OS förfall med tiden år 2017. Skillnader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

@Daz: Kan sätta rätt mycket på att du skulle få MINST 20% extra fps i spel om du installerade om.

Så cpu´n skulle magiskt klocka upp sig och gpu helt plötsligt bli en modell bättre med en formatering ??

Jag tror mer det blir skit liggande i register och i övrigt som kan göra lite men brukar inte påverka fps och har man en ssd så skulle man i dom flesta fall inte märka skillnaden ens i ett sånt scenario och skulle möjligen vara om man har extremt mycket bakgrunds program liggande det kan påverka prestandan men det brukar man rensa... win+r - msconfig^^

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det släpps så kallade uppdateringar till win 10 som i praktiken är ominstallationer med rensning av gamla inställningar så finns det väl ingen win 10 som är äldre än 6 månader om man använder en konsumentversion.
Win kan alltså inte förfalla eftersom det numera har chemalaggd ominstalltion pga att det egentligen förfaller väldigt fort.
Det os som håller sig bäst över tid är linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aldrig upplevt att något OS ska ha "förfallit" och framtvingat en ominstallation under de senaste tio åren.

XP upplevde jag kunde bli lite segt efter ett tag, men inget OS efter det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Använde senast idag min gamla XP bärbara och märkte inget direkt förfall, största problemet med den är att den tar lång tid från start till inloggad första gången efter omstart. Tror inte den är ominstallerad på 8-10 år. (Nej den är aldrig kopplad mot internet längre)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kört Windows 10 stabilt i samtliga datorer. Den jag använder mest är byggd 2014. Nu uppdaterat de flesta till senaste Creators Fall edition. Upplever heller inte att de blivit segare men det kan ju också bero på SSD diskar? Jag har MÄNGDER med större program installerade som Visual Studio Suite, Autodesk Suite (3DS m.m.), Unity etc. Steam med 200+ spel, Origin, Uplay m.m. Inget känns segt här

Permalänk
Medlem

Jag misstänker starkt att min Windows 7 skiva hade korrupta systemfiler, hade alltid problem med Windows 7, tex explorer.exe kraschade, Windows kraschade... somehow.. Ominstallationer hjälpte en liten stund sedan blev det samma problem igen.

När Windows 8 kom så körde jag det sedan dev preview, ominstallerade bara någon enstaka gång då jag själv råkat orsaka någon skada.

Windows 10 körde jag insider preview sedan början i princip, behövde aldrig installera om förutom nu när jag uppgraderade till Ryzen.

Windows 8 och 10 har i princip varit väldigt stabilt för mig, Windows 8 hade dock några fåtal problem. Windows 7 var en mardröm för mig dock. Just Windows 10 har fungerat väldigt bra. <- Allt detta bortser från andra saker som privacy och gränssnitt etc.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga att Windows har varit ganska bra på detta sedan Vista och sedan 8 så finns det ingen anledning att installera om alls om man inte gör större hårdvaruförändringar, och knappt ens då. Personligen så har alla installationer sedan Vista legat kvar tills disken kraschat eller liknande, den äldsta jag har kvar är min laptop/htpc som fick W7 direkt när jag köpte den för typ sju år sedan och sen har uppgraderats hela vägen via 8 och 8.1 till 10 utan problem. På min dåvarande huvuddator så bytte jag från AMD Phenom x3 till Intel tvåkärnig och tänkte installera om men missade att ändra bootordningen vid första starten och Windows (8 tror jag) reparerade sig själv och fungerade utmärkt i några år tills det blev SSD.

Å andra sidan så är det ju väldigt mycket lättare att installera om idag om man skulle vilja. Windows hittar drivrutiner till allt automatiskt och ytterst få behöver bytas ut. Dokument och liknande har de flesta backup på. Spel är bara att ta ner igen från Steam och dylikt eller om man har haft dem på en egen disk: bara att peka om. Mycket beror förstås på att man har snabbt internet tillsammans med att program normalt bara är att ta ner igen med sin gamla nyckel eller så. Annat var det på nittiotalet då man var tvungen att leta fram skivor till alla program som man inte hade använt sedan senaste ominstallationen och dessutom ta manuell backup på allt man ville spara på CD brännaren eller så.

Senast jag installerade om skedde det på grund av ett större hårdvarubyte med bland annat ny SSD. Det var inte nödvändigt egentligen, men det kändes enklare än att klona den gamla disken och hålla på liksom. Kändes också skönt att få en ny installation av mina webbläsare då de uppgraderas hela tiden och brukar inte kännas helt stabila efter ett tag. Tog ner senaste Windows ISOn och installerade bara, VS, Office och dylikt var bara att ta ner och installera igen och alla mina dokument och bilder låg i molnet. Spelen låg på en egen disk så efter installation av Steam, Uplay osv. så var det ju typ klart.

Sen får man ju skilja på sin dator och jobbdatorn. Jag har visserligen aldrig behövt installera om en jobbdator för jag har aldrig haft en mer än max två år, men de blir likväl sega snabbt. Sannolikt beror det på alla försök av IT-avdelningar att hålla datorn säker. McAffee kan dra åt helvete exempelvis. Min nuvarande jobbdator är den fetaste datorn jag har tillgång till med fyrkärnig i7:a, snabb pcie ssd osv. men likväl tar det typ en kvart att starta om den.

Permalänk
Hedersmedlem

Några synpunkter om Mac OS (efter 1 1/2 år av intensiv användning): operativsystemet har vissa fördelar och till viss del gillar jag det. Fördelarna tänker jag inte gå in på här, utan väljer varningar som kanske är relevanta för TS:

- Om du använder flera skärmar så tycks Mac OS vara designat för en slumpmässig upplevelse. Fönster kan öppnas upp lite varstans och ibland frånsett några millimeter utanför alla skärmar. Detta tycks mestadels (uteslutande?) drabba tredjeparts mjukvara, vilket i sig inte är ett försvar. Emellanåt kan det också "få för sig" att dölja poppuppfönster. Så lite beroende på hur du tänker använda Mac OS kan detta vara värt att tänka på.

- Om du ämnar använda Microsofts Office-program, ja då säger jag bara "nej, nej och åter nej!". Jag har faktiskt aldrig någonsin erfarit en sådan bugginvasion som med t ex Excel. Om du har mer än ett fönster kan ändringar du gör ifrån ett, som t ex "ångra", exekveras i det andra. Filtrering fungerar bara om alla fönster befinner sig på en och samma monitor, vilket ju är "eeehhh", då tanken med flera skärmar väl just är att kunna jobba med flera fönster uppe samtidigt. Beror detta på brister i Mac OS eller är det Microsoft som inte får ihop det, vet jag inte, men det har ju mindre betydelse för slutanvändaren.

- Mac OS har, och som överraskat mig, samma irriterande seghet som Windows i att hantera enheter som pluggas in t ex via USB eller trådlöst. Nu kanske en och annan inte förstår denna irritation, då det är sett utifrån en Linux-användares perspektiv där detta går blixtsnabbt.

De två första punkterna är viktigast, då den sista mest handlar om tålamod. MS Office, om man nu tvunget känner sig bundet till det, finns inte för Linux, men Mac OS är sannerligen ingen gyllene väg. Då är det bättre att antingen välja bort MS Office eller att gå all-in med MS.

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Uh what, nej?

Yep går att rensa upp etc. Min erfarenhet sedan tidigare har dock varit att OSet förfallet hur mycket energi man lägger på att rensa upp(givetvis kan det vara jag som felat här). Dock verkar det ha varit så att det är grejer som man ej kan rensa upp genom att stänga av oanvända services och rensa regedit. Notera ordet verkar här då jag ej kunnat identifiera problemet fullt ut.

Har extremt mycket erfarenhet av att optimera Windows 7 och tidigare OS för gaming, så är rätt säker på min sak. Därför startade jag denna tråden för att höra andras erfarenheter.

Permalänk
Medlem

@KimTjik: Ok intressant! Då är Mac OS inte ett alternativ, vilket det iofs inte var sen innan heller då jag inte gillar Mac. Men bra att veta

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser tråden ju mer inser jag att jag fortfarande är fast i en mindset från Windows 95... Formaterar alltid om totalt vid stor datoruppgradering, stänger alltid ner onödiga program i bakgrunden innan jag startar spel osv... Medans andra skickar runt sitt OS mellan 13 olika installationer, har igång Chrome med 42 tabbar igång och har igång 82 onödiga processer utan problem xD

I guess i should get in with the new times, dagens OS är väl mer stabila än jag trodde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@bergla: Aldrig upplevt att detta behov riktigt finns att regelbundet ominstallera OS. Du kanske använder datorn annorlunda än jag gör.

Skrivet av hakd:

Ytterst sällan man behöver en ominstall av w10, Oftast om man ändrat runt i systemfiler och själv mulat det.

Skrivet av bergla:

@Nätälskare: Min erfarenhet är att med Windows 7 och tidigare så blev OSet definitivt segare med tiden, även om man inte installerat massa program.

För det första... alla som påstår att de aldrig installerat Windows 10 mer än er gång... ljuger blank och helt upp, eller har inte kört OSet mer än ca 1 månad.
Varje ny version, dvs 1709, 1703 osv... är en ominstallation. Den gör detta vare sig du vill eller ej, två gånger om året. Så "du" kanske inte har gjort det medvetet. Men om du inte sitter på riktigt gammal version av Win 10, så har du fått en ominstallation.

Win 7/8 gör inte detta, och du måste själv välja när du vill installera om. I min erfarenhet är det inga problem att köra samma OS i 1-2 år, utan ominstall, så länge du inte installera och av installerar en satans massa, eller testar överklock, kraschar osv. Dessa saker skadar OSet eller lägger mer skit och gör det mindre optimalt. Finns program som kan rätta till mycket av detta också dock, så det är inte strikt nödvändigt att installera om ändå.

20% mer fps pga ominstall är dock full BULL-SHIT. Det förutsätter ett grovt skadat OS. Och Windows 10 pga sin ovan nämnda ominstallation ska ordna det. Finns otaliga mängder tester runt på nätet som visar att Win 7 / 8 eller 10... har typ samma prestanda i spel. Så enda det hänger på då, är om du har ett skadat OS eller inte.

Personligen så anser jag Win 10 ett steg bak i utvecklingen. MS har kämpat i många år med att göra OSen mer stabila och långlivade. Win 98 behövde du typ lägga om var 6:e månad. W2k/XP var klar förbättring och du kunde klara 1 år iaf, kanske mer, beroende på vad du gjorde. Win 7/8 kan du klara 2-3 år, också så klart beroende på vad du gör med den. Så installerar du tex en Win 8.1 maskin nu, kan du lätt använda den till 2020, utan att behöva installera om, förutsatt att du inte behandlar den som skit.

Men nu har MS gett upp. Istället för att förbättra detta mer, så väljer man att installera om var 6:e månad. Med tonvis med nya buggar, instabila drivare, otestad kod och nu kan inte OSet i normalt bruk "användas" mer än 6 mån, utan ominstall anser de.

Jag har för testnings skull kört en Windows AU maskin rätt länge nu, och den fungerar relativt okej än. Så... Win 10 behöver inte nollas var 6:e månad, men MS väljer att göra detta ändå. Nu verkar dock möjligheterna att skjuta upp uppgraderingar komma, vilket är positivt, för jag vägrar gå till baka till Win98s 6-mån cykler och problem. Och detta är varför jag inte anser Win 10 vara något OS man kan ha i lång-tid idag. Tills man kan opt-out av alla uppgraderingar, men ändå få säkerhetspatchar, så är det inte något stabilt alternativ för kritiska saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag har kört mitt ArchLinux i snart 6år utan ominstallation utan bara flyttat OS från disk till disk genom att bara kopiera filerna på disken till den nya då jag inte orkat köra en installation. Har gått igenom nog 4-5 olika moderkort inte tal om grafikkort och annan kringutrustning.

Ingen skillnad i prestanda eller dylikt funkar som nytt.

