Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hej, funderar på en shield men inte bestämt vilken 500/16, Gen 1 eller 2...
Är lite fundersam då jag ska köra plex/Kodi (Tänkte dock inte köra server då jag har media på en NAS) Men räcker 16 G till, hur funkar det med SD kort på Gen1 Alt. USB på Gen2, Som jag fattat så lägger den omslag och dylikt lokalt även när den funkar bara som en streamer ?

Permalänk

Hej, har en Intel NUC i3 med KODI som funkat väl i flera år..
Och är nu lite sugen på en SHIELD V2 enbart som mediaspelare är det ett uppköp kommer jag märka någon skillnad, för/nackdelar ?
Har någon gått från NUC till SHIELD V2 ?
Hur är fläkt ljud jämfört med NUC ?
Klarar SHIELD att spela upp RAR filer från NAS ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

16Gb räcker gott och väl för thumbnails osv, (Kodi) iaf för mig. Fläkten har jag aldrig ens hört. Jag kör kodi och det fungerar bra med RARfiler på min filserver. Har inget dåligt att säga om shielden.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

16Gb räcker gott och väl för thumbnails osv, (Kodi) iaf för mig. Fläkten har jag aldrig ens hört. Jag kör kodi och det fungerar bra med RARfiler på min filserver. Har inget dåligt att säga om shielden.

Hej, undrar om inte Plex tar med plats än Kodi ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuppen:

Hej, undrar om inte Plex tar med plats än Kodi ?

Inte om du bara kör klienten på shielden och servern på din nas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Inte om du bara kör klienten på shielden och servern på din nas..

Ok, så omslag/info spar Plex aldrig på Klient hårdvaran (tex streamern) utan endast på Server hårdvaran dvs NAS'en ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuppen:

Ok, så omslag/info spar Plex aldrig på Klient hårdvaran (tex streamern) utan endast på Server hårdvaran dvs NAS'en ?

Ja det är ju servern som scrapar informationen.

Permalänk

Lite problem med min nya "Sköld", kör SPMC och har dessa problem.
Jag kan inte ändra inställningar under Resolution eller Color Space, när jag ändrar hoppar bara värdet till tillbaks till "Recommended" ?
Och när jag kollar på film ser det ut som att filmen tappar frames med väldigt täta mellanrum.
OBS, kört Kodi/XBMC många år så det är inte SBK (hoppas jag)

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Vet någon om en bra webbläsare till shield v2?

Permalänk
Medlem

@lingvistik:
Jag använder iofs Mi box, och inte Nvidia, men Google Chrome (beta) tycker jag funkar. Iofs krävs en airmouse eller liknande för att det ska gå bra att navigera. Har du några speciella sidor som funkar dåligt i Chrome?

Permalänk
Skrivet av joalin:

@lingvistik:
Jag använder iofs Mi box, och inte Nvidia, men Google Chrome (beta) tycker jag funkar. Iofs krävs en airmouse eller liknande för att det ska gå bra att navigera. Har du några speciella sidor som funkar dåligt i Chrome?

Hur installerar jag chrome? Finns inte att hitta i play store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingvistik:

Hur installerar jag chrome? Finns inte att hitta i play store.

Du måste sideloada apk filen chrome har inget officiellt stöd för android tv än.

Permalänk
Medlem

Hej,

Min Shield v2 ger inget ljud till Bluetooth Reciever i vissa appar, men gör det i vissa. Jag kan inte förstå varför och jag blir galen. Den har alltså stöd för min Bluetooth Reciever men väljer bort den?! Jag har kopplat bort och kopplat på, startat om och annat. Vad ska jag göra?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Nån som lyckas få 10bit output i 23.976Hz?

Kan bara få till 12bit, och min B6:a förväntar sig 10bit när det gäller HDR, vilket gör att det ser helt för j*vligt ut alltså, det blir en bandnings-fest.

I 59.97Hz funkar 10 bit hur bra som helst och allt ser ut som det bör.

Har till och med spoofat EDID från TV:n (med hjälp av en HDFury Integral) till enbart 10bit på 23.976Hz men Shielden har bara 12bit att välja på i alla fall.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat: http://www.videomap.it/forum/viewtopic.php?f=25&t=1646 ?

Full Android Nougat for Shield TV

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Drog igång en frimånad av GeForce NOW för att se om det var något att ha. Men sedan fick jag inte riktigt tid att testa det. I och med att man måste fylla i ett kreditkort för att få en frimånad och att det står att det kostar 7.99 USD per månad så tänkte jag att det är inte är något stort problem att det löper på några månader så att jag hinner testa lite mer. 7.99 borde bli ca 70 kr per månad och det har jag råd med för att testa lite längre. Men döm om min förvåning när jag i morse fick följande e-mail:

WTF?!? Tänker att det måste ha blivit något komma som försvunnit på vägen så går in på Sheild och kollar (som det står i mailet) men där står det också 8900 kr!!!

Ringer något nummer som jag hittar på Nvidas hemsida och får till slut prata med någon i Indien. Efter att ha förklarat att kr är valutan vi använder i Sverige och att 8900 kr är över 1000 USD vilket inte känns rimligt så får jag en e-mail adress som jag ska maila till och fråga. Enligt henne så ska det kosta 89 kronor inte 8900 men hon kan inte se vad de verkligen debiterat mig.

Eftersom jag betalat med ett kreditkort har jag inte haft möjlighet att kolla vad de verkligen debiterat förrän i kväll. Vad jag kan se så är det faktiskt debiterat 89.00 kr och inte 8900 kr. Det är ju OK (även om 89 kr inte är samma som 7.99 som det står när man väljer att testa) men hela grejen känns inte seriös och jag har nu sagt upp detta.

Skriver mest så att inte någon annan behöver få samma överraskning.

Permalänk
Medlem

Fick svar på mitt e-mail till Digital River idag men kommer inte att lägga ut det här om det inte är någon som absolut vill se. Det är ju inte riktigt vad denna tråden handlar om.

Svaret var helt felaktigt och säger att "We show that your order is complete and ready for download." och hänvisar mig till att ladda ner något program via en länk som inte fungerar. Gissar att svaret är skickat ev en mailbot för ingen vettig människa kan ha svarat så korkat och felaktigt. Det var också en annan länk till en kundundersökning som undrar hur väl jag tycker att deras support fungerar. Denna länk fungerade så nu har de fått svar på hur väl deras support inte fungerar.

Kreditkortet som jag betalade med och som ligger i deras system går som tur är ut denna månaden. Så för mitt vidkommande kommer problemet att vara löst så fort det går ut. Då är också mina affärer med Digital River slut och kommer inte att återupptas.

Noterade också att när man skriver "Digital River" i google.co.uk så är ett av förslagen "digital river ireland scam". Verkar inte bara vara jag som tycker att dessa verkar lite oseriösa.

Permalänk
Medlem

Ja. Fakturan är fel eller ogiltig, och hade du tagit emot den på ett företag så hade du varit tvungen att få en ny korrekt faktura, eller en kreditfaktura på det mellanskillnaden av beloppet. Att "muntligen" ha fått information om vad fakturan "egentligen" skall vara på, och själv på eget bevåg mata i detta i ekonomisystemet, håller inte för varken skatteverket eller en redovisningsgranskning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat några inlägg som tyvärr spårade ur

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så har jag de senaste dagarna fått en hel massa mail från Nvidia och Digital River.

Igår fick jag samma svar flera gånger från Digital River. Dessa mail innehåller samma länk för att ladda ner ett program som tidigare mail. Men länken fungerar inte. Servern som hostar vad det nu är de vill att jag ska ladda ner visar detaljerade felsvar till användarna och det känns ju seriöst.

Sedan kom det ett nytt mail i morse från Nvidia. Det mailet hade en PDF faktura (med Digital River logo fast mailet kom från Nvidia adress). Undrar om detta är något jag förväntas betala eftersom det är en FAKTURA och det står inget på den om att jag redan betalat via kreditkort... Beloppet är dock rätt nu 89.00 SEK Mailet är också någon sorts Google Translate svenska och det står saker som "Tack så mycket för att beställa från GeForce NOW." Suspekt och hade luktat phishing om jag inte visste vad det var.

För någon timma sedan kom det ett nytt mail från Nvidia. Detta mail är på korrekt svenska och meddelar mig "Medlemskapet har upphört" men också "Vi debiterar kredit- och kontokort när produkten levereras eller när en tjänst börjar." Detta mail följdes upp några minuter senare med ett nytt mail från Digital River där de skriver "Please accept our apologies for any confusion. You were charged due to the automatic renewal of your NVIDIA online store product, which is an optional plan offered at the time of purchase."

Jag orkar inte längre svara på dessa mail (svarade igår) men det är helt uppenbart att fortfarande inte fattat vad problemet är. Kan vara bland det sämsta jag varit med om från ett större företag som Nvida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

För de som är intresserade så har jag de senaste dagarna fått en hel massa mail från Nvidia och Digital River.

Igår fick jag samma svar flera gånger från Digital River. Dessa mail innehåller samma länk för att ladda ner ett program som tidigare mail. Men länken fungerar inte. Servern som hostar vad det nu är de vill att jag ska ladda ner visar detaljerade felsvar till användarna och det känns ju seriöst.

Sedan kom det ett nytt mail i morse från Nvidia. Det mailet hade en PDF faktura (med Digital River logo fast mailet kom från Nvidia adress). Undrar om detta är något jag förväntas betala eftersom det är en FAKTURA och det står inget på den om att jag redan betalat via kreditkort... Beloppet är dock rätt nu 89.00 SEK Mailet är också någon sorts Google Translate svenska och det står saker som "Tack så mycket för att beställa från GeForce NOW." Suspekt och hade luktat phishing om jag inte visste vad det var.

För någon timma sedan kom det ett nytt mail från Nvidia. Detta mail är på korrekt svenska och meddelar mig "Medlemskapet har upphört" men också "Vi debiterar kredit- och kontokort när produkten levereras eller när en tjänst börjar." Detta mail följdes upp några minuter senare med ett nytt mail från Digital River där de skriver "Please accept our apologies for any confusion. You were charged due to the automatic renewal of your NVIDIA online store product, which is an optional plan offered at the time of purchase."

Jag orkar inte längre svara på dessa mail (svarade igår) men det är helt uppenbart att fortfarande inte fattat vad problemet är. Kan vara bland det sämsta jag varit med om från ett större företag som Nvida...

Ja digital river är usla beställde själv en nvidia shield tv från nvidias shop, det är digital river som sköter denna .
Boxen blev skickad sa de men kunde inte ordna fram något tracking nummer fick prata med någon support i indien detta höll på i flera veckor utan någon box.

Slutade med att jag fick kontakta paypal och där bestrida betalningen då fick jag tillbaka mina pengar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför det är sådan brist på nVidia Shield Android TV 16GB V2 ?
Blev lite sugen på denna då det sägs att denna ska vara mycket bra för både Kodi och Plex, t.ex. DTS-HD passthrough vilket inte fungerar på min nuvarande mediaspelare.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Någon som vet varför det är sådan brist på nVidia Shield Android TV 16GB V2 ?
Blev lite sugen på denna då det sägs att denna ska vara mycket bra för både Kodi och Plex, t.ex. DTS-HD passthrough vilket inte fungerar på min nuvarande mediaspelare.

Är det brist på den? Tex Elgiganten har den.. https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-med...

Permalänk
Medlem

@anon76929: haha, men jag tror att det har varit tomt i flera dagar, för jag kollade där

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Funderar på att plocka hem en sån här redan i eftermiddag men har några frågor.

Fungerar dts-hd både i plex å kodi utan transcode?
Fungerar bluray iso i kodi med hd ljud?
Finns det en inbyggd spelare att använda OM plex eller kodi inte skulle klara bluray iso eller t.ex. dts-hd?

Är det någon som kör iptv via m3u fil och kan säga hur ni upplever att det fungerar samt vilken mjukvara ni använder?

Hur tycker ni att nes/snes/n64 emuleringen fungerar?

Kör idag en Himedia Q5 pro där de bästa lösningarna hittills är att köra custom firmware med plex addon i kodi för att få ut rätt dts/dolby ljud samt så får jag använda deras egna spelare för br iso/filer med dts-hd

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Funderar på att plocka hem en sån här redan i eftermiddag men har några frågor.

Fungerar dts-hd både i plex å kodi utan transcode?
Fungerar bluray iso i kodi med hd ljud?
Finns det en inbyggd spelare att använda OM plex eller kodi inte skulle klara bluray iso eller t.ex. dts-hd?

Är det någon som kör iptv via m3u fil och kan säga hur ni upplever att det fungerar samt vilken mjukvara ni använder?

Hur tycker ni att nes/snes/n64 emuleringen fungerar?

Kör idag en Himedia Q5 pro där de bästa lösningarna hittills är att köra custom firmware med plex addon i kodi för att få ut rätt dts/dolby ljud samt så får jag använda deras egna spelare för br iso/filer med dts-hd

Blu ray iso fungerar sådär i kodi, nej finns ingen inbyggd annan spelare.
dts-hd fungerar i både kodi och plex senast jag provade.
Testade iptv via m3u i kodi funkade väl ok använde PVR IPTV Simple Client.

Nes, snes fungerar bra men n64 är ju som det är den fungerar ju inte ens bra på pc.
Dock är det mycket input lag med den kontrollen du får bättre att köra med kabel bästa emulatorn att använda är retroarch.

Permalänk
Medlem

@jimjans: vet du om det finns någon annan spelare som kan spela upp bluray iso? är inte ofta jag har sånt men plötsligt händer det.

har ju en xbox one hemma så kör väl dom kontrollerna, läste att dom fungerar bra om man kör dem med sladd.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jimjans: vet du om det finns någon annan spelare som kan spela upp bluray iso? är inte ofta jag har sånt men plötsligt händer det.

har ju en xbox one hemma så kör väl dom kontrollerna, läste att dom fungerar bra om man kör dem med sladd.

Inte vad jag vet det är BD-J menyerna som ställer till dock blir det och bättre i kodi.

Tror inte de kontrollerna fungerar längre senast jag provade fungerade de inte men de fungerade i en tidigare firmware.

Permalänk
Medlem

köpte shield igår, tyckte att bluray iso funkade helt ok i Kodi, däremot har jag problemen att frame sync, den skickar ut allt i 59hz även om det är 24p rulle

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…