Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intels arkitektur "Sapphire Rapids" näst på tur efter "Tiger Lake"

Permalänk
Medlem

Jaha... Var nära på att köpa 7700K häromdagen, men sen kommer ju 8700K närsom så får bli en sån. Ska bli skönt med 6 kärnor istället för 4. Orkar man vänta på Cannon Lake och 10mm?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min poäng är att det långtifrån är att byta codecs och liknande men när det väl går så ska man ska man självklart göra detta. Ju större fokus applikationen har på att just rendera saker ju större chans har man.
Octane betydligt mer anpassat för Rendering är t.ex. Autodesk Revit.
*edit*
Den största prestandavinsten man kan göra idag är att köra rätt mjukvara, även om nu hårdvaran oftast är det billigaste att byta.

Men förstår fortfarande inte vad det hade med mitt inlägg att göra? Jag pratade om att video-komprimerings-prestanda borde vara mer relevant för en större massa än cinebench-score. Vad har denna kommentar med det att göra? "I många applikationer har inte användaren själv möjlighet att välja andra renderingsmotorer än vad som ingår i programmet"

Jag ville komma bort från renderings-diskussion, för när det kommer till sådana områden så baserar iaf inte jag mina konfigurationer på Cinebench siffror från sweclockers (hoppas ingen annan gör det heller), för det är så mycket som spelar in där när det kommer till olika mjukvara, renderare, arbetsflöden och pluggar. Precis på samma satt att det är omöjligt att svara på om vilken modell av alla GTX, Firepro eller Quadro -kort är "bäst" för videoredigering eller grafikskapande, är helt omöjligt att svara på. Enskilda benchmarks är helt irrelevanta om det inte är specifikt det scenariot du arbetar i. Finns liksom scenarion även för digitaltskapande där en 7700k och GTX-kort hade vart snabbare än en threadipper/firepro rigg för 60k.

Skrivet av Ozzed:

OK, räknade inte med x299-plattformen eftersom då måste man också räkna med x399 och threadripper. Ingen av de plattformarna är mainstream.

Jag förstod nästan det, tror inte många tänker på x299 när man säger i7, förstår ärligt talat inte varför den serien inte bara innehåller "i9-modeller", teknikbranschen är väl överlag kanske inte världsbäst på att hålla namnscheman logiskt och begripligt.

Skrivet av joakim99:

Menar du att ni renderar 4 gånger snabbare nu?

Ja? I vissa fall 10gånger (och i vissa fall mindre såklart)... Och det är innan man kastar in fler grafikkort i mixen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja? I vissa fall 10gånger (och i vissa fall mindre såklart)... Och det är innan man kastar in fler grafikkort i mixen.

Ok då tolkade jag det som du hade skrivet rätt. Det du skrev var nämligen att det gick 400% snabbare vilket känns helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@Ozzed: @Oaktree:
AMD är inte ikapp ännu. De har kommit nära i saker som råkar prestera bra på just Ryzen. Det AMD har att sälja är att de är mer generösa än Intel på antal cores och pris, men Intel har fortfarande den tekniskt bättre lösningen (även om den är dyrare, speciellt när antal cores går upp).

Va?? Har inte ens skrivit att AMD är ikapp, så varför dra in mig i diskussionen?
Intel råkar ju vara bättre på enkeltrådad prestanda. "råkar" snyggt där xD
Det jag sa är att de ligger lite efter i IPC och att de behöver få upp frekvensen på sina CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Öh, ingenstans har jag pratat om vad som är mainstream. Bara att Intel har den tekniskt sett bättre CPUn. En 4-kärnig Intel slår en 4-kärnig AMD. En 8-kärnig Intel slår en 8-kärnig AMD. Att man måste gå över till den dyrare plattformen tidigare med Intel än med AMD, och dessutom betala mer för CPUn, är något jag redan sagt är AMDs trumfkort.

Fast då jämför du inte äpplen med äpplen. Den enda 8-kärniga på z270-plattformen är 6900K är inte snabbare än 1800X i multitråd.

i7-7820X är marginellt snabbare än 1800X i cinebench, ja. Men det är på en annan plattform med dubblerad minnesbandbredd och processon har ett TDP på 140W... Det blir en väldigt skev och knepig jämförelse om du drar in den processorn i ekvationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Fast då jämför du inte äpplen med äpplen. Den enda 8-kärniga på z270-plattformen är 6900K är inte snabbare än 1800X i multitråd.

i7-7820X är marginellt snabbare än 1800X i cinebench, ja. Men det är på en annan plattform med dubblerad minnesbandbredd och processon har ett TDP på 140W... Det blir en väldigt skev och knepig jämförelse om du drar in den processorn i ekvationen.

Bandbredd mot RAM är irrelevant i Cinebench, en av huvudorsakerna att det kan skala i princip helt perfekt med CPU-kärnor är att hela "working-set" får plats i cache som är lokal till varje kärna (L1/L2$).

Att Cinebench skalar är inte heller en konsekvens av "bra programmering", vilken student som helst där grundläggande kunskap om parallellprogrammering finns fixar att skala problem av typen "embarrassingly parallel". Det som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur pass väl man kan få program att skala när problemet bara har partiell parallellism (vilket är fallet för t.ex. spel), i det läget är det inte ens teoretiskt möjligt att ens komma nära perfekt skalning förbi någon enstaka CPU-kärna.

Cinebench jobbar med en klassen instruktioner "skalära flyttal", det är Zens största styrka jämfört mot Core så är helt förväntat att Ryzen klarar sig riktigt bra här.

De andra två klasserna är

  • vektoriserade heltal/flyttal (SSE/AVX), det är Cores starkaste kort (Skylake har >100 % IPC över Zen här)

  • skalära heltal, detta är den överlägset viktigaste klassen för både desktop och servers. Skylake har ett övertag på ~15-25 % per kärna och cykel här men Ryzen kan kompensera med kärnor i fall som skalar bra då det finns modeller med 50 % resp. 100 % fler kärnor (fram till på torsdag, då sjunker övertaget till 33 % för Ryzen 7 och gissar att det är fullt tillräckligt för att ge prestandakronan till i7-8700K även i fall som skalar bra med kärnor om de tillhör denna grupp, se några läckta exempel nedan)

läckta resultat på saker som skalar väldigt väl med CPU-kärnor och jobbar med skalära heltal, notera att 7700K matchar 1800X i vissa lägen

I korthet: varför går du på om Cinebench? Ingen hävdar något annat än att Ryzen presterar lysande i Cinebench, faktum är att det räcker att titta på mikroarkitekturen för att se att just skalära flyttal är Zens starkaste kort jämfört med Core.

Dock är det en benchmark som inte berättar mycket mer än just hur CPUn presterar i Cinebench, kan inte komma på ett enda program som är relevant 2017 som skalar perfekt och där skalära flyttal är flaskhals (men tipsa gärna!).

Av någon anledning fungerade inte länkarna till bencmarks utanför "preview", fixat
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bandbredd mot RAM är irrelevant i Cinebench, en av huvudorsakerna att det kan skala i princip helt perfekt med CPU-kärnor är att hela "working-set" får plats i cache som är lokal till varje kärna (L1/L2$).

Att Cinebench skalar är inte heller en konsekvens av "bra programmering", vilken student som helst där grundläggande kunskap om parallellprogrammering finns fixar att skala problem av typen "embarrassingly parallel". Det som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur pass väl man kan få program att skala när problemet bara har partiell parallellism (vilket är fallet för t.ex. spel), i det läget är det inte ens teoretiskt möjligt att ens komma nära perfekt skalning förbi någon enstaka CPU-kärna.

Cinebench jobbar med en klassen instruktioner "skalära flyttal", det är Zens största styrka jämfört mot Core så är helt förväntat att Ryzen klarar sig riktigt bra här.

De andra två klasserna är

  • vektoriserade heltal/flyttal (SSE/AVX), det är Cores starkaste kort (Skylake har >100 % IPC över Zen här)

  • skalära heltal, detta är den överlägset viktigaste klassen för både desktop och servers. Skylake har ett övertag på ~15-25 % per kärna och cykel här men Ryzen kan kompensera med kärnor i fall som skalar bra då det finns modeller med 50 % resp. 100 % fler kärnor (fram till på torsdag, då sjunker övertaget till 33 % för Ryzen 7 och gissar att det är fullt tillräckligt för att ge prestandakronan till i7-8700K även i fall som skalar bra med kärnor om de tillhör denna grupp, se några läckta exempel nedan)

I korthet: varför går du på om Cinebench? Ingen hävdar något annat än att Ryzen presterar lysande i Cinebench, faktum är att det räcker att titta på mikroarkitekturen för att se att just skalära flyttal är Zens starkaste kort jämfört med Core.

Dock är det en benchmark som inte berättar mycket mer än just hur CPUn presterar i Cinebench, kan inte komma på ett enda program som är relevant 2017 som skalar perfekt och där skalära flyttal är flaskhals (men tipsa gärna!).

Jag har inte påstått att Ryzen kommer behålla övertaget. Det är fullt möjligt att 6 kärnor och IPC-övertaget suddas ut i och med 8700K.

Det jag kommer på på rak arm är väl i så fall Handbrake. Det är ju dessutom ett program som hyffsat många content creators använder. Men även där är det ju fullt möjligt att 8700K är tillräckligt mycket bättre i multitrådat för att gå om 1800X.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte påstått att Ryzen kommer behålla övertaget. Det är fullt möjligt att 6 kärnor och IPC-övertaget suddas ut i och med 8700K.

Det jag kommer på på rak arm är väl i så fall Handbrake. Det är ju dessutom ett program som hyffsat många content creators använder. Men även där är det ju fullt möjligt att 8700K är tillräckligt mycket bättre i multitrådat för att gå om 1800X.

Handbrake skalar absolut lysande med CPU-kärnor i många fall (varierar en del beroende på codec). Handbrake använder dock inte skalära flyttal, det är främst skalära heltal och SSE. Det är dock absolut ingen perfekt skalning

visst är 1800X > 7700K i de flesta fall i Handbrake, övertaget är dock inte i närheten det man ser i Cinebench
krävs AVX för att Core ska dra ifrån Zen, möjligen använder h.265 codec AVX givet att 7700K > 1800X där

D.v.s. resultatet en CPU får i Cinebench säger inte speciellt mycket om förväntad prestanda i Handbrake (har som sagt ett exempel som visar att 7700>1800X i just Handbrake ovan), det var just exempel på program som har likartad flaskhals som Cinebench jag efterfrågade exempel på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Handbrake skalar absolut lysande med CPU-kärnor i många fall (varierar en del beroende på codec). Handbrake använder dock inte skalära flyttal, det är främst skalära heltal och SSE. Det är dock absolut ingen perfekt skalning

visst är 1800X > 7700K i de flesta fall i Handbrake, övertaget är dock inte i närheten det man ser i Cinebench
krävs AVX för att Core ska dra ifrån Zen, möjligen använder h.265 codec AVX givet att 7700K > 1800X där

D.v.s. resultatet en CPU får i Cinebench säger inte speciellt mycket om förväntad prestanda i Handbrake (har som sagt ett exempel som visar att 7700>1800X i just Handbrake ovan), det var just exempel på program som har likartad flaskhals som Cinebench jag efterfrågade exempel på.

OK. Jag trodde du menade exempel på där R7 slår i7 i mer verklighetsbaserade laster, vilket ju handbrake är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Och här sitter man ensam om att snart köpa nya I5an haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

"LOL" @ artikelns datum gissning.

VI lär inte se verken Tiger Lake eller något senare förrän typ 2020+ Intel försenar ju igen tom Cannon till slutet på 2018. Så om ens Ice Lake kommer 2019 blir jag förvånad, då den mer troligen blir 2020. Troligen lär vi istället se någon mer refresh på vägen till också.

Sen lär väl övergången till 7nm ta längre tid, så Intel uppfinner 10nm +++++++++++++. Börjar låta som en dålig Tradera/Ebay recension snart.

Aja... Alla som gnäller på att AMD är efter. Om nu Intel tar "∞" att nå nästa generation, så borde AMD ha gott om tid att komma i kapp också

Att Intel ens släpper 8700k och 370 chipset så här "tidigt" är ju pga de vill kunna konkurrera mot AMD. Och sen får ni en 8-core CPU istället i den planerade lanseringen. Så... 5+ år med 4c/8t och ursäkter... sen pang, ->6 Core -> 8Core på 1,5 generation. Tack AMD... för Intel gör verkligen inte ett skit om de inte måste.

Permalänk
Medlem

Har de ingen koll alls på varumärken? Sapphire, inte direkt okänt varumärke i det röda laget.
http://www.sapphiretech.com/Default.asp?lang=eng

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en del inlägg som var en del i pajkastning mellan ett par medlemmar. Följ § 5 eller undvik svara. Svårare är det inte.

/KimTjik
Moderator