Permalänk

Tips på IPS 144/165hz?

Har jag förstått det rätt om ASUS ROG Swift PG279Q är den mest aktuella skärmen om man vill ha det bästa av två världar? Eller vad har den för konkurrenter?
Jag har läst mig till att många har BLB och det lockar ju inte alls. Dessutom finns det ingen garanti för att man kan clocka den till 165hz?
Ska man vänta? Den är ju ändå två år gammal! Eller slå till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChrisMANEY:

Har jag förstått det rätt om ASUS ROG Swift PG279Q är den mest aktuella skärmen om man vill ha det bästa av två världar? Eller vad har den för konkurrenter?
Jag har läst mig till att många har BLB och det lockar ju inte alls. Dessutom finns det ingen garanti för att man kan clocka den till 165hz?
Ska man vänta? Den är ju ändå två år gammal! Eller slå till?

IPS Glow och BLB får du vänta dig i större eller mindre utsträckning på alla IPS skärmar. Dessutom kan man nog anse att 165hz som överklockning är lite av en gimmick om skärmen är en 144hz skärm. Hade det varit en överklockning på 240hz ifrån 144 så hade det varit mer värt att lägga vikt på.

Permalänk
Medlem

Köpte min PG279Q för några månader sedan nu och jag är grymt nöjd. IPS, 2560x1440, G-sync och 144/165 hz är en fröjd att gamea på! (gick från 60hz IPS dell)

Dock har du rätt i det du säger men så är det i stort sett för vilken skärm du än köper. BLB, döda pixlar m.m. förekommer på allt nu för tiden så det gäller bara att ha tur och kanske inte allt för petig. Jag har lite BLB i botten på min men bara om det är total kolsvart i rummet samt på skärmen som det syns, med andra ord inget jag direkt stör mig av så behöll den.

Men man har ju hört skräckhistorier om hur folk har BLB över allt, döda pixlar m.m. och det är ju inte så kul. Dock har ju de flesta butiker rätt schysta regler nu för tiden så man brukar få byta om man gnäller lite på dem.

Att clocka den är inom garantin, är ett menyval där man kan ändra mellan 144/165hz så inte så att du öppnar den och meckar med den direkt

Jag skulle definitivt rekommendera en PG279Q till alla, extremet bra skärm!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

@MiLeS: Jag blir ju väldigt taggad när du säger så Jag har ju både Inet och Webhallen lagom nära här i Stockholm. Tror du man kan åka in och lämna tillbaka igen om den har extrem BLB eller en död pixel?

Permalänk
Medlem

Problemet med folk som klagar på BLB är att moderna skärmar oftast är alldeles för ljusstarka från fabrik, och många ställer inte ner ljusstyrkan till vettiga nivåer själva (se denna artikel). Sitter man då i ett mörkt rum med full ljusstyrka på skärmen så får man så klart BLB. Enligt Sweclockers recension av PG279Q så måste man dra ner ljusstyrkan till 10-20% (beroende på övriga inställningar) för att den ska vara lagom för ett normalbelyst rum.

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Polaren köpte sin Ultrawide på Webhallen i Sthlm och han hade helt galet mycket bleed och de tog tillbaka den utan nåt tjafs. Fortfarande lite stört att det är sån gambling att köpa IPS-skärmar, det är ju ändra rätt mycket pengar man lägger ut och då vill man ju ha en produkt som är i toppskick. Men men, har bara gott att säga om PG279Q så om du sneglat på den så slå till! Alternativt vänta till Black Friday och hoppas på en tusing eller två billigare

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

@MiLeS: Jag blir ju väldigt taggad när du säger så Jag har ju både Inet och Webhallen lagom nära här i Stockholm. Tror du man kan åka in och lämna tillbaka igen om den har extrem BLB eller en död pixel?

Jag hade valt en Acer xb271hu som är samma panel men något billigare.
Köper du den på Elgiganten så har du ju 30dagar på dig att testa den för att se om du är nöjd.
Mitt exemplar jag köpte några månader tillbaka är så när som perfekt i panelen.

Permalänk

@MiLeS: Det är ju tryggt i så fall att webhallen kan ta tillbaka den. Tack!

Permalänk
Medlem

är själv på jakt och har exakt samma funderingar..

går från en LG 1080p 27" 75hz

känns väldigt utdaterad och skulle nog vilja ha en lite bättre skärm med IPS, bara haft TN paneler tidigare så...

står mellan ngn av dessa: gissar att det är typ SAMMA panel i grunden

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3410310,3333873,3754945...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk