Permalänk
Medlem

Exakt som filmen tar upp så tycker iallafall jag att smarttv funktioner är värdelösa. Dom uppdateras inte helt ut under tvns livs tid. Dom fungerar generellt sämre än vad det gör på exempelvist en apple tv eller chromecast. Då säger folk kanske Ja men då köper du en extra produkt med den och de extra hårdvaran. ah fast om man marknads för att man har en smarttv tjänst som klarar Netflix och det ena och andra så ska det Funka. PUNkT! Efter 8 olika smart funktioner så har jag bestämmt mig att aldrig igen bry mig om smart tv utan köpa en Apple tv eller chromecast till min tv. *ja jag har kört Samsungs 7000-8000 segment. och dom efter det.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hellre vilja att man kan flasha en TV och byta ut ROM så att man kan köra tredjeparts ROM.

Sen skulle jag vilja att man kan byta ut system-on-a-chip (SoC) på TVn.

Så kan TVn komma med smart-TV men om man vill så kan man flasha tredjeparts ROM och få fler funktioner eller stöd utöver den tid som tillverkaren ger.
Och om det SoC som TVn kom med blivit omodernt så kan man behålla TVn men bara byt ut SoC med ett nyare.

Permalänk
Medlem

Har kört med datorn ikopplad i TVn sen 2009 och har ingen smart TV och vill inte ha det. Med tangentbord med touchpad så kan man styra bättre än med en fjärrkontroll och man kan göra allt från Netflix och YouTube till vanligt surfade och behöver inte tänka på vilka format som stöka utan allt fungerar eftersom det bara är en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt att se att några är helnöjda med de inbyggda apparna och smart-systemet! Anar en viss tendens till att det handlar om ganska nya apparater när man är väldigt nöjd, eller hur? Det skulle vara intressant att se hur man tycker det fungerar tre år senare.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en HTPC lösning skulle va det bästa men dock så är det oftast dyraste lösningen.
Konsol fungerar ju också dock är de oftast begränsad för göra allt som HTPC

Chrome-cast är visserligen bra men finns begränsningar även apple tv då det endast fungerar för apple produkter.

Smart TV är som sagt väldigt begränsade men finns ju bra funktioner som Youtube o Netflix mm som är ju bra men inte så bra när de slutar att uppdatera mjukvarorna så de blir värdelösa .

Permalänk
Medlem

Jag sitter personligen på en Bravia KDL-55W808C. Har Android TV som system.

Uppdateringar kommer väldigt sent - fick Marshmallow nu i somras, officiellt - och nu finns två nyare system tillgängliga där Oreo är senaste. Dock är det inte jätteskillnader mellan dessa versioner. Mestadels är det launchern som har ändrats på Oreo.

Funkar helt OK. YouTube, Netflix, SVT Play, TV4 Play, osv. Omstarter ibland, väldigt få.

Känns något rappt, med en del "tweaks". Stängt av Sonys egna bloat, restrikterat hur många bakgrundsappar får köras, etc. Då funkar systemet lite bättre.

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll/tangentbord

Flera av er pratar om tangentbord för att underlätta kommunikationen mellan dig och enheten du jobbar mot.
Vilket tangentbord, gärna med musfunktioner, rekommenderar du till SmartTV, Androidenheter som Shield och till PC?

Mina krav
Blåtand
klara att koppla sig mot flera enheter.
smidig att använda, dvs fullstort tangentbord känns för stort.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Skulle säga att en HTPC lösning skulle va det bästa men dock så är det oftast dyraste lösningen.
Konsol fungerar ju också dock är de oftast begränsad för göra allt som HTPC

Chrome-cast är visserligen bra men finns begränsningar även apple tv då det endast fungerar för apple produkter.

Smart TV är som sagt väldigt begränsade men finns ju bra funktioner som Youtube o Netflix mm som är ju bra men inte så bra när de slutar att uppdatera mjukvarorna så de blir värdelösa .

Jo visst är det den dyraste lösningen, men det finns möjligheter att få "dyraste" lite billigare.

Kolla här t e x vilket guldkorn ASRock Q1900DC-ITX (inkl. RAM och strömadapter) och har man sen sparat på sig lite annan hårdvara som redan ligger hemma, då är man i hamn

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tänkte att Smart-TV var värdelöst och lade inte nån tanke i att det ingick i min Samsung TV när jag köpte den.

Så här ett år senare så är HTPC:n utslängd och chromecasten oanvänd. Tycker helt enkelt det är skitbra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mooter: Kul och se någon som gått tvärtom och mot förväntan fann att de inbyggda funktionerna räckte till! Köpte du en 2016-modell?

Permalänk
Medlem

Problemet med tidiga smart-tv var väl att de var hemmasnickrade saker helt unika för varje tillverkare (och ibland för varje modell). Det är ju inte så konstigt att ingenting uppdaterades på min gamla Panasonic några månader efter att jag köpt den.

Jag har en androidbaserad mediaspelare som fungerar utmärkt. Hade den varit inbyggd i tvn hade det varit ännu bättre, och jag förstår att det ungefär så det ser ut nuförtiden och då fungerar det ju bra.

Permalänk
Medlem

Tycker knappt att apparna oavsett hårdvara kvalificerar sig som "smarta". Netflix är väl rätt ok. Viaplay - när hände något bra där senast? 5 år sedan? 10? HBO? Fungerar den nånstans?
Nu använder jag Xbox One och ps4 för att kolla Netflix och Viaplay. Har inte testat HBO, för den finns väl till ps4?
Föredrar att köra stream m.m på xboxen då Cortana pausar etc åt mig 😊.
Annars är det Plex för övrigt filmtittande. Funkar rätt bra.

Testade SVTplay via HDMI från datorn. Horribel upolösning/kvalitet. Gick inte göra några som helst inställningar. Är det bättre via en app/dlna?

Det jag skulle kunna tänka mig behöva från "smart-tv" är en Kinectliknande lösning som fungerar oavsett källa etc. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja, en 2016 modell.

Ska väl sägas att jag inte kollar på piratkopierat innehåll längre, vilket jag tycker förenklar allt avsevärt. Jag kollar på Netflix, HBO, Youtube, eller hyr film med t.ex. SF appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Tänkte att Smart-TV var värdelöst och lade inte nån tanke i att det ingick i min Samsung TV när jag köpte den.

Så här ett år senare så är HTPC:n utslängd och chromecasten oanvänd. Tycker helt enkelt det är skitbra.

Den stora frågan är om din, och min Smart-TV räcker till i smartfunktionerna om 2 - 3 år (?) Då uppdateringarna liksom glöms bort på något viss. En HTPC kan man bygga om och uppdatera efter smak, lite svårare med en Tv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

En av de saker jag irriterar mig mest med på smarttv är att de oftast inte levereras med nått tangentbord eller annan vettig kontroll eller att det inte finns nån tydlig standard som visar vilka som fungerar, det är ju ungefär samma flummiga situation som om man vill ha tangentbord till en telefon.
Tvarna behöver bli smartare så att de kan kommunicera bättre med kringutrustning och uppdateras så de funkar även efter att de slutar säljas, jag tror som sagt på att smartfunktionerna borde sitta i nått standardiserat interface så de är utbytbara för de åldras oerhört dåligt och funktionerna dör en efter en.
Ett lite närbesläktat område är "smart-hembioreceivrar" det är lika hopplöst dåligt när tillverkarna tex bygger in olika typer av nätverksspelare/streaming i dem, de blir snabbt utdaterade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har en Philips åt budget hållet 4k TV med Android TV och tycker det är helt suveränt. Det trådskaparen skriver om man 1-2 minuters svarstid känner IAF inte jag igen. Tvärtom, det är ganska rappt. Även spel är OK på teven.

Det som är bra med Android TV är utbudet av appar.
Min TV klarar av att med Kodi-appen streama x265 4k, vilket är helt suveränt, sedan alla andra appar som Youtube, SVT, olika play-appar och netflix etc.

HTPC:n finns emellertid kvar för mera avancerade spel och de riktigt tunga x264/ripparna som inte teven klarar.

Som bonus så är Miracast i teven helt fläckfri och riktigt bra när man snabbt vill visa något på mobilen.

Jag tror trådskaparen redan från början bestämt sig för att Android-tv är skräp, och sedan bara kör vidare på det spåret.

Nja du, ifall du tar och testar andra TV-system kommer du rätt så snabbt märka att Android är riktigt segt och buggigt. Funktioner saknar det absolut inte, men tycker det är riktigt dåligt implementerat.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att använda det inbyggda "smart"-systemet. Jag har alltid kopplat in datorn i TVn och styr hela kalaset med en steam controller samt ett trådlöst tangentbord om jag känner mig mer benägen att skriva saker.

Och skulle min boendesituation bli så att jag inte kan koppla in datorn i TVn pga längre avstånd så köper jag en till dator istället

Permalänk
Medlem

Har en philips 4k tv i mellansegmentet med android smart-tv funktion.

Varken Kodi eller Plex fungerar särskilt bra på den, så där använder jag en raspberry pi2 som klient kopplad till tvn för dessa ändamål.

Netflix fungerar rätt bra på den dock, ibland lite krasher och hoppar ut från streams som man ska börjaresuma, men det går att använda.

Funderar på att köpa en Shield TV som tar alla apparna istället. Samt också intresserad om denna enhet registreras som en vanlig androidenhet för jag vet att vissa androidappar inte har stöd för android-tv?
Ni som har en sådan, är ni nöjda?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Kör allt genom datorn som står bredvid min TV. Har inte ens en Smart-TV då denna Sharp är lite för gammal så det var inte ens uppfunnit.
Idag är ju dock tyvärr alla denna helt värdelösa funktion. Önskar att man kunde köpa en TV idag helt utan några som helst "smartfunktioner" men det är lättare sagt än gjort.

Permalänk

Har en helt osmart 40" Samsung 3-4år gammal köpt på giganten för 2995. En RBPi med pluggarna Svt play och retrospect på Kodi/Openelec.

Apple TV är en bra lösning om du inte har en NUC, men kan tänka mig att "datorstickorna" funkar bra som Intel Compute Stick och de andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört HTPC sedan...hmmm 1999 tror jag. Fanns inget bättre då, har sedan dess inte kommit något bättre och troligtvis kommer det inget bättre än de närmaste åren.

Nuvarande har ett par år på nacken sedan senaste uppgraderingen:
i5-6400T
16GB RAM
2TB + 3TB + 120GB SSD
GTX 960

Används till serier, filmer, spel, Youtube och surf. Enkelt, smidigt och blixtsnabbt. Med en HTPC har man bättre koll och kontroll på vart allt är och fungerar.

Har jämfört en del spel som jag haft både på HTPC'n och PS4 och upplevelsen på HTPC'n är snabbare, bättre och snyggare än PS4'an.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört min dator via TV'n i ca. 15 år nu och har därmed inte något behov av "smarta" funktioner i min TV.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Skulle säga att en HTPC lösning skulle va det bästa men dock så är det oftast dyraste lösningen.
Konsol fungerar ju också dock är de oftast begränsad för göra allt som HTPC

Chrome-cast är visserligen bra men finns begränsningar även apple tv då det endast fungerar för apple produkter.

Smart TV är som sagt väldigt begränsade men finns ju bra funktioner som Youtube o Netflix mm som är ju bra men inte så bra när de slutar att uppdatera mjukvarorna så de blir värdelösa .

Hur kan du menar på att det är dyraste lösningen? en Intel NUC eller compute stick går mycket enkelt att få tag på för mellanskillnaden mellan en smart-tv och en reguljär tv. plus trådlös mus och tangentbord så är det allt du behöver för att få en extremt mycket mer kapabel "smart tv"

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Kör mycket Netflix, HBO, Viaplay i TVn, och det som har funnits i Samsungs TV-apparater ett tag har varit klockrent för det. Bytte dock min gamla (UE46ES8005) då det var Netflix "gamla" klient o den inte blev uppdaterad mer (Den TVn hade dock Samsungs koncept med att man kunde köpa uppgraderingskit, tyvärr såldes inte dessa mer när jag ville skaffa, så det blev ny TV istället), så det blev en ny TV istället. Kör en HTPC för Kodi, då denna inte finns till smart-tv än.

Smidigt att slippa ha annan hårdvara ståendes i sovrum också. Fördelen med AppleTV 4 är ju att fjärren är riktigt smidig att använda, klart bättre än som är till TVn (även om Samsung hade en liknande fjärr tidigare, de verkar dock ha övergett den nu).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har ingem tv längre men har använt smart tv hos andra och det har varit riktigt smidigt. Har använt netflix, youtube, hbo och spotify. Funkar felfritt. Kommer definitivt köpa smart tv när man ändå måste betala skatt för skitenn om nått år.

Permalänk
Medlem

Kör raspberry Pi 3 med retropie/kodi på en projektor, enkelt och smidigt. Inte haft tv på 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Hur kan du menar på att det är dyraste lösningen? en Intel NUC eller compute stick går mycket enkelt att få tag på för mellanskillnaden mellan en smart-tv och en reguljär tv. plus trådlös mus och tangentbord så är det allt du behöver för att få en extremt mycket mer kapabel "smart tv"

Finns ju billigare lösningar visst.. men vill man ha så man kan spela på htpcn med så blir de dyrare... du skulle kunna köra på en Raspberry Pi och få HTPC experiance men klarar inte allt om man kör tex en i5a eller AMDs Ryzen processorer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@robbankentor:
Du borde prova en Android box.
Apple har ju låst alla vettiga funktioner.
Är för mig 1 gåta att apple är så stora som dom är.

Hade en Android-box ett tag men hade problem med att SVT m fl inte hade rättigheter att streama alla program till "mobila enheter".
Har numera en Intel NUC och den är överlägsen alla "smart-TV" jag sett/testat.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo visst är det den dyraste lösningen, men det finns möjligheter att få "dyraste" lite billigare.

Kolla här t e x vilket guldkorn ASRock Q1900DC-ITX (inkl. RAM och strömadapter) och har man sen sparat på sig lite annan hårdvara som redan ligger hemma, då är man i hamn

Absolut .. går ju hitta billigare htpc om man kollar runt .. och köpa beg. är absolut inget fel på..

Permalänk
Medlem

Har en 55" Samsung 4k med HDR årsmodell 2016 och fullkomligt älskar kvalitén på bilden och inputlaget är kanonbra. Dock är smart funktionen ett minus. Är inte jättelångsamt men i kontrast till PS4 eller Xbox one så är både ljud och bild mycket bättre när jag kör via konsolerna. Bör påpekas att jag använt kalibrerade inställningar från hifiklubben.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb