Dags för en ny säng, men vad ska man tänka på? Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Dags för en ny säng, men vad ska man tänka på? Rekommendationer?

Har vaknat upp med ryggont nästan varje morgon senaste månaderna. Inser att det är sängen som är problemet. Det är en Sultan Strandliden från Ikea, medelmjuk. Har googlat lite och tydligen så är medelmjuk för folk som väger typ 80kg och under. Jag väger 90kg just nu.

Jag var iväg en sväng till köpcentret idag och var in på några olika affärer. Började på Sängjätten och provade några sängar. Tjejen som jobbade där tyckte att jag definitivt skulle ha en fast säng. Den som hon rekommenderade till mig var Ekens Element. Det var en ramsäng och jag tror att det skulle gå på runt 10000kr för en 140cm bred, inklusive bäddmadrass. Var sedan in på Ikea men tyckte inte deras sängar var så intressanta, förutom priset då såklart. Sedan var jag in på Mio. Dom hade tydligen en kampanj nu, 30% på alla sängar, gavlar osv. Kikade där på en kontinentalsäng (det vore rätt snyggt ändå) som hette Dream. Inklusive bäddmadrass och ben skulle den gå på ca 11.5k. Dyrast av dom alla men den har ett ganska högt orginalpris (så den borde kanske vara bättre?) och det är ju ändå en kontinentalsäng.

Det är ju svårt att säga vilken som är skönast, man skulle ju helst ha spenderat någon natt i dom för att få en uppfattning. Sedan så är det typ fem minuters bilfärd mellan butikerna så man hinner ju glömma bort känslan om man ska åka mellan.

Har ni köpt säng nyligen? Vad och hur tänkte ni då? Vilken valde ni? Varför?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köp en hård säng. Min nuvarande säng är för mjuk även om den var "medium". Har inga problem med ryggen eller så men bäddmadrassen skrynklar ihop under natten så det kan bli obekväma veck på den och så att den inte täcker hela sängen. Väger omkring 100 kg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Mjuk säng är skönt när man provligger i affären eller på kvällen när man myser med en bok, hård säng är skönt resten av dagen då man slipper ont i kroppen. Det är mina erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt råd är köp en ganska hård säng med en tempur/liknande bäddmadrass.

jag tror dom flesta har tempurliknande madrasser "minnesskum"

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Köpte denna för 3 år sen och är toknöjd med tanke på priset.

https://www.sleepo.se/kinnabadden-virgo-kontinentalsang-180.h...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

"Köp det, köp det", "köp hård, köp mjuk"

Alla kroppar har olika behov, och du känner din kropp bäst. Prata med säljare eller varför inte sjukgymnast för att ta reda på vilken hårdhet som är bäst lämpad för dig.

Den enda och viktiga rekommendationen jag har att ge dig är: Snåla aldrig in på en säng. Sängen spenderar du enormt mycket tid av ditt liv i.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag tror dom flesta har tempurliknande madrasser "minnesskum"

Min säng är för mjuk för att använda en sådan bäddmadrass. Den skrynklade ihop till hälften av sin yta under en natt och var ett helvete att få uträtad igen då jag använder en underlakan av påstyp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köpte ny säng för bara någon vecka sen. Har en IKEA-säng sen innan som jag varit nöjd med, så tog svängen förbi IKEA och provade lite olika kombinationer av resårbotten + bäddmadrass. Väger ~85kg så det var ganska självklart att jag skulle ha en fast resårbotten.

Valet av resårbotten stod mellan Skårer (1495:-) och Skotterud (2195:-) men tyckte att Skårer gungade lite för mycket när jag vända mig från sida till sida i sängen, så det fick bli en Skotterud. Valet av bäddmadrass var betydligt svårare, valde mellan Tustna (1300:-), Tussöy (1200:-, memory foam) och Tromsdalen (2100:-). Slutade med att det blev Tussöy efter mycket provande fram och tillbaka, Tustna kändes lite mjukare än Tussöy och jag var i stundens hetta inställd på att fastare = bättre. Totalpris för en 90x200-säng med sängben: 2195+1200+170=3595:-.

Har bara hunnit sova en natt i den nya sängen men har redan upptäckt att jag gjorde ett misstag. Tussöy som är en memory foam är mycket varmare att sova i. Jag som är rätt varmblodad hatar att sova i varma sängar. Både Tustna och Tromsdalen är "svalare" bäddmadrasser, så det får bli en till sväng till IKEA för att byta

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Slutsatsen är väl att det är hopplöst att prova i butik...
Hade själv en fastare sultan hemma innan vi bytte till mjukare, dock för 75-80 kg.

Du har inte funderat på att byta till en stabilare bäddmadrass med hästtagel och ylle
(gillar själv inte saker man sjunker ner i) det kanske fördelar vikten och ändrar hur du sover i nuvarande säng.
Annars är det väl som du säger ett steg fastare madrass du behöver.

Permalänk
Medlem

Som gammal gubbe är fast säng och regelbundna besök på gymmet den enda vägen till god sömn och minimalt med krämpor.
Ja, förutom ligga och god mat förstås.
Och cykelpendla nästan två mil om dagen.

Vad jag vill säga är att det är många orsaker som avgör kvaliteten på nattsömnen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hemma hos oss så kör vi med två st skåer med en stor tussöy som passar över båda madrasserna, Funkar bra för oss king 100kg sträcket. Men som sakt

Men som sagt, Du sover typ 1/3 av ditt liv så satsa på en ordentlig säng. Så mycket som spelar in på vilken du ska köpa, hur du sover, hur varm du är och vad du har för kroppsliga problem osv.

Med tanke på hur länge man behåller en säng så är inte direkt 10000:- så mycket pengar, för något som kan förstöra så mycket om det blir fel.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Säbgfabriken har någon kampanj genom letsdeal, där du får köpa en svensktillverkad kontinentalsäng, 180x200 inkl sänggavel för 9990 sek, prissänkt från 20 000.

http://touch.letsdeal.se/#/deal/8582277

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En säng behöver inte vara dyr för att vara bra. Jag är mycket skeptiskt till om det överhuvudtaget finns någon korrelation till priset.

Edit: Och ta ALLT säljare säger och påstår med minst en grävskopa salt.. Fast det behöver man väl knappt ens poängtera hoppas jag

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

http://m.ikea.com/ext/sangguiden/se/sv/resarbotten/steg-3/?ca...

Det är vad jag köpte för ett år sen.

Jag tog den dyraste sängen (resårmadrassen) för den var mest fast av alla o av naturmaterial.
Bäddmadrassen var även den dyrast o bäst.

Ett jäkla klipp.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Kalium: Jag ska inte tala om vad för säng du behöver, för det är din kropp och du känner den bäst.

Däremot kan jag berätta hur jag resonerade när jag skaffade ny säng för ca 3-4 år sedan. Jag hade en ganska mjuk säng, och till slut var det rena tortyren mot min rygg. Jag kollade runt lite grann online ( Jysk, IKEA, Sängjätten med flera) men bestämde mej för att dra iväg till IKEA för där fanns sängramen MALM till ett okej pris och som föll i min smak. Sedan ägnade jag minst 1-2 timmar till att provligga varenda madrass jag kunde hitta i IKEA. Ju hårdare madrass desto högre upp på min "tänkbart alternativ"-lista, för dom hårda kändes helt enkelt bäst jämfört med "halvmjuka" och "mjuka". Jag medger att jag höll på att somna ett par gånger
Mitt val föll på den absolut hårdaste jag kunde hitta och som kändes prima, den heter Sultan Skaland. Jag ångrar inte mitt val, har nog aldrig sovit så bra som jag gjort sedan jag monterade ihop rubbet.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att INTE köpa säng från Jysk, speciellt inte om man redan har ont i ryggen

edit: Jag har en Sultan Tafjord från Ikea några år på nacken nu
edit2: hmm det kanske bara är memoryskum madrassen som heter så btw..

Permalänk
Medlem

En av de skönare sängarna att sova i för min del var faktiskt kronan sängar i logementen när man gjorde lumpen - dom skulle nog idag kallas 'hårda' gissar jag då det var i princip hålad plyywood-skiva med tjock ganska styv madrass ovanpå. Resår-sängar skulle jag nog tänka mig för två gånger...

Permalänk
Medlem

Värt att lägga pengar på något som du spenderar 1/3 av ditt liv i. Om du köper en säng för 11500:- och du har den i säg 10 år kostar det typ 3:- per natt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Har också en relativt ny säng, kostade runt 10k köptes på Kungsängen under en rea, om det va 30% eller 50% rabatt kommer jag inte ihåg. Så sjukt skön! Består av typ silikon och memory foam, med en typ gele bäddmadrass uppepå samt madrasskydd. Hård.

Sov väldigt dåligt förut i en Ikea säng och hade en billig Ikea säng som övernattningssäng när man pluggade på annan ort, är som natt och dag mellan sängarna.

Kör på någon kvalitetssäng för i det stora hela så är det inga stora summor, när vi köper nya datordelar mm varje år eller köper en helt ny för 15-20k så är en säng som du har i typ 10 år för 10k ingenting.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Om du köper en säng på MIO kan du ha möjlighet att byta till en annan hårdhet om du inte är nöjd. Kostar 500:- och du måste ha provat sängen i 60 dagar.
https://storm.enferno.se/storm/upload/24/productfile/51933.pd...

Ta hjälp av en säljare när du provar säng.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Är jag ensam om att gilla mjuka sängar? Sover som en stock i min super mjuka säng med memory foam bädmadrass (sjunker runt 10 cm ner i sängen)! Jag är dock en gymråtta med relativt tränad rygg så är lite som en katt, kan sova på huvudet haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

"Köp det, köp det", "köp hård, köp mjuk"

Alla kroppar har olika behov, och du känner din kropp bäst. Prata med säljare eller varför inte sjukgymnast för att ta reda på vilken hårdhet som är bäst lämpad för dig.

Den enda och viktiga rekommendationen jag har att ge dig är: Snåla aldrig in på en säng. Sängen spenderar du enormt mycket tid av ditt liv i.

Håller med ovanstående tips.
Snåla inte, fast bara för att priset är högt behöver det inte betyda att det är den bästa sängen för dig.

Själv hade jag en ikea-säng i 15år som fungerade bra. Köpte sedan en säng för 25tkr efter den, som såldes efter 1år pga jag fick ont i ryggen. Blev en ikea säng igen, Skaun.

Provligg i butiken med så lite eller tunna kläder som möjligt.
Medans du letar, lägg in en eller två liggunderlag under bäddmadrassen i din nuvarade säng så kan du göra den lite hårdare. Det hjälpte mig under jakten på ny säng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har vaknat upp med ryggont nästan varje morgon senaste månaderna. Inser att det är sängen som är problemet. Det är en Sultan Strandliden från Ikea, medelmjuk. Har googlat lite och tydligen så är medelmjuk för folk som väger typ 80kg och under. Jag väger 90kg just nu.

Jag var iväg en sväng till köpcentret idag och var in på några olika affärer. Började på Sängjätten och provade några sängar. Tjejen som jobbade där tyckte att jag definitivt skulle ha en fast säng. Den som hon rekommenderade till mig var Ekens Element. Det var en ramsäng och jag tror att det skulle gå på runt 10000kr för en 140cm bred, inklusive bäddmadrass. Var sedan in på Ikea men tyckte inte deras sängar var så intressanta, förutom priset då såklart. Sedan var jag in på Mio. Dom hade tydligen en kampanj nu, 30% på alla sängar, gavlar osv. Kikade där på en kontinentalsäng (det vore rätt snyggt ändå) som hette Dream. Inklusive bäddmadrass och ben skulle den gå på ca 11.5k. Dyrast av dom alla men den har ett ganska högt orginalpris (så den borde kanske vara bättre?) och det är ju ändå en kontinentalsäng.

Det är ju svårt att säga vilken som är skönast, man skulle ju helst ha spenderat någon natt i dom för att få en uppfattning. Sedan så är det typ fem minuters bilfärd mellan butikerna så man hinner ju glömma bort känslan om man ska åka mellan.

Har ni köpt säng nyligen? Vad och hur tänkte ni då? Vilken valde ni? Varför?

Hade samma problem som du tidigare, dvs vaknade upp med ryggont mer eller mindre varje dag. Fick sällan sova hela nätter, vaknade flera gånger dessutom.
Visserligen väger jag inte 90 pannor, men inte långt under heller, 85 kg. Köpte en kanonfin säng från Mio, en sån här!

Enda skillnaden på den där och min är bredden, min är 160cm bred så naturligtvis dyrare. Fick betala 10k för den, två år sedan. Kan säga att jag aldrig sovit så bra som jag gör i den!
Det är klart ovant i början, då ikeas sängar är som en påse luft och denna faktiskt är fast. Men ge det en vecka så sover du som en knug sen!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Slutsatsen är väl att det är hopplöst att prova i butik...
Hade själv en fastare sultan hemma innan vi bytte till mjukare, dock för 75-80 kg.

Du har inte funderat på att byta till en stabilare bäddmadrass med hästtagel och ylle
(gillar själv inte saker man sjunker ner i) det kanske fördelar vikten och ändrar hur du sover i nuvarande säng.
Annars är det väl som du säger ett steg fastare madrass du behöver.

Tror inte det kommer räcka faktiskt :/

Skrivet av Näbbdjuret:

Som gammal gubbe är fast säng och regelbundna besök på gymmet den enda vägen till god sömn och minimalt med krämpor.
Ja, förutom ligga och god mat förstås.
Och cykelpendla nästan två mil om dagen.

Vad jag vill säga är att det är många orsaker som avgör kvaliteten på nattsömnen.

Jag tävlar i styrkelyft och tränar runt 15 timmar i veckan och har ett rätt så fysiskt heltidsjobb, så jag tror inte det är något problem för mig. Men visst, i och med min träning så har jag rätt breda axlar vilket tjejen på Sängjätten var lite problematiskt för dom behöver sjuka ner så pass långt för att jag ska ligga rakt.

Skrivet av babgjyshi:

Säbgfabriken har någon kampanj genom letsdeal, där du får köpa en svensktillverkad kontinentalsäng, 180x200 inkl sänggavel för 9990 sek, prissänkt från 20 000.

http://touch.letsdeal.se/#/deal/8582277

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju som en bra deal men 180 är tyvärr alldeles för stort för mig. Visst, så som jag bor nu så går det ju bra men sen blir det problem om jag ska flytta och börja plugga och bo i studentrum/studentlägenhet. Planen är ju att om jag köper en 140 säng så kan jag ha den i stugan i fjälls under tiden, men en 180 får inte plats där.

Skrivet av Esseboy:

Är jag ensam om att gilla mjuka sängar? Sover som en stock i min super mjuka säng med memory foam bädmadrass (sjunker runt 10 cm ner i sängen)! Jag är dock en gymråtta med relativt tränad rygg så är lite som en katt, kan sova på huvudet haha!

Förstår inte hur du överlever!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja sängen är väldigt viktigt om ryggen klagar som den gärna gör på en gammal gubbe som mig som suttit framför datorer runt 40år nu.

Vi köpte en kontinentalsäng som skulle vara likvärdig de dyraste märkena men kostade mycket mindre då den var gjord i Baltikum. Den fanns dessutom att få i extra fast trots att det var en modell i lyxsegmentet där sängarna ofta är för mjuka.

För min del kan jag inte ha något som jag sjunker ned för mycket i samtidigt som försöker jag sova i något för hårt så är det som att ligga på golvet så för oss är den perfekt tycker även min fru som också sover skönt i den.

Nu är det som sagt individuellt vad man fungerar med men de flesta med ryggproblem brukar föredra det lite fastare hållet och undvika sängar man ligger som en banan i. Samma sak i bilen, folk klagar över Skodas hårda säten(har en Octavia), men det är få bilar jag kan klara av att köra 120mil i utan att ryggen protesterar för mycket så de fastare stolarna är bekvämare i långa loppet där med.

Sängen har faktiskt fungerat bra mycket bättre än förväntat då man ofta inte får mer än man betalar för men i detta fall verkar det stämma att den matchar dyra lyxmärken i kvalitet.

Är nog första sängen vi haft som inte gett med sig någonstans och antingen blivit nedlegad eller börjat föra oljud när man rör sig i den.
Ser fortfarande ut och känns som ny efter 4-5år, provlegat någon svindyr hästens för 50-60 papp och då var vår skönare faktiskt.

Vet inte riktigt vad den heter, tror möbelaffären tog dem direkt från tillverkaren och sålde i sitt eget namn därav kunde de ge bra priser på dem. Deras inköpare som besökt fabriken menade att det var minst lika hög kvalitet som Hästens om inte bättre och med tanke på hur bra den har fungerat kan jag faktiskt tro dem.

Permalänk

Jag köpte en Carpe diem Malö med fast fjädring 120*200cm för två år sedan och är helnöjd. Stod mellan den eller en Hästens Superia. Köpte min Malö med ett extra bäddmadrasskydd och fina dunkuddar till. Betalade då ca 35 000kr för sängen och 2000 kr st för kuddarna. Köpte dock till duntäcke och underbara sängkläder för ca ytterliggare 10 000kr till. Kan verkligen rekommendera att i alla fall provligga en. De säljs hos Sova-butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har ni köpt säng nyligen? Vad och hur tänkte ni då? Vilken valde ni? Varför?

Nyligen... Nja. Något år sedan.
Vad: Ny madrass till vattensängen.
Vilken: Wacore Hardside F8, om jag inte minns tokfel.
Varför: Flera anledningar egentligen. En vattensäng har en livslängd på runt 20 år, innan blåsan behöver bytas, hel, eller inte. Under sin livslängd blir den aldrig "sliten", du ligger precis lika bra i den dagen innan du byter ut den, som när den är nyköpt.
Den är lättstädad, torka av blåsan med en fuktad trasa, så är den som ny. Och sen behöver jag värmen, utan den är jag nästan invalidiserad, varken knäna, eller ryggen fungerar som de ska.

Sant är dock att vattensäng inte är för alla.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag sover dagligen i en saccosäck, fungerar för mig och sängar är för raka o.O

Med det sagt vill jag också tillägga att jag har ett väldigt aktivt liv, ett slitsamt yrke inom industri som också innehar stort ansvar vilket tär på det psykiska en del, men är alltid utvilad på morgonen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

@Kalium:

För tillfället använder vi sultan med en tempur madrass som bäddmadras, Dock kommer jag byta till purple mattress så fort dom börjar skicka till sverige (ska tydligen inte vara långt borta) Jag kickstartade deras kudde och jäklar vad mycket bättre det blev.
kan ju nämna att jag har en väldigt skadad rygg med hög kronisk smärta som gjort att jag testst ett väldigt stort antal sängar och kuddar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Enda generella tipset jag kan tänka på är att om man är rätt så fet så borde man köra på en hård säng, min är medium och den har redan sjunkit ner än del i mitten trots att den bara är ett år gammal.