Permalänk

Dator dör medan fläktar går!(?)

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop en dator med dessa specs:

CPU: AMD Ryzen 3 1200 3.4 GHz 10MB (Överklockat till 3.8GHz)
MOBO: MSI B350M GAMING PRO
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB GT OC
Disk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHZ 2x8GB | 16GB
Chassi: Fractal Design Focus G Mini Svart
PSU: Fractal Design EFFEKT 500W

Har spelat PUBG och Rise of the Tomb Raider när datorn plötsligt bara "dör" utan någon FPSdrop eller liknande. Chassifläktar och grafikkortsfläktar, samt moderkort lever dock, medan HDMI och USB-portar totaldör, på skärmen står "Ingen signal" - alltså ingen bluescreen eller något sådant. Tvingas då alltså till en sk hard reboot när detta sker.

Max temps jag kunnat se hittills i Speccy:
CPU: 50 C
MOBO: 44 C
Grafikkort: 45 C
Disk: 31 C

I task manager ligger CPU på 40-80%, minnen på 5,1GB och Disk 0-10% vid spelande. Verkar ju knappast vara så att datorn är speciellt ansträngd(?). Efter jag bootat om så funkar den som ingenting har hänt, ligger på stabila FPS hela tiden. Förstår inte vad problemet kan vara...

Någon som stött på liknande problem?

Tacksam för all hjälp.

MVH

Permalänk
Inaktiv

Köpte du nätagget nytt eller begagnat?

Permalänk

@anon261279: hej! Allt är nytt.

Permalänk
Medlem

@MrAdvokat: Min Ryzen 1700 kunde dö mitt i spel pga överklock i början, då kunde den starta utan att något hände.

Permalänk
Skrivet av Surxx:

@MrAdvokat: Min Ryzen 1700 kunde dö mitt i spel pga överklock i början, då kunde den starta utan att något hände.

I början? Menar du att den "rebootade" själv?

Permalänk
Medlem

@MrAdvokat: Nej när jag spelade så dog datorn när jag spelade och startade inte eller startade men ingen bild, fläktar snurrar och det lyser. Pga att min överklock och det inte ville funka ihop.
Det händer om jag kör min cpu i 3.7 ghz på stock volt till exempel. Eller kör cpun i 4.50 ghz på 1.4 volt.
Då dör den eller skärmen blir svart och vägrar restarta . Det händer bara när jag spelar.
Har inte förstått varför, men jag kan köra min cpu i 4ghz på 1.4 volt .

Permalänk

@Surxx: Jag ändrade CPU Ratio från Auto till 38, dvs 3.8 GHz, voltage osv ändrades automatiskt. Kan det vara för låg voltage ändå kanske? Nu testar jag att sätta CPU Ratio på Auto igen, dvs stock. Får se om det fortsätter krascha.

Permalänk
Medlem

@MrAdvokat: Jag började med 1.38 volt på min 1700 och testade mig fram. i 3.7 ghz .
Tror inte att det kan hända så mycket. har mixtrat med min på detta vis sen jag köpte den i våras.
Men jag kan tydligen inte ha för lågt volt för då dör den. Men gå inte över 1.4 volt .
Men prova med 1.38 - 1.39 volt om det kanske hjälper.
Jag kan ju inte svara på att de lär hjälpa dig men de flesta brukar ju sitta på det när man se vad de svarar på youtube videos
Edit : har du bra kylning ?

Permalänk

@Surxx: Får kika på Voltage lite närmare. Har funkat problemfritt nu i ca 30 min utan klockning iallafall. Jag har bara stock än så länge. Köpte be quiet! Pure Rock Slim till utifall att stock kylarn skulle va kass. Med tanke på att temperaturerna är låga så kan det ju inte ha med kylning att göra?

Permalänk
Medlem

@MrAdvokat: Min ryzen 1700 kunde dö i 71 grader, när volten var dåligt inställd . sitter med en cooler master master liquid 120 mm radiator. Men alla har inte samma problem. Men även om du har låg temp nu och höjer volten så lär din temp höjas en aning.
Har jag förstått med min. Har svårt att ha ett chassi med lite chassi fläktar ^^. "Lite klen vattenkylare"
Så jag fick använda mitt gamla Bigtower med 6 140 fläktar till hjälp.
Men iallafall har du för lågt volt antal så kan datorn dö, och när du höjer så höjs graderna lite.
Därför jag frågade. Men jag är nog inte bäst på detta med att klocka men har suttit med min sen i våras på att försöka få min att gå stabilt i 4ghz, vilket jag lyckades med i somras. men min kylare var för klen så jag skippar om jag inte vill ha massor av fps i just det spelet

Permalänk
Medlem

Har stött på liknande problem med min setup, 3dmark firestrike ultra, aka 4k benchmarken när jag inte själv har en 4k skärm, tar max 5 sekunder så får jag som du, ingen signal på skärmarna, gpu fläkten förmodar jag (kan vara cpu med) drar upp till 100%, detta har varit med 1700 i default clocks, samt ram i default clocks, och gpu undervoltad, dock stabil. Har inga problem att bencha i extreme (1440p), just utlra varje gång, så undviker det testet.

Inte en satans aning vad det beror på heller, men så länge jag undviker Firestrike Ultra så är det frid och fröjd.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10