga detta men om AMD och Intel arbetade närmare med spelutvecklarna a la AMD Gaming Evolved och Nvidias Gameworks så hade förmodligen utvecklingen främjats på den fronten och spelen hade blivit bättre trådade.

Har svårt att motivera att byta ut min 4770K i 4.7GHz just på grund utav att jag enbart spelar på min dator. Även en 8700K känns omotiverat och kommer antagligen inte prestera mycket bättre i spel mer än i Ashes of the Benchmark.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@reaperishere: Hmm, sant,
7700k kostar runt 3.2kkr,
1700 (3ghz) kostar samma,
1700x (3.4ghz) kostar 300kr mer.

Inte orimligt att amd sänker priset med 100-200kr dock?
För intel måste ju antingen sänka priset på 7700k eller höja priset på den nya för att inte återförsäljare ska bli sura.
Om priset på 7700k sjunker tror jag amd måste sänka lite också, frågan är hur mycket.
Personligen tror jag vi får ett mellanting: 7700k och amd's cpu'er blir lite, men inte mycket, billigare, och 8700k blir lite, men inte mycket, dyrare. Aja - spekulation.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jahopp kan man lika gärna väl sitta kvar på 1700, känns meningslöst att byta till 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Är det möjligt att vitsen att köpa en i7:a till en gamingdator försvinner nu när i5 blir 6-kärnig? Dagens i7 har ju 4C/8T medans i5:an kommer att få 6C/6T. Kanske blir svårare att motivera en i7a om man bara ska spela, brukar ju skilja nån tusenlapp iallafall. Är inte så insatt i hur stor roll kärnor kontra trådar påverkar spelprestanda ska nämnas.

i5 har konkurrens av Ryzen 5 med 6C/12T i samma prisklass. De har kanske tänkt minska anledningen att välja en 6-kärnig Ryzen 5 istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Nu fick du oss hängande på kroken - vilken modell från AMD är det egentligen i7-8700K går upp emot?

Haha, ja vad ska man säga. Nu ska det (förhoppningsvis) vara rätt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut om det stämmer! Hoppas bara på lödd IHS, men det är väl att hoppas på för mycket som vanligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Tråkigt att det går så långtsamt, speciellt med enkeltrådad prestanda numera. Jag har kvar min gamla 2600k och jag ser fortfarande ingen poäng med att byta ut den (även om jag vill hitta en anledning till att faktiskt göra det).

Vet vad du menar. Det är bara fler kärnor som gäller nu men om inte spel optimeras bättre för det gör det ingen större skillnad.

Man kan välja AMD och massor med kärnor men i spel sämre prestanda eller Intel med färre kärnor och en CPU som inte är snabbare än 7700K som i sin tur bara är en 6700K fabriksklockad.

Behövs mer IPC istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fortfarande är en uppgradering från en 4670k enormt enormt stort steg.

Finns ingen chans att en Ryzen eller Threadripper kommer att komma till mig istället.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det kommer till socket 2066?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Trodde aldrig jag skulle säga detta men om AMD och Intel arbetade närmare med spelutvecklarna a la AMD Gaming Evolved och Nvidias Gameworks så hade förmodligen utvecklingen främjats på den fronten och spelen hade blivit bättre trådade.

Har svårt att motivera att byta ut min 4770K i 4.7GHz just på grund utav att jag enbart spelar på min dator. Även en 8700K känns omotiverat och kommer antagligen inte prestera mycket bättre i spel mer än i Ashes of the Benchmark.

Jag trodde redan AMD arbetade nära spelutvecklare.
Ashes of the Singularity var bättre för GPU än CPU då AoS när Ryzen testades använde högre inställningar för att den hade över 6 kärnor och därför fick Ryzen sämre resultat.
Jag vet inte om AoS numer åtgärdat detta,jag tror det men dom första bänkningarna var orättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För annalkande Coffee Lake aviserar Intel uppemot 51 procent högre prestanda gentemot föregångaren Kaby Lake. Nu sätts påståendet på prov i färska tester.

Läs hela artikeln här

Med andra ord är Ryzen 1700 fortfarande den mest prisvärda, de vinner två test var så de är lika bra men Intels kommer vara dyrare för att det är Intel. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Core i7-8700K till samma eller lägre pris än Ryzen 1700? Jovisst sa kvist, inte en chans att Intel skulle dumpa priserna så hårt. Här i Finland kan man få en Ryzen 1700 för 299€, dirt cheap! Sen så har jag en känsla av att vissa entusiaster kommer bli smått besvikna över värmeutveckling och överklockningspotential på den nya i7;an. Only time will tell I guess...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av addman:

Core i7-8700K till samma eller lägre pris än Ryzen 1700? Jovisst sa kvist, inte en chans att Intel skulle dumpa priserna så hårt. Här i Finland kan man få en Ryzen 1700 för 299€, dirt cheap! Sen så har jag en känsla av att vissa entusiaster kommer bli smått besvikna över värmeutveckling och överklockningspotential på den nya i7;an. Only time will tell I guess...

Tydligen ska dom överklocka rätt bra (hihi)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Visst jättebra med fler kärnor från Intel, så spelutvecklarna får en spark i röven. Dock lite besviken om detta stämmer, enligt tidigare rykten så skulle ju enkeltrådsprestanda vara betydligt bättre än 7700K. Men här så är den snarare sämre, det ideala vore ju bäst av två världar, men visst den kunde ju vara ännu sämre i enkeltrådat som typ Ryzen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Allt tyder på att detta bara är 2 pålimmade kärnor.