Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4

Mitt första riktiga projekt. Fick tag på ett R4:a chassi för en billig peng. Tanken var att jag egentligen skulle köpa mej ett fulltower chassi men har enbart hört gott om R4:an så då tänkte jag att jag skulle testa

Planen är att få ett välkylt chassi så att man kan köra lite OC (eller mkt) och då vill man ju ha bra förutsättningar för det

Så jag bestämde mej för att köpa ett Corsair H110I GTX att peta in i fronten på detta chassi.
Läste på en del om måtten på chassit och radiatorn. Hittade bl a en här som hade petat in en 400 rad i fronten på en R4:a så då torde ju inte ett fjutigt 280 rad vara några problem

Sagt och gjort så sitter kylaren där nu iaf. Jag personligen känner mej väldigt nöjd över min "prestation"

Edit: Planerna är att jag ska fixa ett kortare nätagg så att jag får plats med en bottenfläkt. Förhoppningsvis 140mm så att jag får in någon sorts kalluft in i chassit oxå.

Som intake är det tänkt H110I då men även en bottenfläkt. Beroende på hur kabinettet artar sej så får vi se om det blir en 120 eller 140mm som bottenintake.
Exhaust så sitter det nu en 140mm i bak samt 2 st i toppen.

Edit 1: Så då sitter kabinettet på plats. Jag var tvungen att sätta kabinettet på distanser så att jag kan få plats med en fläkt under det.
Kanske inte världens snyggaste lösning men den funkar.

Edit 2: "Kanske" Final Edition Tog mej en tripp till Inet för att införskaffa ett nytt nätagg. Rabatterat med nästan 600:- så var tvungen å passa på. Införskaffade även dom sista grejerna för att kunna montera allt "snyggt"

Det blev ganska bra till slut iaf. Funderar på att skaffa vita sleeves för att få en schysst brytning men det får bli vid ett senare tillfälle. Skulle dock varit skönt å ha det gjort innan man petade in alla kablar hehe.

Nu väntar det lite OC för å se vad den nya kylaren å chassit klarar av.

Komponenterna är följande:
- Fractal Design R4 White med fönster
- Win 10 Home edt 64bit
- ASUS Maximus Hero VI
- Intel i7 4770K
- MSI GTX 980 Twinfrozr V
- G.Skill Ares 16GB (2 x 8 GB) DDR3 1600MHz
- Corsair 120gb SSD för OS och program
- Samsung 850 Pro 256 gb SSD för spel
- Western Digital Caviar Green 2TB för resten
- Samsung SH-B123L Blu-ray combo
- H110i GTX med 3 fläktar som intake
- Fractal Design 140mm i botten som intake
- 3 st Fractal Design 140mm som Exhaust

Övrig utrustning:
- 24" BenQ XL2410T 120Hz
- Logitech G19S Gaming keyboard
- Logitech G700 Gaming Mouse
- Qpad QH-90 Hörlurar
- Arozzi Enzo stol

Kom gärna med lite input kring era tankar och idéer.

Uppdateringar kommer löpande kring bygget iaf.

Besök galleriet här

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Fästet såg ju mycket bättre ut när det väl var på plats Smart med skumtätning! Jag tror dock att det hade varit snyggare med antingen svart eller ren alu finish på fästet då det enligt bild ser lite gulare ut i tonen. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Ja jag vet att plåten är lite offwhite men tänkte att det skulle se hyffsat enhetligt ut med resterande av chassit. Detta är trots allt ett budgetbygge så jag tar av vad jag har hemma Plåten fick jag tag på från jobbet då den redan var färdiglackad oxå. Sen så är den ganska enkel å plocka loss oxå så man kan ju lacka om den i riktig vit vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ser ju skitbra ut faktiskt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Fin burk, ser ut att ge av ett behagligt sken. Grattis!