Permalänk
Medlem

Apple TV 4k med 1080p tv?

Hej!

Jag kan verkligen ingenting inom detta område och har därför vänt mig till er här på sweclockers efter hjälp.
Jag har varit intresserad av att köpa en apple tv ett tag och såg nu att apple hade släppt en ny med stöd för 4k, men min fråga lyder då, funkar denna apple tv med 4k upplösning till min tv som endast har 1080p upplösning? och i så fall kommer väl inte 4k featuren att spela någon roll då min tv endast kan visa en upplösning på 1080p, eller?

Finns det någon fördel med den nya apple tv jämfört med den gamla ifall man inte har en tv med 4k upplösning?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, den fungerar med en 1080p-tv också.

Har ingen koll på vad gen 5 annars har för fördelar mot gen 4 - själv är jag enbart potentiellt intresserad pga stödet för 4K med HDR.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ossian Rönnelius:

Hej!

Jag kan verkligen ingenting inom detta område och har därför vänt mig till er här på sweclockers efter hjälp.
Jag har varit intresserad av att köpa en apple tv ett tag och såg nu att apple hade släppt en ny med stöd för 4k, men min fråga lyder då, funkar denna apple tv med 4k upplösning till min tv som endast har 1080p upplösning? och i så fall kommer väl inte 4k featuren att spela någon roll då min tv endast kan visa en upplösning på 1080p, eller?

Finns det någon fördel med den nya apple tv jämfört med den gamla ifall man inte har en tv med 4k upplösning?

Tack i förhand!

Ja, den fungerar till din gamla TV.
Du får inte användning av 4k eller HDR,
Det mesta materialet är ändå i 1080/HD, även om mer och mer kommer för 4k.

Varför välja den nya före en äldre:
Burken har ju en nyare propp så allt cpu-krävande (snabbspola exempelvis) går bättre och är lite mer responsivt.
Spel (vilket den används till nästan dagligen hemma) kommer ju att flyta på bättre, bara detta är en anledning i mitt hem (och att jag själv anser att nu kunde vi kanske kolla på en 4k-tv)
Du gör absolut inte bort dig med mer än dom hundralapparna som det skiljer, framtidssäkrat lite iaf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ossian Rönnelius: Vi kan räkna med att 4K-materialet kräver HDCP 2.2 för att spelas upp, något som högst troligt inte hanteras av din TV. Därför kommer AppleTV5g från första början när du ansluter HDMI-kabeln att handskaka med din TV, utbyta metadata i form av EDID och konstatera att vare sig 4K, HDR eller HDCP 2.2 är möjligt. Då kommer ATV5 bestämma sig för att den typen av material aldrig ska användas. Samma sak sker idag om du ansluter en UHD BD-spelare med inbyggd 4K/HDR-Netflix-klient och liknande. Exempelvis XboneS.

Den modernare tekniken blir helt enkelt inte tillgänglig. I övrigt ska det fungera precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut valt den nya när det är så liten prisskillnad.
Det är inget litet hopp i prestandaskillnad på processorn även om det än så länge är lite oklart när det kan komma till nytta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Har för mig att Apple vid lansering påstod runt dubbla CPU-prestandan mot förra generationen och runt fyra gånger så snabb grafik – A8 i förra och A10X i nya.

På MacRumors kan man läsa:

The 4K Apple TV always outputs to the highest resolution possible, so it may also offer improvements on older non-4K televisions.
https://www.macrumors.com/roundup/apple-tv/

Det är väl det som kallas ”super sampling” (Laxpunding vet säkert mer). Vet att Sonys 4K-videokameror gör det:

En förbättrad Full HD-upplevelse
Ta del av supersamplad Full HD-uppspelning på din HD-tv, som använder överskottet av 4K-data till att automatiskt nedkonvertera 4K-bilder till Full HD.

https://www.sony.se/electronics/handycam-videokameror/fdr-ax1...

Kanske blir så även med nya Apples TV?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma