Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem

Det här är ju verkligen som att be om att folket ska börja fuska med skatten på olika sätt istället.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sicket svineri!!

Tur man Kommer vara student i några år......

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Orättvist och för dyrt!

@astr84:
Vi får inte glömma att till denna grupp tillhör också många fattigpensionärer och arbetslösa stackare! En fråga som är intressant:
Finns det något annat land på jorden som gör så här?
Är det igen ett typiskt exempel på hur man kommit underfund med vad man ytterligare kan beskatta? Har vi inte redan världens högsta skatter?
Samtidigt som jag reagerar på att det blir ett tvång! Det är dessutom för dyrt som många tidigare inlägg också anser och det är i högsta grad orättvist. Vad ska de personer känna som ligger precis över gränsen till 130 000? Och hur är det med dem som faktiskt inte äger någon tv?
En familj som har sitt/sina vuxna barn fortfarande hemmaboende p.g.a bostadsbrist?
Eller de många arbetsinvandrare som alla har sina paraboler riktade mot sydost och aldrig ser någon svensk tv!
I Tyskland räknas tv-avgiften per hushåll! Se där, det går att lösa det rättvisare! Men här ska det nu ändras och bli statligt.
Vi måste alla protestera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart de gör det är vänsterpropaganda.
Män är svin , trump kommer aldrig bli president etc....

O denna skiten får vi ofrivilligt betala för.

Tja en av de få slutsatser jag kan dra om det du säger är att du rimligen bör ha högerextrema åsikter om du anser att SVT och SR sprider vänsterpropaganda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det får du fråga de som propagerar för att endast få sina nyheter från en källa.

Jag anser att du borde ta in så mycket information från flera olika källor både ifrån vänster, höger och de du anser vara oberoende för att sedan dra egna slutsatser.

Håller med dig där.

Vilka medier från vänster till höger använder du dig av om man får fråga?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrihog:

@astr84:
Vi får inte glömma att till denna grupp tillhör också många fattigpensionärer och arbetslösa stackare! En fråga som är intressant:
Finns det något annat land på jorden som gör så här?
Är det igen ett typiskt exempel på hur man kommit underfund med vad man ytterligare kan beskatta? Har vi inte redan världens högsta skatter?
Samtidigt som jag reagerar på att det blir ett tvång! Det är dessutom för dyrt som många tidigare inlägg också anser och det är i högsta grad orättvist. Vad ska de personer känna som ligger precis över gränsen till 130 000? Och hur är det med dem som faktiskt inte äger någon tv?
En familj som har sitt/sina vuxna barn fortfarande hemmaboende p.g.a bostadsbrist?
Eller de många arbetsinvandrare som alla har sina paraboler riktade mot sydost och aldrig ser någon svensk tv!
I Tyskland räknas tv-avgiften per hushåll! Se där, det går att lösa det rättvisare! Men här ska det nu ändras och bli statligt.
Vi måste alla protestera!

Varför är det mer rättvist att man betalar per hushåll än per individ? Min mor som bor ensam med rätt knackig pension kommer att betala mindre nu medan de som har två inkomster kommer att betala aningen mer än tidigare. Är det orättvist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja? För då har vi en nu gällande omröstning kring dagens förutsättningar.
Nu blir detta en riktigt flummig subjektiv diskussion, eftersom du skulle kunna säga emot mig med typ
"Så som du resonerar skulle man behöva rösta varje år om mord ska vara olagligt eller ej". Fine.
Men jag står fortfarande fast vid att detta är lite speciellt. Samhället har förändrats så enormt sedan lagen klubbades igenom.
Om vi kör en folkomröstning 2018 och en majoritet är för att dom vill betala för att tillgodogöra sig SVT via internet, fine.

Ja, det är ju det jag säger. Men jag vill ändå ha det bekräftat via en omröstning. Denna frågan var ju inte aktuell senast vi röstade, så det är ju rätt sjukt. Jag gillar öht inte systemet, jag är mer för direktdemokrati. Det är på tok för dåligt att man måste rösta på ett parti som sen ska stå för hela ens åsikt när så inte är fallet.

T ex som denna fråga. Jag vill INTE ha kvar SVT/Public service, hur menar du att jag ska få möjlighet att få min åsikt hörd när det uppenbarligen inte finns ett enda parti som går emot?

Jag tror som sagt att detta bara handlar om att alla partier är sjukt jävla trötta på hela denna debatten, och att lägga det på skatten är mycket riktigt något som säkert 50% är okej med, och därför är det ett enkelt val.

EDIT: Sen vet jag inte, det är väl en generationsfråga?
Jag har iaf inte hört EN ENDA person i min umgängeskrets som är positiv till skatten.
SAMTLIGA jag pratat med, eller hört prata om detta, har istället kommenterat med "lägg ned skiten". Så som sagt, är väl olika i olika sociala och ekonomiska klasser. Dom där 50% som är positiva hör iaf inte till dom jag umgås eller springer på.

EDIT2: Du får gärna räkna om du orkar, men baserat på kommentarerna jag läst i denna tråden så har jag en känsla av att det är många mer som verkar negativa än positiva till detta.

Efter att ha läst genom dina relativt spridda och flummiga svar så kommer jag nog fram till att jag håller med dig i mångt och mycket.

Ja, jag hade också sett mer direkt demokrati. Den representativa demokrati vi har, är inte representativ nog. Jag hade definitivt sett att vi håller fler omröstningar i viktiga frågor. Då blir dock frågan; Hur viktigt är denna fråga att vi måste lägga ner de många miljoner som en sådan omröstning faktiskt kostar?

Oavsett håller jag med dig helt om att vi behöver mer direkt demokrati, då de flesta (om inte alla) människor känner att deras åsikter i vissa frågor inte alls är i linje med de parti de röstar på. Det perfekta exemplet är väl ändå invandringen, där SD har flera väljare som inte håller med i de ekonomiska frågorna, men känner att invandringen är i linje. Samma gäller många andra i andra partier, där deras invandringspolitiska åsikt är i linje med SD, men resten är inte det. Oförmågan att kunna göra sin röst hörd i specifika frågor leder just till att politiken blir skev och folks faktiska åsikt försvinner. Så där är vi helt överens.

Gällande hur många som är positiva/negativa så är det ganska enkelt att förklara varför du känner att du läser mer negativa än positiva; Att folk som inte gillar en nyhet/påstående är mycket mer troliga att kommentera än de som håller med är ett välkänt faktum. Det ingår i grundläggande statistisk förståelse och har visats genom undersökning. Det du gör är dessutom ett vanligt logiskt fel där man utgår från att omgivningen på något sätt skulle vara representativ för resterande samhället. Det kvittar helt vad du och dina polare tycker, och det kvittar dessutom helt vad du har träffat på. Detta förstår du säkert redan, vilket är anledningen till varför du hade velat se det svart på vitt i form av en omröstning. Likväl blir påståendet i sig onödigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Tja, de flesta hsr ju röstat på något riksdagsparti, och samtliga riksdagspartier är ju för det här förslaget utan några reservationer.

Antingen så är ju folk då positiva, neutrala, eller så är de negativa men frågan är så oviktig att man struntar i att det parti man röstat på är för.

Vad jag kommer ihåg så var inte detta något som partierna tog upp förra valet......

Det är många saker som våra politiker röstar ja/nej till på eget bevåg, här i Sverige så har vi nästan aldrig folkomröstningar, men bara för att vi inte får rösta om det så betyder inte det att folket tycker det är rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med dig där.

Vilka medier från vänster till höger använder du dig av om man får fråga?

För vardagliga nöjesnyheter samt nyheter som endast gäller Sverige så är det vanligtvis Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri, Dagens Nyheter.

När det är gäller världsnyheter och hur olika sidor ser på vad som händer i nyheterna så är det Washington Post, New York Times och sedan The Young Turks, Secular Talk, The Rubin Report, Ben Shapiro och en hel del material med Jordan B Peterson på sistonde.

EDIT: Och givetvis SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur många som inte vet skillnaden mellan avgift och skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tja en av de få slutsatser jag kan dra om det du säger är att du rimligen bör ha högerextrema åsikter om du anser att SVT och SR sprider vänsterpropaganda.

Gäller det även medarbetare på public service som kritiserar SVT, SR och UR för vänstervinkling?

Permalänk
Avstängd

Jag har inte betalat avgift tidigare men tycker ändå detta är positivt. Har sett den gamla modellen som utdaterad sedan många år.

Och denna typ av skatt bör ligga per person, inte per hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

För vardagliga nöjesnyheter samt nyheter som endast gäller Sverige så är det vanligtvis Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri, Dagens Nyheter.

När det är gäller världsnyheter och hur olika sidor ser på vad som händer i nyheterna så är det Washington Post, New York Times och sedan The Young Turks, Secular Talk, The Rubin Report, Ben Shapiro och en hel del material med Jordan B Peterson på sistonde.

Men där har du ju onekligen inte med hela spektrat från vänster till höger. Dock är det såklart bra att sprida läsandet ändå.

Personligen föredrar jag nyheter som rapporteras med så få mellanhänder som möjligt. SVT Text-TV är ett bra exempel, där man tar texterna direkt från TT.

Hade man varit riktigt duktig på att få med hela skalan hade man väl fått läsa både Flamman och Avpixlat. Så det är inte så lätt alla gånger.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Intressant att se hur många som inte vet skillnaden mellan avgift och skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

En avgift som du enligt lag måste betala annars kommer kronofogden hem och tar din egendom. Ja man kan ju kalla en spade en spade eller något helt annat men det är fortfarande samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

Gäller det även medarbetare på public service som kritiserar SVT, SR och UR för vänstervinkling?

Ganska stor skillnad på att anse något om vänstervinkling och att anklaga för spridning av vänsterpropaganda.

Men givetvis, folk som tycker att någon eller något är vinklat har ofta åsikter som inte ligger helt i linje med det man kritiserar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska stor skillnad på att anse något om vänstervinkling och att anklaga för spridning av vänsterpropaganda.

Men givetvis, folk som tycker att någon eller något är vinklat har ofta åsikter som inte ligger helt i linje med det man kritiserar.

På samma sätt så kan man väl vara immun att ta till sig kritik när det som kritiseras ligger i linje med ens åsikter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men där har du ju onekligen inte med hela spektrat från vänster till höger. Dock är det såklart bra att sprida läsandet ändå.

Personligen föredrar jag nyheter som rapporteras med så få mellanhänder som möjligt. SVT Text-TV är ett bra exempel, där man tar texterna direkt från TT.

Hade man varit riktigt duktig på att få med hela skalan hade man väl fått läsa både Flamman och Avpixlat. Så det är inte så lätt alla gånger.

Har varit mindre nyheter jag varit intresserad om i Sverige det senaste året förutom just dieselförbudet, public service eländet och Nordea, politiken inom Sverige har jag mer eller mindre lagt på is då det är mer sandlåda än att diskutera om riktiga lösningar för problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej, det är precis tvärtom.

Att inte rösta är en del utav det demokratiska samhället, det är min rätt att visa misstro för systemet.

Alternativen jag har är att
1) vänta på att ett parti som tar i de frågorna jag är intresserad utav dyker upp.
2) om inga alternativ finns, starta ett eget parti och försöka få till ändringar i systemet.

De som däremot röstar i systemet fast de vet att inga förändringar lär ske är att stoppa huvudet i sanden och samtidigt stödjer att inga förändringar sker.

De som alltid säger att "Går du inte och röstar, har du ingen rätt att gnälla" är precis de fåren som stödjer status quo, ingen förändring bara samla gamla partier som turas om att styra.

Och vad tror du händer om alla eller en större andel gör som du? Då jävlar kommer du ha anledning att gnälla.
Du kan ju stoltsera med "fuck the system" genom att sitta hemma i soffan när det är valdag, men i slutändan så är det ju bara du som missunnas, ja och vi då som läser gnället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Härligt att man blir tvångsabonnent på propaganda som man aktivt väljer att inte ta del av...

Men hur ska du annars betala för ovan nämnda propaganda?

Folk vill ju inte betala för den fast dom ska ju ha sina slantar iaf så du kan få "information" om allt och inget, tvång låter ju som en ypperlig ide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjkw:

Och vad tror du händer om alla eller en större andel gör som du? Då jävlar kommer du ha anledning att gnälla.
Du kan ju stoltsera med "fuck the system" genom att sitta hemma i soffan när det är valdag, men i slutändan så är det ju bara du som missunnas, ja och vi då som läser gnället.

Om fler hade hoppat ut ur hamsterhjulet så hade det antagligen inte varit samma partier i riksdagen som det är idag.

Inte så mycket "fuck the system" mer åt "fuck this system" hållet om jag nu skulle uttala mig på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej, det är precis tvärtom.

Att inte rösta är en del utav det demokratiska samhället, det är min rätt att visa misstro för systemet.

Alternativen jag har är att
1) vänta på att ett parti som tar i de frågorna jag är intresserad utav dyker upp.
2) om inga alternativ finns, starta ett eget parti och försöka få till ändringar i systemet.

De som däremot röstar i systemet fast de vet att inga förändringar lär ske är att stoppa huvudet i sanden och samtidigt stödjer att inga förändringar sker.

De som alltid säger att "Går du inte och röstar, har du ingen rätt att gnälla" är precis de fåren som stödjer status quo, ingen förändring bara samla gamla partier som turas om att styra.

Nej, det är precis tvärt om.

Om du inte röstar alls visar du inte misstro mot systemet - du visar bara att du är för lat för att gå och rösta en gång var fjärde år.
Och alla partier svarar helt korrekt med att fullständigt ignorera dig - eftersom de vet att du högst troligen är för lat för att ta till dig av all information de kan förmedla iaf.

Om du däremot går och röstar men röstar blankt - då visar du att du inte bara är för lat för att rösta, men att du inte anser att något befintligt parti är värt din röst i detta val.

I förra valet var valdeltagandet 85,81% och andelen blankröstande 0,89%.
Med så få blankröstare blir den gruppen rätt ointressant, för de kan inte på nåt avgörande sätt påverka valet iaf.
Men om valdeltagandet varit 100% och de lata icke-röstarna istället blankröstat hade blankröstarna varit 14,19% - vilket hade gjort dem till tredje största "parti".

I det läget hade varenda parti i landet stått på kö för att förstå vad det är alla dessa blankröstare vill ha.
"Det här är människor som faktiskt röstar och som precis lika gärna kunde röstat på oss istället för blankt, så vad är det de vill ha - hur kan vi få dem att rösta på oss nästa gång?"

Så är du missnöjd med alla partier och vill få dem att uppmärksamma dig röstar du blankt.

Är du däremot bara lat och inte röstar alls kommer alla partier bara fortsätta skriva av dig som en onåbar väljare som det är meningslöst att försöka nå, eftersom du inte ens visat tillräckligt mycket intresse för att släpa dig till en vallokal en gång på fyra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

På samma sätt så kan man väl vara immun att ta till sig kritik när det som kritiseras ligger i linje med ens åsikter?

Det är också ganska vanligt, dock oftast vanligare desto längre ut på vänster- eller högerkanten man kommer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bassen87:

Om fler hade hoppat ut ur hamsterhjulet så hade det antagligen inte varit samma partier i riksdagen som det är idag.

Inte så mycket "fuck the system" mer åt "fuck this system" hållet om jag nu skulle uttala mig på det viset.

Det finns ingen korrelation mellan ökat antal som inte röstar och självreparation av demokratiska system. Man kan önsketänka att så är fallet men det finns knappast några demokratier som mår bättre ju färre som röstar...

Vill du förändra och inte tycker nuvarande partier passar, ja sätt då upp ett eget parti och sprid ditt budskap. De perfekta politiska lösningarna skräddarsydda för dig kommer inte serveras på silverbricka. Du behöver delta och vara med i skapandet om du vill se förändringar åt ditt håll.
Alternativet att tycka utan att agera må vara bekvämt, men det är även kontraproduktivt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nej, det är precis tvärt om.

Om du inte röstar alls visar du inte misstro mot systemet - du visar bara att du är för lat för att gå och rösta en gång var fjärde år.
Och alla partier svarar helt korrekt med att fullständigt ignorera dig - eftersom de vet att du högst troligen är för lat för att ta till dig av all information de kan förmedla iaf.

Om du däremot går och röstar men röstar blankt - då visar du att du inte bara är för lat för att rösta, men att du inte anser att något befintligt parti är värt din röst i detta val.

I förra valet var valdeltagandet 85,81% och andelen blankröstande 0,89%.
Med så få blankröstare blir den gruppen rätt ointressant, för de kan inte på nåt avgörande sätt påverka valet iaf.
Men om valdeltagandet varit 100% och de lata icke-röstarna istället blankröstat hade blankröstarna varit 14,19% - vilket hade gjort dem till tredje största "parti".

I det läget hade varenda parti i landet stått på kö för att förstå vad det är alla dessa blankröstare vill ha.
"Det här är människor som faktiskt röstar och som precis lika gärna kunde röstat på oss istället för blankt, så vad är det de vill ha - hur kan vi få dem att rösta på oss nästa gång?"

Så är du missnöjd med alla partier och vill få dem att uppmärksamma dig röstar du blankt.

Är du däremot bara lat och inte röstar alls kommer alla partier bara fortsätta skriva av dig som en onåbar väljare som det är meningslöst att försöka nå, eftersom du inte ens visat tillräckligt mycket intresse för att släpa dig till en vallokal en gång på fyra år.

Får väl ta och tacka alla 85,81% som enligt tradition gick och röstade för dessa otroliga förändringarna vi nu sett, det hela började för många år sedan med S och sedan M för att sedan bli S igen och sen M, S, M, S, C?, S, M, S......

Men du har antagligen rätt, det är ju bara av lathet som jag inte går och röstar.

/Sarkasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Satan vad dåligt en del har i lön 30% av de som jobbar har under 130`000kr i årslön (130`000=ca 74kr/h min grabb 15år fick 86kr/h som sommarjobbare)

Låt oss säga att trotts alla politikers försök att måla över det och förfina statistiken så är det betydligt fler arbetslösa ( helt eller till viss del av året ) i Sverige än man vill ge sken av...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Vill du förändra och inte tycker nuvarande partier passar, ja sätt då upp ett eget parti och sprid ditt budskap. De perfekta politiska lösningarna skräddarsydda för dig kommer inte serveras på silverbricka. Du behöver delta och vara med i skapandet om du vill se förändringar åt ditt håll.
Alternativet att tycka utan att agera må vara bekvämt, men det är även kontraproduktivt.

Läs ett par poster bakåt i tråden så ser du att jag skrev precis detta. Läskunnigheten på detta forumet slutar aldrig att förvåna!

Permalänk
Medlem

@Mithras Tack, flummig, tar det som en komplimang.
Jag är nog främst en drömmare. Spånar väldigt fritt. Säger definitivt inte att allt jag skriver är 100% genomtänkt och nått jag står för.

Vad jag dock kan säga, som är ontopic, är att det huvudsakliga skälet att jag är emot skatten, inte har ett skit med SVT eller public service i sig att göra. Det har att göra med att jag är så förbannat irriterad över det höga skattetryck vi har, och att jag främst är förbannad över att bli av med ännu fler av mina hårt intjänade stålar.

Permalänk
Medlem

Men hur tänkte dom här? 130.000? Det är väl ingen som tjänar så lite.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrihog:

Är det igen ett typiskt exempel på hur man kommit underfund med vad man ytterligare kan beskatta? Har vi inte redan världens högsta skatter?

Sverige har inte världens högsta skatter. Danmark toppar listan, följt av Frankrike och Belgien. Sverige hamnar på sjunde plats. Lätt att söka rätt på om man bara vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Låt oss säga att trotts alla politikers försök att måla över det och förfina statistiken så är det betydligt fler arbetslösa ( helt eller till viss del av året ) i Sverige än man vill ge sken av...

please http://www.scb.se/contentassets/1bfc7365fa2148b78b33d166b8cb1... så får du hela bilden och inte något du läst på nätet som inte är sant utan bara ska gagna någons intressen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090