AMDGPU har mognat fint senaste åren och är numera oftast snabbare och bättre än AMDGPU-PRO, ibland med ganska stor marginal, och även AMD's OpenGL-drivare i Windows får se sig slagen.
RADV dessutom snabbare än AMDGPU-PRO i Vulkan i en del fall, exempelvis nyligen släppta F1 2017.
Förstår inte varför 144hz skulle vara några problem? Själv kör jag 120hz. Ett tips är att undvika Unity eftersom det kräver fulhack för att fungera med annat än 60hz, men det är ett Unity-problem, och har inte med grafikdrivrutinerna att göra. Kör GNOME eller något annat alternativ så slipper du det problemet.
Har inte sett någon tearing I GNOME eller Unity, men återigen så är detta något som kan variera med skrivbordmiljö.
Tidigare var det ibland så att vissa spel inte fungerade vid release, men detta verkar bli allt mer sällsynt, och är det något som inte skulle fungera så kommer det snabbt uppdateringar i mesa-git som fixar det. Spelutvecklare som exempelvis Feral har själva gjort commits till drivrutinerna för att försöka se till att deras spel fungerar vid release.
Några saker att tänka på:
Ljud via HDMI/DP är inte implementerat än.
Inget stöd för display output på Vega än.
Ingen Freesync.
Dessa tre punkter går att lösa genom att bygga en custom kernel, men kommer förmodligen bli implementerat i mainline kernel 4.15.
Tänk också på att vissa distros exempelvis Debian skeppar med väldigt gamla drivrutiner. Bättre att då använda exempelvis Ubuntu 17.10, Arch eller liknande så man har färska drivrutiner.
TL:DR
AMDGPU är bästa valet för spel
AMDGPU-PRO behövs fortfarande till vissa professionella tillämpningar