Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt värdelöst att det inte finns någon enhet som stödjer allt. Resulterar i att man måste använda Windows vilket är sjukt osmidigt att hantera via fjärrkontroll. Sen vet jag inte om man får 5.1 ljud, passthrough osv när man spelar upp igenom en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Dock har väl inte samsung inte svtplay bl.a och det var väl en ny mediaspelare han var ute efter?

Installerade en beta-version av SVTPlay på mina föräldrars Tizen-TV från app-storen för någon månad sen, tror inte att den har försvunnit.

Permalänk
Medlem

Idag kom strömkontakten i 2 olika varianter enl bilden:

Men ser ingen direkt skillnad på dom iofs, förutom att dom är trycka olika & båda dessa är nya från Nvidia.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Jag skulle gissa på att det är lite tjockare plast på något ställe och därmed blir lite hållbarare. Vi skulle väl byta ut dem eftersom det var risk att de kunde spricka och att man kunde komma åt strömförande delar?

Permalänk

Hej på er, jag är väldigt sugen på att beställa en Shield pronto men jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Mitt primära behov är att kunna spela upp filmer som jag har lagrade på en PC under Windows 10.

Några av mina funderingar:
1) Jag har läst en hel del på olika forum och tycker mig se en viss diskrepans i svaren men går det att direkt, via Kodi i Shielden, spela filmer som är lagrade på Win10-burkens diskar? Jag planerar att köra trådat på gigabit-portar.
2) Behöver man installera något på PC:n? En del tycks förespråka Plex men behövs det?
3) Om man vill använda Plex, vad tillför det till funktionaliteten i 1) (om nu svaret är att Kodi räcker)?
4) Jag är mest lockad av nVidia Shield TV (dels nättare än Pro och en tusenlapp för 500 GB disk låter rätt dyrt) men oroar mig för minne på bara 16 GB inte ska räcka till. Tar inte index etc. till Kodi utrymme?
5) Som komplettering till 4): Jag har bokstavligen många tusen filmer men har ingen aning om hur mycket utrymme som går åt "per film" för Kodi och ev. Plex. Skulle ett rejält USB3-minne räcka eller bör man ha en HDD med i receptet? Isf, behövs en Pro eller kan man ansluta valfri disk via USB?

Kanske inte den bäst strukturerade frågan men jag tar tacksamt emot all feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Hej på er, jag är väldigt sugen på att beställa en Shield pronto men jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Mitt primära behov är att kunna spela upp filmer som jag har lagrade på en PC under Windows 10.

Några av mina funderingar:
1) Jag har läst en hel del på olika forum och tycker mig se en viss diskrepans i svaren men går det att direkt, via Kodi i Shielden, spela filmer som är lagrade på Win10-burkens diskar? Jag planerar att köra trådat på gigabit-portar.
2) Behöver man installera något på PC:n? En del tycks förespråka Plex men behövs det?
3) Om man vill använda Plex, vad tillför det till funktionaliteten i 1) (om nu svaret är att Kodi räcker)?
4) Jag är mest lockad av nVidia Shield TV (dels nättare än Pro och en tusenlapp för 500 GB disk låter rätt dyrt) men oroar mig för minne på bara 16 GB inte ska räcka till. Tar inte index etc. till Kodi utrymme?
5) Som komplettering till 4): Jag har bokstavligen många tusen filmer men har ingen aning om hur mycket utrymme som går åt "per film" för Kodi och ev. Plex. Skulle ett rejält USB3-minne räcka eller bör man ha en HDD med i receptet? Isf, behövs en Pro eller kan man ansluta valfri disk via USB?

Kanske inte den bäst strukturerade frågan men jag tar tacksamt emot all feedback.

Du kan köra kodi och streama från en utdelning från Windows och klarar dig med 16gb varianten.

Vill du köra Plex så köp 500gb varianten om du har många filmer för där kan du inte flytta metadatan till extern lagring.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Du kan köra kodi och streama från en utdelning från Windows och klarar dig med 16gb varianten.

Vill du köra Plex så köp 500gb varianten om du har många filmer för där kan du inte flytta metadatan till extern lagring.

Tack för snabbt svar. Behöver Kodi inget utrymme för index alltså, jag har nog fasen tiotusen filmer
Och när du säger "utdelning från Windows", vad innebär det konkret att jag behöver konfigurera på Windowsburken?

Vad skulle Plex tillföra egentligen, jag har inte fått grepp om det? Kan man isf för Pro (den är stor och dyr) köra den vanliga modellen och koppla in en extern USB för metadata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Tack för snabbt svar. Behöver Kodi inget utrymme för index alltså, jag har nog fasen tiotusen filmer
Och när du säger "utdelning från Windows", vad innebär det konkret att jag behöver konfigurera på Windowsburken?

Vad skulle Plex tillföra egentligen, jag har inte fått grepp om det? Kan man isf för Pro (den är stor och dyr) köra den vanliga modellen och koppla in en extern USB för metadata?

För Plex kan du inte spara metadata på usb .

Plex är en server och klient lösning.

För att komma åt filmerna från windows i kodi använder du en vanlig smb eller nfs utdelning.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

För Plex kan du inte spara metadata på usb .

Plex är en server och klient lösning.

För att komma åt filmerna från windows i kodi använder du en vanlig smb eller nfs utdelning.

Då hänger jag mitt imellan igen Grundbehovet är att spela filmer från min server men jag får snabbt försöka klura ut vad Plex egentligen skulle ge mig för mervärde. Det må vara en lösning med client-server men vilka behov fyller den egentligen? Jag behöver bara en lösning för single user, ett rum med en TV gäller. Samtidigt hör jag ju surret om Plex men har inte snappat vad det går ut på.

Menar inte att du behöver vara mentor, glad för dina svar, men jag hamnar i en beslutssituation som ger mig lite vånda. Särskilt som jag värker av begär att trycka på knappen märkt "Beställ"

Permalänk
Medlem

Plex på vilken dator som helst, en Chromecast och en telefon är det man behöver till filmer och serier.

Plex är bara en programvara på en dator som delar ditt valfria bibliotek. Du kan välja om det skall delas bara hemma hos dig eller utanför ditt hem så du kan streama filmer hemifrån. Har till och med streamat serier till flyget jag tog till Florida sist. Var inte direkt bra uppkoppling, men fick se några episoder i alla fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Då hänger jag mitt imellan igen Grundbehovet är att spela filmer från min server men jag får snabbt försöka klura ut vad Plex egentligen skulle ge mig för mervärde. Det må vara en lösning med client-server men vilka behov fyller den egentligen? Jag behöver bara en lösning för single user, ett rum med en TV gäller. Samtidigt hör jag ju surret om Plex men har inte snappat vad det går ut på.

Menar inte att du behöver vara mentor, glad för dina svar, men jag hamnar i en beslutssituation som ger mig lite vånda. Särskilt som jag värker av begär att trycka på knappen märkt "Beställ"

Jag använder Plex men vill också komma åt min media från flera enheter skall du bara ha en uppspelare kör på kodi.

Här kan du läsa mer om Plex: Plex.tv

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Plex på vilken dator som helst, en Chromecast och en telefon är det man behöver till filmer och serier.

Plex är bara en programvara på en dator som delar ditt valfria bibliotek. Du kan välja om det skall delas bara hemma hos dig eller utanför ditt hem så du kan streama filmer hemifrån. Har till och med streamat serier till flyget jag tog till Florida sist. Var inte direkt bra uppkoppling, men fick se några episoder i alla fall.

Skrivet av jimjans:

Jag använder Plex men vill också komma åt min media från flera enheter skall du bara ha en uppspelare kör på kodi.

