Permalänk
Medlem

Köpråd: TV för streamingtjänster?

Funderar på att köpa tv, i första hand för film och tv-serier via DVD, bluray och streamingtjänster.
Jag skulle gärna skaffa Philips för jag gillar verkligen Ambilight. Philips kör Android. Netflix funkar säkert, men hur är det med HBO Nordic? Någon som vet?

Jag har en chromecast i nödfall, men ärligt talat funkar den sådär.

Bröt ut inlägg till ny tråd/Thomas
Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Oavsett vilken tv du skaffar, rekommenderar jag att du skaffar en extern spelare för streaming. Mitt stalltips är Nvidia Shield. Den är ganska dyr, men också den bästa lösningen som finns idag (om man inte väljer en renodlad pc till tv'n).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung är det som gäller när det kommer till TV. Finns bra TV apparater för en billig peng och deras SMART system är bättre än de flesta andra konkurrenternas.
Viaplay och netflix är väl de streamingtjänster som finns på nästan alla SMART tvs. HBO/C-More osv är jag inte lika säker på.
C-More vet jag att det bara är Samsung som har.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Funderar på att köpa tv, i första hand för film och tv-serier via DVD, bluray och streamingtjänster.
Jag skulle gärna skaffa Philips för jag gillar verkligen Ambilight. Philips kör Android. Netflix funkar säkert, men hur är det med HBO Nordic? Någon som vet?

Jag har en chromecast i nödfall, men ärligt talat funkar den sådär.

Sony är bättre då de fortfarande uppdaterar OS versioner på sina gamla apparater. Tex Philips och Samsung kör nästan bara buggfixar. Med Google Cast har du inbyggd chromecast vilket gör att du kan streama från HBO via ethernet men ingen app tyvärr. Däremot finns SVT play, Viaplay, Tv4play, Plex och Amazon som appar!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag skulle som sagt gärna vilja att det blev en Philips, för jag gillar verkligen Ambilight.
Men inte till vilket pris som helst; jag är inte omöjlig.
Gällande extern spelare, om jag måste ha det, kanske en Apple TV är bästa valet. Jag är annars ingen Apple-människa, men till senaste versionen tror jag HBO Nordic finns. Inte billigt, men jag uppskattar att det finns en riktig fjärrkontroll.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

På TV är det väl bara Samsung som har HBO Nordic? Annars är det Apple TV eller HTPC som gäller. Även Chromecast stödet är extremt dåligt i HBO Nordic. Officiellt supportar dom bara Chromecast 1 och 2 (inte ultra och inte inbyggda i TV). Vissa rapporterar att dom fått casting att funka med Philips och Sony TV men det funkar inte för mig att Casta till Mi box med AndroidTV 6. Jag kan casta Viaplay utan problem dock...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

På TV är det väl bara Samsung som har HBO Nordic?

Hm. Det är bra, om än tråkig, info.
Och Samsung gör väl bra apparater, generellt. Men de har ingen OLED va? Det är touch'n'go om OLED ryms i den ganska oklara budgeten, men jag tror det vore trevligt.

En bekant till mig har byggt en egen Ambilight av en Raspberry Pi och en bunt dioder. Det såg bra ut när jag kollade. Det kan ju vara en tänkbar lösning om Philips faller bort.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycket diskussionen belyser så väl ett av problemet jag tar upp runt Smart-TV: Att det blir så märkligt att leta efter en TV som har rätt egenskaper i fråga om bild (likt OLED) och funktioner (likt Ambilight) men också ska ha precis rätt mjukvara och tillgång till precis rätt tjänster. Samt vara bra på detta och hålla för all framtid.

Det blir lite som att leta efter den där schweiziska armékniven som kan ersätta hela verktygslådan.

Så är HBO Nordic eller liknande en kritiskt faktor? Lös den knuten separat. Köp sedan TV:n som har den bild du önskar.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt tycker du cromecast funkar dåligt?

Jag älskar min cc, kan inte minnas när den strulade sist och då kör jag youtube, netflix, HBO, c more, SVT play och viasat till den.

Skillnad är det med mina 2 smart-tv, alltid strul. Baserat på mina erfarenheter brukar jag rekommendera alla att skita i all form av smart-tv om dem kan, i värsta fall köpa en sådan men bara använda cc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

På vilket sätt tycker du cromecast funkar dåligt?

På två sätt.
Det ena är att kontakten mellan telefon/surfplatta och cc-puck tappas, eller att jag får en cast-notification i telefonen som inte försvinner med mindre än att jag startar om telefonen.
Tappad kontakt kan ju vara ett problem i mitt wifi snarare än i cc, men det spelar egentligen ingen roll - i slutändan blir ju resultatet för mig att systemet som helhet inte uppfyller användbarhetskrav.

Det andra sättet är mer by design, inte en bugg. Att styra play och pause via telefon/surfplatta är helt enkelt mycket långsammare och klumpigare än en fysisk knapp på en fjärrkontroll. För många är det säkert ingen big deal, men jag har småbarn... det blir många pausningar.

Inget av det här gör chromecast omöjlig att använda (utom när den inte hittas av telefonen), men det är inte så smidigt heller.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så är HBO Nordic eller liknande en kritiskt faktor? Lös den knuten separat. Köp sedan TV:n som har den bild du önskar.

Ja. Det är egentligen min grundinställning. Men jag är också öppen för... eller äh, jag är inte så färdigtänkt på tv som på tex stationära datorer, så jag är fortfarande öppen för att man kan tänka på något annat bra sätt än som jag först tänker.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Funderar på att köpa tv, i första hand för film och tv-serier via DVD, bluray och streamingtjänster.
Jag skulle gärna skaffa Philips för jag gillar verkligen Ambilight. Philips kör Android. Netflix funkar säkert, men hur är det med HBO Nordic? Någon som vet?

Jag har en chromecast i nödfall, men ärligt talat funkar den sådär.

Såg att du helst ville ha Philips för Amilight, har en Sony tv som också kör Android, kör bla Kodi via den, lite osäker på om HBO nordic finns att ladda ner till TVn dock, SF kids finns tex inte vet jag.
Kör det mesta via den inbyggda chromecasten som jag tycker fungerar mycket bättre än de lösa, som jag iof också gillar, men har ofta problem på andra ställen än i hemmet.

Google Cast som den inbyggda versionen av chromecast verkar heta, ska också finnas i Philips tv apparater.
https://www.philips.se/c-m-so/tv-apparater/p/android-tv
Kan kolla när jag kommer hem om jag kommer ihåg det, men är 99% säker att HBO inte finns i play storen, finns typ tv4play, svtplay och såna, men inte HBO, Netflix osv. Följer de inte med som standard app till TVn, så är det casting som gäller.

Skrivet av ImTheMeaN:

Samsung är det som gäller när det kommer till TV. Finns bra TV apparater för en billig peng och deras SMART system är bättre än de flesta andra konkurrenternas.
Viaplay och netflix är väl de streamingtjänster som finns på nästan alla SMART tvs. HBO/C-More osv är jag inte lika säker på.
C-More vet jag att det bara är Samsung som har.

Really?
https://www.extremetech.com/electronics/241500-samsung-smart-...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

För att få bias lightning bakom min tv, vilket egentligen om man använder ambilight rätt är det som är bra med det, så satte jag en Philips Hue ledstrip+ på baksidan av min oled vilket blev kalas. Den klara även att få till 6500K vilket är vad man vill använda som bias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tycket diskussionen belyser så väl ett av problemet jag tar upp runt Smart-TV: Att det blir så märkligt att leta efter en TV som har rätt egenskaper i fråga om bild (likt OLED) och funktioner (likt Ambilight) men också ska ha precis rätt mjukvara och tillgång till precis rätt tjänster. Samt vara bra på detta och hålla för all framtid.

Det blir lite som att leta efter den där schweiziska armékniven som kan ersätta hela verktygslådan.

Så är HBO Nordic eller liknande en kritiskt faktor? Lös den knuten separat. Köp sedan TV:n som har den bild du önskar.

Helt sjukt men sant.
Det tråkiga är att det inte ligger någon astronaut teknik bakom något av vad Smart-TV idag är.
Att de inte uppdaterar sina appar eller tar bort appar efter tid är bara et bra bevis på giriga tillverkare som vill försöka sälja nya enheter.
Finns absolut ingen anledning till att de flesta TV apparater inte skulle kunna få uppdaterade mjukvaror för smart TV tjänsterna som erhållits från början i de flesta fallen.
Om det finns tillverkare som håller sina apparater uppdaterade länge tycker jag verkligen dessa skall premieras av recensenter då Smart-TV idag är en viktig funktion för många användare och ingår i en TV. Samtidigt skall man som produktestare också ge kritik till de som inte uppdaterar och upplysa om detta.

Kommer garanterat ta in detta i mina beräkningar av mitt nästa TV köp. Min LG från 2014 som då räknades till de dyrare enheterna från LG har tex spotify försvunnits som app efter några månaders varning om att den snart skulle försvinna.
Det och några andra irriterande "funktioner" gör att LG inte kommer att dyka upp i mina lista över enheter jag skal vela mellan.
2år är verkligen larvigt att inte hålla sin enheter i fullt bruk när de flesta har sina enheter bra mycket längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Såg att du helst ville ha Philips för Amilight, har en Sony tv som också kör Android, kör bla Kodi via den, lite osäker på om HBO nordic finns att ladda ner till TVn dock, SF kids finns tex inte vet jag.
Kör det mesta via den inbyggda chromecasten som jag tycker fungerar mycket bättre än de lösa, som jag iof också gillar, men har ofta problem på andra ställen än i hemmet.

Google Cast som den inbyggda versionen av chromecast verkar heta, ska också finnas i Philips tv apparater.
https://www.philips.se/c-m-so/tv-apparater/p/android-tv
Kan kolla när jag kommer hem om jag kommer ihåg det, men är 99% säker att HBO inte finns i play storen, finns typ tv4play, svtplay och såna, men inte HBO, Netflix osv. Följer de inte med som standard app till TVn, så är det casting som gäller.

Really?
https://www.extremetech.com/electronics/241500-samsung-smart-...

Aldrig märkt av någon reklam via smart funktionen så vet inte riktigt vad du eller den där länken pratar om.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Skumt, finns mycket trådar om det, även på swec.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1353034-samsungs-smart...

Hörde senast igår att dom skulle börja köra det mer frekvent. Hittar inte nyheten nu tyvärr, ska leta vidare vid tillfälle.
Kan mycket väl vara så att det bara funnits i USA tidigare men ska börja komma hit nu.
https://www.dagensanalys.se/2016/05/samsung-kommer-att-ha-ann...
Ska se om jag kan hitta något mer uppdaterat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

På två sätt.
Det ena är att kontakten mellan telefon/surfplatta och cc-puck tappas, eller att jag får en cast-notification i telefonen som inte försvinner med mindre än att jag startar om telefonen.
Tappad kontakt kan ju vara ett problem i mitt wifi snarare än i cc, men det spelar egentligen ingen roll - i slutändan blir ju resultatet för mig att systemet som helhet inte uppfyller användbarhetskrav.

Det andra sättet är mer by design, inte en bugg. Att styra play och pause via telefon/surfplatta är helt enkelt mycket långsammare och klumpigare än en fysisk knapp på en fjärrkontroll. För många är det säkert ingen big deal, men jag har småbarn... det blir många pausningar.

Inget av det här gör chromecast omöjlig att använda (utom när den inte hittas av telefonen), men det är inte så smidigt heller.

Ok, helt klart saker som sänker betyget! Och om man irriterar sig på det är det ju outhärdligt.
Har hittat att jag ibland kan pausa cc genom fjärren men att jag ibland måste köra via tfn/liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@donniedarko: Skumt, finns mycket trådar om det, även på swec.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1353034-samsungs-smart...

Hörde senast igår att dom skulle börja köra det mer frekvent. Hittar inte nyheten nu tyvärr, ska leta vidare vid tillfälle.
Kan mycket väl vara så att det bara funnits i USA tidigare men ska börja komma hit nu.
https://www.dagensanalys.se/2016/05/samsung-kommer-att-ha-ann...
Ska se om jag kan hitta något mer uppdaterat.

Visserligen är den där sweclockers tråden rätt gammal, likaså artikeln från dagensanalys.
Jag har dock aldrig sett dessa annonser det talas om. Får jag dock se en så ryker TVn utav bara fan.
Haft min Samsung Curved 4k smart TV i snart... 1 år.
Och jag kollar mycket hellre på den än tex. min dubbelt så dyra LG i vardagsrummet.
Dels för att C-More appen inte finns på LGn. Men gillar ljudet, smart funktionen och bilden bättre på Samsungen.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -