Permalänk
Medlem

Speldator till 11 åring?

Hej!
Jag fick tips av en kompis son om denna dator,

http://www.data-butiken.com/datorpaket-intel-core-i7-7700-36-...

Kostar 10600:- Men man måste lägga till 1800:- för SSD och Windows operativsystem

Spelen han kommer spela är Minecraft, Roblox, Destiny, Overwatch och Star Wars Battlefont 2.

Är den bra?! Jag har verkligen ingen aning och skulle uppskatta all hjälp jag kan få! Prismässigt snackar vi runt 10-12000kr!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Går man spec för spec så blir det typ samma pris inklusive monteringen. Om man köper en dator idag ska man definitivt ha en med SSD så lägg till det hur ni än gör.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809166/

Permalänk
Medlem

Här gjorde jag ett alternativ. 500 GB SSD istället för HDD. Snabbare RAM, GTX 1060 med 6 GB jämfört med 3 GB. Skippade DVD:n, men kostar bara 200 sek om man nu behöver det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809201/

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Men är den bra & värd pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Här gjorde jag ett alternativ. 500 GB SSD istället för HDD. Snabbare RAM, GTX 1060 med 6 GB jämfört med 3 GB. Skippade DVD:n, men kostar bara 200 sek om man nu behöver det.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809201/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/10809201/

Wow, TACK!!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peckham:

Tack för svaret! Men är den bra & värd pengarna?

Jaeo man hittar väl inte så mycket billigare med dom specsen men man kan få lite bättre komponenter utan att höja priset.

Skrivet av Peckham:

Wow, TACK!!!!!

No problem. Den kundvagnen jag gjorde tycker jag själv är mer balanserad, speciellt med fokus på spel. Men kanske andra har en annan uppfattning.

Permalänk
Avstängd

Bättre cpu kommer vara mer framtidssäker.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809467/

Permalänk
Medlem

Coffee Lake alternativ från Komplett i5 8600K, 16GB RAM, 256GB SSD, TX550M, Phantek 400S, GTX 1060 3GB AMP, ASUS TUF Z370-Plus Gaming, Win 10 Home

Ta bort 1TB HDD
Välj ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB AMP istället för GTX 1060 6GB
Byt till Corsair Vengeance RGB DDR4 3000MHz 16GB 2x8GB 3000MHz
Totalt 12221 kr

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11144

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Coffee Lake alternativ från Komplett i5 8600K, 16GB RAM, 256GB SSD, TX550M, Phantek 400S, GTX 1060 3GB AMP, ASUS TUF Z370-Plus Gaming, Win 10 Home

Ta bort 1TB HDD
Välj ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB AMP istället för GTX 1060 6GB
Byt till Corsair Vengeance RGB DDR4 3000MHz 16GB 2x8GB 3000MHz
Totalt 12221 kr

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11144

3GB Vram är för lite kommer ge stutter och fps drop när vram inte räcker till. Märker själv det på min 980 när den använder 4GB vram i 1080.

Permalänk
Medlem

@Metro35: Det beror på vilka spel och man måste inte köra högsta texture och AA det är ett alternativ helt enkelt TS kan också skippa 16GB ram och köra 8GB 2666 mhz ram och GTX 1060 6GB ifall TS vill det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för era råd! Har ni fler tips är jag alltid öppen för förslag

Permalänk
Medlem

ska givetvis satsa på Coffe lake, denna I3 är mer än vad som behövs ihop med ett GTX 1060 gb
(processorn är givetvis en quad core, ingen dual som dom gamla I3)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10810588/

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Hej! Det är jag som ska betala datorn till 11-åringen så jag tänkte att jag skaffade ett konto så jag kan ställa lite frågor själv Jag tycker att datorn Metro35 plockade ihop ser intressant ut. Men när jag var i en datorbutik så tyckte de att jag skulle satsa på Intel i7 (iofs över en i5:a) - hur är AMD Ryzen jämfört med den? Är i7 overkill?

I specet från Metro35 så verkar det inte finnas ett operativsystem, eller? Köper ni det från Inet med?

Tusen tack för hjälpen - jag har verkligen ingen aning var man ska börja. Vet inte ens om 12000:- är dyrt för en speldator. 12000:- är ju en hel del pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTreo:

Hej! Det är jag som ska betala datorn till 11-åringen så jag tänkte att jag skaffade ett konto så jag kan ställa lite frågor själv Jag tycker att datorn Metro35 plockade ihop ser intressant ut. Men när jag var i en datorbutik så tyckte de att jag skulle satsa på Intel i7 (iofs över en i5:a) - hur är AMD Ryzen jämfört med den? Är i7 overkill?

I specet från Metro35 så verkar det inte finnas ett operativsystem, eller? Köper ni det från Inet med?

Tusen tack för hjälpen - jag har verkligen ingen aning var man ska börja. Vet inte ens om 12000:- är dyrt för en speldator. 12000:- är ju en hel del pengar...

Ang. vad som kan anses vara "dyrt" för en spel-dator är det ju högst subjektivt. För att ta ett exempel, är en hästenssäng för 60000 kr dyrt? Kanske, men inte för en person som värderar sin sömn och komfort högt, dessutom tillbringar man ju nästan 1/3 av sitt liv i sängen så det kan väl vara värt en slant.

För att bli lite mer konkret, jag skulle dela upp prisnivåerna i följande segment:

< 7000 kr
Budget
Här får man mest för pengarna om man köper begagnat.

7000 - 15000 kr
Mainstream
Kommer att "klara allt" i flera år, mot slutet av perioden kanske med lägre grafikinställningar

15000 - 25000 kr
Performance
Det lilla extra, t.ex. kylning för överklockning, extra stor SSD.

> 25000 kr
Enthusiast
När priset inte spelar någon roll, ger oftast inte så mycket mer i prestanda. Även för speciella ändamål (bildbehandling etc.)

Min dator i sign köpte jag 2011 för ca 12000 kr, den håller än men börjar bli dags för ett uppbyte.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTreo:

Hej! Det är jag som ska betala datorn till 11-åringen så jag tänkte att jag skaffade ett konto så jag kan ställa lite frågor själv Jag tycker att datorn Metro35 plockade ihop ser intressant ut. Men när jag var i en datorbutik så tyckte de att jag skulle satsa på Intel i7 (iofs över en i5:a) - hur är AMD Ryzen jämfört med den? Är i7 overkill?

I specet från Metro35 så verkar det inte finnas ett operativsystem, eller? Köper ni det från Inet med?

Tusen tack för hjälpen - jag har verkligen ingen aning var man ska börja. Vet inte ens om 12000:- är dyrt för en speldator. 12000:- är ju en hel del pengar...

Intel är bäst i spel, på grund av högre frekvenser. En i7:a är overkill för det datorn ämnar användas till och köra runt. En i3:a eller en i5 8400 räcker mer än väl

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

I5a funkar fint till grabben

Permalänk
Medlem

Jag tror inte inet bygger åt dig om du inte köper windows licens, men har en kompis som bara mailade sin nyckel så gick det bra. Det krävdes dock ett telefonsamtal. Inet är utmärkta i sin kundservice. Windowsnyckel på ebay finns för runt 50-60kr.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att i7 och tom. i5 och Ryzen 5 är overkill i denna prisklass om avsikten är 90% spel. Satsa i så fall hellre pengar på ett värre grafikkort eller typ värre skärm. Förvisso har grafikkort större hopp emellan prisklasserna och processorer lite mindre så man kan ju få en bättre CPU för 500 spänn extra medan man måste lägga till typ 1000 sek för ett värre grafikkort, så det spelar ju in förstås. I övrigt, i den här prisklassen vi diskuterar skulle jag också säga att 16 GB RAM är ett riktigt val.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du endast behöver ett nytt grafikkort i den befintliga datorn du har ?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar! Jag börjar långsamt lära mig vad som behövs .
Vad gäller grafikkort vad tror ni där? Räcker 3 GB eller behövs 6GB?

Nytt grafikkort i den befintliga datorn tror jag inte är ett alternativ alls - vi har en MacBook Air.

Jo, Barbaskoen, du har helt rätt i att priset är helt subjektivt. Själv är jag ju inte det minsta intresserad av en speldator så 12000:- låter sjukt mycket . Det jag vill undvika är att mitt ointresse endera gör att vi köper något billigt som kommer lagga (han vrålar redan om att PS4:an laggar ibland) eller att det gör att vi lägger onödigt mycket pengar. Just pga okunnighet. Förstår ni hur jag tänker?

Jag fick just erbjudande om att köpa en dator som någon annan hade beställt men ångrat sig för 7998:- istället för 9998:-.
Spec är:
Geforce GTX 1050 TI
RAM: 16 GB
AMD RYZEN 5 1500x Quad-core processor
WIN 10 HOME 64bit SWE (INSTALLERAT OCH KLART INK. DRIVRUTINER & NÖDVÄNDIGA PROGRAM)
1 TB HDD
120 GB SSD
550W NÄTAGGREGAT
ASUS PRIME B350M-K MODERKORT
CHASSI:?

Vad tror ni om den?

Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTreo:

Jag fick just erbjudande om att köpa en dator som någon annan hade beställt men ångrat sig för 7998:- istället för 9998:-.
Spec är:
Geforce GTX 1050 TI
RAM: 16 GB
AMD RYZEN 5 1500x Quad-core processor

Well jag tycker att det är felprioriterat med en så stark processor men sedan ett grafikkort i enklaste laget. Antar att de vill sälja datorn precis som den är och inte byta CPU mot billigare och GPU mot dyrare...

Permalänk
Medlem

@hypermode: Jag har frågat dem om det går att uppgradera till ett bättre grafikkort. Om inte, är den ändå värd 8000:- tycker du?

Permalänk
Medlem

Jaeo det är väl inte ett dyrt pris eller så, speciellt med tanke på att Windows ingår. 1060 6 GB är i många spel ca dubbelt så bra som 1050 Ti. Men köper ni den där datorn för 8 k kan ni ju lägga resterande 3 k på ett 1060 6 GB-kort och sälja 1050 Ti-kortet.

Jag måste reservera mig lite eftersom jag inte sitter i Er sits så att säga, men min ståndpunkt är nog att ni på något sätt bör sikta på ett 1060 6 GB-kort då SW BF 2 har 1060 som recommended system requirements och risken är att 1050 Ti kommer gå på knäna, lite tråkigt isf med helt ny dator å så.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar från dem och de kan byta grafikkortet mot ett 1060 6 GB till en extra kostnad av 2100:-. Vi får inte behålla det andra då så kan inte sälja men det är inte hela världen. Så nu ligger vi på 10099:- för en dator med spec som ovan men med ett 1060 6GB grafikkort. Ska vi slå till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTreo:

Jag fick svar från dem och de kan byta grafikkortet mot ett 1060 6 GB till en extra kostnad av 2100:-. Vi får inte behålla det andra då så kan inte sälja men det är inte hela världen. Så nu ligger vi på 10099:- för en dator med spec som ovan men med ett 1060 6GB grafikkort. Ska vi slå till?

Jag har skapat en likvärdig inköpskorg på inet för att se hur mycket den skulle kosta i delar. Eftersom det inte står vad det är för typ av RAM, GPU, PSU osv. har jag tagit det billigaste jag kunnat hitta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10812078/

Du får den alltså ca 900kr billigare i ditt erbjudande.

Jag har dock hört att man kan köpa windows-nyckel på inet för ca 100kr och sedan be inet installera en licens med den nyckeln. I så fall landar du på exakt samma pris som i butik.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

@TheTreo: Om du köper datorn med 1050 Ti, skulle ni kunna köpa ett begagnat 1070 för 3500 ca, och sälja 1050Ti:n för runt en tusenlapp (om jag höftat rätt är det inom budget)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Peckham:
Ett förslag i mängden:

Bra balans i paketet, förutom att grafikkortet för runt 3000:- hade suttit bättre med den budgeten. Dock så finns det inget kort i den prisklassen som är värt att skala ner lite på övriga komponenter.

Permalänk
Inaktiv

Skulle denna fungera?
Saknar dock windows + DVD-RW
Windows går att köpa via forumet för 250-300kr
Extern DVD-RW, ca 250kr

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla. Uppskattar det verkligen! Det verkar som erbjudandet från butiken inte är så dumt så vi slår nog till. Jag har bara bett dem om att specificera vilken hårdvara som sitter i den.

Sista fråga - processorn är bra va? När jag börjar googla så dyker det upp inlägg som t ex

"Should you buy it?

No. The Ryzen 5 1500X presents a solid alternative to the Core i5-7600K with all the modern features one would expect from a CPU, but the main draw for Ryzen chips is extra cores at the right price. The slightly more expensive Ryzen 5 1600X adds two cores and four threads, which will help with everything from streaming, to gaming, to productivity. Even if you’re prefer an AMD chip over Intel, you’re better off choosing the 1600X instead." (https://www.digitaltrends.com/processor-reviews/amd-ryzen-5-1...)

Jag förstår ju att ju mer man pengar man lägger desto bättre får man. Men Ryzen 5 1500 duger väl till en 11-åring? Han kommer ju inte att gå i närheten av spel som GTA etc på mååååånga år

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TheTreo:

Tack för svar alla. Uppskattar det verkligen! Det verkar som erbjudandet från butiken inte är så dumt så vi slår nog till. Jag har bara bett dem om att specificera vilken hårdvara som sitter i den.

Sista fråga - processorn är bra va? När jag börjar googla så dyker det upp inlägg som t ex

"Should you buy it?

No. The Ryzen 5 1500X presents a solid alternative to the Core i5-7600K with all the modern features one would expect from a CPU, but the main draw for Ryzen chips is extra cores at the right price. The slightly more expensive Ryzen 5 1600X adds two cores and four threads, which will help with everything from streaming, to gaming, to productivity. Even if you’re prefer an AMD chip over Intel, you’re better off choosing the 1600X instead." (https://www.digitaltrends.com/processor-reviews/amd-ryzen-5-1...)

Jag förstår ju att ju mer man pengar man lägger desto bättre får man. Men Ryzen 5 1500 duger väl till en 11-åring? Han kommer ju inte att gå i närheten av spel som GTA etc på mååååånga år

Ja.

Speciellt med ett midrange kort som GTX 1060 t.ex. Slösa inte pengar på dyra processorer när ni inte heller lägger dyra pengar på ett toppgrafikkort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt