Hur osmart är egentligen en smart-TV?

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt en B7 OLED från LG med WebOS 3.5, jag förväntade mig att det skulle vara skitsegt och jobbigt som tidigare smarta system jag testat men den är mycket snabbare och lättare än min Chromecast ultra och nu kan jag dessutom se Amazon Prime med HDR och surroundljud vilket är omöjligt med Chromecasten.

Så tummen upp för LG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt så fungerar inte plexapparna på 2 av våra samsung TVs, står att servern är offline, men det är den inte, funkar på allt annat, så va tvungen att sätta in en ps3a till dotterns rum för som ville se på plex på tvn där... DumTv... :/
Är väl apparna på samsung TV som behövs uppdateras... men som sagt, bättre ha extern apparat till TV apparaterna istället för att alltid va på den säkra sidan när det gäller stream av netflix, plex, ytube etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Skrivfel, sitter på en LG OLED55B6V 55" som du antar jag. Apparna är ren skit. Hade hellre sett att de struntat i att lägga till stöd för smarta funktioner överhuvudtaget. Ge mig en bra skärm bara så är jag nöjd.

Ok, själv tycker jag, netflix, youtube, prime och streamandet från min nas funkar så bra att min htpc stått oanvänd sen snart ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag följde upp alla svar och inlägg med lite statistik om vad vi faktiskt använder här på Swec:

Fördelningen av det som nämns i tråden såg fram till detta inlägg ut som följer. Baserat på ca 150 nämnda lösningar där alltså många blandar två eller fler lösningar:

Permalänk

Förvånandsvärt få RPI måste jag säga.. I min mening det helt klart överlägsna alternativet. Drivs med fördel direkt från TV'ns USB uttag (av/på samtidigt) och styrs med TV fjärren i absoluta majoriteten av fallen. Inga extra sladdar eller fjärrisar, bara tuta och köra. Dessutom sketna 350:- för både till annan TV flyttbar smartfunktion och/eller någon minuts utbytt operativ om man vill testa nåt nytt eller har flera SD kort.

Permalänk
Medlem

Jättebra och intressant klipp Thomas. Du är bättre och bättre i SweClockers videos. Klappa dig själv på axeln.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: Jag vet inte ens vad jag skulle använda en RPI till.

min intel nuc med en i3 är på håret att klara nyare format men kör openelec utan minsta bekymmer.

men en RPI är jag inte ens säker att den klarar 1080p på kodi och 4k är väl bara glömma.

Sen är jag rädd för att RPI blir en för meckig lösning. Kodi på windows eller openelec sköter sig själv och blir det problem startar man bara om den, sen funkar allt 100% som jag förväntar mig. Jag menar, en RPI har sämre cpu än min surfplatta och den är inte mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

men en RPI är jag inte ens säker att den klarar 1080p på kodi och 4k är väl bara glömma.

Jag tror inte det hänger så mycket på CPU i RPI, har inte den separat hårdvara för dekodning av film?

Permalänk
Medlem

Har en osmart Samsung TV. Men den har en inbyggd mediaspelare som kan hantera ett fåtal filtyper. Kör dock en TLBB V8 4K (Android med Kodi on top<Open Elec sedan igår>). Funkar prima för film och serie tittande. Ibland ansluter jag datorn istället för lite soffgaming. Är väl relativt nöjd med min setup. Skulle dock vara trevligt med en till HDMI port så jag slipper swappa mellan Kodi media spelaren och datorn.

Trevligt litet klipp som ovanstående skrev.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag kör Chromecast + Plex appen som finns till min modell, kan hända att jag ibland också kör Netflix och YouTube apparna. Har inte direkt något att klaga på än så länge, det enda jag saknar är en ordentlig Twitch app.

Kom nyligen även Steam Link app till min modell och den har jag använt en del, funkar helt ok.

Permalänk
Skrivet av boibo:

@Clint Eastwood: Jag vet inte ens vad jag skulle använda en RPI till.

min intel nuc med en i3 är på håret att klara nyare format men kör openelec utan minsta bekymmer.

men en RPI är jag inte ens säker att den klarar 1080p på kodi och 4k är väl bara glömma.

Sen är jag rädd för att RPI blir en för meckig lösning. Kodi på windows eller openelec sköter sig själv och blir det problem startar man bara om den, sen funkar allt 100% som jag förväntar mig. Jag menar, en RPI har sämre cpu än min surfplatta och den är inte mycket att hänga i granen.

Skrivet av superpwnguin:

Jag tror inte det hänger så mycket på CPU i RPI, har inte den separat hårdvara för dekodning av film?

Precis så. Den har separat hårdvara och en RPI3 klarar det galant. 4K klarar den dock inte förstås..

Permalänk
Medlem

På tvn i sovrummet som är en Samsung från 2016 så använder jag uteslutande de inbyggda smart-funktionerna till Netflix, Plex, HBO osv och det fungerar ypperligt. I vardagsrummet har jag en Panasonic ST60 som är från 2013 och dess smart-tv är helt värdelös! Seg i menyer och det tar en evighet att navigera sig fram, så där har jag en Chromecast 2th gen. Funderar på att köpa en Nvidia Shield men ska ha is i magen och se om det kommer en uppföljare till den.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Förvånandsvärt få RPI måste jag säga.. I min mening det helt klart överlägsna alternativet. Drivs med fördel direkt från TV'ns USB uttag (av/på samtidigt) och styrs med TV fjärren i absoluta majoriteten av fallen. Inga extra sladdar eller fjärrisar, bara tuta och köra. Dessutom sketna 350:- för både till annan TV flyttbar smartfunktion och/eller någon minuts utbytt operativ om man vill testa nåt nytt eller har flera SD kort.

Raspberry Pi är ett bra alternativ så länge kraven inte är så hög. Duger fint för 1080p, men för 4K så krävs värre grejer. Asus Tinker Board, som har samma format, borde funka, men det är inget jag har testat. Själv så är jag helnöjd med min Shield TV. Klarar att spela upp 4K 10bit utan problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Philips Android TV, funkar till Netflix. I övrigt ren dynga. Exempelvis, när man skall söka på Youtube så defaultar den till att tala in sökningen. Trots att min modell inte har mikrofon!....
Överlag är Androd TV en ostabil skitplattform, Webbläsaren är sämre än PS4ans, få appar, kraschar en del.
kör Windows 10 på en mITX låda med logitech k400. Fungerar utmärkt

Du ska söka med din mobiltelefon...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är oerhört nöjd med min LG 55" OLED TV med deras smart remote som funkar som en Wii kontroll typ fast med bättre respons.

Det enda dåliga är att Spotify tog bort sin app, annars har TV'n allt man kan tänka sig dvs inbyggd Plex support, Netflix, SVT play osv.

Permalänk
Medlem

Kör två st nvidia shield. De hänger sig inte, men min philips tv med android är ostabil 7601 och 9802 den sista är ett riktigt skämt när det kommer till smarttv android.

vi använder shieldsen till följande
castar (innbyggd "chromecast")
plex
kodi
snes
nes
svt play
tv4 play
viaplay (tv kanaler)
youtube

Bäst av allt är att barnen och frugan fixar att hantera dem utan problem. Smidigt för barnen då de slipper lägga beslag på telefoner för att casta, samtidigt som möjligheten finns. Snabbare än alla smarttv jag testat så jag är såld.

Permalänk
Medlem

Köpte en NUC sen förra tråden som snurrar fint vid TVn just nu. Har dock inte kommit längre än att jag kör spotify på den men det blir väl plex eller kodi vartefter (och kanske en handkontroll för att testa lite steam in-home streaming)

Permalänk
Medlem

Oj, hör jag till de få som har både Chromecast och APTV 4. Tänkte diskutera ATMOS och HDR men först min setup som består av 2 st 50 tums TV:

TV-Rum = Fiber TV box + Sony 1080p TV + Sony Receiver (5 högtalare) Apple TV och Chromecast v2 i Receivern.

Datorrum = Samsung UHD 4K HDR TV + Samsung Soundbar HW-K950 - PC (Nvidia 1080 + Ryzen 1800X) + Chromecast Ultra i Soundbaren.

Sonys apputbud bjuder endast på Netflix av värde och kör allt genom APTV 4 i TV rummet. Spelar in C-Mores material för att få 5.1 ljud. Viaplay har däremot 5.1 och även Netflix. Chromecasten används mest till att streama material från PC som inte finns i APTV.

Samsung har alla appar jag vill åt (Netflix, HBO, YouTube och Viaplay och i nödfall C-More Play med deras futtiga 2.0 ljud). Men tycker det är lättare att i YouTubes fall köra med Chromecasten om det är HDR material. Annars YouTube från PC. Tittar mest från min PC men kommer nu till HDR och ATMOS och ska förklara hur jag kör detta:

Film från min Unraid server
ATMOS 4K SDR eller 1080p film/serier = PC - KODI
ATMOS 4K HDR = PC - Film och TV appen i W10 (ingen bokmärkesfunktion och suddigt skrivbord i HDR läge)
HDR 5.1/7.1 = Plex i Chromecasten (bokmärkesfunktion).
Streaming
Varken Samsung appen, Windows 10 appen eller Chromecast stödjer de få filmer på Netflix som har ATMOS.
HDR från Netflix använder jag Chromecasten då det är krångligare att sätta på HDR i Windows där Windows skrivbordet nästan blir oläsligt. Ibland använder jag Samsung appen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Kör en Nvidia Shield som får mata en gammal Andersson TV eller en projektor.

Permalänk
Medlem

Har en ryzen mini itx låda... Nästan som en HTPC.

Funderar på att skaffa en keyboard som har laptop liknande mus... Som heter??? glömt det

Då tror jag att datorn är bättre än smart tv

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Förvånandsvärt få RPI måste jag säga.. I min mening det helt klart överlägsna alternativet. Drivs med fördel direkt från TV'ns USB uttag (av/på samtidigt) och styrs med TV fjärren i absoluta majoriteten av fallen. Inga extra sladdar eller fjärrisar, bara tuta och köra. Dessutom sketna 350:- för både till annan TV flyttbar smartfunktion och/eller någon minuts utbytt operativ om man vill testa nåt nytt eller har flera SD kort.

Alldeles för seg och låst lösning. Hur enkelt går du in på Youtube med en RPI t ex? Spela en spellista med Spotify? Plex, kodi, play-tjänster med mera?

En del av dessa saker går att lösa genom Kodi men ärligt talat - jag har haft en rpi3 och det var den segaste mediaspelaren jag ägt efter amazon tv fire stick, och jag har använt en boxee box för många år sedan (zzzzzzzzzzzzz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Förvånandsvärt få RPI måste jag säga.. I min mening det helt klart överlägsna alternativet. Drivs med fördel direkt från TV'ns USB uttag (av/på samtidigt) och styrs med TV fjärren i absoluta majoriteten av fallen. Inga extra sladdar eller fjärrisar, bara tuta och köra. Dessutom sketna 350:- för både till annan TV flyttbar smartfunktion och/eller någon minuts utbytt operativ om man vill testa nåt nytt eller har flera SD kort.

Överlägset alternativ om du skall köra nedskalade varianter i 1080p, absolut!

Skrivet av Gender Bender:

Raspberry Pi är ett bra alternativ så länge kraven inte är så hög. Duger fint för 1080p, men för 4K så krävs värre grejer. Asus Tinker Board, som har samma format, borde funka, men det är inget jag har testat. Själv så är jag helnöjd med min Shield TV. Klarar att spela upp 4K 10bit utan problem.

Asus Tinker Board är något nytt för mig, coolt. Kör en RPi för film i 1080p och har även en Steam Link för att kunna spela lite. Men är sugen på en Shield då den klarar av lite mer, bara priset som hållit mig tillbaka (fick tag i Steam Link för 250kr)

Permalänk
Medlem

Chromecast - PC - "shittv" i den ordningen där shittv endast om ja e slö å orkar inte hämta mobil.
Slutar alltsomoftast på total irritation på nå så in i helvete skräp får tillverkas å hämtar mobil ändå.

De bästa med Chromecast är ingen reklam via youtube ^^

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@cider123: Det är precis därför jag inte gått med RPI. Det är för billigt för att vara sant, faktiskt.
RPI har hårdvarudekodning men det vet vi alla hur bra det är i praktiken, ibland funkar inte ljudet, ibland är videon fel codec osv.
Hur bra funkar x265 på en RPI? Inte alls skulle jag tro, med tanke på hur tungt det är. Min nuc kör det mesta via GPU men dom gånger det inte går så har den rå-kraften för mjukvarudekodning ala VLC. Sen maxar den gigabitt också, ifall man har media med höga krav på bandbredd/bitrate.

Nä tacka vet jag en hederlig x86 prolle.

Permalänk
Medlem

HTPC i sovrummet, en AMD A10-5800k i µ-ATX-chassit SUGO02. Den funkar även till lättare spelande fortfarande även om dess Big Shuriken-kylare får jobba rätt hårt ihop med fläktarna då.
Funderar på att byta ut den mot ett system med bättre kylning och separat grafikkort, får se.

I vardagsrummet har det stått en NUC i något år eller två som funkat nästan felfritt sedan jag fick in Windows 10 på den. Provade lite Linux-varianter ett tag, men hade diverse tråkiga problem, så oavsett hur mycket jag gillar Linux, så fick det bli W10 i brist på tid att sätta sig in i varför det blev diverse olika fel.
OpenELEC eller liknande hade säkert fungerat fint, men nu kör vi mest Netflix och VLC så det blir samma som på HTPCn i sovrummet.

NUCen i sig är ju kanon iaf, smidig att flytta när sovrumsdatorn hägt sig eller så

Har inte testat RPi eller Chromecast, eftersom jag fick tag på NUCen billigt när jag funderade på dessa alternativ, men de flesta Smart-TVs jag kört har varit bökiga och sega. Vet inte hur det ser ut på marknaden nuförtiden, eftersom våra TVs hållt i ganska många år nu.

Det enda jag stör mig på fortfarande är HDMI-sync eller vad det är på sovrums-PCn. Det blir svart på skärmen i kanske 2 sekunder "någon gång ibland". Jag misstänker dock att det hänger mer på Philips-TVn än PCn i det fallet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Addiie:

Överlägset alternativ om du skall köra nedskalade varianter i 1080p, absolut!

Asus Tinker Board är något nytt för mig, coolt. Kör en RPi för film i 1080p och har även en Steam Link för att kunna spela lite. Men är sugen på en Shield då den klarar av lite mer, bara priset som hållit mig tillbaka (fick tag i Steam Link för 250kr)

Skrivet av boibo:

@cider123: Det är precis därför jag inte gått med RPI. Det är för billigt för att vara sant, faktiskt.
RPI har hårdvarudekodning men det vet vi alla hur bra det är i praktiken, ibland funkar inte ljudet, ibland är videon fel codec osv.
Hur bra funkar x265 på en RPI? Inte alls skulle jag tro, med tanke på hur tungt det är. Min nuc kör det mesta via GPU men dom gånger det inte går så har den rå-kraften för mjukvarudekodning ala VLC. Sen maxar den gigabitt också, ifall man har media med höga krav på bandbredd/bitrate.

Nä tacka vet jag en hederlig x86 prolle.

Mja, vet inte det jag. Jag har i runda slängar 5000 filmer i min server varav minst hälften är rena muxar. Jag har aldrig haft problem med varken ljud eller maxat bandbredd.

Permalänk
Medlem

Kör Apple TV för all media då den klarar allt inkl det man finner på torrentsajter. Allt tack vare appen Infuse som är helt fantastisk. Har också en Xbox One X för gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har smart tv och gillar de extra funktioner, kan vara skönt att ta på random youtube videoklipp.

Dock så irriterar jag mig på att de snålar med så pass dåliga CPUer i dem att det kan hacka i menuer.

Men det allra största problemet är att man säljer undermåliga paneler med backlight bleeding och andra problem.

TVn används mest som HTPC, gillar generellt inte streamingtjänster.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Använder bara smarttv till Netflix, men bara för att jag inte hittat en passande lösning för att köra Netflix under Kodi på Linux.

Annars är det en Raspberry Pi 3 med OSMC, styrt med tv:ns fjärr.
Tycker att det är utmärkt till 1080p.
Tycker heller inte att det har varit segt trots att det körs diverse daemons i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Hemma kör vi en gammal och rälig 37" sharp aquos. Har kopplat den med en chromecast för att kunna streama lite.

Denna kombon kommer dock åka ut så fort det blir ekonomiskt möjligt. Det mest intressanta är att tvn inte kan skicka vidare ljud från hdmi till tex en förstärkare, detta går endast på de äldre anslutningarna.

Vill helst inte ha htpc, skulle gärna vilja kunna streama via nätverket direkt till nästa tv (både trådlöst och trådbundet).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/