Bygger inte arch kernel efter hårdvaran och kompilerar efter arkitekturen? Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Mitt påstående om 20% mer FPS gällde en Windows 7 installation sen 2010. Ok MINST 20% kanske var lite att ta i men absolut minst 10% iaf skulle säga, potentiellt upp till 40% beroende på hur risigt skick installationen är i.

Permalänk

Kört win 10 tech preview sen slutet på 2015 still going stronk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Paddanx: Mitt påstående om 20% mer FPS gällde en Windows 7 installation sen 2010. Ok MINST 20% kanske var lite att ta i men absolut minst 10% iaf skulle säga, potentiellt upp till 40% beroende på hur risigt skick installationen är i.

Beror också på vad som påverkats. Han sa ju att han numera kör 10an.
Och segt OS kan påverka på många sätt. Seg uppstart eller liknande är inget ovanligt, men att det skulle ta en 60FPS dator till 54 FPS håller inte. Det är inte så det fungerar.

Sen självklart kan det bli segare att göra saker med OSet, helt klart. Men bara du rensar ut gamla drivare ordentligt med tex Display Driver Uninstaller, så kommer du inte magiskt tappa FPS, om du inte har skadade DX filer eller liknande.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kört win 10 tech preview sen slutet på 2015 still going stronk.

Bra val av ord

Permalänk
Medlem

Får säkert mycket skit för det. Men för min del har Vista x64 varit bäst faktiskt. Hade en installation mellan ca 2007 och ca 2012/2013, dvs ca 6 år. Bytte i en burk som varit företagsburk från Vista nyligen och då hade den kört Vista, samma installation från 2008 till idag fast vi under tiden bytt burk utan att installera om.
Win 8.1 har jag haft nu i ca 4 år, och det är dags att byta till Win 10 för den börjar gå sönder.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Ett "segt" operativsystem beror i dag mycket mer på användandet, så länge du har en dator som faktiskt klarar med operativsystemet.

Jag kör Windows 10 hemma och i arbetet och har inte upplevt det som "segt" eller behövt installera om det, är faktiskt förvånad över hur bra Windows 10 faktiskt har fungerat för mig.

Däröver kör jag en hel drös med virtualla maskiner av diverse linux distar, Debian gillar jag nog mest, men kör också en hel del RHEL, CentOS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

För det första... alla som påstår att de aldrig installerat Windows 10 mer än er gång... ljuger blank och helt upp, eller har inte kört OSet mer än ca 1 månad.
Varje ny version, dvs 1709, 1703 osv... är en ominstallation. Den gör detta vare sig du vill eller ej, två gånger om året. Så "du" kanske inte har gjort det medvetet. Men om du inte sitter på riktigt gammal version av Win 10, så har du fått en ominstallation.

Fast man får ju skilja på ominstallation och ominstallation liksom. Tidigare "blåste" man datorn med jämna mellanrum vilket ju normalt innebar en formatering och ominstallering inte bara av Windows utan alla program osv. Uppgraderingarna som Windows nu gör är visserligen större än tidigare uppdateringar och så men inte större än att exempelvis gå från 7 till 8 eller liknande. Arbetsinsatsen är minimal liksom, allt man behöver göra är att trycka ok eller typ installera i natt, vilket är långt ifrån vad som krävdes på typ 95-XP.

Citat:

Win 7/8 gör inte detta, och du måste själv välja när du vill installera om. I min erfarenhet är det inga problem att köra samma OS i 1-2 år, utan ominstall, så länge du inte installera och av installerar en satans massa, eller testar överklock, kraschar osv. Dessa saker skadar OSet eller lägger mer skit och gör det mindre optimalt. Finns program som kan rätta till mycket av detta också dock, så det är inte strikt nödvändigt att installera om ändå.

