Permalänk

AMD i Linux

Hej!

Hur är AMD i Linux i dagsläget? Jag har läst att AMDGPU är bättre än AMDGPU-PRO för det mesta, men att AMDGPU inte kan köra alla spel. Vilka spel är det som inte funkar med den öppna drivrutinen?

Hur är det med AMDGPU och 144 Hz? Jag har läst lite delade meningar om att det ska vara fixat, har ni någon erfarenhet?

Har ni någon erfarenhet om tearing och sånt med AMD i Linux?

Jag har läst att Vega antagligen inte skulle få SR-IOV support, är det så? Väldigt tråkigt om de skulle följa sina konkurrents fotspår.

Permalänk
Inaktiv

AMDGPU har mognat fint senaste åren och är numera oftast snabbare och bättre än AMDGPU-PRO, ibland med ganska stor marginal, och även AMD's OpenGL-drivare i Windows får se sig slagen.

RADV dessutom snabbare än AMDGPU-PRO i Vulkan i en del fall, exempelvis nyligen släppta F1 2017.

Förstår inte varför 144hz skulle vara några problem? Själv kör jag 120hz. Ett tips är att undvika Unity eftersom det kräver fulhack för att fungera med annat än 60hz, men det är ett Unity-problem, och har inte med grafikdrivrutinerna att göra. Kör GNOME eller något annat alternativ så slipper du det problemet.

Har inte sett någon tearing I GNOME eller Unity, men återigen så är detta något som kan variera med skrivbordmiljö.

Tidigare var det ibland så att vissa spel inte fungerade vid release, men detta verkar bli allt mer sällsynt, och är det något som inte skulle fungera så kommer det snabbt uppdateringar i mesa-git som fixar det. Spelutvecklare som exempelvis Feral har själva gjort commits till drivrutinerna för att försöka se till att deras spel fungerar vid release.

Några saker att tänka på:
Ljud via HDMI/DP är inte implementerat än.
Inget stöd för display output på Vega än.
Ingen Freesync.
Dessa tre punkter går att lösa genom att bygga en custom kernel, men kommer förmodligen bli implementerat i mainline kernel 4.15.

Tänk också på att vissa distros exempelvis Debian skeppar med väldigt gamla drivrutiner. Bättre att då använda exempelvis Ubuntu 17.10, Arch eller liknande så man har färska drivrutiner.

TL:DR
AMDGPU är bästa valet för spel
AMDGPU-PRO behövs fortfarande till vissa professionella tillämpningar

Permalänk

Tack så mycket för ett välformulerat svar!

Skrivet av anon78208:

Förstår inte varför 144hz skulle vara några problem? Själv kör jag 120hz. Ett tips är att undvika Unity eftersom det kräver fulhack för att fungera med annat än 60hz, men det är ett Unity-problem, och har inte med grafikdrivrutinerna att göra. Kör GNOME eller något annat alternativ så slipper du det problemet.

Se den här buggen för mer information: https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=93826

120 Hz ska visst gå bra, men inte 144 Hz. Som sagt så verkar det vara delade meningar om huruvida det är fixat eller inte i 4.12 och uppåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burkmannen:

Se den här buggen för mer information: https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=93826

120 Hz ska visst gå bra, men inte 144 Hz. Som sagt så verkar det vara delade meningar om huruvida det är fixat eller inte i 4.12 och uppåt.

Intressant!

Jag har faktiskt en del problem när jag försöker köra 144hz, men jag och även andra med samma kombination av skärm och grafikkort har haft liknande problem i Windows, så jag hade mer eller mindre avfärdat det som ett problem i hårdvaran.

Vissa har tydligen fixat det genom att byta DP-kabel, men jag nöjer mig med 120hz så jag har inte tänkt så mycket på det.

Permalänk
Medlem

Efter kernel 4.10 så är Matlab det enda program som har stött på problem med Mesa drivrutinerna. Spel har fungerat felfritt. Har inte så stor erfarenhet av AMDGPU dels då det är designat för ubuntu dels för att mesa är inkluderat redan i alla större distron.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vahlok:

av AMDGPU dels då det är designat för ubuntu dels för att mesa är inkluderat redan i alla större distron.

Antar att du menar AMDGPU-PRO?

AMDGPU (utan PRO) är helt open source. Använder du mesa på nyare AMD-kort så använder du AMDGPU

Permalänk

Blev ganska intresserad och började kolla efter något kort men det verkar inte finnas något i lager i någon affär alls, och där det finns är det väldigt dyrt i jämförelse med Nvidia. Det är synd. Är det p.g.a. mining? Är det någon som vet ifall det ska komma fler kort eller tvingas jag köra på Nvidia?

Permalänk
Inaktiv

Ja, mining och stor efterfrågan har gjort grafikkortsmarknaden tragisk.

Kanske du kan få tag på något begagnat? De som fungerar bäst i Linux just nu är, RX4xx, Rx 5xx och Fury och dessa har ju funnits några år nu.

Vega kommer förmodligen också fungera bra, men det ligger en bit i framtiden. Just nu, med de drivrutiner som finns idag presterar det knappt bättre än Fury och Fury X, och man tvingas använda ostabil mjukvara kompilerad direkt från git för att ens kunna använda korten.

Nvidia fungerar förstås, men det är lite tråkigt att man tvingas till att använda proprietära drivrutiner.

Permalänk

Tack för svar igen!

Just Vega är jag lite tveksam till då de inte verkar inkludera SR-IOV i kortet vilket innebär att jag inte kan köra GPU passthrough vid virtualisering. Har även kollat efter äldre kort på blocket och på markanden här men jag har inte hittat något. Snarare var det en del som eftersökte korten själva, så det verkar ju råda en del brist.

Skrivet av anon78208:

Nvidia fungerar förstås, men det är lite tråkigt att man tvingas till att använda proprietära drivrutiner.

Jag håller helt med. Jag gillar inte Nvidia som företag av flera anledningar, men AMD och alla miners gör det ju svårt för mig att välja annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Tack för svar igen!

Just Vega är jag lite tveksam till då de inte verkar inkludera SR-IOV i kortet vilket innebär att jag inte kan köra GPU passthrough vid virtualisering. Har även kollat efter äldre kort på blocket och på markanden här men jag har inte hittat något. Snarare var det en del som eftersökte korten själva, så det verkar ju råda en del brist.

Jag håller helt med. Jag gillar inte Nvidia som företag av flera anledningar, men AMD och alla miners gör det ju svårt för mig att välja annat.

Fast vill du köra GPU passthrough under Linux så är Nvidia inte det bästa valet precis. Företaget blockerar ju aktivt den möjligheten, finns ju sätt att ta sig runt, men med sämre prestanda som resultat.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Fast vill du köra GPU passthrough under Linux så är Nvidia inte det bästa valet precis. Företaget blockerar ju aktivt den möjligheten, finns ju sätt att ta sig runt, men med sämre prestanda som resultat.

Nja, så vitt jag vet så blir inte prestandan sämre, problemet är att drivrutinerna inte är signerade vilket kan medföra problem med vissa spel som CS (VAC). Hur som helst så gör AMD samma ska med Vega, vilket är lite synd.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Nvidia fungerar förstås, men det är lite tråkigt att man tvingas till att använda proprietära drivrutiner.

Nvidias drivrutiner för linux saknar dessutom directx 3d stöd vilket mesa faktiskt har (ungefär direct x 9). Så spelar man mycket windows spel på linux bör man välja amd kort för prestandan.
Jag är mycket nöjd med mitt rx 480.

Permalänk
Inaktiv

Absolut! Kanske är värt att påpeka att det d3d9-stöd som finns i Linux inte officiellt stöds av AMD, men det finns om man är villig att använda inofficiella PPA som Obaiaf och Gallium-nine tillsammans med Wine.