Permalänk
Avstängd

Jepp, första stadiet av kopparoxid är svart, det har till och med en lätt skyddande verkan, grön kopparoxid är däremot ett tecken på en för sur miljö.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Vad har hänt med mig D5 PWM pump? Efter radiator och vattenbyte så visar den endast 0-rpm och jag kan inte längre reglera den. Pumpen snurrar, men verkar vara ganska högt inställd då den låter endel nu. Idag klippte jag dessutom 4pin's kablen och lödade dit en annan 4pins kabel för att utesluta kontakten till moderkortet.

Vad kan ha hänt? :/
Någon som varit med om något likande på deras D5 PWM pump?

https://www.youtube.com/watch?v=RWUUjmmKGs4

Update: Upptäckte nyss att jag kan fortfarande styra rpmen på pumpen. De funkade inte igår nämligen. Den säger fortfarande 0-rpm, men lyckades få ner ljudnivån med hjälp av en kurva i ASUS AI Suite 3.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast

Fick jnilsson till tempsen? Av bilderna att döma så tycker jag det ser ut som att han har satt fel in/ut på cpu-blocket. Hur pass mycket detta påverkar vet jag inte då jag inte hittat nån fakta trots mycket googlande (haft diskussion med såna som påstår att det ej påverkar det minsta). Vilket som så förklarar inte det den otroligt dåliga temperaturen överlag.

Körde tidigare SLI och passerade aldrig 45 grader i load, varken med enkel loop (cpu+ gpu's) eller en dedikerad loop för bara grafikkorten. Nåt jag verkligen rekommenderar alla som smäller ihop en custom loop är att köpa en tempsensor. Kostar typ en hundring och via den kan du utesluta mycket, ställa fläktars hastighet baserad på vattentemp istället för processorns hoppande temps osv.

Permalänk
Medlem

Ska sätta ihop min första vattenkylning till jul. Börjar med CPU, med en tjock 360 radiator, någon pump + reservoir. Min gpu är en risig amd 260x som viserligen är tyst, men är klen. Borde jag skaffa ett vattenkylt grafikkort i samma veva? Eller är det krångligt att bara lägga till det i efterhand och utöka loopen? Typ ett Nvidia 780 eller liknande.

Bör jag tänka på något speciellt eller är det bara att köra och googla på någon guide?

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Ja har du råd så är det väl bara att tuta och köra på ett nytt vattenkylt kort också. Och det behöver inte vara ett med fullcover vattenblock utan det kan också vara ett grafikkort med en AIO. Bara det skulle sänka temperaturen i chassit ganska drastiskt då du isolerar värmen till vattnet och radiatorerna och har knappt något som dumpar värmen innuti själva chassit.

Och väljer du ett helt vattenkylt kort så kan du antingen koppla in den i samma veva för att undvika att behöva tömma loopen eller delar av den i framtiden, eller så kan du alltid koppla på ett sådant grafikkort i ett senare skede. Det finns inget som säger att du måste göra det på en gång. Det enda som styr det utöver din egen ekonomi är om du har orken och motivationen att göra det i ett senare skede.

Det är kul att höra att det är flera som har valt att prova på vattenkylning. En generell stor rädsla, förutfattade meningar och okunnighet finns kring vattenkylning. Troligtvis kommer du göra misstag här och där och så länge du fångar upp dem i tid så är risken för större skador liten. Men det du kan göra för att minimera såna misstag är att du tittar lite på Youtube videon om vattenkylning, samt läser lite andra trådar här på Sweclockers. Det här ämnet har kommit upp flera gånger och det har kommit upp många bra förslag och historier om andra människors missöden som du kan ta lärdom av.

Men mitt första råd till dig är att du tar ett A4 papper och ritar upp hur loopen ska se ut, vilket håll vattnet ska gå, vart radiatorerna ska sitta och vart portarna ska vara, samt alla anslutningar. Då kan du enklare räkna vad du behöver köpa och inte. Jag tror detta kan generellt vara ett av de vanligare tidiga misstag nybörjare gör, och det är att dem antingen köper för lite eller för mycket saker för sin loop. Det är inget fel om det sker men det betyder att bygget kan ta längre tid då du väntar på leveranser av de delar du saknar.

Och mitt andra råd är att besluta om du ska ha en drain port på din loop. Det underlättar tömning av systemet men det är inte ett krav. Men det är ett besvär och extra jobb att komma på det i efterhand och eftermontera en sådan lösning. Och detta är ett annat misstag som nybörjare kan göra.

Utöver det så är det väl bara att prova dig fram och ställa frågor här när och om du stöter på problem och utmaningar med ditt vattenbygge.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Skrotnisse92: Ja har du råd så är det väl bara att tuta och köra på ett nytt vattenkylt kort också. Och det behöver inte vara ett med fullcover vattenblock utan det kan också vara ett grafikkort med en AIO. Bara det skulle sänka temperaturen i chassit ganska drastiskt då du isolerar värmen till vattnet och radiatorerna och har knappt något som dumpar värmen innuti själva chassit.

Och väljer du ett helt vattenkylt kort så kan du antingen koppla in den i samma veva för att undvika att behöva tömma loopen eller delar av den i framtiden, eller så kan du alltid koppla på ett sådant grafikkort i ett senare skede. Det finns inget som säger att du måste göra det på en gång. Det enda som styr det utöver din egen ekonomi är om du har orken och motivationen att göra det i ett senare skede.

Det är kul att höra att det är flera som har valt att prova på vattenkylning. En generell stor rädsla, förutfattade meningar och okunnighet finns kring vattenkylning. Troligtvis kommer du göra misstag här och där och så länge du fångar upp dem i tid så är risken för större skador liten. Men det du kan göra för att minimera såna misstag är att du tittar lite på Youtube videon om vattenkylning, samt läser lite andra trådar här på Sweclockers. Det här ämnet har kommit upp flera gånger och det har kommit upp många bra förslag och historier om andra människors missöden som du kan ta lärdom av.

Men mitt första råd till dig är att du tar ett A4 papper och ritar upp hur loopen ska se ut, vilket håll vattnet ska gå, vart radiatorerna ska sitta och vart portarna ska vara, samt alla anslutningar. Då kan du enklare räkna vad du behöver köpa och inte. Jag tror detta kan generellt vara ett av de vanligare tidiga misstag nybörjare gör, och det är att dem antingen köper för lite eller för mycket saker för sin loop. Det är inget fel om det sker men det betyder att bygget kan ta längre tid då du väntar på leveranser av de delar du saknar.

Och mitt andra råd är att besluta om du ska ha en drain port på din loop. Det underlättar tömning av systemet men det är inte ett krav. Men det är ett besvär och extra jobb att komma på det i efterhand och eftermontera en sådan lösning. Och detta är ett annat misstag som nybörjare kan göra.

Utöver det så är det väl bara att prova dig fram och ställa frågor här när och om du stöter på problem och utmaningar med ditt vattenbygge.

Tack för svaret.

Senast jag funderade på vattenkylning var 10år sen, och hade bara byggt 3-nånting datorer. Sådär 15 dator byten senare så börjar det bli dags igen. Jag har i princip fått alla vattenkylningsdelar, utom block samt slang, samt några av mina fittings. Därmed är priset ganska känsligt Men det kändes också som ett bra läge att testa då min dator är en risig gammal amd 945. Skulle jag klanta mig totalt så spelar det ingen roll egentligen.

Loopen är planerad till: Radiator i toppen av chassi -> reservoir -> pump -> CPU -> tillbaka till radiator.
Ganska enkelt alltså. Delarna har jag redan, samt väntar på slangen.

Vad har du för tips om drain port? Vad kan man hitta för delar? Med tanke på att man ska byta vatten ibland, byta delar osv, så kanske det kan vara smart. Jag funderade lite på det tidigare, men glömde bort det helt när jag beställde sista delarna!

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Det är inte ett måste att ha en drain port och vissa vattenbyggare drar helt enkelt ur en av anslutningarna på ett annat ställe och dränerar loopen därifrån. Och det finns olika ställen som folk gör det på och ibland har jag sett att man drar ur en av anslutningarna till t.ex. grafikkortet eller CPUn. Gör man det rätt kan man slippa spill men samtidigt så kan man få vatten över komponenterna. Är datorn avstängd så gör det ingenting men det kan anses vara onödigt att behöva torka kretskort från vatten om det går att undvika.

Hur som helst, dräneringsporten kan du sätta lite varstans där loopen tillåter men den generella rekommendationen är att sätta den så långt ner i loopen som möjligt. Då gör gravitationen i princip större delen av jobbet när du ska tappa loopen på vatten.

Det behövs inte mycket för att sätta dit en dräneringsport. En av de enklare metoderna är att sätta en Y eller T adapter mellan t.ex. en av slanganslutningarna och t.ex. en annan del som exempelvis porten till pumpen. Det är en förgrening som tillåter dig att leda vatten till en annan punkt som i detta fall skulle kunna vara en T Ball valve som du kan öppna och stänga. På den kan man sedan sätta dit en lös slang med en egen anslutning som man förvarar någonstans när den inte används. Detta tillåter dig att t.ex. ställa datorn på ett bord samt leda den löstagbara slangen ner till en hink eller dunk.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Skrotnisse92: Det är inte ett måste att ha en drain port och vissa vattenbyggare drar helt enkelt ur en av anslutningarna på ett annat ställe och dränerar loopen därifrån. Och det finns olika ställen som folk gör det på och ibland har jag sett att man drar ur en av anslutningarna till t.ex. grafikkortet eller CPUn. Gör man det rätt kan man slippa spill men samtidigt så kan man få vatten över komponenterna. Är datorn avstängd så gör det ingenting men det kan anses vara onödigt att behöva torka kretskort från vatten om det går att undvika.

Hur som helst, dräneringsporten kan du sätta lite varstans där loopen tillåter men den generella rekommendationen är att sätta den så långt ner i loopen som möjligt. Då gör gravitationen i princip större delen av jobbet när du ska tappa loopen på vatten.

Det behövs inte mycket för att sätta dit en dräneringsport. En av de enklare metoderna är att sätta en Y eller T adapter mellan t.ex. en av slanganslutningarna och t.ex. en annan del som exempelvis porten till pumpen. Det är en förgrening som tillåter dig att leda vatten till en annan punkt som i detta fall skulle kunna vara en T Ball valve som du kan öppna och stänga. På den kan man sedan sätta dit en lös slang med en egen anslutning som man förvarar någonstans när den inte används. Detta tillåter dig att t.ex. ställa datorn på ett bord samt leda den löstagbara slangen ner till en hink eller dunk.

Jag kan se fördelarna med en drain port, mot en låg kostnad. Att tömma ett 20+ kg system själv utan att kunna koppla undan lätt känns krångligt.

I mitt fall är lägsta punkten efter pumpen. Finns det någon nackdel med det? Jag tänker mig att man sätter en T-koppling efter pumpen, ena porten fortsätter till radiatorn. Den andra går till en kulventil (ball valve). Utifrån den kopplas en slang vid tömning av systemet, annars kopplas en plugg dit. Nackdelen är väl att det blir en mindre del som får stillstående vatten? Men det borde vara okej.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Delen som kommer vara avvikande är så pass liten att det stillastående vatten inte kommer göra någon större fara. Och troligtvis så kommer cirulationen i hela loopen orsaka att det stillastående vattnet följer med i resterande loop. Även vattnet i reservoiren hamnar i loopen även fast hela systemet är fullt och att reservoiren kan vara "utanför". På något sätt finner vattnet sin väg.

Och att ha dräneringsporten efter pumpen är inga problem så länge det är en av de längre punkterna. En av fördelarna är att man initialt kan starta pumpen i någon eller några sekunder för att få gång på tömningen... förutsatt att man är beredd på att stänga av pumpen när det börjar gå torrt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Fler tips till nya vattenkylningsbyggare är en usb->3pin/4pin för att starta pumpen utan att starta hela datorn. liknande denna http://www.frozencpu.com/products/16995/
men det finns många varianter.
Även en vattenflaska för påfyllning underlättar också.
https://www.coolerkit.se/shop/paafyllningsflaska-500ml-2573p....

Och som sagts ovanför detta inlägget, en drainport är ett måste enligt mig iaf. kör själv med en Y-> Ball valve.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fler tips till nya vattenkylningsbyggare är en usb->3pin/4pin för att starta pumpen utan att starta hela datorn. liknande denna http://www.frozencpu.com/products/16995/
men det finns många varianter.
Även en vattenflaska för påfyllning underlättar också.
https://www.coolerkit.se/shop/paafyllningsflaska-500ml-2573p....

Och som sagts ovanför detta inlägget, en drainport är ett måste enligt mig iaf. kör själv med en Y-> Ball valve.

kan ju använda något som https://www.coolerkit.se/shop/atx-psu-starter-2394p.html?key=... också. vanligare vad jag vet.

den där flasken är ett oerhört irritationsmoment tycker jag. har en sådan. jobbigt att hålla på att fylla upp den hela tiden och det tar evigheter att få ur vätskan ur flaskan. använder mycket hellre en anslutning med lite slang på och en tratt på andra änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Skrotnisse92: Delen som kommer vara avvikande är så pass liten att det stillastående vatten inte kommer göra någon större fara. Och troligtvis så kommer cirulationen i hela loopen orsaka att det stillastående vattnet följer med i resterande loop. Även vattnet i reservoiren hamnar i loopen även fast hela systemet är fullt och att reservoiren kan vara "utanför". På något sätt finner vattnet sin väg.

Och att ha dräneringsporten efter pumpen är inga problem så länge det är en av de längre punkterna. En av fördelarna är att man initialt kan starta pumpen i någon eller några sekunder för att få gång på tömningen... förutsatt att man är beredd på att stänga av pumpen när det börjar gå torrt.

Tack! Mitt chassi är såpass konstruerat att jag kan ha en drain port på en hel nivå under allt annat

Skrivet av Defender:

Fler tips till nya vattenkylningsbyggare är en usb->3pin/4pin för att starta pumpen utan att starta hela datorn. liknande denna http://www.frozencpu.com/products/16995/
men det finns många varianter.
Även en vattenflaska för påfyllning underlättar också.
https://www.coolerkit.se/shop/paafyllningsflaska-500ml-2573p....

Och som sagts ovanför detta inlägget, en drainport är ett måste enligt mig iaf. kör själv med en Y-> Ball valve.

Vattenflaska är nog ingen dum, verkar som att det kan vara trångt i toppen av reservoiren. Men för att starta pumpen kan man väl bara köra gem knepet med nätagget med hjälp av 24pin?

Permalänk
Avstängd

Pumpen är inte styrd av datorns mjukvara i egentlig mening, så den kan man driva med i princip vad som helst som ger rätt spänning och klarar strömmen.

En del äldre customsystem hade till och med vanliga 230V pumpar som styrdes via ett relä.
12V råkar stämma med äldre lågvolt standard, samt standard för fordon (från vilket 6-12-24 och 48V (50V var taket tidigare) är adopterat)..
110V är gamal våtrums standard, adopterad från gammal järnvägs standard och brittiska byggsäkerhets standarder, 100-130V (Jänkarnas system baseras på samma spänning men det gamla 60 svängningar systemet som dog ut i Sverige i början av 1900 talet efter att ha existerat parallellt med det nya 220V systemet, som ger många fördelar i ett stort kraftnät.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

I fall det är akut/närmare så finns påfyllningsflaskan på biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tack! Mitt chassi är såpass konstruerat att jag kan ha en drain port på en hel nivå under allt annat

Vattenflaska är nog ingen dum, verkar som att det kan vara trångt i toppen av reservoiren. Men för att starta pumpen kan man väl bara köra gem knepet med nätagget med hjälp av 24pin?

Det kan man, men iaf jag har ju inte min nätdel urkopplad bara för jag tömmer/fyller på vatten.
Man kan starta pumpen med ett Mopedbatteri om man vill.
Lösningen jag har med usb ->3/4pin är för att moderkorten idag ger ju ström till usb även om datorn är avstängd så det tycker jag är en bra lösning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

I fall det är akut/närmare så finns påfyllningsflaskan på biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Blir ett köp!

Skrivet av Defender:

Det kan man, men iaf jag har ju inte min nätdel urkopplad bara för jag tömmer/fyller på vatten.
Man kan starta pumpen med ett Mopedbatteri om man vill.
Lösningen jag har med usb ->3/4pin är för att moderkorten idag ger ju ström till usb även om datorn är avstängd så det tycker jag är en bra lösning.

Jag har dock inte den funktionen. Men när en kabel kostar 10 kr så är det nog värt det!

Permalänk

En fråga om kylvättska från ek färdigblandad. Undrar om datumet på flaskan som det står datum 2015. Går det att använda?

Permalänk
Medlem

Avjoniserat/destilerat vatten

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en h50?

Hej. Har en corsair h50 som kyler min proccessor. Den har snart 7 år på nacken. Är det stor skillnad ifall man skulle köpa något nyare?

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

En fråga om kylvättska från ek färdigblandad. Undrar om datumet på flaskan som det står datum 2015. Går det att använda?

De är antagligen produktions datum och inget bäst före.
Hade en kund som kom tillbaka till butiken med tvättmedel bara för att "bäst före datumet" hade passerat. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langpang:

Hej. Har en corsair h50 som kyler min proccessor. Den har snart 7 år på nacken. Är det stor skillnad ifall man skulle köpa något nyare?

Går din cpu varm? Vad har du för CPU? Kör du trimmat?
Du kan säkert få ner tempen några grader med en tjockare radiator. Men behöver du?
En anledning att köpa nytt, kan ju vara att en sju år gammal vattenpump kanske snart packar ihop... Eller inte!
Min gamla H70 pensionerades efter drygt åtta år, den fungerade fortfarande. Då hade den kylt en i7 920 @ 4GHz hela vägen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hallå Clockers!

Jag kör nuvarande med en EK-XRES 100 Revo D5 PWM. Jag undrar om det är möjligt att montera en EK-XTOP Revo D5 på den och köra separat reservoar? Ni förstår säkert vad jag är ute efter, helt enkelt dela upp nubefintlig pump/res-kombo istället för att behöva köpa helt ny pump? Frågar bara för att jag inte orkar demontera hela loopen för att kolla själv, kanske någon har svaret?

//Kewmify

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

@Kewmify: Ja det går att montera isär D5 pumpen och montera en annan topp på den. Var dock försiktig med skruvarna och tänk på att bland annat toppen är gjord av akrylplast. Så det är mycket lätt att antingen spräcka plasten eller slipa ner skruven tills du inte får gäng. Så skruva inte åt för hårt. Och finns det en O-ring så måste du sätta tillbaka den.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Kewmify: Ja det går att montera isär D5 pumpen och montera en annan topp på den. Var dock försiktig med skruvarna och tänk på att bland annat toppen är gjord av akrylplast. Så det är mycket lätt att antingen spräcka plasten eller slipa ner skruven tills du inte får gäng. Så skruva inte åt för hårt. Och finns det en O-ring så måste du sätta tillbaka den.

Tack för snabbt svar!
Får se hur försiktig jag kan va då

Har tänkt flytta tillbaks i mitt Define S och vill inte mounta pumpp/res på radiatorn och det är för långt ner på golvet. Men går det dela upp pumpen kan jag ha bara den på golvet och sätta reservoar på väggen helt enkelt?

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

@Kewmify: Ja det kan du förutsatt att reservoiren hamnar före pumpen. Annars riskar du att köra pumpen torr tills den går sönder. Och notera dock att utöver en ny pump topp så behöver du även en ny topp (eller botten) för reservoiren.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Kewmify: Ja det kan du förutsatt att reservoiren hamnar före pumpen. Annars riskar du att köra pumpen torr tills den går sönder. Och notera dock att utöver en ny pump topp så behöver du även en ny topp (eller botten) för reservoiren.

Absolut Tänkte mig isf pump>gpu>360 rad>CPU>360 rad>res>pump?

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem

Hur bör man göra med vatten? Mina sista delar börjar ramla in nu, och nu är det bara vatten som ska inköpas kvar!
Batterivatten? Läst om vissa som har glykol i? Min budget är begränsad så jag kommer inte köpa något dyrt EK-vatten.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Batteri vatten från Biltema, har jag kört i snart fyra år.
Kostar inte mångas peng. Köpte också en enliters, som ser ut som en "sportdryck flaska" med en gummi pip, som jag lätt fyller systemet ifrån. Har du litet (en inte all för stor radiator) system, klarar du dej med bara flaskan. Sedan någon form av "antialg" medel. Jag har kört med ett koncentrat från Coolerkit. Denna kommer dock färgas blå med tiden, ifall du kör med genomskinlig slang och inte gillar blått, får du välja nått annat.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Som tidigare nämnt så räcker det med att köra med batterivatten från t.ex. Biltema och sedan något koncentrat. Jag brukar köra med EK CryoFuel. Den finns i olika färger men personligen så gillar jag ofärgat vatten då allt sådant kan missfärga slangarna om man har otur.

https://www.inet.se/produkt/5320193/ek-cryofuel-clear-koncent...

Det verkar finns många som kör med glykol och personligen kan jag tycka det är onödigt. Men fungerar det så fungerar det. Dock är det något som levt kvar sedan 2000-talet då sådana här enthusiastbyggen var i större delen improviserade. Då fanns det ingen riktig marknad för vattenkylningsdelar som det finns idag. Utan då var det egna lösningar som gällde som egna PETG slangar och bland annat glykol.

Men på den tiden och kanske fortfarande idag så kunde glykolen äta upp vattenloopen innifrån. Så det kan vara värt att ha det i åtanke om man har avsikten att använda glykol även idag. Glykol är först och främst gjord för bilar med en enorm värmeutveckling och stort spann mellan den lägsta och den högsta temperaturen... till skillnad från en vanlig custom loop för en dator.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Glykol skyddar bla. en bilmotor från att rosta. Gäller givetvis motorblock av gjutjärn. Inte så vanligt längre. Även om man aldrig har bilen i minusgrader, rekommenderas det ändå att man har typ 25% glykol i systemet.
Glykol har också sämre värme absorberings förmåga än vatten. Bilars kylsystem är dock så kraftigt över dimensionerade att det inte är ett problem. På en bil har man också en väldigt hög skillnad på temp, Vattnet är ofta trycksatt så det kan ligga på över hundra grader, som sedan kyls av fartvinden som är -30 till +40 grader.
I en bil är mao luften 70 till 140 grader kallare än mediet det skall kyla av.

I din dator vill du hålla vattnet under 40 grader, gärna kallare. Min loop brukar plana ut på ca 34 grader. Den skall kylas av rums tempererat vatten, på 20-21 grader. Varmare på sommaren. Så man vill att vätskan i systemet skall kunna ta upp och lämna ifrån sig värme energin, så lätt som möjligt.
Med en skilnad på luft/vatten temp på endast drygt tio grader, vill jag personligen inte ha i någonting i loopen som försämrar vätskans värme absorbering egenskaper, hur marginellt det än kan vara. Sedan blir det också fläckar om man råkar söla med glykolen.
Med det sagt, så är det helt klart ändå ett alternativ som fungerar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!