OS förfall med tiden år 2017. Skillnader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

@lord_vasagos: Tjahvisst man kan sitta och teorisera om varför det inte borde vara någon större skillnad etc etc. Har dock som sagt massvis med erfarenhet av att optimera system där jag tex har fixat till vänners datorer så dom tappar hakan när dom ser FPSen efteråt om man jämför den med innan. Ominstallation av OS har här varit en väldigt framgångsrik ingrediens.

Men sen köper jag att det nog inte är så stor skillnad idag, win 10 verkar vara rätt bra optimerat och tycker inte man verkar tappa fps med tiden i det, till skillnad från hur win 7 fungerade förr i tiden.

Jag har med erfarenhet och har byggt och reparerat datorer senaste 20 åren och har överklockat och optimerat system för max prestanda där windows varit så strippad att man praktiskt taget bara kan köra benchmark för poäng i windows 98 till windows 10 och inte ens där är dina siffror nära verkligheten och är 20% mer prestanda jag tänker på

Som exempel ta en 4690k med ett 970 8gb ram som rullat från 2014 eller när dom kom och har ett skitigt system som känns segt så skulle en formatering inte göra mer än 1-2fps om inte minnet blir extremt utfyllt av skräp då det inte påverkar gpu och det kan ta lite resurser från cpu men inte så det gör någon inpact i spel som är mer än minimalt

klockar du skiten ur cpu låt oss säga 4800mhz du drar upp ditt minne från 1600 till 2133 dropar latency så lågt det går klockar skiten ur grafikkortet med en voltmodd och har omformaterat system kanske du kan nå den prestanda ökningen i spel om det inte är scenario 2 en dator från 2007 som är riktigt klen och med singelcore cpu tex där kunde man få lite mer prestanda

Från windows xp och framåt klarar sig systemen ganska bra och reparerar dåliga filer osv men det kommer alltid bli skräp i registret om man kör windows så det blir lite såsigare och registret är hopplöst att städa så formatering är snabbare i nästan alla fall och en bra universal medicin men annars handlar det mest om bakrunds tjänster eller installerade program man kan ta bort

Principen är lite lika i linux att externa program kan käka upp resurser men man får inte alls samma mängd med skit i systemet och det finns inget register som i windows där det blir en massa skit och det håller sig rent mycket för man tar program som är rena från software center och blir inte alls lika mycket skit men jag formaterar ironiskt nog linux oftare men då handlar det om att man vill ha senaste versionen annars tycker jag linux är mycket bättre

Men man kan köra det mesta väldigt länge utan att tappa prestanda så länge man inte tillför en massa skit och slänger in och ut en massa program hela tiden och även om man tappar prestanda är det extrem ovanligt det ger mer än minimal inpact i spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Nu har jag ju redan erkänt att 20% var något av en överdrift.

Och ja ditt exempel där du nämner max 1-2% skillnad, jag håller då verkligen inte med. Har haft liknande system där jag sett enorm skillnad efter fresh windows install. Men ja, lets agree to disagree.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

@lord_vasagos: Nu har jag ju redan erkänt att 20% var något av en överdrift.

Och ja ditt exempel där du nämner max 1-2% skillnad, jag håller då verkligen inte med. Har haft liknande system där jag sett enorm skillnad efter fresh windows install. Men ja, lets agree to disagree.

Jag tvingar ingen att hålla med mig men problemet är att du har fel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Instalerade om mitt Windows 2000 var dag, när den tiden befann sig. 🤗 TinyXP var även bra grejjor. ⚔️
Windows blev äntligen stabilt i och med Windows 8. Slipper memorera OS-Cdkeys. 👌

Permalänk
Medlem
Permalänk
CS-mästare

Blåser rent en gång i kvartalet 😳