Helt ny dator setup! Ge mig råd och åsikter!

Permalänk
Medlem

@RandomMaister: Har du någon budget? Ska den bara användas till WoW?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut WoW älskar hög IPC och hög klockfrekvens på det så för det spelet specifikt så drar Intel en märkbar och mätbar fördel. Överklocka gärnet om du vill nå 60fps i raids och battlegrounds. Kan väl säga som så att 6 kärnor över 4 ger absolut noll men i3:an som går att överklocka är väl inte prisvärd sett till teoretisk prestanda och framtidssäkrande. Men vill du spara in så kan du tänka på det i alla fall!

Jag är ju ett fan av Define C över S då jag hatar hålrum i mitt chassi. Iofs vem vet om man får kompatibilitetsproblem nån gång i framtiden om man kör rad+stort grafikkort. Upp till dig!

GTX 1060 bör klara spelet på 1440p i Ultra.

Extra tips är att du oavsett dator sänker Environment Detail till 7 i utomhuszoner a la Legion och senare. Massa s.k. draw calls som gör vilken CPU som helst till en flaskhals.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@RandomMaister: Har du någon budget? Ska den bara användas till WoW?

Inte riktigt.. Men är tvungen att köpa all kringutrustning utöver detta så gärna inte mer iaf. ^^
Ja I princip. FPS spel är inte min grejj, så mycket spel som är särskilt krävande. Men vill kunna spela på hög grafik, även i raids.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Tycker det ser bra ut WoW älskar hög IPC och hög klockfrekvens på det så för det spelet specifikt så drar Intel en märkbar och mätbar fördel. Överklocka gärnet om du vill nå 60fps i raids och battlegrounds. Kan väl säga som så att 6 kärnor över 4 ger absolut noll men i3:an som går att överklocka är väl inte prisvärd sett till teoretisk prestanda och framtidssäkrande. Men vill du spara in så kan du tänka på det i alla fall!

Jag är ju ett fan av Define C över S då jag hatar hålrum i mitt chassi. Iofs vem vet om man får kompatibilitetsproblem nån gång i framtiden om man kör rad+stort grafikkort. Upp till dig!

GTX 1060 bör klara spelet på 1440p i Ultra.

Extra tips är att du oavsett dator sänker Environment Detail till 7 i utomhuszoner a la Legion och senare. Massa s.k. draw calls som gör vilken CPU som helst till en flaskhals.

Gå ner på I3 känns oklokt.. ^^
Hålrum är inget problem! Och storleken gör inget heller, den ska bara stå!
Finfint, då skippar jag 1070..
De får jag göra då! Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Har ett 1080 och 6700k. Lyckas inte hålla stabila 100fps på ultra. Kan dippa till 40 fps på flera ställen om man inte sänker view distance. Så förvänta dig inte fantastisk prestanda vid 1440p och ett 1060 eftersom spelet är fruktansvärt dåligt optimerat.

Permalänk
Skrivet av Dracoin:

Har ett 1080 och 6700k. Lyckas inte hålla stabila 100fps på ultra. Kan dippa till 40 fps på flera ställen om man inte sänker view distance. Så förvänta dig inte fantastisk prestanda vid 1440p och ett 1060 eftersom spelet är fruktansvärt dåligt optimerat.

Hmm aa ok, men då finns det inget att göra åt det. Tack ändå för det!

Permalänk
Medlem

Nä om jag ska förtydliga lite som kanske bara gick i mina tankegångar *wowlogiskt tänkande* så vill jag specificera att GTX 1060 kommer fungera bra för 1440p60. 100hz skärmar etc kan dels behöva mer GPU-kräm men paradoxalt nog kommer man också behöva en CPU som inte existerar för att mata GPU i spelartunga scenarion. Detta grundar sig sannolikt i WoW-motorns ålder och att vissa grundkoncept i hur den renderar är fruktansvärt utdaterade (ex. skuggeffekter lägger på CPU-belastning i "main"-tråden). Det har patchats en massa förstås men något gammalt ligger och skaver och det lär fortsätta vara så.

Så i princip hade jag, för WoW, inte rekommenderat att man drömmer om 100fps+ skärmar eller liknande utan stannar på 60Hz och fokuserar på trevlig färgåtergivning och upplösning istället TS gillar ju inte FPS-spel heller så då är det ju perfekt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

@RandomMaister: Lägg gärna nån hundralapp extra på moderkortet så du får ett med wifi och bluetooth om det e värt nått för dig, bra o kolla recensioner att inbyggda ljudet e bra med. Jag hade skippat den mekaniska disken och köpt en 500gb ssd istället. Välj en bättre cpu fläkt också så du kan överklocka. En mekanisk disk på 2-4tb köper du om några månader istället.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

@WoG:

Hmm oki. Kan du rekommendera någon skärm? Eller vad jag ska leta efter. 24-27" iaf. Och G-sync.

Borde jag ha 650W?

Mina tips:
EVGA SuperNOVA G2 750W - 1100:-~

Skärm:
Om du värderar uppdateringsfrekvens och snabbhet i bilden mer än bildkvalité:
AOC Agon AG271QX - 4500:-~

Om du värderar bildkvalité och ljusstyrka mer
Dell UltraSharp U2715H 4500:-~

GPU skulle jag nog föredra Asus om du ska köra 1070:
Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB - 4800:-~

Men om det verkligen inte är superbråttom att ha grejerna skulle jag absolut vänta tills black friday (24 november), då får du med största sannolikhet se dessa eller liknande produkter på rejäl rea.
Då kan det mycket väl hända att du hittar ett 1070ti eller kanske 1080 till dessa priser.

Angående G-sync etc så är det mindre viktigt ju högre FPS du spelar i, men på samma gång så är det något som alltid uppskattas. Många säger att det är värt pengarna med G-sync, jag har själv ingen erfarenhet av det.
Vet däremot att det är enorm skillnad på 120 och 60hz när man spelar, men det går absolut att spela och ha kul med 60hz också.

Är Wow det du spelar primärt så är större skärm, högre upplösning och bra bild det viktigaste i min mening.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Nä om jag ska förtydliga lite som kanske bara gick i mina tankegångar *wowlogiskt tänkande* så vill jag specificera att GTX 1060 kommer fungera bra för 1440p60. 100hz skärmar etc kan dels behöva mer GPU-kräm men paradoxalt nog kommer man också behöva en CPU som inte existerar för att mata GPU i spelartunga scenarion. Detta grundar sig sannolikt i WoW-motorns ålder och att vissa grundkoncept i hur den renderar är fruktansvärt utdaterade (ex. skuggeffekter lägger på CPU-belastning i "main"-tråden). Det har patchats en massa förstås men något gammalt ligger och skaver och det lär fortsätta vara så.

Så i princip hade jag, för WoW, inte rekommenderat att man drömmer om 100fps+ skärmar eller liknande utan stannar på 60Hz och fokuserar på trevlig färgåtergivning och upplösning istället TS gillar ju inte FPS-spel heller så då är det ju perfekt.

Jaha ok, då förstår jag bättre! Tack!

Permalänk
Skrivet av Nexim:

@RandomMaister: Lägg gärna nån hundralapp extra på moderkortet så du får ett med wifi och bluetooth om det e värt nått för dig, bra o kolla recensioner att inbyggda ljudet e bra med. Jag hade skippat den mekaniska disken och köpt en 500gb ssd istället. Välj en bättre cpu fläkt också så du kan överklocka. En mekanisk disk på 2-4tb köper du om några månader istället.

Hej!
Vad gör wifi och bluetooth? Att det har bättre connection? Har du nåt tips på MoBo?
Smart med SSD och hårddisk.. Bättre CPU fläkt får bli framtiden. Kanske ska skippa den från början och köra original? Och sen köpa en bättre och överklocka?

Permalänk
Skrivet av WoG:

Mina tips:
EVGA SuperNOVA G2 750W - 1100:-~

Skärm:
Om du värderar uppdateringsfrekvens och snabbhet i bilden mer än bildkvalité:
AOC Agon AG271QX - 4500:-~

Om du värderar bildkvalité och ljusstyrka mer
Dell UltraSharp U2715H 4500:-~

GPU skulle jag nog föredra Asus om du ska köra 1070:
Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB - 4800:-~

Men om det verkligen inte är superbråttom att ha grejerna skulle jag absolut vänta tills black friday (24 november), då får du med största sannolikhet se dessa eller liknande produkter på rejäl rea.
Då kan det mycket väl hända att du hittar ett 1070ti eller kanske 1080 till dessa priser.

Angående G-sync etc så är det mindre viktigt ju högre FPS du spelar i, men på samma gång så är det något som alltid uppskattas. Många säger att det är värt pengarna med G-sync, jag har själv ingen erfarenhet av det.
Vet däremot att det är enorm skillnad på 120 och 60hz när man spelar, men det går absolut att spela och ha kul med 60hz också.

Är Wow det du spelar primärt så är större skärm, högre upplösning och bra bild det viktigaste i min mening.

Jo, eftersom det är så nära till både black friday och mellandagsrea så lär jag tjänar många kronor på att vänta.

Ska ta dina förslag i åtanke! Tackar!

Permalänk
Hedersmedlem

@RandomMaister *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@RandomMaister *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Ok, ingen fara! Misstänkte att det var så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

Jo, eftersom det är så nära till både black friday och mellandagsrea så lär jag tjänar många kronor på att vänta.

Ska ta dina förslag i åtanke! Tackar!

Spara*

Hade jag varit du hade jag lagt det extra kronorna på en skärm med G-sync. WoW kan dippa rejält i dps och då är det skönt om skärmen hänger med istället för att droppa rejält eller ge stutter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

Hejsan,

Jag har nyligen gjort en annan tråd men här tänkte jag specificera mig på komponenterna.
Om det strider mot regler osv så får denna tas bort.

Jag undrar iaf om någonting i denna kundvagn ser bra ut?
Om möjligt hade jag gärna fått ner priset lite. Vad kan man tänja på?

Tack för all hjälp!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10841133/

Jag hade valt snabbare minnen. Likadana fast 3000Mhz, dom kostar det samma ändå.
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Byt kylare till pure Rock!, 212 Evo har en besvärlig monteringsanordning, och beQuiets kylare har tystare fläkt.
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Köp windows på kinguin för 300kr som alla andra.

Corsairs RMx serie är sjukt bra, väldigt tysta. Kolla in tex RM650x. Semipassivt, så om du bara surfar stannar fläkten helt.
https://www.inet.se/produkt/6911979/corsair-rm650x-650w

Gigantiskt chassie! Behöver du så stort? Kolla på P300, Meshify eller Define C.
https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...

Permalänk

@tBiorrith: Tack för svar!

Spara, precis

Det där med RAM minnena var ju konstigt, hur kan de kosta samma? Anyways, klart man tar de snabbare då.

Fläkten, får lite på dig där då!

Ang PSU, fick Tips om https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w, fullmodulärt och 750W, för samma peng som det du skickade. På pappret bättre, men i verkligheten? Kanske skillnaden är att corsair är semipassivt?

Ang Chassit. Har inget problem egentligen med stora lådor. Kommer nog inte flytta den nånsin i princip. Och för stor låda kan man ju inte ha?

Sen vill jag ju tilägga att det kommer köpas på black friday/julrea så kan ju vara att det blir andra likvärdiga grejjer som är nedsatta. Men nu vet man ju vad man ska leta efter och jämföra med!

Mvh

Permalänk

@Nexim: Kollade moderkort och la till 300kr så fick jag Bluetooth och även trådlöst wifi. Tack för det

Hittade även att det finns alternativ till SSD. M.2, då hittade jag denna https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb

Läshastigheten är 3200 på den, och 540MB på SSD (https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...).

Den är lite dyrare ja, men om den är 6 ggr snabbare kanske det är värt. Om det ens märks? Kan någon nåt om detta?

Moderkortet har 2 st platser för M.2

Permalänk
Medlem

@RandomMaister: I spel kommer du inte märka någon skillnad mellan en SATA-SSD och en M.2 NVMe-SSD, inte heller i boot-tid. Det skönaste med en M.2-SSD är att man slipper dra kablar till den.
Tycker inte du ska köpa Supernova G2 när de släppt G3-serien som prisas av i princip alla som testat den (t.ex. Jonnyguru och Sweclockers)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: Ok, så det är ej värt 600-700kr extra i nuläget? För kablarna är inget problem för mig.

Ang PSU, skulle då gå ner till 650W G3, istället för 750W G2 för samma peng. Tror ej datorn behöver mer än 550W egentligen.

Permalänk
Medlem

@RandomMaister: EVGA G2 är gammal som gatan vid det här laget. G3 är riktigt bra, men Corsair RMx är överlag tystare enligt Sweclockers tester. Fläkten går lägre vid samma last och stannar helt tidigare än G3.
EVGA har G4 runt hörnet annars, men den har jag inte läst på.

Permalänk

@tBiorrith: Får se vilken som kommer på rea sen Verkar vara same same i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@RandomMaister: EVGA G2 är gammal som gatan vid det här laget. G3 är riktigt bra, men Corsair RMx är överlag tystare enligt Sweclockers tester. Fläkten går lägre vid samma last och stannar helt tidigare än G3.
EVGA har G4 runt hörnet annars, men den har jag inte läst på.

Nä usch för G3. Fläkten är högljudd som s*tan när den startar och threshold för när den gör det är inte snällt. Jag höll på att bygga tre workstations åt jobbet med 850W G3:or i för tänkte det kan ju inte vara så farligt, men fy fasen, det blev återköp på dem. Blev att hitta G2 istället för den är mycket tystare även när fläkten går. RMx kanske är bättre? Men givet få praktiska skillnader mellan två kvalitets-agg skulle jag i så fall gått på pris.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

@RandomMaister: Ja, välj den som du tycker är mest värd att köpa, överlag är G3 den bättre PSUn, men RMx kan vara mer prisvärd om den hamnar på rea. Angående vilken som är tystast kan jag själv meddela att det i princip inte spelar någon roll om du inte tänker kyla alla andra komponenter passivt, då andra fläktar lätt överröstar PSUn (sitter själv med ett G3 750W mindre än 50 cm ifrån mig när jag sitter vid datorn, och har aldrig hört den)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Vilken version av GTX 1060 rekommenderar ni? Nån att akta sig för?

Permalänk
Medlem

@RandomMaister: Bra att välja lite dyrare moderkort, tråkigt att senare komma på man vill ha wifi, bluetooth eller inte är nöjd med inbyggda ljudkortet.

En vanlid sata ssd räcker nog, M.2 e häftigt, men det kostar. Skillnaden i hastighet märker man knappast av vid vanligt användande. Det är nått man köper om man har specifika krav och vet varför man vill eller behöver det, så som det begav sig när SSD var nytt och en 120gb kosta 3 tusen Samma med RAM, går det i den hastighet minneshanterarn i cpu e gjord för blir det bra. Det är 2400Mhz för coffee lake, snabbare och mer är bättre, men ska man ha mycket och snabbt RAM som kostar massor vet man varför man har det behovet. Snabbare minnen behöver inte vara dyrare.

Läst att många stör sig på ljudet och fläktstyrningen på EVGA G3 så en varning på det.

Köp en riktig fläkt direkt till cpun, annars e det lätt att det inte blir av.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

@Nexim: Yes, kändes värt!

Jo dyrt var de ju. Skippar det denna gång.

Finns det någon nackdel med att ta 3000hz mot 2400hz på RAM?

En riktig fläkt? Är inte denna riktig?
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

@Nexira: Yes, kändes värt!

Jo dyrt var de ju. Skippar det denna gång.

Finns det någon nackdel med att ta 3000hz mot 2400hz på RAM?

En riktig fläkt? Är inte denna riktig?
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Ju snabbare desto bättre, men till rimligt pris. Det går att få 3000mhz till samma pris som 2400mhz nu. En-två hundra kronor extra kan det vara värt för sakens skull, dyrare än så bör man lägga pengarna på andra komponenter.

Fläkten relativt liten för överklockning.

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 12 eller 14.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

Nu har jag istället kollat om AMD kan vara ett alternativ, då skärmarna är mycket billigare om man vill ha Freesync/G-Sync.
Därför har jag gjort en kundvagn med AMD + skärm med Fressync, och en med Intel + Skärm med G-Sync.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10847230/amd
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10847236/intel

Vilken setup skulle prestera bäst? Ta gärna även till hänsyn att AMD är ca 2000kr billigare, vilket är ett plus!

Skulle möjligtvis byta cpu fläkt och kanske ta en annan PSU, men det spelar ingen roll i detta fall..

Permalänk

Ingen som har en åsikt om AMD vs Intel?