Stoppa windows från att automatiskt uppdatera grafikkortsdrivrutin?

Permalänk
Medlem

Stoppa windows från att automatiskt uppdatera grafikkortsdrivrutin?

Hej! Det är så att jag försöker installera en gammal grafikkortsdrivrutin (Nvidia 378.92) för att kunna spela Mass Effect Andromeda i HDR. Creator's update gjorde så att HDR inte fungerar alls i spelet vilket är ett känt problem och den gamla drivrutinen är den enda som avaktiverar detta såvitt jag förstått. Problemet är att när jag avinstallerar den nuvarande drivrutinen installerar windows om till version 385.69 automatiskt, vilket gör att jag inte kan installera den drivrutin jag vill ha. Jag har följt detta https://www.tenforums.com/tutorials/8280-hide-show-windows-up... och även stängt av att windows automatiskt hämtar appar och uppdateringar under system -> advanced -> device installation settings. Likt förbannat sitter jag där med en nyare drivrutin än jag vill ha ett par minuter efter att jag startat om datorn. Någon som vet hur jag fixar detta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Problemet är att windows ändå installerar om drivrutinen, det hjälper inte att stänga av det. Men tack för svar.

Någon som vet vad det kan tänkas bero på?

Permalänk

Trodde verkligen att det gick att stänga av hämtningar för tredjepart. Det är inte så att du installerat Experience som laddar hem senaste drivisen?
Man ska ju inte ha fler drivisar men i detta fall så skulle jag testa att inte försöka ta bort uppdateringen utan bara välja den gamla manuellt i enhetshanteraren? Går inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Trodde verkligen att det gick att stänga av hämtningar för tredjepart. Det är inte så att du installerat Experience som laddar hem senaste drivisen?
Man ska ju inte ha fler drivisar men i detta fall så skulle jag testa att inte försöka ta bort uppdateringen utan bara välja den gamla manuellt i enhetshanteraren? Går inte det?

Jag har geforce experience men den funktionen är avstängd, så det ska inte påverka (laddar alltid hem drivrutinerna manuellt). Jag ser ingen funktion för att välja en annan drivrutin i enhetshanteraren? Problemet är också att den drivrutinen jag vill ha aldrig varit installerad då windows automatiskt installerar 382.05 så fort jag startar om datorn.

Permalänk
Skrivet av Melubas:

Jag har geforce experience men den funktionen är avstängd, så det ska inte påverka (laddar alltid hem drivrutinerna manuellt). Jag ser ingen funktion för att välja en annan drivrutin i enhetshanteraren? Problemet är också att den drivrutinen jag vill ha aldrig varit installerad då windows automatiskt installerar 382.05 så fort jag startar om datorn.

Om du väljer "uppdatera drivrutin" för grafikkortet så får du välja om du vill ladda ner den automatiskt, eller om du har filen på datorn. Det senare bör ju göra att man kan installera valfri, oavsett om du har din gamla, eller Windows val av drivrutin installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Om du väljer "uppdatera drivrutin" för grafikkortet så får du välja om du vill ladda ner den automatiskt, eller om du har filen på datorn. Det senare bör ju göra att man kan installera valfri, oavsett om du har din gamla, eller Windows val av drivrutin installerad.

Ah ok. Ska prova detta ikväll och hoppas på det bästa. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Ok, det fungerade inte som SoilBleed föreslog, windows tycker att jag har en nyare och bättre version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Ok, det fungerade inte som SoilBleed föreslog, windows tycker att jag har en nyare och bättre version.

Gå in i c:/Windows/SoftwareDistribution/
Släng download mappen och dess innehåll
Ladda hem ddu o den drivern du vill installera.
Starta om i felsäkert läge och disconnecta internet.
Kör ddu o rensa befintlig driver, reboota.
Installera den nya du vill ha, plugga in internet igen.

För om det ligger en ny nvidia driver i den download mappen så försöker windows update lägga in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Gå in i c:/Windows/SoftwareDistribution/
Släng download mappen och dess innehåll
Ladda hem ddu o den drivern du vill installera.
Starta om i felsäkert läge och disconnecta internet.
Kör ddu o rensa befintlig driver, reboota.
Installera den nya du vill ha, plugga in internet igen.

För om det ligger en ny nvidia driver i den download mappen så försöker windows update lägga in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Ska prova detta.