Permalänk
Medlem

Lite överblivna och misslyckade bockar:

Pumpen på baksidan:

Costum loop Gen-1:

Costum loop Gen-2:

Costum loop Gen-3:

Costum loop Gen-4:

Verktyg:

Alla bilderna låg på Photobucket. Helt plätsligt vill de ha 400 dollar om man skall kunna länka till dem. (Så inga bilder jag postat på SC syns längre.) Dessa räddade jag från Photobucket innan jag raderade mitt konto där.
För att kunna direkt länka, var lite mek.
Lägga på Google-drive, kopiera länken, klistra in den på "gdURL" och göra om till permalänk, som jag sedan kan posta här.. Men nu har ni bilderna i alla fall. (Han inte minska dem till vettigare storlek.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Då måste det rimligen vara halvdan värmeöverföring från cpu till blocket. Hur mycket kylpasta använder du? Bättre med för mycket än för lite, speciellt om heatspreadern är konkav.

Skrivet av Turbonisse:

@jnilssonn: Hade du deliddat CPU?
I så fall rekomenderar jag att du gör om det.
Om slangar och vatten ligger runt 30 grader, vilket är helt normalt, så har du ju lokaliserat felet till CPU.
Där emot tycker jag att din GPU är lite varm.
Min GTX970 har ALDRIG varit norr om 45 grader. du skrev 60, det låter lite mycket också. (Men fullt OK, throtteling tror jag ligger på 105 grader.) Min GPU brukar ligga på runt 38-40 grader. Endast vid stress tester av olika slag, har jag fått den över 42c.
Min GPU har börjat dra iväg, närmar sig 70 grader på en kärna, så nästa steg för mej är att göra en delid på den.

Har nu Re-deliddat med grizzly's och FAN det blev skillnad! Stresstestade CPU och max temp blev 83C! Låg mest kring 75-80C under testet. Spelade en match BF1 och den klev knappt över 70C! SÅ SKÖNT. Var i kontakt med Eks support och skickade en bild på min kylpastas spridning. Dem pekade ut att den såg lite ojämn ut också http://imgur.com/a/qWAyY . Testade att installera blocket lätt utan kylpasta för att känna ojämnheter, och det var de! Om jag inte skruvade i rätt skruvar i rätt ordning så förstår jag att det inte blev bra kontakt alls!

Så antingen en re-delid eller korrekt installerat block (förmodligen bägge) hjälpte mig!
MEN

GPU är fortfarande lite för varm om inte varmare än tidigare. Kan ha och göra det att CPU fått bättre värmeöverförning. Stresstestade GPU och fick max 64C. Spelade darksouls 3 och fick en peak på 66C. Känns lite högt för en custom loop. Någon idé hur jag kan felsöka eller veta hur det kan lösas? Tror redan jag vet svaret att jag måste ta isär allt och ominstallera GPU blocket men då är det så!

Tack för stödet!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Ta det lugnt. GPU ligger ändå långt under spec för kislet.
Om vattnet håller ~30c och GPU landar på +60 under last, är det helt klart högt, (För costum loop) men nu ligger alla dina temps på säkra värden.
Jag kollade på JayzTwoCents på you tube. Tydligen balanserar kortet (1080) sig själv till max 83c, han visar hur den drar tillbaka hastigheten på kortet när den kommer över 80 grader. Sedan ställer han upp max temp till 92 och kortet presterar fullt utan att någonsin komma högre än 87c.
Detta med original kylare.
Så även om 60c är "lite högt" för costum loop, så kan du i alla fall lira järnet utan att tappa prestanda. Dessutom slipper du lysna till original kylarens fläktar på fullt blås!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Hur var det att passa in kromrören?
(Nyfiken därför att jag håller på att skissa på ett liknande bygge med förkromade koppar rör)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur var det att passa in kromrören?
(Nyfiken därför att jag håller på att skissa på ett liknande bygge med förkromade koppar rör)

Det var hur lätt som helst. EK har 12mm fittings. Rören har 12mm yttermått, bara se till så du gradar av rör ändarna, så du inte skadar o-ringarna vid montering. Annars ploppar de i hur lätt som helst. Sedan låser man anslutningen genom att dra åt överdelen, som klämmer den yttre o-ringen.

Hittar man 16mm rör? så har de även 16mm fittings.. Kan bli problematiskt, om man vill ha kromad koppar, då närmsta standard dimension är 15mm för dessa.
Dessa fittings är tänkta och framtagna att fungera med akryl/EPTG rör som har andra standard dimensioner. Just 12mm råkar dock vara standard för båda.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Tackar för svar!

Aha, funderade om man behövde göra grepp för O-ringar och liknande, men det var ju enkelt om det bara var att trycka i dem och dra fast.

Tyckte det blev väldigt bra med koppar rören, ser "billigt" ut med slangar tycker jag även om det är överlägset enklast...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Tips:
Skiljer jätte mycket på priser på rören. Går du till en VVS butik kostar det ofta ett par hundra per meter.
Jag köpte mina i två meters längder för 119kr/st, eller 59.50kr/m. i vanlig bygg handel. (Tex: Bygg-Max / Hornbach / Bauhaus.)

Rörskärare på biltema. Art-nr: 191226.
Jag köpte en separat avgradare när jag köpte rörskäraren på Biltema. Men jag hittar den inte i sortimentet längre.
Fint sandpapper kan ju fungera utvändigt också? (Rörskären lämnad dock en kant invändigt du bör grada av.)

Dessa kan man gott köpa på Biltema. Då man inte skall jobba fem dagar i veckan 7-16 med verktygen.
Jag är däremot lite skeptisk till rörbocken jag köpte där. (Art-nr: 86055) Då jag upplevde att den skavde rören både med själva böjen, men också mothållet, gjorde ett litet märke på röret. Knappt synligt och säkert helt OK om man drar rör i badrummet, men om man skall ha det i ett chassi och sedan belysa det med LEDs, tyckte jag inte att det dög för mej.

EDIT:
Avgradaren jag köpte på biltema, ser ut såhär.
Sidan som syns, är för invändig avgradning.
Sidan man inte ser har skär för yttre avgradning.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det var hur lätt som helst. EK har 12mm fittings. Rören har 12mm yttermått, bara se till så du gradar av rör ändarna, så du inte skadar o-ringarna vid montering. Annars ploppar de i hur lätt som helst. Sedan låser man anslutningen genom att dra åt överdelen, som klämmer den yttre o-ringen.

Hittar man 16mm rör? så har de även 16mm fittings.. Kan bli problematiskt, om man vill ha kromad koppar, då närmsta standard dimension är 15mm för dessa.
Dessa fittings är tänkta och framtagna att fungera med akryl/EPTG rör som har andra standard dimensioner. Just 12mm råkar dock vara standard för båda.

16mm rör är svårt att få tag i. Har letat med ljus och lykta men det verkar inte finnas. Storlekarna är 12-15-18-22mm om jag kommer ihåg rätt. Det finns 16mm kopparrör men de är dyra som fan (tror de kostade £50-60 för 2 meter). Det finns 5/8", vilket är typ 15.875 mm.

Permalänk
Avstängd

Tackar!

Har nog en del grejer hemma från vanliga VVS arbeten.
(Dock ingen rörbock, men har länge önskat en så stort tack för informationen!)

Smidigt med standardgrejer från byggbutiken i ställetför dyra specialdelar för datorbyggen där man kan...

Enda med just kromrören är att de inte går att värma i efterhand som de vanliga mjukglödgade, vilket gör dem svårare att arbeta med, men krom är ju överlägset snyggast.

Tänkte köra Watercool kylare på det bygget, så koppar mot koppar bör fungera...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det bör inte vara några problem att böja även de rören. Packa de tätt med till exempel sand eller salt (något som är finkornigt) och böj sen med en rörkrökare istället för över benet. Det borde även gå att använda sig av silikoninlägg eller liknande när du skall böja.

Koppar mot koppar fungerar bra. Tror till och med mässing mot koppar skulle fungera.

Permalänk
Avstängd

Mässing är koppar och zink, så det borde fungera...
När ni säger det så är ju sandmetoden beprövad, fastnade i tänket kring stålrör som man behöver värma... Mjukglödgad koppar borde gå rakt av med ett verktyg...

I vanlig VVS är det ju annars en massa lödning med gas, alternativt fula skärringskopplingar, men det behöver man ju inte i detta sammanhang med såpass låga tryck nu när ni säger det...

Blir nog till att leta ett begagnat bockningsverktyg av litet bättre kvalitet (om de billiga ger märken)...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: 159 på Biltema, eller 250-300 av bättre fabrikat? Inga stora pengar i sammanhanget.
Med rör bock, behöver man inte fylla röret med någonting. (sand) Där emot måste spåret i verktyget vara i rätt dimension.
Böjer man ett 12mm rör med ett verktyg för 15mm, blir resultatet givetvis platt.
Som du nämner, är de kromade rören inte mjuk glödgade, så man får ta i lite även med tunnväggiga rör. Jag är glad att jag inte gav mej på 15/16mm rör, eller med tjockare väggar. Det går säkert, men då måste man ha ett verktyg med mera hävarm än det jag hade. Men de är väl dimensionerade efter sin respektive uppgift, skulle jag tro.

Skrivet av Mizzarrogh:

med såpass låga tryck nu när ni säger det...

En D5a är specad till ett max tryck på runt 3m vatten pelare (Jag har säkert lite fel här, men inte mycket.) det ger ca 0.3bar max, så trycket är ju ingenstans i närheten av de tryck VVS rör är gjorda för. Allt lugnt på den fronten.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag postade något här, och den här gången är det med lite uppdateringar på min lilla rigg! Jag säger uppdatering, men egentligen är det lite av en reset för min del då jag pga lite läckande 90-graders kopplingar och allmänt stökiga push-kopplingar återgått till mjuk tubing i mitt bygge. Då fick jag även chansen att äntligen byta ut de skräpiga EK-adaptrarna jag hade innan och istället koppla i dem betydligt mer stabila BitsPower-adaptrarna som låg och väntade! Dessutom känns de kompressions-nipplar jag använder till mina mjuka slangar så mycket mer pålitliga än de push-kopplingar som jag hade till rören.

Faktum är att jag även blev mycket mer nöjd med utseendet på de mjuka slangarna än mina hårda rör, och ska med det faktiskt byta de två kvarvarande rören under veckan när jag fått in ytterligare två kopplingar för slang. Jag har kommit fram till att jag inte är särskilt bra på att böja rör, och att jag heller inte har tid att lägga ned på sådana aktiviteter längre! Slang blir i mitt fall en snyggare lösning som även är lättare att ändra på om jag så behöver. Primochill-slangen håller riktigt hög kvalitet, och håller formen bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Hur skulle jag bäst gå till väga för att lägga till en liten avtappnings-ventil på min loop? Som ni ser har jag inga extra utlopp eller något på min reservoar, och jag är helt enkelt lite vilse på just denna del av custom loops. Någon som kan kika på bilden ovan och rekommendera bästa lösningen? :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Sätt ett T-stycke mellan pump och (tex) grafikkort.
En liten kulventil och en bit slang som räcker utanför chassit.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Med hjälp av dessa fittings kan du få en bra drain lösning:

https://www.ekwb.com/shop/ek-af-t-splitter-3f-g1-4-black
https://www.ekwb.com/shop/ek-af-ball-valve-10mm-g1-4-black
https://www.ekwb.com/shop/ek-af-extender-rotary-m-m-g1-4-blac...

Antingen så vänder du radiatorn upp och ner så portarna är längst ner och stoppar ventilen där, eller så stoppar du den i in eller ut porten på res/pump combon. I regel vill man ha ventilen så långt ner som möjligt för att underlätta tömning

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Trots Mayhemsgrejer så har jag stött på problem med alger och skit.

Bästa tillgängliga medel att döda skiten med?

Fungerar ättiksprit 12% måhända? Inga block eller radiatorer inblandat. Bara fittings, akryl och slang samt o-ringar.

Tänkte spola med vattenslangen en timme för att få ut skiten. Fylla med batterivatten och ättika, spola runt, tömma och spola en gång med bara batterivatten och sen fylla med nytt fräscht tankar kring det?

För många liter att enbart använda batterivatten att spola med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@eucalyptus Har använt både ättika och citronsaft för att få bort alger. Lät allt ligga och dra i några timmar innan jag sköljde med kranvatten och sen batterivatten. Fungerade finfint.
Mot alger hade jag nog tagit en stor dos ättika och för att putsa upp kopparblock så är det citronsaft.

Är du säker på att vätskan hade medel i sig mot alger då?
Har bara använt EKs Clear vätska med batterivatten så har inte så mycket att jämföra med. Den har funkat bra för mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@eucalyptus Har använt både ättika och citronsaft för att få bort alger. Lät allt ligga och dra i några timmar innan jag sköljde med kranvatten och sen batterivatten. Fungerade finfint.
Mot alger hade jag nog tagit en stor dos ättika och för att putsa upp kopparblock så är det citronsaft.

Är du säker på att vätskan hade medel i sig mot alger då?
Har bara använt EKs Clear vätska med batterivatten så har inte så mycket att jämföra med. Den har funkat bra för mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

excellent Tack för svar!

Pratar vi fortfarande denna ättika?

Yes, Mayhems clear coolant, ska innehålla allt som behövs Ska fixa silver coil i framtiden.

Permalänk
Medlem

Beslutade mig för att vänta lite med en avtappningslösning, men fullföljde bytet tillbaka till enbart slang. Den här gången fick det bli helsvart tema, med svarta slangar och några Bitspower-adaptrar. Blev faktiskt riktigt nöjd. Framtida uppgradering blir nog en till radiator i toppen, men denna lösning klarar faktiskt att köra både min CPU och GPU överklockade utan att behöva full blås från fläktarna. Passade även på att byta upp mig på RAM-fronten genom att klicka in ett par Ripjaws V 3600 MHz 16GB istället för mina 2133 MHz från HyperX.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Trots Mayhemsgrejer så har jag stött på problem med alger och skit.

Bästa tillgängliga medel att döda skiten med?

Fungerar ättiksprit 12% måhända? Inga block eller radiatorer inblandat. Bara fittings, akryl och slang samt o-ringar.

Tänkte spola med vattenslangen en timme för att få ut skiten. Fylla med batterivatten och ättika, spola runt, tömma och spola en gång med bara batterivatten och sen fylla med nytt fräscht tankar kring det?

För många liter att enbart använda batterivatten att spola med.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en Biocid som extra tillsats.
typ http://www.frozencpu.com/products/11744/ex-liq-154/frozencpu_...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@eucalyptus Japp det är den ättikan. Tar du den röda flaskan(24%) så får du bara späda med lite mer vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@eucalyptus Japp det är den ättikan. Tar du den röda flaskan(24%) så får du bara späda med lite mer vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm had tydligen bara en röd flaska hemma.

Säg att det är 1 liter vatten i loopen. Hur mycket ättika ska man ha i? 24%

Vet ju ej hur stark den är vill ta död på allt, men inte förstöra något.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus Brukar stå på flaskan hur man ska späda den. Det är en ganska stark syra så ju mindre du späder den desto mer noggrann får du vara att skölja med vatten.
Med 12% brukar jag köra 1/4 till 1/3 ättika och resten vatten. Så kanske köra hälften av det? typ 1/8 till 1/6

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Har du använt X1 eller XT-1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@eucalyptus: Har du använt X1 eller XT-1?

X1, utan glykol.

Hmm, ska montera isär senare. Kanske är lite Alphacool tubing som är delaktig tjuv i dramat. Återstår o se.

Helt otroligt att de kan växa så sjukt mycket i stillastående vatten med medel i.

Permalänk
Medlem

Fick en smärre chock idag! När jag skulle byta tillbaka till luftkylaren till mitt 980 ti. Skruvade upp vattenblocket för att kolla hur det såg ut

Någon som kan svara varför det har blivit så här? Allt är koppar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fick en smärre chock idag! När jag skulle byta tillbaka till luftkylaren till mitt 980 ti. Skruvade upp vattenblocket för att kolla hur det såg ut

Någon som kan svara varför det har blivit så här? Allt är koppar!

https://i.imgur.com/5mSgjjW.jpg

Det har bara oxiderat. Ingen större fara, men stör du dig på det så är det relativt lätt att tvätta bort.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Arcec: Jaha okej, då var det inte så farligt ändå Inväntar ett nytt block till 1080 ti så skiter nog i att tvätta det. Polaren ska köpa mitt 980ti med luftkylaren på! Men super tack för svaret!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED