Permalänk
Medlem

Brukar inte 100%-modeller från Ducky ha dedikerade mediaknappar (som passar in relativt stilrent?) Har dock inte ägt ett Ducky-tangentbord, så kan inte säga så mycket om användarupplevelse eller byggkvalitet

Edit: såg att knapparna ovanför numpaden som jag syftade på verkar vara bundna till kalkylator och volymändring. Ingen aning hur lätta eller krångliga de skulle vara att programmera

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Das Keyboard 4 kanske? De har t.om. en snurra för att ändra volym.

EDIT: Nevermind, är inte bakgrundsbelyst.

Har kollat på det och känns som det hade varit klockrent om det bara hade varit belyst, men nu är det ju dock tyvärr som du säger inte det. Får fundera på om det går att överleva utan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

... Sätter du på en keycap, fotar etc?

Tack.
Finns det något annat sätt att göra det på?

Permalänk
Medlem

EnjoyPBT närmar sig GB på ett set med Svenska tecken:
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/76qphg/...

Hur är kvallén på deras caps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

EnjoyPBT närmar sig GB på ett set med Svenska tecken:
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/76qphg/...

Hur är kvallén på deras caps?

650:- från kbdfans men 1200:- för nordic coverage.

Epbt är bra caps. Bland de bästa pbt du kan köpa stock.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter bakplåt, men har lite problem med att hitta det jag vill ha. Jag är ute efter en i ISO-layout (inte universal) i aluminium, helst svart. Men jag kan väl måla den själv med typ hammarlack om jag måste.

Någon som har kol på om någon säljer en dylik bakplåt? Gärna inom EU.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har redan mailat honom och frågat om han kunde ge mig en ETA på det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett Roccat, Ryos MK FX RGB (MX Brown) igår kväll, skickades idag. Men låter det mycket mer än Matias Quiet Pro? Har haft ett med MX Red, sålde det då jag skaffade Matias tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar nu:

Citat:

I need to email a few fabrication companies to re-quote for this group-buy. The plate would be aluminium. An unfinished plate would cost less but I'm super multiple colour options would be available.

I'll try to have the plate group-buy running within a month.

Det låter lovande! Jag kollade på drygt 50 olika ställen utan att hitta något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Färgerna på detta kit är väl samma som Cherry OG, Classic och 9009?

https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-9009-international-kit-cl...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Färgerna på detta kit är väl samma som Cherry OG, Classic och 9009?

https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-9009-international-kit-cl...

Stämmer bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Stämmer bra.

Då är det ju bara att beställa!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Då är det ju bara att beställa!

Är lite tveksam till int. kit som är så pass dyra. Jag köpte Int. kit till nautilus ($38), men ska man köpa till beige, blir det 55 euro och sen har de en dyr frakt, 22 euro. Så drygt 550:- + frakt för 8-10 keys man använder är ganska saftigt.

Med tanke på att de kostar 50% av vad vad base-kittet kostar, köper jag hellre ett extra bas-kit än att ha rätt tecken på å, ä, ö.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Frakten måste väl gå att kombinera för de som köper båda, men 22 euro är hur som helst riktigt saftigt. Speciellt med tanke på att man sparar någon euro om man skickar via en proxy i Tyskland.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Kan inte annat än att hålla med men att få ett classic beige med svenska tecken ligger i alla fall högt på min lista. Det hade suttit som en smäck på mitt kommande Leeku 1800.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

@aaaaaaaaaa: Kan inte annat än att hålla med men att få ett classic beige med svenska tecken ligger i alla fall högt på min lista. Det hade suttit som en smäck på mitt kommande Leeku 1800.

Ja, det är väl just att settet passar till alla beige set som gör det väldigt attraktivt. Kanske blir ett set, får se.

@Khers: Troligtvis går det att kombinera med 9009, men deras frakt är väldigt off hur som helst. Allting kostar 22e. Beställde 2 tangentbord, betalade 22. Beställ några switchar, 22.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det går att öppna monterade brytare i en plate gjord för både MX och ALP-brytare? Vill bygga mitt nya tangentbord men de brytare jag tänkt använda har inte kommit än.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: Draget ur minnet skulle jag spontant säga ja med tanke på hur hålet måste se ut för att passa båda, men en bild hade underlättat. Är det MX eller Alps, förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@hag: Draget ur minnet skulle jag spontant säga ja med tanke på hur hålet måste se ut för att passa båda, men en bild hade underlättat. Är det MX eller Alps, förresten?

Testade att pilla upp en med två bläckpennor (har inga switch-öppnare), det fungerade utmärkt så jag körde på. Nu är bygget klart.
MX-brytare var det jag monterade.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Fick hem carbon caps idag. De ska egentligen sitta på en svart bräda, men kunde inte hålla mig från att slänga på dom på nuvarande 60%.
Vilket ser bäst ut?

Dolch som satt på förut:
https://i.imgur.com/wI56Tpo.jpg

....eller carbon?
https://i.imgur.com/ajTiJey.jpg

Jag tycker "carbon" gör sig bäst på ett svart eller grått chassi, å andra sidan så är ju både "carbon" och "dolch" alltid rätt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon257891:

Jag tycker "carbon" gör sig bäst på ett svart eller grått chassi, å andra sidan så är ju både "carbon" och "dolch" alltid rätt

Ah, är inne på det jag med. Just därför de egentligen ska sitta på ett svart chassi. Men det blev lite problem för mig nu när jag kommit fram till att jag ska tvinga mig själv o köra ergodox. Då kommer alla andra tangentbord man har inte användas. Så i värsta fall får det slängas på ett svart TKL och användas som showcase istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Nu var det lite klent med bilder igen.

Byggde ihop mitt ergodox idag! Blev dock grymt besviken, antingen är mina händer för små eller så är jag för van med tumknappsplaeringen på planck-tangentborden. I vilket fall så är det inte alls så skönt att använda som jag hade hoppats på, måste sträcka på fingrarna jättemycket för att använda det.

https://i.imgur.com/p0BPmng.jpg

Fult är det också. Men det visste jag ju när jag köpte det.
Förhoppningsvis är jag bara trött och har lågt blodsocker..

Låter ganska precis som min upplevelse av ErgoDox, alldeles för stort för att kunna användas bekvämt. Alternativt har jag för små händer. Jag kom hur som helst aldrig överens med tangentbordet. Hur känns det för dig nu när du har lite distans till bygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Låter ganska precis som min upplevelse av ErgoDox, alldeles för stort för att kunna användas bekvämt. Alternativt har jag för små händer. Jag kom hur som helst aldrig överens med tangentbordet. Hur känns det för dig nu när du har lite distans till bygget?

Lite bättre, men fortfarande inte bekvämt. Gillar verkligen att det är 1,5u på knapparna på sidorna till skillnad från ett planck. Översta raden har jag satt till F-knappar.
Skulle dock vilja ha en tumknapp precis innanför den innersta, där det finns ett mellanrum på typ en halv knapp av någon anledning. Använder fortfarande 1u-knappen nederst i homing-kolumnen som fn istället för tumknappen utanför, vilket gör att jag måste flytta på tummarna rätt mycket för att växla mellan funktionerna.
Att jag inte har lyckats programmera det exakt som jag vill ha det än bidrar nog också. och att stabiliserna inte passade så att jag måste trycka mitt på tumknappen för att den inte ska kännas konstigt och gå trögt. Annars hade jag kunnat trycka på nederkanten istället.

Har redan börjat titta på andra tangentbord, men inte hittat något jag tycker verkar skönt.

Vet du vad du har för storlek på händerna? Tror att jag har ungefär storlek 9 på handskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hag: Jag kör själv på ett Let's Split (eller ja, två stycken) och ett Nyquist (även om jag inte är så förtjust i de brytarna, så använder det sällan). Jag har ett Ergodox som jag inte byggt ihop än då controllern jag fick var "fejk" och inte funkar, men jag har gått i samma tankar gällande Ergodox. Det Ser inte ut som att jag kommer att tycka att det är bekvämt. Med ett Let's Split är alla tangenter sjukt lättillgängliga, vilket är lite det man strävar efter.

Med det sagt så har jag beställt ett Iris häromdan. Ska bli spännande att testa, det skulle kunna vara ett mellanting mellan Planck och Ergodox. Kanske kan vara något för dig? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@hag: Jag kör själv på ett Let's Split (eller ja, två stycken) och ett Nyquist (även om jag inte är så förtjust i de brytarna, så använder det sällan). Jag har ett Ergodox som jag inte byggt ihop än då controllern jag fick var "fejk" och inte funkar, men jag har gått i samma tankar gällande Ergodox. Det Ser inte ut som att jag kommer att tycka att det är bekvämt. Med ett Let's Split är alla tangenter sjukt lättillgängliga, vilket är lite det man strävar efter.

Med det sagt så har jag beställt ett Iris häromdan. Ska bli spännande att testa, det skulle kunna vara ett mellanting mellan Planck och Ergodox. Kanske kan vara något för dig? 🙂

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1851/5125/products/image_40c373f0-683d-40dd-ae0e-15ede60aaaa1_1024x1024@2x.jpg?v=1507045570

Trist på kontrollern! Håller verkligen med om resten. Ergodox känns som en bra tanke och om man har stora händer kanske det fungerar bra också, men inte för mig.
Spännande, du får väldigt gärna posta en uppdatering om vad du tycker om det! Tittade lite på det och tumplaceringen känns bra även om den inte tilltalar mig estetiskt, men resten känns sådär. Använder ju inte nummerraden, och de har tagit bort raden nedanför bokstäverna. :/ Men det kanske får bli ett sådant ändå.

Nu blev jag faktiskt sugen, vet du hur lång leveranstid det är på dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hag: Ja, är lite fundersam på den nedersta raden också.. Men jag kommer på mig själv att bara använda 4 tangenter på ena sidan och 5 på den andra på nedersta raden, så det ska nog gå att lösa med tanke på att man får 5 knappar på nedersta raden om man räknar in de 4 tumknapparna plus shift-knappen på vänster-delen 🙂

Jag beställde ett Nyquist därifrån och vill minnas att det gick ganska snabbt, tror det tog 2-3 veckor!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SYRE:

...vill minnas att det gick ganska snabbt, tror det tog 2-3 veckor!

Det är härligt med de saktmodiga tangentbordsnördarna: på andra delar av forumet blir det stor gråt och tandagnisslan (och gärna hot om konsumentombudsmannen, "värsta servicen någonsin" etc.) om paketet som man beställde kl. 23.59 inte ligger hemma i lådan senast vid lunch dagen efter.

Detta är en av sakerna jag gillar med tangentbordsnördar

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jag har blivit Mycket bättre på det, men jag är fortfarande inte bra, haha. Men när det gäller tangentbord så har jag vant mig. Däremot håller jag mig från Massdrop och annat där man får vänta 6-24 månader, det är liksom inte värt det för min del.

Jag väntar på Gateron Brown silent, lär få Iris-brädan innan, så får väl se om man kan hålla sig och vänta in dom nya brytarna eller ta vanliga Gaterons och byta stam när silent-brytarna trillar in, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@hag: Ja, är lite fundersam på den nedersta raden också.. Men jag kommer på mig själv att bara använda 4 tangenter på ena sidan och 5 på den andra på nedersta raden, så det ska nog gå att lösa med tanke på att man får 5 knappar på nedersta raden om man räknar in de 4 tumknapparna plus shift-knappen på vänster-delen 🙂

Jag beställde ett Nyquist därifrån och vill minnas att det gick ganska snabbt, tror det tog 2-3 veckor!

Skrivet av SYRE:

@anon257891: Jag har blivit Mycket bättre på det, men jag är fortfarande inte bra, haha. Men när det gäller tangentbord så har jag vant mig. Däremot håller jag mig från Massdrop och annat där man får vänta 6-24 månader, det är liksom inte värt det för min del.

Jag väntar på Gateron Brown silent, lär få Iris-brädan innan, så får väl se om man kan hålla sig och vänta in dom nya brytarna eller ta vanliga Gaterons och byta stam när silent-brytarna trillar in, haha.

Jag använder i och för sig inte heller jättemånga av knapparna på nedersta raden, jag skulle nog kunna lägga in funktionaliteten i 8 av de 12 knapparna och då hör fem av dem till tummarna.
Men till ett main-tangentbord skulle nog vilja ha navigeringsklustret, enter, delete, musik/ljudstyrning och eventuellt f-knapparna utan fn, och då går det åt lite fler knappar tyvärr. Till ett tangentbord att ta med till skolan och liknande fungerar det utmärkt med ett lets split eller liknande, då skulle nog iris-brädan fungera ypperligt.

Kör på vanliga gat tycker jag, borde ju vara samma hus till dem! Gjorde så med ergodoxet, satte in röda brytare för att kunna testa i väntan på att mina silenced skulle komma.

Skrivet av anon257891:

Det är härligt med de saktmodiga tangentbordsnördarna: på andra delar av forumet blir det stor gråt och tandagnisslan (och gärna hot om konsumentombudsmannen, "värsta servicen någonsin" etc.) om paketet som man beställde kl. 23.59 inte ligger hemma i lådan senast vid lunch dagen efter.

Detta är en av sakerna jag gillar med tangentbordsnördar

Det är en av sakernag jag inte gillar med tangentbordscommunityn.

Visa signatur