Här kan du läsa mer om Plex: Plex.tv

Tack för hjälpen, jag får väl gynna Komplett med en beställning på 16 GB varianten i morgon. Ska bli ruggigt spännande att se hur den hanterar +100 TB film och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Tack för hjälpen, jag får väl gynna Komplett med en beställning på 16 GB varianten i morgon. Ska bli ruggigt spännande att se hur den hanterar +100 TB film och annat

Och hur gick det då? Med dina 100TB

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Ny nvidia experiance idag, v6.
Största nyheten för mig är att de fixat den där auto hz buggen.
Fungerade perfekt direkt i Kodi.
Dock behöver Plex uppdatera sin app för att få det att fungera säger de

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Då hänger jag mitt imellan igen Grundbehovet är att spela filmer från min server men jag får snabbt försöka klura ut vad Plex egentligen skulle ge mig för mervärde. Det må vara en lösning med client-server men vilka behov fyller den egentligen? Jag behöver bara en lösning för single user, ett rum med en TV gäller. Samtidigt hör jag ju surret om Plex men har inte snappat vad det går ut på.

Menar inte att du behöver vara mentor, glad för dina svar, men jag hamnar i en beslutssituation som ger mig lite vånda. Särskilt som jag värker av begär att trycka på knappen märkt "Beställ"

Skrivet av Entropy96:

Tack för hjälpen, jag får väl gynna Komplett med en beställning på 16 GB varianten i morgon. Ska bli ruggigt spännande att se hur den hanterar +100 TB film och annat

-Plex stödjer live tv/dvr, musik, foton, filmer osv och består av server del och klient del
-Klienten kan vara en app, eller ett program men fungerar lika bra att surfa in på servern via browsern och köra den vägen (varje klient är också en fjärrkontroll)
-Server delen agerar som en streaming device eller transcoder, transcoding innebär att du kan spela upp innehållet på det mesta servern sköter konvertering on the fly (man behöver inte bry sig om filformat, storlek eller hur kraftig klienten är, exvis om du sitter på mobilen och kanske vill spara bandbredd så kan du skala ner filmen till en lägre upplösning, samt att du slipper allt strul med spelare och codecs), lättaste förklaringen är att det bara fungerar oavsett vad du vill spela upp på.
-Plex Media Server lägger till SMB stöd till shielden men måste aktiveras manuellt (interna/externa diskarna blir tillgängliga via utforskaren)
-Om du ska köra plex bör du undvika 16GB's varianten, transcoding kräver utrymme och har du bara lite musik och filmer så fylls den interna disken upp snabbt. Allting lagras i plexmappen jag tror inte android eller androidtv stödjer appar via externa diskar

Det finns plex klient för android tv om du vill använda shield kontrollen för att navigera bibliotieket annars använder du telefonen, surfplattan, datorn för att se biblioteket, kör igång via casting. Plex Media Server stödjer flera streams / transcodes samtidigt det är bara hårdvaran i servern som sätter begränsningarna, shielden är tillräckligt kraftfull för dina behov, jag har bara provat att köra en transcode åt gången.

Permalänk
Skrivet av 0p:

Och hur gick det då? Med dina 100TB

Bara metadatan lär ta upp några TB diskutrymme.
På 27TB media så är min mapp på 22GB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag valde att återställa enheten vid uppgraderingen till 6.0
Nu har jag däremot stött på något som jag glömt bort hur jag konfigurerat.
Detta är ju faktiskt både bra och dåligt.
Enheten har alltså fungerat för mig över förväntan och jag har inte behövt att pilla med inställningarna sen jag satte upp den strax efter inköp.

Så, nu har jag lite förhoppningar till att någon här har lust att hjälpa mig, och kanske andra, med hur man stäler in saker och om det finns en liten förklaring till varför och vad funktionen gör så kanon.

1. Är det någon skillnad mellan 1080p 60hz och 59.940Hz? Även om 59 är rekommenderad av någon anledning. Detta existerar ju även för er med 4K.

2. Vilken färgrymd är att föredra vid filmtittande?

3. När jag konfigurerat SPMC (Kodi för somliga) så har jag lite strul med "OSD"-menyerna.
Dessa hamnar hamnar delvis utanför bilden. Måste jag justera detta manuellt?
Jag vill minnas att jag inte behövde göra detta tidigare men som sagt, det är längesen jag konfade upp detta.

Edit: Visat sig att "overscan" är skumt inställt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av 0p:

Och hur gick det då? Med dina 100TB

Ja jag vet inte vad jag ska svara än så länge Komplett dribblade ju med inleveranser så den kom inte förrän denna vecka.

Ovan som jag är kan jag knappast påstå att Kodi är intuitivt och det finns ju en del allmänna buggar. Stängde t. ex. av tjatet från Plex om att dra igång (känner noll behov av Plex) och fick ett flimrande tvärhäng som bara strömbrytaren löste.

Jag har addat ett par hundra filmer men sliter fortfarande med Kodis gränssnitt. Den drar snällt igång de filmer som ligger i databasen men jag har en del frågetecken kring sånt som varför Kodi tjatar om att få packa upp "stora" filmer jag inte ens bett om och var allt tar vägen som inte syns i "Recently added", "Unwatched movies" eller "Random movies". Allt går inte att bläddra från ikonerna på startsidan som dessutom innehåller en störande bred kolumn till vänster med menyvalen.

Hoppas få klarhet i slika problem den närmsta tiden, bli vän med Kodi och se vad som händer med minnet på 16GB allt eftersom jag lägger till filmer.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag valde att återställa enheten vid uppgraderingen till 6.0
Nu har jag däremot stött på något som jag glömt bort hur jag konfigurerat.
Detta är ju faktiskt både bra och dåligt.
Enheten har alltså fungerat för mig över förväntan och jag har inte behövt att pilla med inställningarna sen jag satte upp den strax efter inköp.

Så, nu har jag lite förhoppningar till att någon här har lust att hjälpa mig, och kanske andra, med hur man stäler in saker och om det finns en liten förklaring till varför och vad funktionen gör så kanon.

1. Är det någon skillnad mellan 1080p 60hz och 59.940Hz? Även om 59 är rekommenderad av någon anledning. Detta existerar ju även för er med 4K.

2. Vilken färgrymd är att föredra vid filmtittande?

3. När jag konfigurerat SPMC (Kodi för somliga) så har jag lite strul med "OSD"-menyerna.
Dessa hamnar hamnar delvis utanför bilden. Måste jag justera detta manuellt?
Jag vill minnas att jag inte behövde göra detta tidigare men som sagt, det är längesen jag konfade upp detta.

Edit: Visat sig att "overscan" är skumt inställt.

3. Hade samma problem och i en av menyerna kan man "zooma ut". Kan inte kolla vilken meny just nu men att zooma ut 2% löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Ja jag vet inte vad jag ska svara än så länge Komplett dribblade ju med inleveranser så den kom inte förrän denna vecka.

Ovan som jag är kan jag knappast påstå att Kodi är intuitivt och det finns ju en del allmänna buggar. Stängde t. ex. av tjatet från Plex om att dra igång (känner noll behov av Plex) och fick ett flimrande tvärhäng som bara strömbrytaren löste.

Jag har addat ett par hundra filmer men sliter fortfarande med Kodis gränssnitt. Den drar snällt igång de filmer som ligger i databasen men jag har en del frågetecken kring sånt som varför Kodi tjatar om att få packa upp "stora" filmer jag inte ens bett om och var allt tar vägen som inte syns i "Recently added", "Unwatched movies" eller "Random movies". Allt går inte att bläddra från ikonerna på startsidan som dessutom innehåller en störande bred kolumn till vänster med menyvalen.

Hoppas få klarhet i slika problem den närmsta tiden, bli vän med Kodi och se vad som händer med minnet på 16GB allt eftersom jag lägger till filmer.

Klicka på movies till vänster så syns alla du addat..

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Klicka på movies till vänster så syns alla du addat..

Nej, den visar de tre kategorier jag nämnde, komplett med bild och allt men definitivt går det inte att bläddra igenom allt jag addat.

Men jag erkänner gärna att det kan bero på min status som både rookie och dummy
Till kategorin "Music videos" har jag förgäves försökt adda mina konsertfilmer men den tycks ständigt tom och pocka på att jag lägger till innehåll.
Förhoppningsvis lär jag mig.

Edit: Efterlyser också nån insikt om varför den insisterar på "Need to unpack big files" för vissa filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Nej, den visar de tre kategorier jag nämnde, komplett med bild och allt men definitivt går det inte att bläddra igenom allt jag addat.

Men jag erkänner gärna att det kan bero på min status som både rookie och dummy
Till kategorin "Music videos" har jag förgäves försökt adda mina konsertfilmer men den tycks ständigt tom och pocka på att jag lägger till innehåll.
Förhoppningsvis lär jag mig.

Edit: Efterlyser också nån insikt om varför den insisterar på "Need to unpack big files" för vissa filmer?

Till höger har jag in progress recently added movies m.m. Till vänster har jag movies tv shows m.m och klickar jag in där ser jag alla mina filmer, några tusen dock inte packade.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lagt oskäligt många timmar på mitt problem vilket har resulterat i jag börjat tvivla på hur jag satte upp detta från början och ifall jag faktiskt har härjat en massa med "overscan" utan att minnas det.
Så idag ska jag ta fixa en kabel (USB-A till USB-A) och ge mig på att lägga in en äldre mjukvara för att utesluta något problem med senaste mjukvaran.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Till höger har jag in progress recently added movies m.m. Till vänster har jag movies tv shows m.m och klickar jag in där ser jag alla mina filmer, några tusen dock inte packade.

Tack, nu fick jag till det. Lagt in ca 2000 för att se hur mkt plats databasen tar. Tydligen "ingen alls" vilket ju är bra

Är en hel del att lära sig men nu ska jag iaf försöka lägga in alla filmer de närmsta dagarna.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om CMore Play fungerar på Nvidia Shield?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Någon som vet om CMore Play fungerar på Nvidia Shield?

Har för mig det funkar casta, men kunde va lite buggigt... glöm inte ändra shielden till 50hz, annars blir det mycket judder...

Permalänk
Skrivet av Entropy96:

Tack, nu fick jag till det. Lagt in ca 2000 för att se hur mkt plats databasen tar. Tydligen "ingen alls" vilket ju är bra

Är en hel del att lära sig men nu ska jag iaf försöka lägga in alla filmer de närmsta dagarna.

Citerar mig själv för en update: Jo, databasen tar plats (ofc) så nånstans runt en bit över 3.000 filmer började det larmas om slut på minne. Ett flashminne sattes på USB3 och gjorde susen men de 16 GB som Shield TV kommer med räcker alltså inte till för större antal filmer.

Jag börjar känna behovet av ytterligare "Menykategorier" i Kodi för t. ex. Dokumentärerm DVD etc och blir inte klok på om eller hur detta kan lösas. Är det med nodes-subnodes? Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entropy96:

Jag börjar känna behovet av ytterligare "Menykategorier" i Kodi för t. ex. Dokumentärerm DVD etc och blir inte klok på om eller hur detta kan lösas. Är det med nodes-subnodes? Tacksam för tips.

Det är specifika Kodifrågor som du ställer nu så det är kanske mer lämpligt och du kommer garanterat få mer hjälp om du ställer dem i rätt tråd istället för i denna som handlar om Nvidia Shield v2.

Permalänk
Medlem

Måste testa att installera express vpn på shielden, så man kan se US utbudet på netflix, sjukt mycket mer utbud där, just nu följer vi Gotham s3 som ligger på US, men inte här.

https://www.youtube.com/watch?v=jhdW0Oj6ETk