Dessa program hjälper ytterst sällan något, dock kan de förstås ge en viss placeboeffekt. Men installerar man inte en massa konstiga program från osäkra källor och liknande så är det ytterst sällan några problem att köra på samma installation i all evighet, samma i bemärkelsen att man inte gör någon manuell ominstallation alltså. Misslyckade överklockningar brukar inte ställa till med saker när man väl har gått tillbaka. Många tror att program ställer till med saker för att de lämnar kvar poster i registret, men det har inte varit ett problem på bra länge om inte programmen i fråga är riktiga katastrofer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast man får ju skilja på ominstallation och ominstallation liksom. Tidigare "blåste" man datorn med jämna mellanrum vilket ju normalt innebar en formatering och ominstallering inte bara av Windows utan alla program osv. Uppgraderingarna som Windows nu gör är visserligen större än tidigare uppdateringar och så men inte större än att exempelvis gå från 7 till 8 eller liknande. Arbetsinsatsen är minimal liksom, allt man behöver göra är att trycka ok eller typ installera i natt, vilket är långt ifrån vad som krävdes på typ 95-XP.

Det är helt klart mindre jobb att installera om OSet idag, inga argument där. Men Win 10 avinstallerar dock en satans massa program i sina uppdateringar också. Allt den inte känner 100% vid slänger den ut.

Mitt problem är just att förr så bestämde du dig för när du ville "blåsa" maskinen. Det var inget någon annan bokade in i sin kalender som du en fredagskväll plötsligt sitter där med pocorn och chips och nu ska den installera om sig, aka där rök spelkvällen. Du måste mao hela tiden hålla koll på vad den vill och gör.

Ge mig Win 10, där jag istället säger:
[ ] "Nu vill jag installera senaste tack"
[ ] "Nu är det okej att installera uppdateringar"

Mao... istället för den ha något du måste hindra den att göra, låt mig säga till den "att" göra något. Är mitt största klagomål på detta OS, och kommer för alltid vara tills jag återfår kontrollen.

För det som många okunniga missar här är... jag har inte en dator för att jag ska ha ett OS. Jag har en dator för jag vill göra det jag vill med den. Dvs de program, tjänster eller saker som jag vill göra, är och ska alltid vara prio 1... alltid.

Och detta är något man kräver på en maskin som ska kunna vara pålitlig för arbete. För alla patchar, alla ominstallationer och alla ändringar, kan sluta med en dyr katastrof. Och vem fan har tid att felsöka sånt skit, när man bara försöker utföra det jobb datorn var tänkt för.

Därför ser jag samtliga kommentarer som att "det är ingen fara att uppdatera automatiskt", som rent av idiotiska. För personer som gör dem har ingen som helst aning om vad syftet med datorn är? Vem fan har en dator för att bara installera Windows, och sen stirra på desktop hela dagarna? Man "gör väl något" med den? Och detta är alltid i risk när du ändrar något. Varje uppdatering som gjorts av den till ny version, har gett problem. Varenda version.

Sen kanske du inte sett problemen. Eller riskerats påverka av just dessa... men trädet gör ändå ett ljud när det brakar ner i skogen, även om du inte är där till att höra det. Nästa gång är du kanske där, och trädet faller på dig. Det är därför man behöver denna kontroll, för att du ska vara beredd på när detta sker, och ha möjlighet att ta hand om problemen.

Och hela poängen med detta är ju varför man letar efter stabila OS. Saker som är pålitliga och håller. Bilen som bara startar varje morgon. SSD/HDDn som aldrig kraschar osv. För det är exakt det man vill ha... det ska bara fungera, dag ut, och dag in.

Win 10, har en lång väg kvar... inte pga sin grund, den är bra då den bygger på Win 8.1, utan pga det fortfarande saknar denna pålitlighet, en pålitlighet som Win vista till 8.1 haft och har.

Skrivet av snajk:

Dessa program hjälper ytterst sällan något, dock kan de förstås ge en viss placeboeffekt. Men installerar man inte en massa konstiga program från osäkra källor och liknande så är det ytterst sällan några problem att köra på samma installation i all evighet, samma i bemärkelsen att man inte gör någon manuell ominstallation alltså. Misslyckade överklockningar brukar inte ställa till med saker när man väl har gått tillbaka. Många tror att program ställer till med saker för att de lämnar kvar poster i registret, men det har inte varit ett problem på bra länge om inte programmen i fråga är riktiga katastrofer.

Registret kan faktiskt göra mycket om du optimerar det på rätt sätt. Alla inställningar du någonsin gör och har gjort läggs in där. Och nästan allt av det är kvar vid varje avinstallation. Vid varje större krasch så läggs rapporter och info till i loggar om detta, och de är kvar otroligt länge, om du inte själv städar dem. Varje ny dator du kopplar in Windows till kommer få en hel hög nya registernycklar för ny hårdvara.

Och för varenda USB minne du pluggar in installeras USB kontroller, Diskenhet kontroller och sen själva disken. Och byter du USB port, läggs 3 nya till, för samma disk. Samma är om du byter portar för mus/tangentbort, men andra drivare så klart. Tänk dig efter 1+ år av skiftande med USB minnen, möss och lite annat du pillat runt med. Allt detta samlar i HAL, Hardware Abstract Layer.

Lägg till loggfilerna för Windows. Dessa sparar händelser sen installationen. 10-tusentals händelser. Allt som någonsin gått fel, alla uppstarter, saker som installerats, osv.

Lägg till Windows update som har sina egna loggar på vad som sker. CBS loggen där kan bli GB stor om du har mycket problem. GB... med text.

Filsystemen är en sörja. NTFS med sin policy att lägga småfiler i sin filstrktur, att ha journaler och när du tar bort något, tas inget bort heller. Efter flera år med nya filer, uppdateringar, program osv... är de i kaos.

Och gällande loggar, och registret kan du aldrig ta bort något... du tar bara bort pekningen till datan. Men det är ingen självoptimerande databas. Så efter flera år av skit... är där allt kvar.

Det många typ av plecebo program kan göra är att ta bort gamla registernycklar som inte behövs. Men de riktigt bra, rensar också loggarna helt på gammalt skit, samt skriver om hela HAL och registret helt... genom att skriva "nya filer", och på så sätt kan återställa hela databasen för dem. Filsystemet kan ordentliga defragprogram också rensa upp och optimera igen, något som även bör göras på SSD.

Då får du endast det mest aktuella kvar i dem, och allt annat är borta... mao... det blir som det vore "blåst" och verkligen ominstallerat. Mao.. ett OS med allt skit städat, men har kvar de program du ändå hade installerat om igen ändå redan där

Mao. Med rätt program är det ingen placebo. Du kan tom få bättre prestanda än nyinstallerat och uppdaterat, då du kan städa bort saker som kommer från patchar och WU redan från install.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För det första... alla som påstår att de aldrig installerat Windows 10 mer än er gång... ljuger blank och helt upp, eller har inte kört OSet mer än ca 1 månad.
Varje ny version, dvs 1709, 1703 osv... är en ominstallation. Den gör detta vare sig du vill eller ej, två gånger om året. Så "du" kanske inte har gjort det medvetet. Men om du inte sitter på riktigt gammal version av Win 10, så har du fått en ominstallation.

Win 7/8 gör inte detta, och du måste själv välja när du vill installera om. I min erfarenhet är det inga problem att köra samma OS i 1-2 år, utan ominstall, så länge du inte installera och av installerar en satans massa, eller testar överklock, kraschar osv. Dessa saker skadar OSet eller lägger mer skit och gör det mindre optimalt. Finns program som kan rätta till mycket av detta också dock, så det är inte strikt nödvändigt att installera om ändå.

20% mer fps pga ominstall är dock full BULL-SHIT. Det förutsätter ett grovt skadat OS. Och Windows 10 pga sin ovan nämnda ominstallation ska ordna det. Finns otaliga mängder tester runt på nätet som visar att Win 7 / 8 eller 10... har typ samma prestanda i spel. Så enda det hänger på då, är om du har ett skadat OS eller inte.

Personligen så anser jag Win 10 ett steg bak i utvecklingen. MS har kämpat i många år med att göra OSen mer stabila och långlivade. Win 98 behövde du typ lägga om var 6:e månad. W2k/XP var klar förbättring och du kunde klara 1 år iaf, kanske mer, beroende på vad du gjorde. Win 7/8 kan du klara 2-3 år, också så klart beroende på vad du gör med den. Så installerar du tex en Win 8.1 maskin nu, kan du lätt använda den till 2020, utan att behöva installera om, förutsatt att du inte behandlar den som skit.

Men nu har MS gett upp. Istället för att förbättra detta mer, så väljer man att installera om var 6:e månad. Med tonvis med nya buggar, instabila drivare, otestad kod och nu kan inte OSet i normalt bruk "användas" mer än 6 mån, utan ominstall anser de.

Jag har för testnings skull kört en Windows AU maskin rätt länge nu, och den fungerar relativt okej än. Så... Win 10 behöver inte nollas var 6:e månad, men MS väljer att göra detta ändå. Nu verkar dock möjligheterna att skjuta upp uppgraderingar komma, vilket är positivt, för jag vägrar gå till baka till Win98s 6-mån cykler och problem. Och detta är varför jag inte anser Win 10 vara något OS man kan ha i lång-tid idag. Tills man kan opt-out av alla uppgraderingar, men ändå få säkerhetspatchar, så är det inte något stabilt alternativ för kritiska saker.

"ljuger blank och helt upp, eller har inte kört OSet mer än ca 1 månad. Varje ny version, dvs 1709, 1703 osv... är en ominstallation." När okunskap är ens starka sida * Facepalm *

Jag skulle rekommendera plugga på vad ord betyder, börja med: Installation, Ominstallation, Uppdatering och Uppgradering.

Tror du blandar ihop omstart med ominstallation, enda gången jag har blåst om var när w10 kom ut är när jag gick ifrån Intel till AMD för jag inte orkade att manuellt skrapa bort alla rester av drivrutiner.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mina windows 8 och 8.1 upplevde jag inte blev segare med tiden.

Mina åtaliga windows10 installationer på diverse olik hårdvara kan jag ännu inte uttala mig om, de har förr eller senare vägrat starta och man får ta till obskyra metoder för att reparera vilket sällan håller, o det slutar med att man formaterar. Drar dock inte W10 över en kam här, vet flera som har det installerat o det funkar utan problem längre perioder. Har nog bara haft otur!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"ljuger blank och helt upp, eller har inte kört OSet mer än ca 1 månad. Varje ny version, dvs 1709, 1703 osv... är en ominstallation." När okunskap är ens starka sida * Facepalm *

Jag skulle rekommendera plugga på vad ord betyder, börja med: Installation, Ominstallation, Uppdatering och Uppgradering.

Tror du blandar ihop omstart med ominstallation, enda gången jag har blåst om sen w10 komm ut är när jag gick ifrån Intel till AMD för jag inte orkade att manuellt skrapa bort alla rester av drivrutiner.

Och jag föreslår att du kollar vad exakt Win 10s "uppgradering" gör, rent tekniskt sätt. Och när du gjort det, sätt tillbaka "Facepalm" på egen skalle.

Bara för att "du" inte tryckt in ett USB minne betyder inte att ominstallation inte sker. Bara att du inte tryckt på knappen... MS egen WU gjorde det. Du kan själv göra exakt samma procedur via sticka om du så föredrar. Du kan tom ta filerna som WU laddar ner och lägger på din C: disk och installera en ny dator med om du inte tror mig. Det är en komplett version av OSet, som helst installeras om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och jag föreslår att du kollar vad exakt Win 10s "uppgradering" gör, rent tekniskt sätt. Och när du gjort det, sätt tillbaka "Facepalm" på egen skalle.

Bara för att "du" inte tryckt in ett USB minne betyder inte att ominstallation inte sker. Bara att du inte tryckt på knappen... MS egen WU gjorde det. Du kan själv göra exakt samma procedur via sticka om du så föredrar. Du kan tom ta filerna som WU laddar ner och lägger på din C: disk och installera en ny dator med om du inte tror mig. Det är en komplett version av OSet, som helst installeras om.

Alla personliga filer är kvar och ej uppdaterade systemfiler är också intakta, Det är alltså en större patch som läggs rakt över en redan aktiv installation.

Hur tror du att du har möjligheten att så enkelt "rulla tillbaka" en större uppdatering (2-10min) om systemfiler ersätts som dom gör vid en "ominstallation", vilket du påstår.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Alla personliga filer är kvar och ej uppdaterade systemfiler är också intakta, Det är alltså en större patch som läggs rakt över en redan aktiv installation.

Hur tror du att du har möjligheten att så enkelt "rulla tillbaka" en större uppdatering (2-10min) om systemfiler ersätts som dom gör vid en "ominstallation", vilket du påstår.

Man får dock en mapp som heter "Windows.old" när man kör uppgraderingen, som är en komplett kopia av den gamla installationen. Kör man diskrensning efteråt och raderar tidigare versioner kan man inte längre rulla tillbaka då den mappen tagits bort.

Jag tror det fungerar så att den först gör en "ren" installation och sedan (om man valt att behålla inställningar) för den över vissa filer/inställningar från den tidigare installationen. Registerinformationen under C:\Windows\System32\config måste ju t.ex. föras över på något sätt, annars skulle man varit tvungen att installera om en massa program och göra om alla inställningar vid en sådan uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Upplever att Win 10 installerar om sig själv, sort of - när de stora uppdateringarna kommer. T.ex Creators Fall Update - hela gamla windows ligger ju i .old sen

// LZ

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag kan förstå att man kan tro det men jag har extremt mycket erfarenhet av att squeeza de sista FPSen ur ett gamingsystem, och detta är något jag observerat massvis med gånger.

Permalänk
Inaktiv

Hållbarheten har helt klart ökat även här för varje Windowsversion. Windows 98 var jag nere på varannan vecka ett tag, Windows XP allt från en vecka till två månader. Windows 7 och framåt har det hållit bättre och bättre, installerar i regel bara om idag vid moderkorts/plattformsbyte eller om jag helt enkelt känner för det.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft förfall på Debian. Förfallen händer när man kör vissa uppdateringar, typ Debian 7 -> 9. Men då brukar det vara att program krashar och inte att OS'et i sig dör. Lättast att fixa när något går sönder, om man jämför med Windows.
Windows får ju sina blåskärmar då o då, även om det är nyinstallerat.
Mac, inte använt så mycket, men problemen har varit det att hårdvaran slutat fungera och inte OSet.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det släpps så kallade uppdateringar till win 10 som i praktiken är ominstallationer med rensning av gamla inställningar så finns det väl ingen win 10 som är äldre än 6 månader om man använder en konsumentversion.
Win kan alltså inte förfalla eftersom det numera har chemalaggd ominstalltion pga att det egentligen förfaller väldigt fort.
Det os som håller sig bäst över tid är linux.

Det är väl aldrig så pass genomgående som en formattering väl? Jag har ingen större erfarenhet av win10s servicepacks-liknande uppdateringar dock. Vissa verkar ju få problem när de installerar t.ex fall update, vilket antyder på att det ligger gammalt "skräp" kvar tänker jag.
Huruvida det skulle påverka prestandan kan man nog bara gissa sig till, om det ens skulle finnas någon.
I och med att SSDs introducerades så kan jag personligen inte påstå att jag sett någon prestandaförlust.
Under HDD-eran var det värre dock.

Skrivet av Zeedarn:

Har aldrig haft förfall på Debian. Förfallen händer när man kör vissa uppdateringar, typ Debian 7 -> 9. Men då brukar det vara att program krashar och inte att OS'et i sig dör. Lättast att fixa när något går sönder, om man jämför med Windows.
Windows får ju sina blåskärmar då o då, även om det är nyinstallerat.
Mac, inte använt så mycket, men problemen har varit det att hårdvaran slutat fungera och inte OSet.

Jag tror inte jag haft en blåskärm på säkert 7-8 år. I alla fall inte som varit självförvållat, bortsett från under test av risig överklock typ.
Detsamma kan jag inte säga om Debian (som stendog av en uppdatering). Så vi alla har anekdoter som inte grundar sig i något! Migrerade servern till arch istället.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.