Permalänk
Medlem

Budget mekaniskt tangentbord

Söker som sagt ett billigt mekaniskt tangentbord mestadels för spel. Har som sagt ingen kunskap gällande det här så hade varit bra med lite hjälp på vägen

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ett tips är väl att åka in till någon butik där du kan testa vilka brytare som passar dig. Jag själv och en del andra börjar med röda brytare, men jag har nu övergått till blåa.

Om du söker ett billigt tangentbord har Webhallen har ett Cherry MX Board 3.0 för 300kr, imo är det verkligen ett "budget pris" för ett mekaniskt tangentbord. Jag har inte testat det själv men har hört gott om cherry brädorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Ett tips är väl att åka in till någon butik där du kan testa vilka brytare som passar dig. Jag själv och en del andra börjar med röda brytare, men jag har nu övergått till blåa.

Om du söker ett billigt tangentbord har Webhallen har ett Cherry MX Board 3.0 för 300kr, imo är det verkligen ett "budget pris" för ett mekaniskt tangentbord. Jag har inte testat det själv men har hört gott om cherry brädorna.

Vad menar du med röda/blåa brytare haha? Är som sagt väldigt okunnig gällande tangentbord. Men det är ett vra tips att åka in och testa iaf.

Såg också det MX cherry tangentbordet för typ 300kr. Men är inte det väldigt låg kvalité då? Söker budget tangentbord men kan lägga lite mer än 300kr om det ökar kvalitén hyfsat mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat detta tangentbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja åk till en butik å prova. Själv föredrar jag rubberdome mot ex röda och svarta. Jag vill ha det digitalt när något är inteyckt eller inte.

Röda och svarta är mer oklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Har du testat detta tangentbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat MX Board 3.0 men jag var inte alls nöjd och returnerade det. Det krävs mycket lite kraft för att trycka på tangenterna. Det låter hel del också.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja åk till en butik å prova. Själv föredrar jag rubberdome mot ex röda och svarta. Jag vill ha det digitalt när något är inteyckt eller inte.

Röda och svarta är mer oklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menas med röda, svarta, blåa och allt det här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karlosk:

Vad menas med röda, svarta, blåa och allt det här?

http://www.pcgamer.com/best-mechanical-switches-for-gaming/

Det här är något du verkligen bör läsa på om innan du köper ett mekaniskt tangentbord och köp definitivt inget utan att prova de vanligaste sorterna först, du kan få något du avskyr. Det finns massor och de känns och låter olika. Media Markt brukar ha väldigt många sorter uppställda som du kan peta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Vad menas med röda, svarta, blåa och allt det här?

Här har du en bra guide om detta:

http://www.wasdkeyboards.com/mechanical-keyboard-guide

Tl;Dr: Mekaniska brytare är olika. T.ex. så är MX Red lätta linjära swtichar medan MX Blue är clicky swtichar som är lite tyngre. Det är en smaksak om vad man personligen gillar eller ej - själv föredrar jag tunga brytare som t.ex. MX Black (linjära) och MX Clear (taktila).

Ett tips är precis som de ovan skriver att gå till en butik och testa olika tangentbord med olika brytare (skriv lite på dem) och se vilken brytare som passar dig bäst.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag har testat MX Board 3.0 men jag var inte alls nöjd och returnerade det. Det krävs mycket lite kraft för att trycka på tangenterna. Det låter hel del också.

Klart det krävs lite kraft att trycka ner tangenter med röda brytare. Inte tangentbordets fel utan precis som det ska vara.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Karlosk:

Vad menas med röda, svarta, blåa och allt det här?

https://www.youtube.com/watch?v=2OfUAQiIOWQ

Olika typer av bryter känns olika när du skriver med dom.

Permalänk
Medlem

+1 på den.

Köpte detta och jag är nöjd. Det går inte att få ett bättre mekaniskt tangentbord för det priset (299:-).

Visst, tangentbordet saknar RGB-ljus och extra finesser för macron m.m., men om du är ute efter ett billigt men dugligt mekaniskt tangentbord kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna ge några till snabba rekommendationer på tangentbord mellan 300-600, väldigt tacksam flr den hjälp jag redan fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av ephex:

+1 på den.

Köpte detta och jag är nöjd. Det går inte att få ett bättre mekaniskt tangentbord för det priset (299:-).

Visst, tangentbordet saknar RGB-ljus och extra finesser för macron m.m., men om du är ute efter ett billigt men dugligt mekaniskt tangentbord kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om man inte gillar röda switchar så är ju det tangentbordet värdelöst. Kör hellre rubberdome då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlosk:

Har du testat detta tangentbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, som hastigast i en butik.
För det priset så är det väldigt värt pengarna. I den prisklassen du efterfrågar så har jag svårt att se att du skulle kunna hitta något som är bättre.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

http://www.pcgamer.com/best-mechanical-switches-for-gaming/

Det här är något du verkligen bör läsa på om innan du köper ett mekaniskt tangentbord och köp definitivt inget utan att prova de vanligaste sorterna först, du kan få något du avskyr. Det finns massor och de känns och låter olika. Media Markt brukar ha väldigt många sorter uppställda som du kan peta på.

Bra länk. TS bör läsa detta.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Här har du en bra guide om detta:

http://www.wasdkeyboards.com/mechanical-keyboard-guide

Tl;Dr: Mekaniska brytare är olika. T.ex. så är MX Red lätta linjära swtichar medan MX Blue är clicky swtichar som är lite tyngre. Det är en smaksak om vad man personligen gillar eller ej - själv föredrar jag tunga brytare som t.ex. MX Black (linjära) och MX Clear (taktila).

Ett tips är precis som de ovan skriver att gå till en butik och testa olika tangentbord med olika brytare (skriv lite på dem) och se vilken brytare som passar dig bäst.

Ytterligare en bra länk. TS bör läsa detta också.

Visa signatur

|| divine creator ||