Permalänk
Hedersmedlem

lågt 3dmark2k efter byte av mobo

Tjo!
För en tid sedan bytte jag mobo från ett Abit KD7 till ett Epox8rda+. Minnet bytte jag från pc2700 original (512) till twinmos-winbond pc3200 (512).

Nu är det så att när jag körde 3dmark2kse med min gamla dator (kd7,pc2700) så fick jag 12000+
Nu med mitt 8rda+ och twinmos 3200 winbond så får jag 9900!!!
Borde jag inte få mer! iafl inte mindre! :(( Övrig hw är GF4 ti4600, xp2400+

Jag kommer inte ihåg vilken detonator jag använde med den gamla hårdvaran, Nu har jag 43.45 whql... den jag hade med den gamla var en beta tror jag... hursomhellst, varför får jag så lågt!?!? directx 8.1 har jag med...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Har du installerat om windows efter moderkortsbytet? Om inte så gör det.
Minnestimingen kan du ställa manuellt till cas 2 - 5 - 2 - 2
nVidias moderkortsdrivrutiner måste installeras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

ja, jag har formaterat om disken felra ggr, alltså "datorn" låg i delar i 2 månader, som en ny dator, bara graffe o prolle som är samma
vdå? nu när jag har twinmos-winbond pc3200 512mb så ska man setta timnings själv? varför?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

För att förprogrammerade timings är väldigt väl tilltagna.
Finns en del läsvärt på http://www.lostcircuits.com/memory/ddr400/

En sak till. Minnena ska köras i samma hastighet som FSB för bästa prestanda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
För att förprogrammerade timings är väldigt väl tilltagna.
Finns en del läsvärt på http://www.lostcircuits.com/memory/ddr400/

En sak till. Minnena ska köras i samma hastighet som FSB för bästa prestanda.

ok, ska prova de timings du skrev... vad menar du med samma hastighet som fsb... min fsb är ju 133 (*2=266 osv)... menar du att jag måste klocka fsb till 200mhz för att den ska gå i samma som mitt pc3200 minne!?!?!? :DD

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
ok, ska prova de timings du skrev... vad menar du med samma hastighet som fsb... min fsb är ju 133 (*2=266 osv)... menar du att jag måste klocka fsb till 200mhz för att den ska gå i samma som mitt pc3200 minne!?!?!? :DD

Nej,kör minnet i 133 MHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne
Nej,kör minnet i 133 MHz.

lol, alltså pc2100? då försvinner liksom menigen med att köpa pc3200... tanke är ju att jag ska kunna köra minnet i 400mhz effektivt... inte 266mhz.....

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
lol, alltså pc2100? då försvinner liksom menigen med att köpa pc3200... tanke är ju att jag ska kunna köra minnet i 400mhz effektivt... inte 266mhz.....

Då måste du klocka processorn. Men en T-bred behöver inte låsas upp och klarar mer än den specade 266 farten. 400 fsb400 minne går utmärkt för det mesta.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
lol, alltså pc2100? då försvinner liksom menigen med att köpa pc3200... tanke är ju att jag ska kunna köra minnet i 400mhz effektivt... inte 266mhz.....

Du tjänar ingenting på att köra minnet i 200 MHz medan fsb:n är på 133 MHz.Vad jag har läst så skall man helst köra minnet i samma hastighet som fsb:n alltså 133 MHz i ditt fall eller så sänker du multipliern till 10 och höjer fsb:n till 200 MHz.

Permalänk
Entusiast

Men kör processorn i 200mhz då. 200FSB och 10 i multiplier är väl stock för 2400+ om man ska hålla samma mhz. Kör minnet i 100% synch med FSB:n. Du kommer märka en stor skillnad.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
ok, ska prova de timings du skrev... vad menar du med samma hastighet som fsb... min fsb är ju 133 (*2=266 osv)... menar du att jag måste klocka fsb till 200mhz för att den ska gå i samma som mitt pc3200 minne!?!?!? :DD

Mitt minne. Du har bara 1 minne?
nForce behöver 2 minnen för att bli snabbare än KT400 med PC3200.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

ehhh! nu står de på 8-3-3-2.5 om jag istället ställer dem på 2-5-2-2 så blir det ju hyperklockade... blir det inte varmt o konstigt då!? iafl om man drar ner den till cas 2 från 2.5!?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Med den ordningen du har i bios så blir det 5-2-2-2 som det ska ställas in på.
Temperaturen påverkas knappast av timingen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Mitt minne. Du har bara 1 minne?
nForce behöver 2 minnen för att bli snabbare än KT400 med PC3200.

nForce2 slår KT400 även i single channel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

om jag ställer minnet på 5-2-2-2 så stängs 3dmark ner mitt i testet...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk