Permalänk

4K TV som datorskärm?

Tjena,

Efter att ha kollat på ny skärm till datorn ett tag för att komplettera mina två DELL U2414H har jag nog kommit fram till att det får bli en 4K TV istället som skärm till datorn, med möjlighet att jag ockås har mina två nuvarande skärmar kvar på nått sätt.
Huvudanledningen är att jag känner mig rätt begränsad med 1080p när jag sitter och utvecklar och skulle därför gärna ha något större med större upplösning. Började titta på DELLs 27" 2K med tunna kanter (kan inte ha 3 skärmar där en har tjocka kanter...) men de går loss på minst 4000kr och då är de varken 4K eller särskilt stora. Tittade då på att hoppa upp till något runt 30 tum och 4K men där hittar jag inget som jag visuellt kan acceptera och som inte kostar skjortan. Då började jag fundera på att titta på en TV istället.
Främst tittat på Samsungs MU serie samt deras KS serie (dyrare men HDR med 1000 nits och Quantum Dot). Båda dessa serier ska stödja Chroma 4:4:4 och 4K i 60Hz med HDMI 2.0 och ska neligt test ligga på mellan 20-30ms i input lag vilket inte verkar vara något problem. MU serien går på runt 6000kr, lite beroende på om de har PurColour eller Active Crystal Colour. MU serien stödjer HDR men verkar enligt tester inte riktigt klara av att leverera ljusstyrkan för att de faktiskt ska vara HDR i slutändan. KS serien å andra sidan blir en bra bit dyrare på minst 9000kr men då får man å andra sidan både riktig HRD med 1000 nits och Quantum Dot. Nu till dilemmat, MU serien finns gott om alternativ som är 40", vilket inte ska vara något problem då jag om jag monterar TVn på väggen har ca 1m till TVn, skulle nog inte heller vara något problem med 43" om det går att få till ett bättre pris. Tittar man istället på KS serien så finns bara en modell i 43", ingen alls i 40", och den som finns i 43" envisas med att vara curved. Här har jag nada erfarenhet men har läst att det är knepigare att montera på väggen med curved(?) samt att det kan kännas lite konstigt med en curved som är så stor(?). Min instinkt dock säger mig att curved borde va the way to go eftersom det är VA paneler som sitter i apparaterna och viewing anglen till TVns kanter blir bättre om den är curved än om den är platt. Som sagt ingen personlig erfarenhet så tänkte att jag vänder mig till att här på Sweclockers!

Så har du erfarenhet av att ha en 4K TV som datorskärm på något sätt så dela gärna med dig av din erfarenhet!
Tar gärna emot bilder också på hur det ser ut vid ert skrivbord!

/Lewenhaupt

EDIT: om någon har erfarenhet av skillnad mellan Quantum Dot och Active Crystal Colour tar jag gärna emot info

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lewenhaupt:

EDIT: om någon har erfarenhet av skillnad mellan Quantum Dot och Active Crystal Colour tar jag gärna emot info

Quantum Dot = kvantprickar och en faktisk teknik som alla är överens om kallas för just Quantum dot oavsett vem som står bakom patent och produkt.

"Active Crystal Color" är ett menlöst hittepå för vad som skulle kunna vara vad som helst med vilken LCD som helst. Det är som att Volvo skulle envisas med att beskriva avgasröret som "Active Exhaust Dynamics"

I ditt fall där du som utvecklare söker en stor bildyta med 4K är det inte nödvändigtvis en TV som matchar bäst. Av de Samsung du funderar på är KS-serien dessutom over the top. Du behöver inte HDR, 1000 nits eller utökad färgrymd. MU-serien är "bara" vanlig LCD och fyller behovet för mindre kostnad.

Jag skulle dock se upp med båda modellerna därför att de har en aktiv bakgrundsbelysning som normalt inte går att stänga av. Har inte haft möjlighet att verifiera detta i PC-läget, men rakt upp och ned kommer belysningen pumpa upp och ned godtyckligt baserat på vad som är bilden.

Det är dessutom TV-apparater med inbyggda datorsystem, smart-tv-funktioner och liknande som gör dem mer sega och lite pilligare. Det finns monitorer i din storleksklass som är just bildskärmar som man väntar sig att bildskärmar ska fungera. Jag har testat några av dem och många här på forumet har liknande lösningar:

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...
https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Quantum Dot = kvantprickar och en faktisk teknik som alla är överens om kallas för just Quantum dot oavsett vem som står bakom patent och produkt.

"Active Crystal Color" är ett menlöst hittepå för vad som skulle kunna vara vad som helst med vilken LCD som helst. Det är som att Volvo skulle envisas med att beskriva avgasröret som "Active Exhaust Dynamics"

I ditt fall där du som utvecklare söker en stor bildyta med 4K är det inte nödvändigtvis en TV som matchar bäst. Av de Samsung du funderar på är KS-serien dessutom over the top. Du behöver inte HDR, 1000 nits eller utökad färgrymd. MU-serien är "bara" vanlig LCD och fyller behovet för mindre kostnad.

Jag skulle dock se upp med båda modellerna därför att de har en aktiv bakgrundsbelysning som normalt inte går att stänga av. Har inte haft möjlighet att verifiera detta i PC-läget, men rakt upp och ned kommer belysningen pumpa upp och ned godtyckligt baserat på vad som är bilden.

Det är dessutom TV-apparater med inbyggda datorsystem, smart-tv-funktioner och liknande som gör dem mer sega och lite pilligare. Det finns monitorer i din storleksklass som är just bildskärmar som man väntar sig att bildskärmar ska fungera. Jag har testat några av dem och många här på forumet har liknande lösningar:

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...
https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...

Philipsen har jag tittat på innan men Acern hade jag inte sett sås ka kolla på den!
Anledningen till att ja gändå var lite sugen på KS serien, trots att det inte bidrar något till utvecklingsdelen, är att jag både tittar på mycket serier framför datorn och att jag fortfarande till och från tycker det är rätt nice att spela ett bra single player spel när nya släpps. Trodde jag hade skrivit det i inlägget men insåg nu att det tappades bort någon gång
Hur menar du med aktiv bakgrundsbelysning? Vad heter den funktionen på engelska? För jag har ändå sett en del exempel på folk som använt någon ur MU serien till sin dator och inte hört att det ska vara något problem, i alla fall inte i PC/Game läge.
Fördelen med MU serien är väl att man nog skulle kunna komma undan med 4000kr om man har lite tålamod, jämfört med kanske 8000kr (kanske ner till 7000kr) för KS serien, är Quantum Dot och riktig HDR värt dom pengarna?

Det ska tilläggas också att om jag inte är nöjd med TVn till datorn så är vår riktiga TV en riktig kass Blaupunkt i 1080p, så det gör ju inget egentligen om jag väljer att gå tillbaka till "vanliga" datorskärmar igen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lewenhaupt:

Hur menar du med aktiv bakgrundsbelysning? Vad heter den funktionen på engelska?

Local Dimming. Det kan inte stängas av i de vanliga menyerna, endast ställas på "low"-läge. Men om du hittar någon som kan bekräfta att PC-läget stänger av det helt är det förstås positivt.

Permalänk
Medlem

Köpte in en Samsung TV 2014 som var en av de första att klara 4K@60Hz med HDMI 2.0. Fick alltid bilden att hamna i 4:2:1 läge vilket förstörde färginformationen och t.ex. röda horisontella sträck blev grå. Detta först med GTX 780 men det blev detsamma med GTX 970. Lämnade tillbaka TV:n och köpte istället en Philips 40" monitor som jag varit väldigt nöjd med.

Tycker det är märkligt att en TV med betydligt mer funktioner, fjärrkontroll och bättre högtalare kan vara billigare än motsvarande monitor men det är väl en mer prispressad marknad.

Det är svårt att gå tillbaka till en fjuttig 24-27" skärm när man vant sig vid 40" skärmar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Local Dimming. Det kan inte stängas av i de vanliga menyerna, endast ställas på "low"-läge. Men om du hittar någon som kan bekräfta att PC-läget stänger av det helt är det förstås positivt.

Du har rätt, det verkar inte gå att stänga av, bara sätta till Low :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Du har rätt, det verkar inte gå att stänga av, bara sätta till Low :/

Sitter på en Samsung KS 7 serie TV och local dimming/smart led går sätta på av/låg/hög för mig kopplad till datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@hulkenstrong: Stämmer - tack för påminnelsen! Glömmer (allt för ofta) att Samsung med 2017-modellerna försämrade många alternativ jämfört med 2016-modellerna. Likt möjligheten att stänga av Local Dimming.

Permalänk

Bytte från en DELL 30" 2560*1600 för några år sedan till en 50" UHD skärm med HDMI 1.4 dvs 30Hz och ett GTX970 vilket funkade dåligt pga bilduppdateringsfrekvensen, MEN jag fick flera pixlar på höjden och större pixlar. I december 2015 bytte jag till en 55" Samsung i 6000 serien men kurvad samt till ett AMD290X kort (nu har jag ett GTX 1060) jag anser att byte till 55" är suveränt, men det kräver längre avstånd till skärmen, men kurvad är ett krav på en såpass stor skärm (för stor avståndsskillnad mellan center och hörnen så omfokuseringen blir jobbig annars).
Ja, det funkar bra med TV och det har en hel del fördelar mot rena bildskärmar men också vissa nackdelar. Totalt sett är jag mycket nöjd och även jag har funderat på att byta till en ny Samsung 55" TV i KS eller MU och 8000 eller 9000 serierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Philipsen har jag tittat på innan men Acern hade jag inte sett sås ka kolla på den!

Har haft Acern att tag nu och är mycket nöjd. Den dubblerar även som licensfri TV (för Netflix, Viaplay etc.) utan problem. Som datorskärm tycker jag storleken är perfekt på ett 80cm djupt skrivbord, får bra översikt utan att anstränga nacken, och text är fortfarande väl läsbart trots 4k.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Sitter på en Samsung KS 7 serie TV och local dimming/smart led går sätta på av/låg/hög för mig kopplad till datorn.

Härligt att höra Vilken storlek har du och kör du flat elelr curved?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hulkenstrong: Stämmer - tack för påminnelsen! Glömmer (allt för ofta) att Samsung med 2017-modellerna försämrade många alternativ jämfört med 2016-modellerna. Likt möjligheten att stänga av Local Dimming.

Ja har läst en del om att 2017 års modeller inte riktigt va nått att hänga i julgranen...

Permalänk
Skrivet av Limpan4all:

Bytte från en DELL 30" 2560*1600 för några år sedan till en 50" UHD skärm med HDMI 1.4 dvs 30Hz och ett GTX970 vilket funkade dåligt pga bilduppdateringsfrekvensen, MEN jag fick flera pixlar på höjden och större pixlar. I december 2015 bytte jag till en 55" Samsung i 6000 serien men kurvad samt till ett AMD290X kort (nu har jag ett GTX 1060) jag anser att byte till 55" är suveränt, men det kräver längre avstånd till skärmen, men kurvad är ett krav på en såpass stor skärm (för stor avståndsskillnad mellan center och hörnen så omfokuseringen blir jobbig annars).
Ja, det funkar bra med TV och det har en hel del fördelar mot rena bildskärmar men också vissa nackdelar. Totalt sett är jag mycket nöjd och även jag har funderat på att byta till en ny Samsung 55" TV i KS eller MU och 8000 eller 9000 serierna.

Hur långt ifrån sitter du från 55 tummaren?

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Har haft Acern att tag nu och är mycket nöjd. Den dubblerar även som licensfri TV (för Netflix, Viaplay etc.) utan problem. Som datorskärm tycker jag storleken är perfekt på ett 80cm djupt skrivbord, får bra översikt utan att anstränga nacken, och text är fortfarande väl läsbart trots 4k.

Kör du den på väggen eller på bordet? Vet du om man kan montera loss den där pinnen som sitter på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hulkenstrong: Stämmer - tack för påminnelsen! Glömmer (allt för ofta) att Samsung med 2017-modellerna försämrade många alternativ jämfört med 2016-modellerna. Likt möjligheten att stänga av Local Dimming.

Är eg något bättre på Samsungs 2017 modeller jämfört med 2016? Verkar ju vara ett steg tillbaka över hela linjen, i synnerhet om man jämfört toppmodellerna.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på att upplösningen ofta är viktigare än storleken, sen beror det så klart på hur bra syn man har. Jag har nog hyfsat bra syn för att vara 40+ och kan köra 4K utan skalning på min 40" skrivbordsmonitor. Under 40" blir det jobbigt i längden utan skalning. Vilket innebär att en större monitor/TV eg bara gör saker större, men kan inte få plats med mer än på vilken annan 4K skärm som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Härligt att höra Vilken storlek har du och kör du flat elelr curved?

49" flat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Sitter på en Samsung KS 7 serie TV och local dimming/smart led går sätta på av/låg/hög för mig kopplad till datorn.

Kallas det för local dimming även när det inte är en full-array skärm? Kan inte bli särskilt lokal..

Är väl bara JS9500 (har en sån själv) och KS9500 (KS9800 i US) som har full array av Samsungs senare modeller såvitt jag vet?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Kallas det för local dimming även när det inte är en full-array skärm? Kan inte bli särskilt lokal..

Är väl bara JS9500 (har en sån själv) och KS9500 (KS9800 i US) som har full array av Samsungs senare modeller såvitt jag vet?

Den har local dimming men inte så många zoner så det är ganska grovt. Det funkar dock bra tycker jag då den släcker ner dom svarta kanterna uppe och nere när man kolla film vilket ger betydligt bättre upplevd svärta än utan dimming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Kör du den på väggen eller på bordet? Vet du om man kan montera loss den där pinnen som sitter på baksidan?

Jag kör den på skrivbordet, så jag lätt kan flytta den till en bänk/byrå rakt framför soffan när jag har besökare. Avståndet mellan mina ögon och skärmen är nog ca en meter när jag har den som datorskärm (brukar backa en bit när jag har den som "TV"). Pinnen är bara att skruva loss.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har en Samsung JU7500 (2015) 48" som jag är nöjd med, 3840x2160, 60Hz & Chroma 4:4:4. Denna köptes dock för 1.5 år sedan då utbudet var betydligt sämre vad gäller 4K-monitorer. Idag hade jag nog kikat på en sådan istället faktiskt, du kan ju t ex få AOCs 32" för under 4000 kr.

Är det storleken som lockar tipsar jag dig att läsa RTINGS nyligt (27/10) uppdaterade "best TV for PC"-artikel som rekommenderar Sonys nya 43-tummare, 10ms är riktigt bra för en TV!

http://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-usage/pc-monitor

Tror det är denna modell då dom heter annorlunda i EU

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4378897

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Har en Samsung JU7500 (2015) 48" som jag är nöjd med, 3840x2160, 60Hz & Chroma 4:4:4. Denna köptes dock för 1.5 år sedan då utbudet var betydligt sämre vad gäller 4K-monitorer. Idag hade jag nog kikat på en sådan istället faktiskt, du kan ju t ex få AOCs 32" för under 4000 kr.

Är det storleken som lockar tipsar jag dig att läsa RTINGS nyligt (27/10) uppdaterade "best TV for PC"-artikel som rekommenderar Sonys nya 43-tummare, 10ms är riktigt bra för en TV!

http://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-usage/pc-monitor

Tror det är denna modell då dom heter annorlunda i EU

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4378897

Ah, har sett den review men kunde aldrig hitta modellen! Tack!
Tror komplett hade AOCn på 50% REA nyss och kollade på den då men tyckte reviewsen såg för dåliga ut, mycket bleed tydligen...
Men egentligen tror jag väl att typ 32" hade varit utlimat för mig, ger mig bra mycket mer arbetsyta än jag har nu, samtidigt som jag får en mycket bättre spelupplevelse rent grafik mässigt. Ja en 4K TV på 43" har en högra ppi än 24" 1080p men bara marginellt jämfört med en 32" nästan 50% ökning.

EDIT: är det denna AOCn du menar? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555695
Enda jag kunde hitta från AOC under 4k och den är tyvärr TN vilket jag inte är intresserad av, tycker det ser så tråkigt ut.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Sitter på en Samsung KS 7 serie TV och local dimming/smart led går sätta på av/låg/hög för mig kopplad till datorn.

Vilken modell har du? Och vilket läge kör du på TVn (PC, gamin etc.)?
Lite sugen på denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659488 nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Vilken modell har du? Och vilket läge kör du på TVn (PC, gamin etc.)?
Lite sugen på denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659488 nämligen

har Samsung UE49KS7005.

Kör Standard/film beroende på vad för läge det blir. Är lite random konstigt nog men ser ingen direkt skillnad på dom ändå. Kan bero på att jag kör 4:2:2 och inte 4:4:4. Då du kör 4:4:4/RGB så stängs vissa saker av såsom filmläget. Smart LED på låg tycker jag är okej. Använder den mest till spel/film. Men funkar bra i desktop läge med via 4:4:4/RGB. Alla andra förbättringsfunktioner är av då den kör i standard läge och avstängt av mig i filmläget. Tror jag valde PC under käll guiden men var länge sedan jag la till datorn så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Ah, har sett den review men kunde aldrig hitta modellen! Tack!
Tror komplett hade AOCn på 50% REA nyss och kollade på den då men tyckte reviewsen såg för dåliga ut, mycket bleed tydligen...
Men egentligen tror jag väl att typ 32" hade varit utlimat för mig, ger mig bra mycket mer arbetsyta än jag har nu, samtidigt som jag får en mycket bättre spelupplevelse rent grafik mässigt. Ja en 4K TV på 43" har en högra ppi än 24" 1080p men bara marginellt jämfört med en 32" nästan 50% ökning.

EDIT: är det denna AOCn du menar? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555695
Enda jag kunde hitta från AOC under 4k och den är tyvärr TN vilket jag inte är intresserad av, tycker det ser så tråkigt ut.

Det är denna AOC jag såg : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3961267

MVA-panel. Är nog ev. inputlag som är största boven med den skärmen gissningsvis.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Det är denna AOC jag såg : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3961267

MVA-panel. Är nog ev. inputlag som är största boven med den skärmen gissningsvis.

Skumt, dök inte upp i min sökning men liknar den komplett hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Ah, har sett den review men kunde aldrig hitta modellen! Tack!
Tror komplett hade AOCn på 50% REA nyss och kollade på den då men tyckte reviewsen såg för dåliga ut, mycket bleed tydligen...
Men egentligen tror jag väl att typ 32" hade varit utlimat för mig, ger mig bra mycket mer arbetsyta än jag har nu, samtidigt som jag får en mycket bättre spelupplevelse rent grafik mässigt. Ja en 4K TV på 43" har en högra ppi än 24" 1080p men bara marginellt jämfört med en 32" nästan 50% ökning.

EDIT: är det denna AOCn du menar? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555695
Enda jag kunde hitta från AOC under 4k och den är tyvärr TN vilket jag inte är intresserad av, tycker det ser så tråkigt ut.

Med risk att låta som en trasig skiv(spelare), det är upplösning och inte storlek som ger arbetsytan. Har själv gjort det misstaget ibland. Dock krävs det så klart en viss storlek för att kunna använda en viss upplösning

Varför vill ni hellre ha en 43" TV än tex denna monitor som Laxpudding föreslog tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 43" 4k HDR LG kopplad till min dator
klart värt det om du ska arbeta på datorn och inte vill hålla på med flera skärmar
local dimming stängs av så fort du lägger pc ikonen i "input" menyn, skärmen blir oxo snabbare om du lägger på "game mode" om du nu vill spela cs o sånt, inget för hardcore gamers som vill tjäna pengar men om du spelar för att ha kul, typ arma 3 eller eve online (omg omg omg) så är det ett väldigt bra val även där.

jag arbetar som web designer typ (frilansar) så att kunna ha olika fösnter i olika upplösningar utan att hålla på med olika skärmar är ett klart plus men inte nog med det så behöver jag inte heller hålla på med att göra om fönster för att få plats på en specifik skärm, det är bara att alt tabba o whips!

sen så använder jag också "always-on-top" som låter mig ha ett speciellt fönster/program ovan allt annat

se till dock att ditt grafikkort och TVN stödjer displayport (senaste versionen) för att slippa problem med 4k och HDR - undvik också RGBW(LG) skärmar om du håller på med bild redigering då det inte kommer ge dig en bra uppfattning med hur bilden kommer se ut när den är printad.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, LG:s senaste generationer av LCD-IPS:er har problemet att de är WRGB-subpixelstrukturer men behåller samma mängd subpixlar. Den effektiva upplösningen är därför inte riktigt 3840x2160 utan 2880(RGB)+960(W)x2160. Det ser lite "knöligt" ut med datorgrafik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: ser inte "knöligt ut" om du har 4:4:4 ser faktiskt bra ut då men jämför man däremot 4:2:2 blir det konstigt, man ser verkligen vart rgbw brister... viss färginformation kommer inte visas på pixlar som kommer ha det svårt att visa diagonala streck beroende på tjockleken
för att förklara med lite asci art

så här ska det se ut:

xxxx
xxxx
xxxx

så här ser det ut: ( varje underline alltså "_" är en vit pixel som inte sätts på då den inte kan visa färg)
xxx_
xx_x
_xxx

ifall man inte sitter o försöker räkna pixlar så ser man inte någon större skillnad i bildkvalitet MEN
då den saknar en pixel med färg så blir det lite knasigt då var 4e pixel är en vit pixel istället för en ny början av RGB remsan.
men sitter du och bara kodar och spelar och kanske kollar på film så är det inte problem alls, jag älskar att kolla på film på min LG skärm då jag har dragit ner bakgrundsbelysningen till 20, dragit upp kontrasten till 80 och drar nytta av den där vita pixeln som istället för bakgrundsbelysning så får man ännu bättre vita och mörka färger med en vit pixel istället som också hjälper till att få ljusare färger på ljusare områden eller mörkare färger då vita pixeln stängs av på mörka färger (tänk dig OLED fast ändå inte)