Laga hål - är behandlingen smärtfri idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag vet att jag har några hål i tanden (karies) som förr eller senare måste lagas. Men jag har ju undvikt all kontakt med tandvården pga rädsla. Hur ser behandlingen ut idag? Är det smärtfritt att laga hålet? Jag tänker på Folktandvårdens utrusning/behandling.

Som alla andra skrivit, det är endast bedövningen som gör ont. Jag har lagat mer hål än vad jag kan räkna på två händer, och jag var alltid orolig för smärtan så fick två sprutor. Första känns, men inget du inte kan hantera. Man spänner sig lite i kroppen, sen är det över. Andra sprutan känns inte, såvida dom inte injicerar direkt efter

Skrivet av Kethsi:

jag trodde dom bara skulle ge mig någon stackars lokal bedövning och sen köra på medans jag skiter knäck men han förklarade aldrig vad eller hur han skulle göra det hela, kanske får ringa o fråga hur dom gör det då.

och sen efter man har haft operationen får man inte ont i munnen / svårt att äta och dricka? och blod som rinner ner i halsen kan jag tänka mig också det kommer inte bli trevligt i alla fall..

och angåande din fot, så full har jag aldrig varit haha alkohol är en riktig painkiller men mindes du hur du skadat dig dagen efter då? eller vaknade du bara och foten gjorde fruktansvärt ont och du inte hade en aning om varför?

Jag har dragit 3 visdomständer, varav en växte under tandköttet. Den fick jag operera ut på sjukhuset. Fick dricka lugnande, sedan 2-4 sprutor bedövning (var helt borta i käften efteråt...) sen körde han på sin grej, jag kände absolut ingenting. Tog några alvedon efteråt, och när väl bedövningen släppte gjorde det ganska så jäkla ont Men inget som alvedon inte hjälpte mot, så det är lugnt på den fronten.

Alla gånger jag dragit visdomständer så har jag fått med mig s k bomullstussar att ha i hålet efteråt, för det blöder en del, såklart. Give or take 3-4 timmar så slutar det. Äta går bra, får tugga försiktigt bara. Gärna på andra sidan om möjligt. Skadar säkert inte att byta ut fast mot flytande föda. Det är individuellt Hoppas det löser sig.

Såg att du skulle betala 10K för det hela, herre jisses. Jag har ett s k "tandläkarabbonemang", dvs att jag betalar 139 kr autogiro varje månad. Sedan är mina besök helt gratis. Undersökningar, lagningar/dra tänder även det gratis. Har faktiskt ingen koll på vad det är som lägger gränsen för vad som kostar. Du borde fråga efter något sånt i din stad.
Till och med operationen som egentligen skulle kosta 4000 blev gratis tack vare detta.

En liten edit bara: Det kan ses som onödigt att ligga ute med 139 kr i månaden, särskilt nu i vuxen ålder då jag inte har några problem alls med mina tänder. Har en visdomstand kvar, men den verkar inte vilja göra någon skada så lär inte behöva dra den heller. Men det är för mig en struntsumma som knappt märks av. Visserligen är det 1668 per år då.. hehe.
Men helt plötsligt slår jag ut framtänderna, får 17 hål eller måste dra 4 tänder.. då jävlar, då kostar det inte bara fyrsiffrigt.... Lite så man får se det. Som att betala akassa haha

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Avstängd

Jag sket i visdomstand 2 gånger och körde på så länge det gick och dom var helt sönderbitna så det var skit kvar av den men att ha sprängvärk en vecka innan man drar den gör ondare än att laga eller i mitt fall dra visdomständer så tro mig det är värt det och det från nån som varken går till doktor eller tandläkaren i onödan

Som jämförelse med nålstick så efter en vecka hade jag kunnat dra en nål tjock som en större spik igenom kinden utifrån in i tandköttet för att få bort smärtan i tanden så alternativet är inte bättre och när man får bedövnings sprutan hos käk kirurgen och smärtan bara försvinner är bara det värt dom tusenlapparna det kostar att ta bort dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag är också tanvårdsrädd sedan 70-talets 'program'. men ändå - Sök omedelbart!! - det blir bara värre och mer omfattande i 'reparation' och obehag kring detta (inte just när de jobbar men efteråt om du tex tvingas dra ut tänder) och försämringen går ganska fort med tiden.

Tala om att du är tandvårdsrädd redan vid växeln så lotsar dom dig till tandläkare som är bra på detta, de är mycket lyhörda och jobbar på att det verkligen inte skall göra ont/isa - och de tar den tiden det behövs för att tex. bedövning verkligen skall verka och fyller på vid behov och stressar inte bara för att nästa patient står i kö.. - tex. bedövningssalva används innan sticket mm. och det finns också 'trollstav' med svag elektricitet som lindrar/dövar även om jag själv inte provat det.

Dessa tandläkare är också vana vid att det finns en del att göra när tandvårdsrädda väl kommer in - så inga moralpredikningar är att vänta utan man tittar på vad som kan och är lämpligt att göra för att fixa till det.

Det är väldigt, väldigt skönt för den egna självkänslan när man får detta fixat och kan skatta med öppen mun igen... - och snåla inte och dra in på just detta om det är knaper ekonomi, sådant här prioriteras före både hobbies och tex. bilar/datorer - dock är man tandvårdsrädd på riktigt så är sällan pengarna som är problemet...

Och kom ihåg - trivs du inte med tandläkaren och det är 'fel' kemi - så ber du om en annan!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Som alla andra skrivit, det är endast bedövningen som gör ont. Jag har lagat mer hål än vad jag kan räkna på två händer, och jag var alltid orolig för smärtan så fick två sprutor. Första känns, men inget du inte kan hantera. Man spänner sig lite i kroppen, sen är det över. Andra sprutan känns inte, såvida dom inte injicerar direkt efter

Jag har dragit 3 visdomständer, varav en växte under tandköttet. Den fick jag operera ut på sjukhuset. Fick dricka lugnande, sedan 2-4 sprutor bedövning (var helt borta i käften efteråt...) sen körde han på sin grej, jag kände absolut ingenting. Tog några alvedon efteråt, och när väl bedövningen släppte gjorde det ganska så jäkla ont Men inget som alvedon inte hjälpte mot, så det är lugnt på den fronten.

Alla gånger jag dragit visdomständer så har jag fått med mig s k bomullstussar att ha i hålet efteråt, för det blöder en del, såklart. Give or take 3-4 timmar så slutar det. Äta går bra, får tugga försiktigt bara. Gärna på andra sidan om möjligt. Skadar säkert inte att byta ut fast mot flytande föda. Det är individuellt Hoppas det löser sig.

Såg att du skulle betala 10K för det hela, herre jisses. Jag har ett s k "tandläkarabbonemang", dvs att jag betalar 139 kr autogiro varje månad. Sedan är mina besök helt gratis. Undersökningar, lagningar/dra tänder även det gratis. Har faktiskt ingen koll på vad det är som lägger gränsen för vad som kostar. Du borde fråga efter något sånt i din stad.
Till och med operationen som egentligen skulle kosta 4000 blev gratis tack vare detta.

En liten edit bara: Det kan ses som onödigt att ligga ute med 139 kr i månaden, särskilt nu i vuxen ålder då jag inte har några problem alls med mina tänder. Har en visdomstand kvar, men den verkar inte vilja göra någon skada så lär inte behöva dra den heller. Men det är för mig en struntsumma som knappt märks av. Visserligen är det 1668 per år då.. hehe.
Men helt plötsligt slår jag ut framtänderna, får 17 hål eller måste dra 4 tänder.. då jävlar, då kostar det inte bara fyrsiffrigt.... Lite så man får se det. Som att betala akassa haha

ja det låter ju lite bättre angåande bedövningen, sen så kostar det runt 5000kr per tand och jag har 2 tänder som ska bort 1 på varje sida oturligt nog.

och att ha någon månadsbetalning tror jag inte lönar sig för jag går dit vartannat år förutom nu då när jag har detta men har man inte mycket tand problem kommer man ju betala bra mycket mer med något "abonnemang" än om man bara betalar rakt av när det väl smäller, och skulle få runt 3k tillbaka från försäkringskassan också om man kan lita på tandläkaren.

hade jag haft 17 hål eller dra ut halva munnen ja du då hade jag nog hellre låtit det vara än att gå tillbaka till tandläkaren

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Som en som har fått laga mina tänder varje år jag är hos tandläkaren(Har en känsla av att det är samma hål dom är i varje gång) så kan jag säga att det inte direkt känns mer en att någon trycker lite men ingen smärta. Bättre att ta tag i saker har med tänderna att göra.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

@JohanH79: Det du fick var garanterat midazolam, en benzodiazepin som förutom den lugnande effekten ger amnesi, en drog som ofta används av tandläkare och käkkirurger. För att bidra till tråden; jag var också väldigt tandvårdsrädd, men hamnade tillslut hos en privatpraktiserande tandläkare vars hela personalstab hade en annan attityd än det jag var van vid, de var vana vid tandvårdsrädda och lade upp behandlingarna efter patienternas behov. Det blev så bra att jag tillslut gick med på att laga ett hål utan bedövning och det var faktiskt bättre än att göra det med bedövning (lagat 3 hål innan) det var visserligen ganska ytligt men att slippa bedövningskänslan var mer värt än den lilla smärta man kände vid borrningen, har de senaste typ 5 åren varit fri från hål men går stadigt på kontroller.

Permalänk
Medlem

@Lorault: Om det bara är hål kör på (alla reagerar annorlunda vissa känner ingenting "säg till" att du är tandläkarrädd fungerar det inte kan man sövas men det kostar nog en del", går det vidare till gingivit senare paradontit så får du ingen hjälp mer än att man säger tandborste och tandtråd sen rycker dom ut tänderna när det har gått för långt. Det går att hantera utomlands främst USA om man har problem med det sen är problemet ur världen inga mer tandläkar besök (går själv 3ggr per år i sverige då jag inte har råd med annat just nu så får dom hålla rent och fixa hål)

Så yep tandvården är hästlängder bättre än sjukvården men den är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

uppdatering: Man känner bara lilla sticket sen är munnen helt bedövad. Däremot lite svårt att gapa då de tvättar (vattnet kommer till halsen). Det gjorde inte alls ont med andra ord. Skönt också att få det här fixad snabbt som möjligt. Har du karies - gå direkt och fixa.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

off topic: tkr det är skit nice att vara hos tandläkaren, speciellt efter när de gjort rent och sånt
on topic: åk direkt till tandläkaren!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kethsi:

jag trodde dom bara skulle ge mig någon stackars lokal bedövning och sen köra på medans jag skiter knäck men han förklarade aldrig vad eller hur han skulle göra det hela, kanske får ringa o fråga hur dom gör det då.

och sen efter man har haft operationen får man inte ont i munnen / svårt att äta och dricka? och blod som rinner ner i halsen kan jag tänka mig också det kommer inte bli trevligt i alla fall..

Jag gjorde den operationen för drygt 12 år sedan, det var ingen trevlig upplevelse att vakna upp efter kan jag lova.
Fick lov att sitta i rullstol för att ta mig till bilen efter operationen och påvägen till bilen fyllde jag en spypåse med blod och annat gött.
Efter första dagen var det inga större problem, förutom att jag såg ut som Mr Icredible i drygt 2 veckor och fick leva på smoothies genom sugrör under den tiden.

NJOY

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Värsta man kan göra är att dra ut en tand när jag gjorde det var jag helt hög på bedövning och blödde som bara den.

Personligen tyckte jag nog att bedövningssprutorna var värst och då har jag dragit ut 4 tänder (i syfte för att göra plats för dom andra + tandställning. Var lite trångt där inne så att säga )

Ilandet av borren vid karies tycker jag nog är det jobbigaste

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen bedövningssprutan är värre än borrandet så jag har helt enkelt kört utan sista gången jag behövde borra...

Permalänk
Medlem

Det som inte dödar härdar.

Permalänk
Medlem

Beror på om det är övre eller undre käken, är tanden riktigt känslig så räcker det knappt även om man får två rejäla sprutor, men du kan alltid be om mer xD

Permalänk
Medlem

Nålen känns lite grann men slappna av bara så är det verkligen inget problem. Sedan väntar du tills bedövningen satt sig, du domnar bort i typ halva ansiktet så det är lugnt

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte om de som svarat varit hos tandläkaren på länge... förr i tiden så gjorde sprutan verkligen ont att få, jag tackade alltid nej till bedövning vid vanliga lagningar, lite ont när de kom nära nerven fick man ju ta. Men sedan skulle jag få en rotfyllning (och en ej helt död nerv) och då var jag tvungen att ta en bedövningsspruta och döm om min förvåning när det inte kändes alls! De kör med någon ytbedövning via "tuss", väntar en liten stund och sedan in med sprutan. Gör inte ont, visst man känner att de sticker in den men det gör alltså inte ont.

Man kan ju fundera på hur många år man skippat bedövning trots att den numera är smärtfri att få...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

I stort sett smärtfritt om bedövningen tar som den skall, ibland gör det ont först men då brukar man kunna få en andra omgång med bedövning. Skulle säga att ljudet av behandlingen är jobbigare än den eventuella smärta som uppstår.

Mitt råd är att tala med din tandläkare innan och ta med dig någon du litar på om det känns jobbigt.

Håller helt med ovanstående.
Ljudet är värst, själv frågade jag min tandläkare om det var okej att lyssna på musik i hörlurar under tiden. Vilket det inte var några problem alls med.

Förut kunde man t o m få en bedövningssalva innan den riktiga bedövningen, så man kände inte ens "nålsticket".

Permalänk
Medlem

Är själv lite känslig för tandläkaren. De kan ta lite bedövningssalva innan sprutan och det funkar oftast för mig. Har du dåliga tänder så gå till dem så de hjälper dig, det kan bli följdsjukdomar i värsta fall.
Lycka till och gör som jag när det finns en plansch i taket, dröm dig bort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

@Lorault: Tror det ska finnas en salva som stryks på innan du får bedövningssprutan.

Permalänk
Medlem

Behandlingen för att laga hål är helt smärtfri, det enda som kan kännas lite är bedövningsprutan.
Den känns absolut inte mycket och du behöver laga ett hål, annars blir det bara värre.
Tanden kan bli infekterad och det kommer aldrig gå över av sig själv.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Inaktiv

@Lorault: Jag har lagat utan bedövning vid borrning. Det ilar mer än gör ont. Att inte laga tänderna kommer igen med inflammationer och fan vet vad så det är bättre att bara få det gjort omgående.
Måste det göras så gör det bara, måste det inte göras så gör det inte. Show some goddamn balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Personligen tyckte jag nog att bedövningssprutorna var värst och då har jag dragit ut 4 tänder (i syfte för att göra plats för dom andra + tandställning. Var lite trångt där inne så att säga )

Ilandet av borren vid karies tycker jag nog är det jobbigaste

Ja ljudet är väl inte det roligaste direkt undra om det skulle funka med nå feta lurar som man kör ipod på högsta volym eller hörs ilandet i alla fall?

Hehe sen ska läkarna alltid ställa frågor när man har käften full med verktyg så man inte kan svara

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har du tandläkarfobi? I vissa extrema fall kan man faktiskt bli sövd, men jag skulle rekommendera att man faktiskt går till tandläkaren 1ggr/år för att inte hamna där du är nu.

Jag har gått till både privata tandläkare och folktandvården och har alltid blivit bra bemött, jag hade nog gått så fort det bara går

Permalänk
Medlem

Känns inget vad jag kommer ihåg och då har jag till och med dragit ut visdomständer utan någon smärta alls.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Det beror väl lite på. Jag har dragit ut en visdomstand och det gjorde ont så in i helvete. Jag har också fått dra ut en tand som de inte fick tag i, så den fick klyvas och dras ut i två delar men det kändes inte alls. Sen har jag rotfyllt ett par tänder också, det kände jag inte heller. Det är helt olika det där, men jag vill tro att det har haft mycket att göra med hur pass inflammerat tandköttet runt omkring är.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det beror väl lite på. Jag har dragit ut en visdomstand och det gjorde ont så in i helvete. Jag har också fått dra ut en tand som de inte fick tag i, så den fick klyvas och dras ut i två delar men det kändes inte alls. Sen har jag rotfyllt ett par tänder också, det kände jag inte heller. Det är helt olika det där, men jag vill tro att det har haft mycket att göra med hur pass inflammerat tandköttet runt omkring är.

Inte för att vara den, men kanske är dags att tänka på munhygienen om man behövt göra ett par rotfyllningar no hate!

Permalänk
Medlem

Med salva innan sprutan så är största smärtan i plånboken.

Ja, jag ogillar tandläkarbesök starkt och avskyr sprutor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För min del var rädslan så stor det innan jag kom till en bra tandläkare - att pengabiten var inte ens en issue och skulle kunna betala 10 papp i en blink bara för att komma ur stolen, typ...

om man tycker att tandläkarbesök är dyrt i sverige, prova andra länder som USA, kanada och Storbritanien (speciellt om du inte har deras motsvarande försäkringar) - de svenska avgifterna kommer vara fikapengar i jämförelse och vården är inte ett dugg bättre, snarare tvärt om - Sverige har bland världens bästa tandvård och man behöver inte vara filmstjärna för att ha råd med det.

har släktingar som åker från Kanada till Sverige för att 'göra tänderna' - det betalar flygbiljetterna och boendet flera gånger om och det blir bra gjort i jämförelse med att göra det på hemmaplan.

---

Det enda man kan vara jävligt säker på om man fått hål i tänder och inte lagar - det blir inte bättre med tiden och förfallet blir brantare och brantare med tiden (några månader) tills det är ett stup och tanden i fråga går inte att rädda och måste dras ut för att det inte skall bli infektioner vidare i käkben och kanske slå på fler tänder underifrån.

Och tandvärk vill du inte ha och det kan göra så ont att du skiter i allt, bara någon kan göra något åt det och är helt desperat. Då är du i ett läge det inte går att tänka på annat än smärtan utan bara lider med stort L och i princip inte kan göra något alls som kräver minsta koncentration vare sig hemma eller på arbete...

sådan klarar man sig utan - jag lovar.

Permalänk
Medlem

Jag drog till folktandvården för ca 1-1,5 år sedan för att reparera några hål, påpekade att jag är något obekväm med nålar (inte så illa med vaccinationsprutor) med låg smärttröskel rmen det fixade dem med ett liten "stick" i tandköttet som långsamt injicerar in bedövning. Den avtar fortare än vanlig spruta men det räckte att påvisa när det gjorde ont så upprepade dem proceduren.

Behövdes två besök, ett där dem tog det värsta och ett andra som där dem bland annat fixade en sista tand som annars behövde ett tredje - men slapp för det hela gick smidigt till. Det lustiga är att "grovborren" dem använde skapade sköna vibrationer, det var som en skön massage så jag låg där skönt avslappnad :). Tänderna såg ut som om dem vore nya och hade ingen smärta efterhand, blev en burgare.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av gonace:

Inte för att vara den, men kanske är dags att tänka på munhygienen om man behövt göra ett par rotfyllningar no hate!

Jo, det var dags för länge sen, det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja