Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ryzen, klockar inte ner sig i idle efter överklockning

Permalänk

Ryzen, klockar inte ner sig i idle efter överklockning

Tjena tjena,

Tryckt upp min 1600 i 3.7 på 1.3v och det verkar rulla på fint.

Problemet nu är att den alltid kör på max volt och klock även under idle. Har testat olika power plans men de gör ingen skillnad.

Kanske är någon uppenbar inställning i bios jag missat, enda jag gjort är att justerat volten och ändrat cpu ration.

Någon som vet om det ska vara såhär? hört lite olika bud på nätet när jag kollat runt.

Permalänk

Det är en bieffekt av att du inte kör default settings så att säga. Jag vet inte om du kan, men det du söker är P State overclocking. Det är inte alla brädor som stödjer det och jag har inte koll på hur det fungerar, men googla runt lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Se till att du har ryzen powerplan i windows, då tillåter den core parking.

Sen måste din clockning vara på .25 , .50 eller .75 för att det ska fungera också. Dvs klocka inte till 37.00x utan 37.25x eller 36.75x

Skickades från m.sweclockers.com