Ny dator, budget ca 14k, vad tror ni om det här?

Permalänk
Medlem

Ny dator, budget ca 14k, vad tror ni om det här?

Tjena

Dags för mig att uppgradera mig, min gamla i5 2500k börjar bli gammal.

Funderar på detta

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10694195/

Vad tror ni?

Lite funderingar har jag själv, det var galet längesen jag var insatt i datorkomponent träsket:
-Är det värt 300ish kronor mer för en M.2 SSD 250Gb istället för Samsung 850 EVO? Nackdelar med 960?
-i7 7700K, värt en tusenlapp jämfört med i5 7600k med mina övriga komponenter?
-Värt med vattenkylning till processorn? Otroligt nöjd med den jag har idag, aldrig haft problem med temp trots överklock
-Någon komponent som är lika bra men billigare alternativt avsevärt bättre för min budget?
-Har jag i min ringrostighet glömt något viktigt? (Mekanisk HDD har jag att komplettera med)

Och sen till de stora frågorna:
-Är intel värt det eller ska man satsa på Ryzen?
-Ska man vänta på Coffe lake i min budgetklass och med övriga komponenter?

Tack på förhand, man vet att man alltid kan vända sig till trogna sweklockers för bra hjälp och råd.

/MartinGW

Permalänk
Medlem

I sann forumanda länkar jag ett ryzenförslag,
Ryzen

Fördelen med ryzen är väl att du har mer pengar att spendera på att biffa till de andra komponenterna (t.ex ett Hybrid 1080, det räckte inte riktigt till ett 1080 Ti...1080 Ti)
Tycker att du ska skippa NVMe-SSDn om det inte är något du absolut vill lägga pengar på, jag märker i princip ingen skillnad mot en vanlig SSD, mycket bättre med en 500 Gb sata som faktiskt rymmer det man behöver

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Båda är bra förslag. Jag hade inte köpt 7700K nu när nästa generation är bara några veckor bort. Jag får lite allergiska utslag när man lägger 14000kr på datorn och väljer Corsair CX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: hehe, kör ett CX750W i min gamla burk XD
det fungerar, men modulärt är helt klart skönare. och G3 har dessutom nästan platinum i sin effektivitet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

@MartinGW: Ryzen ger dig mer för pengarna, ska du köpa Intel bör du invänta Coffee Lake.

Ett mer kompaktare bygge med ljuddämpat chassi. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10694336/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10694623/

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Sammanlagt 13879kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

I sann forumanda länkar jag ett ryzenförslag,

Skrivet av Peppar2014:

@MartinGW: Ryzen ger dig mer för pengarna, ska du köpa Intel bör du invänta Coffee Lake.

Tack alla tre, ser att ni alla tre länkar en Ryzen 5 1600, det är ju betydligt lägre klockfrekvens men ett par kärnor till i den, antar att den pga detta inte presterar jämt med i7 7700k?
Ser ju i alla fall inte ut så i de benchmarks jag kan hitta.
Räcker en ryzen 5 1600?
Räcker den även i det lite längre loppet tror ni?
Vill gärna lira 1440p 144Hz om det går, åtminstone 1080p 144Hz

Har också tankar på att i snar framtid köpa en HTC vive, presterar Ryzen tillräckligt för sådana applikationer med?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ryzen är VR ready, till och med minstingen Ryzen 3 1200. Spel har så smått börjat använda fler trådar och den utvecklingen kommer fortsätta och där är 6 kärnot bättre än 4. Om du streamar så klarar Ryzen 5 1600 av en Full HD stream utan capture cards och spelet går fortfarande snabbt utan lagg.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinGW:

Tack alla tre, ser att ni alla tre länkar en Ryzen 5 1600, det är ju betydligt lägre klockfrekvens men ett par kärnor till i den, antar att den pga detta inte presterar jämt med i7 7700k?
Ser ju i alla fall inte ut så i de benchmarks jag kan hitta.
Räcker en ryzen 5 1600?
Räcker den även i det lite längre loppet tror ni?
Vill gärna lira 1440p 144Hz om det går, åtminstone 1080p 144Hz

Har också tankar på att i snar framtid köpa en HTC vive, presterar Ryzen tillräckligt för sådana applikationer med?

Tack!

Vänta till intel coffe lake release kommer prestera bättre än razen i spel

Permalänk
Medlem

@Metro35: Men kommer inte de också kosta betydligt mer? Min budget är ju något begränsad.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Nu ska jag väl inte påstå att Corsair CX är världens bästa PSU, fast är väl ändå på sin plats att påpeka att de gjordes om för ett par år sedan (enligt vad jag läst iaf) och ska vara betydligt bättre än de var tidigare.

@MartinGW: En Ryzen 1600 räcker väl minst lika länge som en 7700k p.g.a. fler kärnor och högre total prestanda vad jag har för mig än 7700k i ganska många tester. Fler kärnor kommer bli viktigt framöver enligt min teori nu när proppen flygit ur flaskan... Dessutom slipper du fundera på värmeproblemen som åtminstone verkar ganska vanliga på 7700k och läckande vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Känns som att just det kortet kan få problem med kylning iom bara en fläkt och ganska täckt design, eller missar jag något?

@dannesthlm: Ja du kanske har rätt, jag är nog bara en insnöad Intelanvändare, dags att vidga vyerna.

Permalänk
Medlem

@MartinGW: R5 1600 var iallafall ett jättelyft från min 2500k. Har inte ens känt behov av att överklocka, vilket man också kan göra med stockkylaren till och med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinGW:

Känns som att just det kortet kan få problem med kylning iom bara en fläkt och ganska täckt design, eller missar jag något?

Hade en ASUS Turbo 1070 med likadan design, fungerade utmärkt, tyst och bra kylning i ett kompakt chassi med en fläkt. Du kan ta Fractal Design Mini C, kylningen på den är bland dom bästa i den klassen samt tyst.

Permalänk
Medlem

Jag har fortsatt jämföra och tvekar för fullt.
Fick en liten bonus från jobbet och tänker eventuellt höja budget något, om jag stiger upp en 2-3 tusen, vart tycker ni jag ska lägga pengarna?
Väldigt sugen på ett 1080ti, kanske en ryzen r5 1600X, ännu värre?

Permalänk
Medlem

Nu har jag vänt och vridit, funderat och funderat och efter coffe lake släppet idag, prisbilden och tillgången som det ser ut med de nya så blir det nog en Ryzen.

Funderar på något i stil med detta:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3472935&view=l

Landar runt 17k.

Min fundering är väl egentligen vad ni tror om detta?
Är det värt ett 1080 ti när man snålar lite på processor eller ska man ta ett 1080 istället?
Tillräckligt moderkort?
Vad tror ni om chassit?
Ska man satsa på en sluten vattenkylare till CPU eller är luft mer prisvärt och tillräckligt även om man vill klocka?
Har hört att det varit problem med vissa RAM till Ryzen, tror ni dessa kommer funka?
Ska man uppgradera till något snabbare RAM? kostar ju ganska snabbt ganska mycket mer.

Kan tillägga att jag också tänker mig att köpa en ny skärm, en 1440p 144Hz att spela på